Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopistoon ulkomaille? Kokemuksia ja neuvoja?

Vierailija
14.12.2014 |

Haaveena olisi siis lähteä ulkomaille yliopistoon lukemaan kauppatieteitä ja kiinnostaisi kuulla kokemuksia ulkomailla opiskelusta. Eli siis ihan kokemuksia millaista teillä on siellä ollut ja sitten ihan käytännön  juttuja kaikista paperihommista ja maksuista ym. Itselläni ei ole sinänsä pahemmin väliä mihin maahan lähtisin, mutta esim. Australia tai Saksa vaikuttavat houkuttelevilta vaihtoehdoilta. En kyllä ole opiskellut muita kieliä kuin englantia tai ruotsia, jos sillä on merkitystä.

Mutta olisi kiva kuulla kaikkea ulkomailla opiskeluun liittyvää. :)

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 10:17"]Suosittelen ehdottomasti Skotlantia. Menin sinne opiskelemaan politiikkaa ja olin hyvin tyytyväinen. Opiskelu on ilmaista, mikä oli ainakin minulle plussaa. Haku tapahtui UCASin kautta ja vaikein kohta hakemuksen täyttämisessä oli sen motivaatiokirjeen kirjoittaminen, koska en ollut ihan varma mitä he halusivat kuulla.

Skotlanti on kaunis paikka ja mielestäni sää oli hyvä. (Mutta olenkin outo ja pidän sateesta.) Itse opiskelin yliopistossa, jossa ensimmäisen vuoden opiskelijoille taattiin asuntolapaikka. Opiskelu oli erilaista kuin Suomessa. Kurssit olivat pitkiä ja kestivät koko lukukauden. Sen lisäksi jokaisella kurssilla kirjoitettiin essee tai useampi. Sen lisäksi meillä ei ollut pakollista ruotsia (ei liene yllätys) eikä mitään muitakaan työelämäkursseja tai puheviestintää. Tai olisi niitä saanut, mutta ne olivat vapaaehtoisia.

Huono puoli Skotlannissa opiskelussa on se, että siellä suoritetaan "automaattisesti" vain kandi ja se kestää neljä vuotta. Jos haluaa maisterin, siihen joutuu hakemaan erikseen, se maksaa hunajaa ja se kestää yleensä vuoden. Lisäksi yliopiston nimellä on todella väliä. On eri asia opiskella Aberdeenin yliopistossa kuin Robert Gordon -yliopistossa. Mikäli yliopisto ei kanna kaupungin nimeä, kannattaa sitä kenties välttää. Tosin tämä ei pidä aina paikkaansa. Etenkään Lontoossa, mutta siitä en kyllä tiedä niin paljon.

Toivottavasti tästä oli nyt jotain apua. :)
[/quote]

Oli apua ja oli kiva kuulla kokemuksestasi. :) Tosiaan siihen tulokseen olen tullut, että jos johonkin lähden se on Skotlanti.

ap

Vierailija
42/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi ei ole paha. Ruotsinkielentaitoa arvostetaan edelleen työmarkkinoilla ja Ruotsissa ainakin tuttujen opinnot ovat olleet helpompia kuin Suomessa vastaavat. Silti tutkinto rinnastetaan ihan yksi yhteen. Tunnen lääkiksen Ruotsissa käyneitä. Oli hyvät pohjat, mutta ei vaan ovet auennut Suomessa, niin menivät papereilla Ruotsiin opiskelemaan. Lääkärioikeudet sai suoraan Suomessa heti päälle, kun kerran kieli on hallussa ja toisessa EU-maassa tutkinto oikeuttaa täälläkin oikeuksiin. Ainakin kahdella noista opiskelleista tuntui olevan vielä helpompaa kuin täällä. Ei tenttejä, ryhmätöillä opinnot läpi. Ihan  päteviä ovat silti työhönsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 01:56"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 01:49"]

Paljon ausseissa makaa lukukausimaksu? Jtn esimerkkejä..

[/quote] KVG jos aiot siellä opiskella!
[/quote]

Ei tämän kysyjä ollut ap. :D

Vierailija
44/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan itse syksyllä Briteissä ja mun mielestä hakuprosessi oli lopulta aika helppo. Toki on suht stressaavaa toimitella kaikenlaisia lippulappusia, mutta vastaus tuli nopeasti eikä tarvitse stressata opiskelupaikkaa koko kevättä.

Mietin maata valittaessa sitä, osaanko kieltä ja millainen koulutus on pätevä myös Suomessa. Kauppatieteet on ehkä koko maailmassa kohtalaisen samanlainen, mutta esimerkiksi Jenkeissä suoritetut lakiopinnot (ainakin alempi korkeakoulututkinto) on Euroopassa yhtä tyhjän kanssa.
Kannattaa myös huomioida, että usein maisterin tutkinnon suorittaminen maksaa ihan sairaasti enemmän kuin kandin suorittaminen. Tämän takia miettisin yliopiston ja maan valintaa siltä kannalta, että missä voit loogisesti jatkaa opiskelua ja missä haluat tehdä töitä valmistumisen jälkeen. Suomessa melkein kaikilla yliopiston käyneillä on kuitenkin maisterin paperit, kun muualla maailmassa kandin papereillakin pärjää ihan hyvin.

Tässä vastauksessa ei nyt ollut taas mitään järkeä, mutta ehkä saat jotain ajateltavaa.

Vierailija
45/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:10"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 21:14"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 21:08"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:54"]Ausseihin ei kyllä riitä 10t, kun pelkät lukukausimaksutkin ovat parilta vuodelta tähtitieteelliset [/quote] Katselin noita lukukausimaksuja myös ja hiukan huolettaisi se taloudellinen pärjääminen siellä. ap

[/quote]

No mitäs jos vaan haet kotimaahan opiskelemaan ja menet vaikka pitkään vaihtoon (esim. 1v) sinne ausseihin tms. paikkaan. Jos ei taasen rahkeet riitä kotimaiseen yliopistoon pääsyyn, unohda koko homma.

[/quote]

Kyllä ulkomaat ovat hieno vaihtoehto esim. silloin, kun ei jostain syystä pääse Suomen yliopistoihin. Moni on opiskellut ulkomailla. Ennen vanhaan yleinen koulutus oli Uppsalan ekonomi. Kun itse olin lukiossa, siellä mainostettiin Ruotsin yliopistoja helppoina vaihtoehtoina.

[/quote]

Ohis, mutta kyllä tuossa opintomaan valinnassa kannattaa miettiä sitäkin, missä maassa aikoo opintojen jälkeen työskennellä. Siksikin, että tietyillä aloilla tutkinnoissa on eroa ja osa työnantajista vierastaa ulkomaisia tutkintoja, vaikka periaatteessa täysin vertailukelpoisia olisivat, mutta ennen kaikkea siksi, että opintojen aikana verkostoidutaan ja hankitaan tarpeellisia suhteita. Monella alalla työelämään on huomattavasti vaikeampaa solahtaa sisään, ellei ole näitä opintoaikaisia suhteita. Olen tämän päässyt omakohtaisesti kokemaan.

[/quote]

Allekirjoitan tämän täysin. Varsinkin kauppatieteissä arvostetaan todella paljon verkostoitumista ja työkokemusta opiskelujen ajalta. Nyt huonossa taloustilanteessa hakijoita riittää jokaiseen työpaikkaan, eikä pelkällä tutkinnolla tee melkein mitään, pitää olla jotakin "ekstraa". Tosin voi hyvinkin olla, että ap:n valmistumisen aikaan tilanne jo helpottaa (toivottavasti), mutta kannattaa silti varautua siihen, että varsinkin uran alkutaival voi olla vaikeaa ulkomaisella tutkinnolla. Ei Suomessa työllistyminen mitenkään mahdotonta tietenkään ole, mutta kannattaa yrittää kehittää itselle jokin ominaisuus tai kyky, jolla erottautuu muista hakijoista. Pelkkä englanniksi opiskeleminen ja sujuva englanti eivät valitettavasti riitä, koska kaupallisella alalla käytännössä kaikki osaavat englantia todella hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän