Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko letut syödä sitä mukaa, kun ne paistetaan, vai jaetaanko ne vasta sitten, kun koko taikina on paistettu letuiksi?

Vierailija
15.10.2021 |

?

Kommentit (329)

Vierailija
201/329 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön letut sitä mukaan kun paistan (tai joku muu paistaa ) ne. Muut saa olla ilman.

Vierailija
202/329 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne, joiden mielestä pitää syödä suoraan kuumana pannulta lautaselle, ei oo varmaankaan koskaan olleet itse siinä letunpaistajan roolissa. Jos aikoo syödä itsekin niitä lettuja, ei kannata alkaa marttyyriksi paistamalla pelkästään muille.

Monessa perheessä äiti paistaa letut ja lapset syö sitä mukaa. Jos se on ollut lapsuuden kodin tapa, ei sitä varmaan ole edes kyseenalaistanut tai miettinyt, onko se ollut äidille yhtä kiva juttu kuin lapsille. Tai äiti on ollut niin uhrautuvainen, ettei ole edes miettinyt, että voisi itsekin nauttia istualtaan herkullisia ja lämpimiä lettuja.

Meillä paistoi kotona aina isä, sekä sisällä liedellä että ulkona muurikalla. Ja niin paistan minäkin omille lapsille (ja vaimolle tietysti myös). Ja nimenomaan pannulta suoraan lautaselle ja ei muuta kuin ääntä kohti heti tuoreeltaan. Ei haittaa syödä itse viimeisenä, miksi haittaisi?  Lapsia varten niitä kuitenkin paistetaan, heille letunpaisto on aina pikemminin tapahtuma kuin "vain" ruoka/jälkkäri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/329 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkusuut syövät sitä mukaa, muut toisin.

Vierailija
204/329 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pinossa rapeat reunat lötkistyy jos niistä tykkää

Ai kauhee! 🤭

Vierailija
205/329 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä ihan pohjat mitä otsikoita oon täällä nähnyt. Sen lettutaikinan saa vetää vaikka raakana, jos tää maa miehitettäs niin nähtäs vaan lampaita jotka eivät kykene ajattelemaan!

Vierailija
206/329 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistetaan kaikki ja syödään yhdessä. Ikävää, jos joku joutaa paistamaan sitä mukaa, kun toiset syövät ellei jokainen paista oman lettunsa itse.

Vierailija
207/329 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin kaikki syödään yhdessä. Ei ole mukavaa, jos joku on aina siinä hellan ääressä ja muut pöydässä. 

Vierailija
208/329 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lettu on syötävä lämpimänä. Olen lettutieteen Vihtori, siis ammattimies.

Vierailija
209/329 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä tikulla silmää joka lättyjä kiusaa. lätyt tykkää siitä kun ne syödään suoraan pannulta.

Vierailija
210/329 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti pitää.

Vierailija
211/329 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ei väliä saavat syödä lennossa tai paiston jälkeen. Toki voi olla jokin että jos perheen pitää yhdessä aterioida. Varsinkin jos pienempiä talossa, oppivat hieman pöytätavoille nopeammin.

Vierailija
212/329 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina syötiin lätyt yhdessä. Äiti paistoi ja sitten kaikki pöytään syömään. 

Vierailija
213/329 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistan kaikki, sitten käännän koko lättykasan niin, että ensimmäisenä paistettu on päällimmäisenä. Eli se joka on vähän jo jäähtynyt. Levitän lätylle mansikkahilloa ja kermavaahtoa, ja rullaan sen rullaksi. Sitten vaan nam nam nam.

Vierailija
214/329 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paistan kaikki, sitten käännän koko lättykasan niin, että ensimmäisenä paistettu on päällimmäisenä. Eli se joka on vähän jo jäähtynyt. Levitän lätylle mansikkahilloa ja kermavaahtoa, ja rullaan sen rullaksi. Sitten vaan nam nam nam.

Miksi haluat aloittaa jäähtyneestä? Kaikki on siten vaan jäähtyneitä. 

Vierailija
215/329 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän pakkomielle saada koko taikina paistettua ennenkuin saa ottaa, mutta ymmärrän tämän olevan niille lettujen syömistä odottaville ärsyttävää niin sisäisesti kihisten annan kyllä ottaa kesken kaiken :DD

Vierailija
216/329 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän paljon itsekkäitä letunsyöjiä.

Vierailija
217/329 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille niitä paistetaan, ja osa jännitystä on kuumana kihisevän letun odottelu. Jos aikuisia on useampi, voidaan paistajaa vaihtaa!

Vierailija
218/329 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä ihan pohjat mitä otsikoita oon täällä nähnyt. Sen lettutaikinan saa vetää vaikka raakana, jos tää maa miehitettäs niin nähtäs vaan lampaita jotka eivät kykene ajattelemaan!

Hyvä ruoka, parempi mieli. Paista lettuja ja laita kahvit tippumaan, niin olokin paranee.

Vierailija
219/329 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihtori kirjoitti:

Lettu on syötävä lämpimänä. Olen lettutieteen Vihtori, siis ammattimies.

Letun voi syödä joko kylmänä tai kuumana.

tv. Lettutieteen Maisteri

Vierailija
220/329 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Letut syödään tietenkin vasta sitten, kun ovat valmiita ja kun paistajakin pääsee pöytään.

Ei ole oikein, että muut mussuttavat lämpöisiä lettuja nuturaansa sitä mukaa kun valmistuvat ja kokkailija joutuu sen jälkeen syömään yksin muiden vahdatessa vesi kielellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä