Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erikoinen / rasittava kaveri :/

Vierailija
14.12.2014 |

Tämä tyttö siis roikkuu minun ja ystävieni mukana. Hän ei koskaan sano mitään, ja muutenkin tuntuu olevan jotenkin eksyksissä koko ajan. Hän puhuu aina matematiikasta :D ja yleensä vaan istuu hiljaa. 

Tajuan että hän saa olla just sellainen kun haluaa mutta en ymmärrä mitä hän hakee seurastamme. Meillä ei ole juuri mitään yhteistä, hän tuntuu olevan todella fanaattisen kiinnostunut matematiikasta mutta eikö hän tajua että on RASITTAVAA kun hän alkaa selittää jotain mitä minulla eikä muilla kavereilleni ole lyhyen matikan lukijoina toivoakaan ymmärtää ja on ihan kun olisi juuri selittänyt jotain ihan yksinkertaista.

En halua olla hänelle ilkeä mutta jotenkin tuntuu että hän on väärässä porukassa :/ mitä tekisitte tällaiselle "kaverille"

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että hän pitää teistä ja haluaisi kovasti olla kaverinne. Mitä jos yrittäisitte tutustua häneen? Kyselkää hänen elämästään, ehkä hän siitä rohkaistuu kun tuntee olonsa hyväksytyksi.

Vierailija
22/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 18:50"]

Tulee aika ressukka fiilis tästä matikkatytöstä. Hän on varmaan yksinäinen ja kaipaa seuraa, siksi lyöttäytynyt porukkaanne. Hänellä raukalla on vielä kovin huonot sosiaaliset taidot, jos ei osaa miettiä yhtään sitä, puhuuko liikaa asioista jotka eivät muita kiinnosta. Voi olla jopa Asperger-piirteinen tämä tyttö. Toivon, että olisitte niin kilttejä että antaisitte matikka-tytön pyöriä kanssanne. Siten hän saisi opetella sosiaalisia taitoja, jotka ovat kuitenkin tärkeitä elämässä pärjäämiselle. Ja toivottavasti te muutkin saisitte tämän tytön ystävyydestä jotakin, ainakin sitten sitä matikan tukiopetusta. 

[/quote]

Joo, tiedän että hänellä on kiusaamistaustaa yläasteelta.

MUTTA hän on muuttunut tosi paljon, hän on nykyään hoikka, hänellä on jonkinasteinen tyyli ja hän on itse asiassa aika kaunis. On myös hetkiä jolloin hän puhuu eikä edes näytä vaivaantuneelta niin tehdessään (lähinnä luonnontieteiden tunnit :D ) 

Toisaalta on myös hetkiä jolloin hän näyttäisi haluavan vajota maan alle :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele sinäkin derivoimaan, se on kivaa ^^

Vierailija
24/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä olette? Kuulostaa jotenkin teinimeiningiltä. Vaikutatte sellaiselta kaveripiiriltä, jonka kanssa itse en haluaisi olla missään tekemisissä. 

Vierailija
25/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 19:19"]

Minkä ikäisiä olette? Kuulostaa jotenkin teinimeiningiltä. Vaikutatte sellaiselta kaveripiiriltä, jonka kanssa itse en haluaisi olla missään tekemisissä. 

[/quote]

Lukion ensimmäisellä. 

Noh, meidän porukalla on toki omat ongelmansa eikä matikkatyttö ole niistä suurin, mutta en silti osaisi kuvitellakaan elämää ilman kavereitani :/

Vierailija
26/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Kuulostaa tutulta näin asperger-lapsen äitinä.

Ymmärrän kyllä ap:n tunteen. Ei haluaisi olla tyly, mutta toisaalta näkee, miten muut porukassa alkavat olla pian aika ilkeitäkin, kun kokevat ko. tytön oudoksi lisäksi sakissa.

Minä tietysti ilman muuta taustani takia tuntisin myötätuntoa ja pyrkisin suojelemaan tuota tyttöä, mutta kaikilla ei ole itsellään as-lasta tai muuta perheenjäsentä ja siten myöskään myötätuntoa sosiaalisesti kömpelöä "yhden asian ihmistä" kohtaan.

Voithan ystävällisesti joskus sanoa sille tytölle, jos alkaa paasata matematiikasta, että "voi kun sä XXX olet niin hyvä tuossa matikassa, mutta meidän muiden hilseen yli tuo juttu taitaa hivahtaa korkealta ja kovaa..."

Mahtaisiko hän osata jutella jostain muusta ollessaan kanssasi kahden kesken? Ehkä häntä kipsaa eniten se, että paikalla on yhtä aikaa liikaa porukkaa, josta osa on kumminkin aika outoja hänelle?

Vierailija
27/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskos tässä nyt aikuistumisen paikka sulle ap? Mietipä miten haluaisit että sinua itseäsi kohdeltaisiin jos olisit porukassa, jossa sun jutut koetaan oudoiksi ja sua olisi kiusattu, eikä montaa kaveria koulussa ole?

Ota se tyttö kaverina, tutustu häneen ja voit kahdestaan joskus kiltisti vihjata että muut ei oikein ymmärrä matikkapuheiden päälle. Koittakaa keksiä joku aihe, joka teitä voisi kaikki kiinnostaa. Silti, jokaisen tulee saada olla se kuka on, vaikka voikin hieman laajentaa repertuaaria.

Uskon että kovia kokenut ja fiksu matikkatyttö on sulle paljon parempi ystävä kuin joku muita syrjivä ja halveksiva kaveri, koska sellainen voi aina kääntyä sinuakin vastaan.

Vierailija
28/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 19:25"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 19:19"]

[/quote]

Lukion ensimmäisellä. 

Noh, meidän porukalla on toki omat ongelmansa eikä matikkatyttö ole niistä suurin, mutta en silti osaisi kuvitellakaan elämää ilman kavereitani :/

[/quote]

Meillä oli vastaava rinnakaiskuppikunta (toistensa lapsuuden ystäviä) lukiossa. Tyttöporukka joka liittäytyi useasti seuraan, mutta aina puhuivat toisistaan paskaa selän takana ja hirveästi katkeruutta, ja kateutta toisia kohtaan. Se kaveriporukka onkin sitten jakaantunut ympäri suomea, enkä usko että läheisiä ovat enää toisilleen. Meidän kaveriporukka on vieläkin yhdessä ja entistä tiiviimpi, sillä hyväksymme jokaisen omana uniikkina luonteena, vaikka erilaisia olemmekin. Tulevaisuudessa luultavasti ja toivottavasti ajattelette toisella lailla nämä asiat.

Vierailija
29/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko matikka oikeasti noin leimaavaa tän tytön kohdalla? 

Mutta tuttu juttu. Teininä tätä selkäänpuukotusta esiintyi paljon. 

Tiedätkö, minusta tuntuu että noi muut tytöt voi olla sille jopa vähän kateellisia. Sanoit että hän on hoikka ja kaunis ja lisäksi hyvä luonnontieteissä. 

Vierailija
30/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Y

Vierailija
31/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi taivas, työelämässä joudut takuulla sietämään ihan eri tierin "ärsyttävää" kun tää matikkatyttö. Totu ajatukseen.

Vierailija
32/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se toki rasittavaa, kun on tuollainen "kaveri" mutta ei hän kuulosta kuitenkaan olevan sieltä pahimmasta päästä :) 

Vierailija
33/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tuli ensin mieleen, että tyttö saattaa olla aspergerpiirteinen. Eivät hänen sosiaaliset taitonsa kuitenkaan voi olla täysin olemattomat, jos hän on pystynyt opettamaan matematiikkaa muille nuorille. Ap, mitä jos kysyisit tältä matikkatytöltä ihan kiltisti ja varovaisesti kahden kesken, miten hän kokee kaveruutenne ja viihtyykö hän porukassanne? 

Mielestäni kaverisi ovat asiattomia puhuessaan matikkatytöstä selän takana pahaa. Arvostan sitä, että itse olet yrittänyt ottaa tytön mukaan ryhmäänne. 

Vierailija
34/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
35/65 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sanon että tutustuta se niihin luonnontiedepoikiin! Kun saa saman henkistä seuraa se ei varmaan enää teidän kanssa pyöri ja kaikki voittavat. Paitsi ehkä luonnontiedepojat mutta heiltä ei kysytä ;) 

Vierailija
36/65 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin tänään puheeksi tän asian tän tytön kanssa kahdestaan. Hän kertoi tietävänsä mitä jotkut hänestä puhuvat mutta että haluaa kuitenkin olla porukassa välillä, mutta että lopettaa kyllä roikkumisen mukana jos pyydetään. Lupasi myös vähentää matikasta puhumista. Hän sanoi ettei hänellä ole ketään muutakaan jonka kanssa viettää aikaa. 

Pitäisikö minun nyt antaa hänen jatkaa samalla tavalla kun ennenkin, rohkaista häntä puhumaan muille / pyytää olemaan yksin, vai jotain muuta ? :( 

Tänäänkin taas kun tää tyttö ei ollut kuulemassa kaksi muuta kaveria puhui siitö ties mitä paskaa, enkä kyllä uskaltanut sanoa mitään vaikka melkein olisin halunnut. :( tuntuu että tässä nyt joku pahoittaa mielensä ennen pitkää, enkä kyllä haluaisi mitään yläastesorttista selkäänpuukotusdraamaa tähän :( 

-ap 

Vierailija
37/65 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä se mun luo. Mulle ois tarpeen juuri tuollainen kaveri! Ja jos se vielä osaa olla hiljaakin. WAU.

t. Mulle ois ihan hyvä saada apua noihin MAA5 - MAA8 -kursseihin.

Vierailija
38/65 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

67 jatkaa:

Ja oo sä aikuinen. Älä siis lähde mukaan siihen muiden sanomisiin. Ihan oikeasti. Olette jo lukiossa, ja siellä olisi jo hyvä oppia tulevaa elämää ajatellen, että liian tiivis ryhmäytyminen tuo ennen pitkää ongelmia.

Ei kaveriporukoihin pitäisi joutua jäsenhakemuksia laatimaan, eikä ainakaan mitään arvovaltaista raatia niitä ruotimaan. Onko aina pakko olla porukassa yhdessä? Onko kaikkien pakko olla kaikkien kanssa niin paljon? Jos matikkatyttö on sinusta ihan ok, ja valmis auttamaan, niin älä hylkää häntä ihan kokonaan.

Älä anna toisten määrätä sitä mitä itse teet. Sinun pitää voida valita kaverisi itse, sitä ei saa joku laumanjohtajatar tehdä puolestasi.

Vierailija
39/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa hän pelkää olla yksin koulussa, jos hänellä on kiusaamistausta ja hän tuntee olonsa turvallisemmaksi teidän seurassanne, jos vaihtoehto on olla yksin.

Ja jos hän ei keksi muuta puhumista, jotain puhuakseen hän puhuu siitä, minkä takia hän on porukkaanne alunperin hyväksytty, eli matematiikasta.

Eli tuskin hänkään seurastanne suoranaisesti nauttii, ainakin kun tyhmäkin huomaa, jos joku katsoo nenänvarttaan pitkin. Kuitenkaan hänellä ei taida olla vaihtoehtoa joten hän sietää teitä, koska seurueessa olevaa ei kiusata niin helposti kuin yksinäistä.

Tyttö parka. Toivottavasti koulu loppuu pian ja hän pääsee aikuisten seuraan yliopistoon tms.

Vierailija
40/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatat nähdä vain kiusaamisen jättämät arvet tällä hetkellä. Anna hänen opetella sosiaalisia taitoja kanssanne ja opettele sinä samalla sietämään erilaisuutta. Te molemmat voitatte.