Minne kirkollisvero menee?
Maksetaan miehen kanssa yhteensä yli 2500€ vuodessa kirkollisveroja. Ei olla mitenkään erityisen uskonnollisia, mutta seurakunta tekee monessa asiassa hyvääkin työtä. Haluaisinkin tietää, että minne tuo maksu menee? Meneekö se minun omalle pienelle seurakunnalleni, jolla sitten pidetään huolta paikkakunnan kirkkojen kunnosta, järjestetään lapsille kerhoja, vanhustyötä, ihmisille tukipalveluja kriiseissä. Vai meneekö se jonnekin ylätasolle, jossa tehdään mainoskampanjoita kirkon julkikuvaan uudistamiseksi, projekteja SETAN ja elokapinan kanssa yms. poliittista toimintaa.
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Kirkko on kova bisnes. Papit ja muut ovat kovapalkkaista porukkaa, ja kirkon viroista käyvät rumaa taistelua. Siitä on armo ja rakkaus kaukana.
Jos rikastua haluat, pappisura on huono vaihtoehto. Tosin papeilla on usein hienoja työsuhdeasuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisevään päihdetyöhøn, avioliitoneuvontaan, kriisityöhön, rikosuhren tukemiseen, ruoka-apuun, vanhusten virkistystyöhön, lasten päivähoitoon ja esikoulun järjestämiseen ja muuhun sosiaaliseen työhön.
Jos kirkko ei tekisi niitä, muu yhteiskunta joutuisi tekemään vastaavat asiat. Lasku veronmaksajille olisi ihan sama.
Ruoka-apu on pääosin muiden kustantamaa, kirkko vain jakaa niitä muiden kustantamia kasseja. Lasten päivähoito on yhteiskunnan kustantamaa, eli se hankitaan ostopalveluna kirkolta.
Aina kun näitä verojen käyttökohteita kysellään, niin aina ensimmäisenä esiin tuodaan diakoniatyö. Tosiassa diakoniatyön osuus kirkon budjetista on vain muutamia prosentteja. Pääasiassahan ne verot kuluu raskaan hallintokoneiston pyörittämiseen, henkilöstökuluihin ja seiniin.
Myös sijoitustoimintaan kirkollisveroista on vuosien saatossa lohjennut aimo siivu. Pelkästään Seurakunnilla on yli puolen miljardin euron sijoitusomaisuus, mutta se on vielä pientä, sillä kirkon eläkerahaston salkun arvo on lähempänä paria miljardia.
Kirkko on myös merkittävä metsänomistaja. Pelkästään puuta myymällä kirkko tienaa noin parikymmentä miljoonaa euroa vuodessa. Kolehtiinkiin kilahtaa toistakymmentä miljoonaa vuodessa ja testamenttilahjoituksinakin tupsahtelee miljoonia vuodessa.
Suurin tulonlähde on kuitenkin kirkollisvero, jota kertyy noin 900 miljoonaa euroa vuodessa. Toiseksi merkittävin tulonlähde on entisen yhteisöverotuoton korvannut lakisääteinen valtionrahoitus, joka on 117 mijoonaa euroa vuodessa.
Rahaa siis virtaa kirkolle vähän joka suunnasta niin että ranteita pakottaa, mutta kovin vähän siitä potista valuu seurakuntalaisten hyväksi.
Itse olen eronnut kirkosta ja laitan rahaa kuukausittain sopivaksi katsomilleni hyväntekeväisyysjärjestöille.
Mielestäni esim. lähetystyö Japanissa,( joka omaa tuhatvuotisen sivistyksen ja kulttuurin) on sulaa hulluutta ja osoittaa suurta omahyväisyyttä ja arvostelukyvyn puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen eronnut kirkosta ja laitan rahaa kuukausittain sopivaksi katsomilleni hyväntekeväisyysjärjestöille.
Mielestäni esim. lähetystyö Japanissa,( joka omaa tuhatvuotisen sivistyksen ja kulttuurin) on sulaa hulluutta ja osoittaa suurta omahyväisyyttä ja arvostelukyvyn puutetta.
Ylipäänsä lähetystyön tekeminen missä tahansa kulttuurissa on sulaa hulluutta. Tietysti arvostettavaa, että kristinusko tekee sitä nykyään rauhanomaisemmin kuin veljesuskontonsa.
Vierailija kirjoitti:
*tuhansien vuosien
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuurin, kulttuuriperinnön ja turismin tukemiseen. Kirkot ovat suosittuja matkailunähtävzyksiä, joten niiden kunnnssapito edistää turismia. Kirkkokonsertit ja -taidenäyttelyt lisäävät ja monipuolistavat kulttuuritarjontaa.
Pitäisikö tuo sitten sisällyttää kunnallisveroon eikä kirkollisveroon.
Jaa-a. Kyllähän niitä palveluja käyttävät ihmiset yli kuntarajojen. Itsekin kävin kesällä tiekirkossa oman asuin- ja mökkikuntani ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. Valitsen itse mielestäni tärkeitä hyväntekeväisyyskohteita, joille laitan rahaa, kirkollisveroa en maksa. Yhdyn aiempiin kommentteihin lähetystyön älyttömyydestä, vaikka toki sen varjolla autetaan ihmisiä alkeellisillakin alueilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuurin, kulttuuriperinnön ja turismin tukemiseen. Kirkot ovat suosittuja matkailunähtävzyksiä, joten niiden kunnnssapito edistää turismia. Kirkkokonsertit ja -taidenäyttelyt lisäävät ja monipuolistavat kulttuuritarjontaa.
Jaa-a. Kyllähän niitä palveluja käyttävät ihmiset yli kuntarajojen. Itsekin kävin kesällä tiekirkossa oman asuin- ja mökkikuntani ulkopuolella.
Mitä palvelua tiekirkossa sait?
Vierailija kirjoitti:
Japanissa kansa on shintolaisia ja vaurain eliitti alkaa olla kristittyjä. Siis ne, joilla on ollut varaa matkailla tai opiskella Euroopassa tai Usassa tai tehdä bisnestä länsimaiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuripalveluja. Sain nähdä kauniin historiallisen rakennuksen ja nauttia sen arkkitehtuurista, sisustuksesta ja taidekäsityöstä. Ennen koronaa, pari vuotta sitten toisessa tiekirkossa, sain kuulla kaunista klassista musiikkia live-esityksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tod. näk. sen, että kirkko oli aukija siivottu (eli joku seurakunnan työntekijöistä oli siellä töissä), sinne pääsi ilmaiseksi, sieltä sai maksutta kyseisen kirkon historiasta kertovan esitteen.
Äänestykset seurakuntavaaleissa.
Voi elämä... KVG!
Kirkollisvero menee oman seurakunnan tarpeisiin ennen kaikkea. Verokertymästä menee korvaus valtion verohallinnolle keruukuluista.
https://evl.fi/tietoa-kirkosta/talous/kirkollisvero
Suomen evankelisluterilaisen kirkon hallinto eli se "ylempi taho" rahoitetaan valtion varoista ja kirkon eläkerahastosta. Seurakunnat maksavat pientä keskusrahastomaksua ja eläkerahastomaksua.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Suomen_evankelis-luterilainen_kirkko
"Kirkon keskushallinnon talous on järjestetty kirkon keskusrahaston kautta, jonka hallituksena toimii kirkkohallitus. Suurimman osan kirkon keskusrahaston talousarviota vie kirkon eläkerahasto.
Kirkon hallinto on järjestetty siten, että seurakunnat ovat hyvin itsenäisiä. Erityisesti talousvalta on keskittynyt seurakunnille, koska kirkossa vain seurakunta kantaa jäsenmaksua eli kirkollisveroa. Kirkon keskusrahasto kantaa seurakunnilta keskusrahastomaksua sekä eläkemaksuja, jolla kirkon keskusrahaston toiminta rahoitetaan."
Lisäksi valtio maksaa korvausta kirkon yhteiskunnallisista palveluista. Yhteiskunnallisiksi palveluiksi on katsottu yleisten hautausmaiden rakentaminen ja ylläpito, kulttuurihistoriallisesti arvokkaista kirkkorakennuksista huolehtiminen ja diakonia.
Seurakuntien keskusrahastomaksu on tällä hetkellä 6,5 prosenttia seurakuntien verokertymästä. Eläkerahastoon menee 5%. Sen verran siis "maksat ylemmälle taholle", muu verokertymä menee ihan oman seurakuntasi toimintaan.
https://evl.fi/plus/hallinto-ja-talous/seurakuntatalous/seurakuntien-ma…
Seurakuntavaalit 2022
https://evl.fi/tietoa-kirkosta/kirkon-organisaatio/seurakunnat/seurakun…
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni suunnilleen 90% menee seiniin ja henkilökuntaan, joista pieni osa toki on niitä jotka tekevät konkreettista työtä seurakuntalaisten kanssa. Ns. hyvään menee siis minimaalisen pieni osa. Ja vaikka osa toki jää omaan seurakuntaan, osa menee sinne ylätasolle kirkon byrokratiaan. Saman tai paremman hyvän saatte aikaan, jos lahjoitatte sen 250e+ vaikka Mannerheimin Lastensuojeluliitolle ja pidätte itse loput.
MLL on mukana Setan touhuissa. MLL tuki sukupuolineutraalia avioliittokialoitetta, vaikka lastenpsykologit, kuten esim. Jari Sinkkonen vastustivat sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tod. näk. sen, että kirkko oli aukija siivottu (eli joku seurakunnan työntekijöistä oli siellä töissä), sinne pääsi ilmaiseksi, sieltä sai maksutta kyseisen kirkon historiasta kertovan esitteen.
Me veronmaksajat tuetaan kirkkoa vuodessa 117 miljoonalla eurolla supraan valtion budjetista mm juurikin näihin kirkkorakennusten kustannuksiin, joten se ei todellakaan ole ilmaista edes sellaisille kirkkoon kuulumattomille, jotka ei koskaan kirkoissa käy.
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnissa on töissä valtava määrä ihmisiä ja niiden henkilöstökuluihin ja tilojen ylläpitoihin menee rahaa loputon määrä. Vain murusia käytetään seurakuntalaisiin ja hyväntekeväisyyteen.
Näin on. Kannattaa vilkaista noita seurakuntien tilinpäätöksiä yms.
Suurin osa menee palkkakuluihin ja kiinteistöjen ylläpitoon.
Hyväntekeväisyys perustuu monissa tapauksissa vapaaehtoisten ilmaiseen työpanokseen. Esimerkiksi lasten kerhot toimivat pääosin vapaaehtoisten toimesta.
Piispojen ja pappien hulppeisiin palkkoihin ynnä muihinhan ne sinun rahasi menevät. Tietysti siellä on niitä suntioita ja lukkareitakin...
Erosin kirkosta. Parhaimpia päätöksiä ikinä. Kun olin jäsen vain muodon vuoksi, tieteellinen maailmankuva...
Nämä kanalat ja laajasalot ja räsäset ovat saaneet yhä useammat näkemään, millainen firma tämä kirkko on. Herkkäuskoisten sumuttamiseen ja pelottelemiseen on perustunut koko laitoksen häpeällinen historia.