Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missään muualla ei ole pakkoruotsin kaltaista totalitaristista järjestelmää

Vierailija
14.12.2014 |

Pakkoruotsin kannattajat ottavat usein esimerkeiksi Irlannin ja Islannin, mutta niissä on olennainen ero Suomeen:

- Iiri on irlantilaisten alkuperäinen kieli, jota yritetään elvyttää, koska englanti on se melkein jyrännyt alleen. Ruotsi ei ole suomenkielisten suomalaisten alkuperäinen kieli, vaan täysin vieras kieli. Pakkoiirin pakollisuus ei ole läheskään yhtä kattava kuin Suomen pakkoruotsi, joka kattaa kaikki kouluasteet ala-asteelta (2016 alkaen) aina yliopistoihin saakka.

- Islannissa opiskellaan pakolla ruotsia, norjaa tai tanskaa. Tätä ei kuitenkaan tehdä pienen ja itsekkään vähemmistön vaatimuksesta, kuten Suomessa, vaan siksi, että Islannissa ei pienenä maana ole kuin joidenkin alojen opiskelupaikkoja, joten he turvautuvat opiskelussa muihin Pohjoismaihin (lähinnä Tanskaan). Suomessa on kaikkien alojen opiskelumahdollisuudet suomen kielellä.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 05:57"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 22:33"]

Laittakaapa nyt esimerkkejä, jos tiedätte vastaavanlaisesta systeemistä jossain muussa nykyisessa valtiossa.

[/quote]Kanadassa ranskan kieli.
[/quote]

Kanada varmaan on lähimpänä Suomen tilannetta. Täysin englanninkielisillä alueilla on pakko opiskella kieltä, jota puhuu äidinkielenään noin 80 miljonaa ihmistä.

Vierailija
82/94 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, iiriä ei puhuta muualla..koetapa mennä opiskelemaan iirin kielellä naapurimaahan tai juttelemaan iiriksi sille britille.

mä ihmettelen asennetta ja sanaa pakkoruotsi. Onhan siellä pakkobilsa ja pakkolukeminen ja pakkokuvis ja pakkomatikka...

mun mielestä on hyvä, että saadaan opiskella ruotsia. Mun mielestä on hienoa, että ymmärrän ees jotain teillä ja kaupoissa, kun käyn Pohjoismaissa. Mun mielestä on rikkaus, että on mahdollisuus opiskella.

kai se on myös tätä meidän historiaamme, että luetaan ruotsia.

toki olisi ihan hyödyllistä osata venäjää ja noita Keski-Euroopan kieliä niinku ranskaa ja saksaa.

mä en ole koskaan mieltänyt ruotsin kielen opiskelua epämiellyttäväksi.

mun mielestä on hienoa, että saan opiskella. Ja mun mielestä on hienoa, että mun lapset saavat opiskella. Tosin olisi valittu kakkoskieleksi jo joku muu kieli nelosella kuin ruotsi esim. ranska tai saksa tai venäjä, mutta ei ollut tarpeeksi kiinnostuneita.

mä en oikeestaan ymmärrä miksi rutista siitä, että saa opiskella. Kyllä sitä tuntuu turhalta moni muukin opiskelu, mutta oikeesti siitä voi joskus olla hyötyä. 

Kyllä sillä negatiivisen asenteen kailottamansa saatte omat lapsenne asennoitumaan opiskeluun negatiivisesti.Jos antaisit mahdollisuuden lapsellesi nauttia uusista asioista ja tukisit opiskelussa. Opiskelu on ihan oikeesti etuoikeus ja se on tärkeää. Mitä haittaa on ruotsin opiskelusta?

miten paljon te ruotsin vastustajat olette opsikelleet muuten? Se olisi kiinnostavaa? Siis miksi se ruotsi on niin vaikeaa ja kankeeta?

mä ehdotan, että laittaisit energiasi johonkin oleellisempaan asiaan esim. että jokainen suomalainen lapsi pääsisi koulunsa läpi ja jokainen suomalainen lapsi saisi elää turvallisessa kodissa ilman väkivallan pelkoa. Että jokaisella suomalaisella lapsella olisi kotona aikuinen, joka tukisi hänen opiskeluaan ja välittäisi siitä, miten lapsella menee.

mä tykkäsin opiskella ruotsia. Mä tykkäsin käydä koulua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin, mä unohdin nää ruorinkieliset suomalaiset. Tarviihan niittenkin kanssa  ruotsia. Me ollaan kaksikielinen maa.

Vierailija
84/94 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tosin olisi valittu kakkoskieleksi jo joku muu kieli nelosella kuin ruotsi esim. ranska tai saksa tai venäjä, mutta ei ollut tarpeeksi kiinnostuneita."

Niinpä. Lapsesi saattaisi osata englannin ja ruotsin sijaan nyt vaikkapa englantia ja saksaa, tai englantia ja ranskaa.

Vierailija
85/94 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 05:57"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 22:33"]

Laittakaapa nyt esimerkkejä, jos tiedätte vastaavanlaisesta systeemistä jossain muussa nykyisessa valtiossa.

[/quote]

Ei ole kuin osassa Kanadaa. Englanninkielisissä osissa ei ole pakkoranskaa.

Vierailija
86/94 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 06:56"]

Ainiin, mä unohdin nää ruorinkieliset suomalaiset. Tarviihan niittenkin kanssa  ruotsia. Me ollaan kaksikielinen maa.

[/quote]

Ovatko nämä ruorinkieliset jotain veneilijöitä?

Vierailija
87/94 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä pakkoruotsista jankuttaminen on jo sairasta. Ei kiinnosta yhtään.

Vierailija
88/94 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 06:53"]

mä ihmettelen asennetta ja sanaa pakkoruotsi. Onhan siellä pakkobilsa ja pakkolukeminen ja pakkokuvis ja pakkomatikka...

[/quote]

Voi sitä myötähäpeän määrää, kun lukee tällaisia perusteluita pakkoruotsille... Ilmeisesti koulussa voisi olla mikä tahansa pakollinen aine (vaikka pakkopitsinnypläys, pakkotervanjuonti, pakkopersuilu, pakkokalliokiipeily jne) ja aina perusteluksi riittäisi, että "onhan pakkomatikkakin", eikä muita perusteluita tarvittaisi.

Vierailija
89/94 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 07:45"]

Tämä pakkoruotsista jankuttaminen on jo sairasta. Ei kiinnosta yhtään.

[/quote]

No sano tuo RKP:lle. Koko puolueen tärkein asia on pakkoruotsi.

Vierailija
90/94 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 07:43"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 05:57"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 22:33"]

[/quote]

Ei ole kuin osassa Kanadaa. Englanninkielisissä osissa ei ole pakkoranskaa.
[/quote]

Minusta vaikuttaa siltä nettikeskustelujen perusteella, että osassa täysin englanninkielisiä provinsseja pitää opiskella ja osassa ei.

Vierailija
91/94 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 07:46"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 06:53"]

[/quote]

Voi sitä myötähäpeän määrää, kun lukee tällaisia perusteluita pakkoruotsille... Ilmeisesti koulussa voisi olla mikä tahansa pakollinen aine (vaikka pakkopitsinnypläys, pakkotervanjuonti, pakkopersuilu, pakkokalliokiipeily jne) ja aina perusteluksi riittäisi, että "onhan pakkomatikkakin", eikä muita perusteluita tarvittaisi.

[/quote]

nio, mutta niinhän se on.

joku kohta ehdottaa, ettei koulua tarvi käydä, koska ei tarvi koulutusta mihinkään. 

Ei sun tarvi muitten puolesta hävetä. Siinä on turhan iso taakka. Häpeä vaan omat juttus ja anna muitten hävetä omansa.

jos kaikki aineet syynäisiin samalla lailla, niin perusteluilla ei jäis järkevää syytä lukea yhtään mitään.

historiahan on yhtä pakkoa.

Vierailija
92/94 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranen aika, yhden ainoan kouluaineen opettamisesta käytetään nimitystä "totalitaristinen järjestelmä"! Ehkä ap:n kannattaisi perehtyä siihen, mitä tuolla käsitteellä oikeasti tarkoitetaan. Pakkoruotsikeskustelua olisi kiva käydä ja aiheesta väitellä, mutta kun vastustajat argumentoivat niin tunneperäisesti niin turhaahan se on. Pieni ripaus yleissivistystä ja esim. historian tuntemusta ei haittaisi. Ja jos joku vielä selittäisi mitä haittaa ihmiselle on ruotsin osaamisesta, niin olisin iloinen. Se auttaa muiden indo-eurooppalaisten  kielten (esim. germaaniset ja romaanioset)  oppimisessa. 

Vierailija
93/94 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 08:20"]

Voi herranen aika, yhden ainoan kouluaineen opettamisesta käytetään nimitystä "totalitaristinen järjestelmä"! Ehkä ap:n kannattaisi perehtyä siihen, mitä tuolla käsitteellä oikeasti tarkoitetaan. Pakkoruotsikeskustelua olisi kiva käydä ja aiheesta väitellä, mutta kun vastustajat argumentoivat niin tunneperäisesti niin turhaahan se on. Pieni ripaus yleissivistystä ja esim. historian tuntemusta ei haittaisi. Ja jos joku vielä selittäisi mitä haittaa ihmiselle on ruotsin osaamisesta, niin olisin iloinen. Se auttaa muiden indo-eurooppalaisten  kielten (esim. germaaniset ja romaanioset)  oppimisessa. 

[/quote]

No eihän kielten osaamisesta olekkaan ikinä haittaa. Mutta miksi tuon pakollisen B1-kielen on oltava juuri ruotsi?

Miksei se voi olla esimerkiksi saksa, joka on myöskin germaaninen kieli, ja jonka puhujia on maailmassa huomattavasti enemmän?

Kaikki muut opiskeltavat kielet, A1, A2 ja B2 saamme valita koulun tarjonnan mukaan, miksi emme B1-kieltä?

Miksi sen on aina oltava kaikilla ruotsi?

Vierailija
94/94 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen opiskellut ruotsia perinteiset kuusi vuotta ja yliopistossa suorittanut vieläpä nk. virkamiesruotsin, mutta siitä huolimatta ruotsinkielentaitoni on onneton. Ruotsalaisten kanssa puhun englantia. Kaltaisiani on kauheasti. Mitä hyötyä opetuksesta on ollut, jos suomalaisten ruotsinkielentaito on jokatapauksessa heikko? Mitä hyötyä opiskella kieltä, jota vastaan suurin osa opetettavista kapinoi?
...
Jos jossakin työpaikassa vaaditaan sujuvaa ruotsinkielentaitoa, niin 99% todennäköisyydellä tehtävään valitaan joko suomenruotsalainen tai sitten joku Ruotsissa asunut suomalainen. Vai luuletteko, että sillä kuuden vuoden opiskelulla avataan mitään ovia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän