Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erikoinen / rasittava kaveri :/

Vierailija
14.12.2014 |

Tämä tyttö siis roikkuu minun ja ystävieni mukana. Hän ei koskaan sano mitään, ja muutenkin tuntuu olevan jotenkin eksyksissä koko ajan. Hän puhuu aina matematiikasta :D ja yleensä vaan istuu hiljaa. 

Tajuan että hän saa olla just sellainen kun haluaa mutta en ymmärrä mitä hän hakee seurastamme. Meillä ei ole juuri mitään yhteistä, hän tuntuu olevan todella fanaattisen kiinnostunut matematiikasta mutta eikö hän tajua että on RASITTAVAA kun hän alkaa selittää jotain mitä minulla eikä muilla kavereilleni ole lyhyen matikan lukijoina toivoakaan ymmärtää ja on ihan kun olisi juuri selittänyt jotain ihan yksinkertaista.

En halua olla hänelle ilkeä mutta jotenkin tuntuu että hän on väärässä porukassa :/ mitä tekisitte tällaiselle "kaverille"

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

A

Vierailija
42/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tyttö on porukassa eikä puhu mitään, niin ettekö voisi kysyä aina välillä hänen mielipidettään puheenaiheena olevista jutuista? Varsinkin kun sanoit, että tytölläkin on omanlaisensa tyyli, niin varmaan olisi ihan kiinnostunutkin juttelemaan esim. vaatteista. Varmastikin se siitä pikku hiljaa rohkaistuisi avaamaan suutaan muidenkin aiheiden kuin matematiikan osalta :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu ottaa muut huomioon, eikä lähde paskanpuhumiseen mukaan! Ainoa ongelma tässä tuntuu olevan ap:n vittumaisten ystävien mielipiteet.

Vierailija
44/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
45/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö samassa ikäluokassa ole ketään toista vähän nörttimäistä tyttöä, johon tätä matikkatyttöä voisi yrittää tutustuttaa? Ellei hän sitten itse syystä tai toisesta halua kaveerata juuri tavallisten tai suosittujen ihmisten kanssa.

Vierailija
46/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 21:28"]

Jospa hän pelkää olla yksin koulussa, jos hänellä on kiusaamistausta ja hän tuntee olonsa turvallisemmaksi teidän seurassanne, jos vaihtoehto on olla yksin.

Ja jos hän ei keksi muuta puhumista, jotain puhuakseen hän puhuu siitä, minkä takia hän on porukkaanne alunperin hyväksytty, eli matematiikasta.

Eli tuskin hänkään seurastanne suoranaisesti nauttii, ainakin kun tyhmäkin huomaa, jos joku katsoo nenänvarttaan pitkin. Kuitenkaan hänellä ei taida olla vaihtoehtoa joten hän sietää teitä, koska seurueessa olevaa ei kiusata niin helposti kuin yksinäistä.

Tyttö parka. Toivottavasti koulu loppuu pian ja hän pääsee aikuisten seuraan yliopistoon tms.

[/quote]

Juu, luin nyt tässä teidän kaikkien vastauksia ja googlasin tuon Aspengerin, ei hän minusta sellainen ole. Ihan tavallinen tyttö oikeastaan, mutta vaan niin erilainen kun minä ja kaverini. Ehkä vähän hiljaisen puoleinen. Ei tunnu kuuluvan joukkoon.  

Ei hän siitä matematiikasta vain jotain puhuakseni puhu vaan hänestä oikein huomaa että aihe kiinnostaa. Ja en keksi muutakaan syytä miksi lukion ekalla oleva olisi opetellut integroimaan. 

Minua aihe ei nyt niinkään haittaa paitsi se kun hän tosiaan toisinaan selittää niistä integraaleista ja mistä lie :D mutta toisaalta nyt kun miettii, muut kaverini ja minä olemme ihan samanlaisia, meillä vain kiinnostuksen kohteet on Nälkäpeli, pojat ja meikit :/ 

Ja nyt kun ajattelen, se tyttö on aina ollut kaikille mukava, jopa niille kiusaajilleen. Hän on oikeastaan karmivan tyyni, enkä ole itse asiassa koskaan nähnyt että hän näyttäisi mitään tunteita paitsi satunnaista innokkuutta matikasta puhuessaan. Liekö kiusaamisen aiheuttamaa kovettumista? 

Mietin vain mikä voisi olla tälle tytölle sopiva ratkaisu kun meidän kaveriporukassa hänestä tosiaan puhutaan pahaa yms mutta en kyllä haluais häntä yksinkään jättää :( 

-ap

Vierailija
47/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks nää keskustelut kuuluis demiin?

Vierailija
48/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen oma tyttöni, joka on ujo ja hiljainen. Pyöri aikoinaan eräässä tyttöporukassa, mutta pudottivat sitten tyttöni haukkujen kera porukasta pois. No, tällä hetkellä tyttöni on täysin ilman kavereita, masentunut ja sosiaalisten tilanteiden pelkoinen :(. Koulunkäyntikään ei enää onnistu. Joten viestini on, että älkää sanoko tai tehkö tytölle mitään radikaalia, antakaa hänen pyöriä mukana. Hiljainenkin nautii toisten ihmisten seurasta, mutta porukasta eristäminen voi aiheuttaa vakaviakin seurauksia.

Vierailija
49/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 22:35"]

Tulee mieleen oma tyttöni, joka on ujo ja hiljainen. Pyöri aikoinaan eräässä tyttöporukassa, mutta pudottivat sitten tyttöni haukkujen kera porukasta pois. No, tällä hetkellä tyttöni on täysin ilman kavereita, masentunut ja sosiaalisten tilanteiden pelkoinen :(. Koulunkäyntikään ei enää onnistu. Joten viestini on, että älkää sanoko tai tehkö tytölle mitään radikaalia, antakaa hänen pyöriä mukana. Hiljainenkin nautii toisten ihmisten seurasta, mutta porukasta eristäminen voi aiheuttaa vakaviakin seurauksia.

[/quote]

Tsemppiä tyttärellesi. 

Matikkatyttö kuulostaa tosin aika sisukkaalta jos on kerta kestänyt jo kiusaamista ja on nykyään nätti ja hoikka yms. 

Ja kuulostaa jotenkin että sitä tyttöä kiinnostaa vain se matikka tällä hetkellä. Ehkä se on teidän kanssa vain koska ei tiedä muitakaan eikä halua olla koko ajan yksinkään.

Vierailija
50/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
51/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:54"]

Sehön voisi opettaa teille matematiikkaa?

[/quote]

Opettaa jo :D hänelle kuuluu kiitos että läpäisin MAB2 kurssin. H

Siitä huolimatta minusta tuntuu että hänkään ei oikein saa mitään kaveruudestamme.

Jotkut porukkamme tytöt ovat häntä kohtaan jopa tylyjä, ja ilman minua ja erästä toista tyttöä jota tämä matikkatyttö on opettanut hänet olisi varmasti jo pudotettu porukasta. Jotkut kaverini myös puhuvat hänestä paskaa. Minulla ei siis todellakaan ole mitään tätä tyttöä vastaan, minulla on vain olo että hänkään ei ole tyytyväinen ja että hän ei oikein sovi porukkaamme.
[/quote]
Ehkä porukasta pitäis pudottaa ihan joitain muita... kannattaa miettiä, ketkä on niitä oikeesti hyviä tyyppejä. Toinen auttaa teitä eikä ilmeisesti puhu pahaa muista jne. ja toiset sitten taas...

Vierailija
52/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 22:43"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:54"] Sehön voisi opettaa teille matematiikkaa? [/quote] Opettaa jo :D hänelle kuuluu kiitos että läpäisin MAB2 kurssin. H Siitä huolimatta minusta tuntuu että hänkään ei oikein saa mitään kaveruudestamme. Jotkut porukkamme tytöt ovat häntä kohtaan jopa tylyjä, ja ilman minua ja erästä toista tyttöä jota tämä matikkatyttö on opettanut hänet olisi varmasti jo pudotettu porukasta. Jotkut kaverini myös puhuvat hänestä paskaa. Minulla ei siis todellakaan ole mitään tätä tyttöä vastaan, minulla on vain olo että hänkään ei ole tyytyväinen ja että hän ei oikein sovi porukkaamme. [/quote] Ehkä porukasta pitäis pudottaa ihan joitain muita... kannattaa miettiä, ketkä on niitä oikeesti hyviä tyyppejä. Toinen auttaa teitä eikä ilmeisesti puhu pahaa muista jne. ja toiset sitten taas...

[/quote]

juu, olen oikeasti tälle tytölle paljosta velkaa koska hän oikeasti on ainoa jonka avulla selviän matikan kurssit. Siksi haluaisinkin hänelle... En tiedä jotain parempaa.

Ja pitää myöntää että itsekin olin hänelle aika tyly koulun alussa, puhuin pahaa hänestä kavereideni kanssa. Se kaduttaa nyt. Jotenkin on ihailtavaa että hän silti auttoi ja auttaa minua. :/ mutta yhdellä porukkamme tytöistä on suorastaan epäterve inho matikkatyttöä kohtaan, enkä tiedä miten kauan tämä tilanne voi jatkua näin. Pelkään että kaverini pian kääntyvät avoimesti ilkeäksi häntä kohtaan.

-ap

Vierailija
53/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro matikkatytölle mitä hänestä puhutaan ellei hän jo tiedä. 

Hänellä on itse oikeus valita onko sellaisten ihmisten kanssa jotka eivät kunnioita häntä vai yksin. 

Vierailija
54/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 22:43"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:54"] Sehön voisi opettaa teille matematiikkaa? [/quote] Opettaa jo :D hänelle kuuluu kiitos että läpäisin MAB2 kurssin. H Siitä huolimatta minusta tuntuu että hänkään ei oikein saa mitään kaveruudestamme. Jotkut porukkamme tytöt ovat häntä kohtaan jopa tylyjä, ja ilman minua ja erästä toista tyttöä jota tämä matikkatyttö on opettanut hänet olisi varmasti jo pudotettu porukasta. Jotkut kaverini myös puhuvat hänestä paskaa. Minulla ei siis todellakaan ole mitään tätä tyttöä vastaan, minulla on vain olo että hänkään ei ole tyytyväinen ja että hän ei oikein sovi porukkaamme. [/quote] Ehkä porukasta pitäis pudottaa ihan joitain muita... kannattaa miettiä, ketkä on niitä oikeesti hyviä tyyppejä. Toinen auttaa teitä eikä ilmeisesti puhu pahaa muista jne. ja toiset sitten taas...

[/quote]

juu, olen oikeasti tälle tytölle paljosta velkaa koska hän oikeasti on ainoa jonka avulla selviän matikan kurssit. Siksi haluaisinkin hänelle... En tiedä jotain parempaa.

Ja pitää myöntää että itsekin olin hänelle aika tyly koulun alussa, puhuin pahaa hänestä kavereideni kanssa. Se kaduttaa nyt. Jotenkin on ihailtavaa että hän silti auttoi ja auttaa minua. :/ mutta yhdellä porukkamme tytöistä on suorastaan epäterve inho matikkatyttöä kohtaan, enkä tiedä miten kauan tämä tilanne voi jatkua näin. Pelkään että kaverini pian kääntyvät avoimesti ilkeäksi häntä kohtaan.

-ap
[/quote]
Sano suoraan. Draamaa tulee, mutta tulisi kuitenkin ja paljon "likaisempana". Sille haukkujalle voi koittaa sanoa, ettei oo kivaa ja että voisko lopettaa. Kannattaa myös koittaa tähän matikkatyttöön tutustua, vaikuttaa hyvältä kaveriainekselta. Lukio kestää kuitenki yleensä sen kolme vuotta. Tilanteet ehtii muuttua ja sillon on hyvä, jos on niitä oikeita kavereita eikä sellasia, jotka pönkittävät omaa egoaan haukkumalla muita.

Vierailija
55/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle heti tommonen matikkatyttö-kaveri :)

Vierailija
56/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos kysyisit kavereiltasi, että mikä heitä matikkatytössä ärsyttää. Haluaisin tosiaan kuulla miten he perustelevat jonkun erilaisen hyljeksimisen.  

Jos haluat, että matikkatyttö hyväksytään teidän piiriinne, niin voit käyttää hyväksesi ns. Benjamin Franklin -efektiä. Eli lyhyesti: matikkatytön täytyy pyytää apua kavereiltasi.

Jos sitten taas haluat hänestä eroon, niin ehkä suora puhe on paras. Toisaalta voisit auttaa häntä sitä ennen löytämään uusia kavereita.

Vierailija
57/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä mikä tää juttu on, että kaikkien kaveri pitäisi olla? Siis tottakai ystävällisyys, kohteliaisuus ja perus käytöstavat kunniaan, mutta hyvänen aika ei kai me aikuisetkaan haluta viettää vapaa-aikaamme ihmisten kanssa, jotka ovat rasittavia ja joiden kanssa meillä ei ole mitään yhteistä? En tajua tätä ystävyyden pakkosyöttöä lapsilla ja nuorillakaan. Sitä joko synkkaa tai ei synkkaa jonkun ihmisen kanssa, ja aika harva varmaan haluaa että hänen kanssaan ollaan ystäviä siksi, kun siihen on pakotettu tai tuntee sääliä häntä kohtaan. Miettikää nyt vähän! Tuntuu aina olevan niin tärkeää, ettei kukaan ole yksin tai että kaikilla on ystävä, mutta kyllä mä ainakin teininäkin olin sata kertaa mieluummin yksin kuin jossain porukassa jossa kukaan ei varsinaisesti tykännyt musta tai ollut ystäväni. Inhottavampi ja vaivaannuttavampi olo siitä tuli.

Minusta kannattaa olla suora, puhua siis ystäviesi kanssa siitä että kaikki käyttäytyvät kohteliaasti eikä ole mitään syytä inhota, mutta minusta tälle matikkatytöllekin voisi kohteliaasti sanoa, että haluaisitte joskus viettää aikaa vanhan porukan kesken. 

Vierailija
58/65 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin samaa tulossa ihmettelemään kuin edellinen vastaaja. ketään ei saa kiusata eikä haukkua, joten se pitää lopettaa alkuunsa, mutta ihanko tosiaan kaikkien seurassa pitää viihtyä? tämä matikkatyttö on varmasti ihana ja mukava ihminen, mutta jos kerran hän on tyystin erilainen kuin ap tai ap:n ystävät, niin miksi ihmeessä roikkuu näiden seurassa? ap, huomaako tyttö muuten itse, että ette aina jaksaisi häntä? vai kuvitteleeko teidänkin olevan yhtä kiinnostuneita matematiikasta kuin hänen itsensä? vaikea tilanne joka tapauksessa, mutta ihmettelen kyllä, että ap:lla olisi jonkinlainen velvollisuus olla tämän matikkatytön ystävä - ei ole. jos sellaista ystävyyden ja yhteenkuuluvuuden tunnetta ei ole, niin ei se valitettavasti noin vain synny.

Vierailija
59/65 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joskus ala-aste ikäsenä tilanne, jossa roikuin yhden porukan kanssa, koska koulu oli pieni, ja muita ei ollut. Minua siinä porukassa kiusattiin ihan hirveästi. Jätettiin ulkopuolelle ja puhuttiin paskaa. Ja ne hetket oli pahimpia, milloin muut sanoivat viettävänsä aikaa vanhan porukan kesken. Silloin oikein tiesi, etten ole niiden riippakivenä. Itse olin uusin tulokas.

Minulla oli ongelmana, etten halunnut olla yksin. En pystynyt. Kotioloissa olin energinen ja iloinen lapsi, mutta koulussa tosi hiljainen kiusaamisen takia. Yläasteella tämä sitten ilmeni niin, että vaikka minua samaan aikaan kiusattiin, niin itse kiusasin niitä vielä alempana kastissa olevia. Nyt vasta 18 vuotiaana olen saanut elämäni tasapainoon.

Ja se, miksi minua kiusattiin, oli, koska minulla oli lapsenpyöreyttä. Kiusaaminen johti antisosialisoitumiseen, ja siitä tuli uusi kiusaamisen syy.

Minä pidin aina jotenkin niitä kiusaajiani kavereina. Vaikka itkin monesti heidän sanomisien seurauksena, ja olin murheen murtama. Silti pidin heitä kavereina. Vain koska hengasin hiljaa heidän kanssa.

Vierailija
60/65 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua ajatella, että kaikkien kaveri pitäisi olla. Mun mielestä ap sanoi yhdessä viestissään ihan mukavasti sen, miten haluaisi matikkatytöllekin sellaista seuraa, jossa tämä viihtyy ehkä paremmin kuin aloittajan kaveriporukassa. Ilkeäksi ei saa tietenkään heittäytyä, mutta mielestäni ap vaikuttaa viestiensä perusteella fiksulta nuorelta naisihmiseltä, joka varmasti tietää sen itsekin. 

Vaikea tilanne kuitenkin hoidettavaksi - kuinka sanot toiselle, ettei hän sovi porukkaan loukkaamatta hänen tunteitaan? Ehkä kannattaa hienovaraisesti vihjata nyt ensialkuun, josko matikasta voisi puhua vähän vähemmän ja yrittää kysellä tytöltä jostakin muusta tai yrittää saada häntä mukaan keskusteluihin. Jos edelleen tuntuu, ettei tyttö sovi yhtään porukkaan, niin kannattaa ehkä esim. sinun yksistään jutella, että tilanne on nyt tällainen, ehkä tulisit toimeen paremmin tuon Joannan kanssa? Jos te porukalla ryntäätte tytön luokse puhumaan, miten hän ei ole toivottua seuraa, niin siitä tulee kaiken päälle vielä vaikutelma siitä, että olette kovastikin ruotineet tyttöä ja hänen käytöstään koko porukassa. Kuitenkin asia kannattaa ottaa suoraan esille ja esittää se niin, ettei vika ole tytössä, vaan siinä, etteivät kemiat nyt oikein osu yhteen.