Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopistoon ulkomaille? Kokemuksia ja neuvoja?

Vierailija
14.12.2014 |

Haaveena olisi siis lähteä ulkomaille yliopistoon lukemaan kauppatieteitä ja kiinnostaisi kuulla kokemuksia ulkomailla opiskelusta. Eli siis ihan kokemuksia millaista teillä on siellä ollut ja sitten ihan käytännön  juttuja kaikista paperihommista ja maksuista ym. Itselläni ei ole sinänsä pahemmin väliä mihin maahan lähtisin, mutta esim. Australia tai Saksa vaikuttavat houkuttelevilta vaihtoehdoilta. En kyllä ole opiskellut muita kieliä kuin englantia tai ruotsia, jos sillä on merkitystä.

Mutta olisi kiva kuulla kaikkea ulkomailla opiskeluun liittyvää. :)

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 21:14"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 21:08"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:54"]Ausseihin ei kyllä riitä 10t, kun pelkät lukukausimaksutkin ovat parilta vuodelta tähtitieteelliset [/quote] Katselin noita lukukausimaksuja myös ja hiukan huolettaisi se taloudellinen pärjääminen siellä. ap

[/quote]

No mitäs jos vaan haet kotimaahan opiskelemaan ja menet vaikka pitkään vaihtoon (esim. 1v) sinne ausseihin tms. paikkaan. Jos ei taasen rahkeet riitä kotimaiseen yliopistoon pääsyyn, unohda koko homma.

[/quote]

Kyllä ulkomaat ovat hieno vaihtoehto esim. silloin, kun ei jostain syystä pääse Suomen yliopistoihin. Moni on opiskellut ulkomailla. Ennen vanhaan yleinen koulutus oli Uppsalan ekonomi. Kun itse olin lukiossa, siellä mainostettiin Ruotsin yliopistoja helppoina vaihtoehtoina.

Vierailija
22/45 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:10"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 21:14"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 21:08"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:54"]Ausseihin ei kyllä riitä 10t, kun pelkät lukukausimaksutkin ovat parilta vuodelta tähtitieteelliset [/quote] Katselin noita lukukausimaksuja myös ja hiukan huolettaisi se taloudellinen pärjääminen siellä. ap

[/quote]

No mitäs jos vaan haet kotimaahan opiskelemaan ja menet vaikka pitkään vaihtoon (esim. 1v) sinne ausseihin tms. paikkaan. Jos ei taasen rahkeet riitä kotimaiseen yliopistoon pääsyyn, unohda koko homma.

[/quote]

Kyllä ulkomaat ovat hieno vaihtoehto esim. silloin, kun ei jostain syystä pääse Suomen yliopistoihin. Moni on opiskellut ulkomailla. Ennen vanhaan yleinen koulutus oli Uppsalan ekonomi. Kun itse olin lukiossa, siellä mainostettiin Ruotsin yliopistoja helppoina vaihtoehtoina.

[/quote]

Ohis, mutta kyllä tuossa opintomaan valinnassa kannattaa miettiä sitäkin, missä maassa aikoo opintojen jälkeen työskennellä. Siksikin, että tietyillä aloilla tutkinnoissa on eroa ja osa työnantajista vierastaa ulkomaisia tutkintoja, vaikka periaatteessa täysin vertailukelpoisia olisivat, mutta ennen kaikkea siksi, että opintojen aikana verkostoidutaan ja hankitaan tarpeellisia suhteita. Monella alalla työelämään on huomattavasti vaikeampaa solahtaa sisään, ellei ole näitä opintoaikaisia suhteita. Olen tämän päässyt omakohtaisesti kokemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat laadukasta opetusta, niin pysy Suomessa tai mene esim Ruotsiin. Tylsää, tiedän. Suomalaisen opintotuen saat täysimääräisenä ja opintolainan korotettuna ulkomaille.

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:22"]

Haaveena olisi siis lähteä ulkomaille yliopistoon lukemaan kauppatieteitä ja kiinnostaisi kuulla kokemuksia ulkomailla opiskelusta. Eli siis ihan kokemuksia millaista teillä on siellä ollut ja sitten ihan käytännön  juttuja kaikista paperihommista ja maksuista ym. Itselläni ei ole sinänsä pahemmin väliä mihin maahan lähtisin, mutta esim. Australia tai Saksa vaikuttavat houkuttelevilta vaihtoehdoilta. En kyllä ole opiskellut muita kieliä kuin englantia tai ruotsia, jos sillä on merkitystä.

Mutta olisi kiva kuulla kaikkea ulkomailla opiskeluun liittyvää. :)

[/quote]

Vierailija
24/45 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No katsele ensin missä on sua kiinnostavia opinto-ohjelmia ja ota sitten selvää paljonko tulee maksamaan. Sinähän voit hakea Suomesta opintotukea, mutta sitä varten varmista että ulkomaanopintosi vastaavat tuettavia opintoja Suomessa.

Onko omaa rahaa yhtään? Siitähän se lopulta riippuu. Ja sitten selvitä onko ulkomaan yliopistolla jotain tukimuotoja.

Asuminen ja sen kustannukset ovat myös tärkeä juttu. Ja sitten se että voiko maassa tehdä opiskelijana töitä ja kuinka paljon. Jos siis olisi pakko mennä osa-aika- tai kesätyöhön.

Itse olin vaihtarina USA:ssa, muuten oli mukavaa, mutta kallistahan se on. Itse jouduin maksamaan aika paljon vaikka vain osan summasta, jonka itse tuleva opiskelija maksoi. Nykyisin voi ajatella että keskimäärin sellainen 30 000 euroa per vuosi menisi USA:ssa vähintään, ellei mitään stpendiä saa.

EU:n sisällä olisi varmaan parasta siis pysytyellä. Entäs esim. Irlanti?

Vierailija
25/45 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon ausseissa makaa lukukausimaksu? Jtn esimerkkejä..

Vierailija
26/45 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 01:49"]

Paljon ausseissa makaa lukukausimaksu? Jtn esimerkkejä..

[/quote] KVG jos aiot siellä opiskella!

Vierailija
27/45 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin (tai minkä ikinä kielen) osaamisen on sitten syytä olla liki natiivin tasolla, jos sillä aiot korkeakoulutasoisen tutkinnon suorittaa. Ja motivaation muutenkin kohdillaan... Ite en lähtis kylmiltään yliopistoon vieraaseen paikkaan, vieraalla kielellä opiskelemaan ellen tosiaan olisi aivan varma taitojeni riittävyydestä vaan menisin ensin vaikka vuodeksi töihin kyseiselle kielialueelle. Ja kokeilisin myös opiskelua jossain avoimessa tai vastaavassa ennen hakemista. Jälkimmäisen voi tehdä Suomessakin; yo:ssa ja amk:ssa on englanninkielisiä kauppatieteiden ja liiketalouden linjoja ja ainakin yksittäisiä kursseja tarjolla avoimessa.

t: nim. karvas kokemus

Vierailija
28/45 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 03:00"]

Englannin (tai minkä ikinä kielen) osaamisen on sitten syytä olla liki natiivin tasolla, jos sillä aiot korkeakoulutasoisen tutkinnon suorittaa

[/quote]

höpsis

Motivaatiosta olet oikeassa, mutta eikö ole suotavaa, että jos lähdetään ulkomaille opiskelemaan, niin myös motivaatio on kunnossa??

Vierailija
29/45 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää miksi kukaan haluaisi opiskella kauppatieteitä, puhumattakaan että ulkomailla. Mistä sellainen halu kumpuaa, kasvatuksesta vai olettamuksesta että sitten tienaisi paljon massia ja saisi arvostusta? Kaikki mahdottoman huonoja motivaattoreita. Kehottaisin harkitsemaan asiaa ja sitten ottamaan reality checkin: maailmantalous tulee kokemaa mullistuksen ja ns. kauppa"tieteillä" voi heittää vesilintua. Mitä järkeä opiskella pseudotiedettä? Jotta voisi kokea kuuluvansa korkeastikoulutettujen akateemikkojen seuraan eikä vahingossakaan luultaisia pelkästään amk:sta "valmistuneeksi"?

Vierailija
30/45 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 03:13"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 03:00"]

Englannin (tai minkä ikinä kielen) osaamisen on sitten syytä olla liki natiivin tasolla, jos sillä aiot korkeakoulutasoisen tutkinnon suorittaa

[/quote]

höpsis

Motivaatiosta olet oikeassa, mutta eikö ole suotavaa, että jos lähdetään ulkomaille opiskelemaan, niin myös motivaatio on kunnossa??

[/quote]Höpsis itelles. Etenkin jos lähdet maahan, jossa kaikki halukkaat otetaan sisään ja karsinta tapahtuu opintojen edetessä, on kielitaidonkin oltava kohdillaan. 

Vierailija
31/45 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tuo kieliasia on kyllä totta, eihän minnekään taida päästä ellei ole kielitestissä saanut hyviä pisteitä. Ja jos rimaa hipoen menee, niin alku uudessa paikassa on hankala kun pitäisi äkkiä saada muut kiinni.

Jos itse maksaa opinnot, ei kai sitä halua ekstraa maksaa siitä, että joutuu kieltä opiskelemaan?

Ap:lle toinen ehdotus: Helsingissä on kansainvälinen yksityinen kauppakorkea, josta voi päästä jatkamaan ulkomaille kahden vuoden jälkeen

http://fi.wikipedia.org/wiki/Helsinki_School_of_Business

Vierailija
32/45 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse USA:ssa asuvana ja opiskelevana täytyy huomauttaa että lukukausimaksuista on täysin mahdollista selvitä käymällä töissä opintojen ohessa. Opiskelutahti on huomattavasti "löysempää" kuin Suomessa, jossei nyt ihan Ivy League -tason yliopistoon hae.

Ja töiden saannin suhteen ei ole ongelmaa, täällä on ulkomaalaisellekin valinnanvaraa, toisin kuin Suomessa...

Vierailija
33/45 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 04:15"]

Itse USA:ssa asuvana ja opiskelevana täytyy huomauttaa että lukukausimaksuista on täysin mahdollista selvitä käymällä töissä opintojen ohessa. Opiskelutahti on huomattavasti "löysempää" kuin Suomessa, jossei nyt ihan Ivy League -tason yliopistoon hae.

Ja töiden saannin suhteen ei ole ongelmaa, täällä on ulkomaalaisellekin valinnanvaraa, toisin kuin Suomessa...

[/quote]Ai opiskelijavisalla saa tehdä töitä?

Vierailija
34/45 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai USA:ssa "löysempää"? Mitä ja missä opiskelet? Mun kokemus oli kyllä se, että verrattuna Suomen silloiseen opetukseen sai kyllä Jenkeissä paiskia töitä.

Vierailija
35/45 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 04:20"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 04:15"]

[/quote]Ai opiskelijavisalla saa tehdä töitä?

[/quote]

Saa, jos työnteko liittyy opintoihin, käytännössä että kyseinen firma on ilmoittanut paikasta jonnekin yliopiston listalle. Ei ole todellakaan kovinkaan tiukkaa, voihan sitä sanoa että Starbucksin kassana olo on kauppatieteen opiskelua tms...

Vierailija
36/45 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 04:26"]

Ai USA:ssa "löysempää"? Mitä ja missä opiskelet? Mun kokemus oli kyllä se, että verrattuna Suomen silloiseen opetukseen sai kyllä Jenkeissä paiskia töitä.

[/quote]

Ihan tasokas yliopisto tämä on itärannikolla, lukukausimaksukin on yli 20 tonnia... 

Luonnontieteiden alalla olen eli ainakin niissä Suomessa mennään paljon nopeampaa eteenpäin, täällä minulla on jopa ollut vapaa-aikaa vaikka opinnot ovat edistyneet samaa tahtia. En sitten tiedä, miten esim. humanistiset alat tms. jotka ovat Suomessa helppoja. Ne voivatkin olla vaikeampia..?

Vierailija
37/45 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 04:49"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 04:26"]

[/quote]

Ihan tasokas yliopisto tämä on itärannikolla, lukukausimaksukin on yli 20 tonnia... 

Luonnontieteiden alalla olen eli ainakin niissä Suomessa mennään paljon nopeampaa eteenpäin, täällä minulla on jopa ollut vapaa-aikaa vaikka opinnot ovat edistyneet samaa tahtia. En sitten tiedä, miten esim. humanistiset alat tms. jotka ovat Suomessa helppoja. Ne voivatkin olla vaikeampia..?

[/quote]

Siis lukuvuosimaksu suomeksi...

Vierailija
38/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen Australiassa ja olen ihan tyytyvainen, yks vuosi maksaa itsellani noin 14,000 dollaria. Riippuen valuuttakurssista opintolaina kattaa jo aika hyvin maksuja ja toita saa tehda 20 tuntia viikossa. Opintotuet ja asumistuet tulee samalla tavalla kun saisi Suomessakin. Moni kauhistelee kun lainaa kertyy niin kamalasti, mutta jos totta puhutaan niin varmaan olisin ottanut lainat Suomessakin ja kayttanyt johonkin muuhun. Kannattaa tosin miettia etta opiskeluala on varmasti oikea, inhottavaa maksaa kymmeniatuhansia jostain mika ei loppujen lopuksi valttamatta kiinnostakaan.

Vierailija
39/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ehdottomasti Skotlantia. Menin sinne opiskelemaan politiikkaa ja olin hyvin tyytyväinen. Opiskelu on ilmaista, mikä oli ainakin minulle plussaa. Haku tapahtui UCASin kautta ja vaikein kohta hakemuksen täyttämisessä oli sen motivaatiokirjeen kirjoittaminen, koska en ollut ihan varma mitä he halusivat kuulla.

Skotlanti on kaunis paikka ja mielestäni sää oli hyvä. (Mutta olenkin outo ja pidän sateesta.) Itse opiskelin yliopistossa, jossa ensimmäisen vuoden opiskelijoille taattiin asuntolapaikka. Opiskelu oli erilaista kuin Suomessa. Kurssit olivat pitkiä ja kestivät koko lukukauden. Sen lisäksi jokaisella kurssilla kirjoitettiin essee tai useampi. Sen lisäksi meillä ei ollut pakollista ruotsia (ei liene yllätys) eikä mitään muitakaan työelämäkursseja tai puheviestintää. Tai olisi niitä saanut, mutta ne olivat vapaaehtoisia.

Huono puoli Skotlannissa opiskelussa on se, että siellä suoritetaan "automaattisesti" vain kandi ja se kestää neljä vuotta. Jos haluaa maisterin, siihen joutuu hakemaan erikseen, se maksaa hunajaa ja se kestää yleensä vuoden. Lisäksi yliopiston nimellä on todella väliä. On eri asia opiskella Aberdeenin yliopistossa kuin Robert Gordon -yliopistossa. Mikäli yliopisto ei kanna kaupungin nimeä, kannattaa sitä kenties välttää. Tosin tämä ei pidä aina paikkaansa. Etenkään Lontoossa, mutta siitä en kyllä tiedä niin paljon.

Toivottavasti tästä oli nyt jotain apua. :)

Vierailija
40/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 10:17"]

Suosittelen ehdottomasti Skotlantia. Menin sinne opiskelemaan politiikkaa ja olin hyvin tyytyväinen. Opiskelu on ilmaista, mikä oli ainakin minulle plussaa. Haku tapahtui UCASin kautta ja vaikein kohta hakemuksen täyttämisessä oli sen motivaatiokirjeen kirjoittaminen, koska en ollut ihan varma mitä he halusivat kuulla. Skotlanti on kaunis paikka ja mielestäni sää oli hyvä. (Mutta olenkin outo ja pidän sateesta.) Itse opiskelin yliopistossa, jossa ensimmäisen vuoden opiskelijoille taattiin asuntolapaikka. Opiskelu oli erilaista kuin Suomessa. Kurssit olivat pitkiä ja kestivät koko lukukauden. Sen lisäksi jokaisella kurssilla kirjoitettiin essee tai useampi. Sen lisäksi meillä ei ollut pakollista ruotsia (ei liene yllätys) eikä mitään muitakaan työelämäkursseja tai puheviestintää. Tai olisi niitä saanut, mutta ne olivat vapaaehtoisia. Huono puoli Skotlannissa opiskelussa on se, että siellä suoritetaan "automaattisesti" vain kandi ja se kestää neljä vuotta. Jos haluaa maisterin, siihen joutuu hakemaan erikseen, se maksaa hunajaa ja se kestää yleensä vuoden. Lisäksi yliopiston nimellä on todella väliä. On eri asia opiskella Aberdeenin yliopistossa kuin Robert Gordon -yliopistossa. Mikäli yliopisto ei kanna kaupungin nimeä, kannattaa sitä kenties välttää. Tosin tämä ei pidä aina paikkaansa. Etenkään Lontoossa, mutta siitä en kyllä tiedä niin paljon. Toivottavasti tästä oli nyt jotain apua. :)

[/quote]

Ja sori tästä yhteen pötköön kirjoittamisesta. Tämä kone ei halunnut tehdä kappalejakoja. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi