Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Reumalääkärini soitti juuri ja kertoi että en pääse enää jatkossa infuusioon, sillä saamaani biologista lääkettä käytetään koronan hoitoon ja nyt se menee koronapotilaille

Vierailija
15.10.2021 |

Pitkään etsittiin sopivaa biologista, ja kun se viimein löytyi, sain toimintakykyni takaisin. Käyn kuukausittain infuusiossa, jossa saan aggressiiviseen seropositiiviseen reumaani poliklinikkamaksulla hoitoa.
Nyt reumapolilta soitettiin ja sanottiin että minun pitää siirtyä itsepistettävään versioon, jonka arvo kelakorvauksen jälkeen on 600€, eli Kelan maksukatto.
Minulla ei ole varaa käyttää nyt viittä sataa euroa loppuvuoden reumalääkkeen ja tammikuussa kuuttasataa euroa, että maksukatto tulisi täyteen. Reumani jää siis jatkossa hoitamatta.
😭

Kommentit (186)

Vierailija
161/186 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuleeko jotkut oikeasti ettei lääkärit koskaan soita potilaille? Voin vakuuttaa että kyllä soittaa! Olen itse polilla sh ja aina silloin tällöin pyydän lääkäriä soittamaan potilaalle suoraan ilman välikäsiä jos on jokin monimutkainen tilanne. Toisinaan lääkärit sopivat myös itse soittoaikoja potilaiden kanssa. Kuitenkin aina niin että lääkäri soittaa potilaalle, ei päinvastoin. Potilaat eivät saa ainakaan meillä missään tilanteessa lääkärin suoraa numeroa.

Nyt missasit pointin, tässä on ollut kyse siitä soittaako lääkäri yhtäkkiä vaiko sovittuna aikana. Tollot väittää että lääkärit soittelee milloin sattuu. KYLLÄ PITÄÄ OLLA AINA SOITTOAIKA SOVITTUNA.

No ei kyllä pidä. Minullekin on lääkäri joskus soittanut jälkeenpäin ilman mitään sovittua aikaa. Toki se liittyi aikaisempaan käyntiin mutta silti.

Vierailija
162/186 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitä lääkettä sitten muka apteekissa on jos ei sairaalassa?

En tiedä, lääkäri sanoi vain että lääkkeen saatavuudessa on nyt ongelmia koska sitä käytetään koronan hoitoon. Tarkoitti varmaan sitä infuusiona annettavaa lääkettä.

Tilanne on kuitenkin varmasti kannaltasi ohimenevä ja kestää vain epidemian pahenemisen ajan - sen jälkeen lääkekiintiö vapautuu taas käyttöösi.

Ja niin kauan, kuin ihmiset ovat rokottautuneet....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/186 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko reuma autoimmuunisairaus? Tuli vaan mieleen

On!

Vierailija
164/186 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen lääke on loppu tukusta, koska sen käyttö on kasvanut eksponentiaalisesti sen jälkeen, kun sitä alettiin käyttää koronapotilaiden hoitoon. Valmistus ei vain pysty vastaamaan kasvaneeseen kysyntään. Suomi on pieni maa ja pieni lääkenarkkina ja joutuu taistelemaan kynsin hampain, että saa lääkettä käyttöönsä edes vähän.

Sairaaloissa joudutaan priorisoimaan potilaat. Tämä on konkreettinen esimerkki siitä, että koronapotilaat vievät resursseja muusta sairaanhoidosta. Muitakin lääkkeitä on, jossa ns. off label käyttö on johtanut tuotteen saatavuusongelmiin.

terveiset lääkealalta

Vierailija
165/186 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika karua, jos joku rokottamaton covidiootti laitetaan ap:n ja muiden reumapotilaiden edelle.

Rokottamattomille ei pitäisi antaa sellaista hoitoa joka on joltain muulta pois.

Vierailija
166/186 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reumaan on muitakin halvempia lääkkeitä. Kokemusta on, ja hyvin pärjää edullisellakin reumalääkkeellä. Särkylääkettä sitten lisäksi, ei ole niin vaikeaa.

Vierailija
167/186 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin vakuutus maksaa vastaavan lääkkeen. Jos ei ole hommannut vakuutusta, niin ihan oma moka.

Vierailija
168/186 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla ei ole varaa käyttää nyt viittä sataa euroa loppuvuoden reumalääkkeen ja tammikuussa kuuttasataa euroa, että maksukatto tulisi täyteen. Reumani jää siis jatkossa hoitamatta."

sossu voi myöntää harkinnanvaraista toimeentulotukea esim. yllättävien lääkrkulujen maksuun

Vierailija
169/186 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa, lukea läpi, mutta vinkki: laita se uo menemään suoraan palkasta niin silloin se ei vaikuta toimeentulotuen määrään.

Vierailija
170/186 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, itselläni eri biologinen lääke käytössä, samaan tautiin kuin sinulla Ap.

Itse olen myös siirtymässä itse pistettävään, ja olen siitä ihan tyytyväinen, sillä siinä pitäisi pysyä tehon paremmin kuin infuusiona annettavan aina pistosten välillä.

Minulla on ollut myös aiemmin pistettäviä, jouduttu vaihtamaan moneen kertaan.

Onko sinulla muita lääkkeitä käytössä kuin biologinen? Itsellä useitä, ja olen laskeskellut, että hinta on vuodessa suunnilleen sama, tai jopa edullisempi, jos pistän itse kuin jos käyn infuusioissa toimwnpidemaksulla ja lisäksi makselen lähes sen 600 € niitä muita lääkkeitä. Toki tilanne voi olla sulla eri jos ei muita lääkkeitä ole paljoa käytössä.

Minun ihana lääkärini sanoi juuri, että siirrytään itse pistettävään vasta vuodenvaihteessa eikä heti juuri tuosta rahallisesta syystä.

Tosi inhottavaa ja kallista näin loppuvuodesta täräyttää se koko 600€ katto summa apteekin tiskiin. ☹️ Saisitko säästettyä rahaa niin, että saat ainakin ensivuoden alusta aloitettua pistokset? Ja kyllähän toimentulotukena pitäisi välttämättömät lääkekulut saada?

Älä jätä reumaasi kokonaan hoitamatta, se vasta kalliiksi tulee. ❤️ Kaikkea hyvää, ja parempia vointeja!

Vierailija
171/186 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reumaan on muitakin halvempia lääkkeitä. Kokemusta on, ja hyvin pärjää edullisellakin reumalääkkeellä. Särkylääkettä sitten lisäksi, ei ole niin vaikeaa.

No just joo. Älä sano mitään jos et tajua, että kaikkien reuma ei ole samanlainen kuin omasi.

T. 39 v reumaatikko, mikään muu kuin biologinen lääke ei toimi, useita leikkauksia takana jo kun reuma tuhonnut niveliä.

Vierailija
172/186 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmia on myös muualla terveydenhuollossa. Itse jouduin leikkaukseen, jonka johdosta minulle on jäänyt hyvin vaikeita oireita. Leikkaava kirurgi ja tk-lääkäri epäilevät, että olen saanut CRPS-oireyhtymän, joka on ihan todella invalidisoiva ja vaatii nopeaa hoitoa. Lähetteeni kipupolille on hylätty. Kuulin, että ensimmäiset vapaat ajat menevät 8 kk päähän. Jos kipua ei hoida, se voi kroonistua ja myöhemmin sitä on enää mahdotonta saada pois. Edellämainituilla lääkäreillä ei ole omien sanojensa mukaan mitään osaamista tämän asian suhteen, vaan tarvitaan hyvin kokenutta kipuun erikoistunutta lääkäriä, sillä hoitovaste muutamaan lääkkeeseen on minulla ollut olematon.

Myös kuulemma muilla erikoispoleilla tilanne on ihan katastrofaalinen. Nyt olen suunnitellut meneväni yksityiselle.

Vierailija
173/186 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuleeko jotkut oikeasti ettei lääkärit koskaan soita potilaille? Voin vakuuttaa että kyllä soittaa! Olen itse polilla sh ja aina silloin tällöin pyydän lääkäriä soittamaan potilaalle suoraan ilman välikäsiä jos on jokin monimutkainen tilanne. Toisinaan lääkärit sopivat myös itse soittoaikoja potilaiden kanssa. Kuitenkin aina niin että lääkäri soittaa potilaalle, ei päinvastoin. Potilaat eivät saa ainakaan meillä missään tilanteessa lääkärin suoraa numeroa.

Nyt missasit pointin, tässä on ollut kyse siitä soittaako lääkäri yhtäkkiä vaiko sovittuna aikana. Tollot väittää että lääkärit soittelee milloin sattuu. KYLLÄ PITÄÄ OLLA AINA SOITTOAIKA SOVITTUNA.

No ei kyllä pidä. Minullekin on lääkäri joskus soittanut jälkeenpäin ilman mitään sovittua aikaa. Toki se liittyi aikaisempaan käyntiin mutta silti.

Kyllä ne soittaa jos tilanne vaatii. Minulle soittellut viimeksi lapsen lääkäri ilman soittoaikaa, että onko Vti oireet helpottanut.

Itselle lääkäri soittanut monta kertaa, jos esim.labroissa jotain häikkää. Ja ilman soittoaikaa. Varsinkin kun on pysyvä hoitokontakti erikoissairaanhoidossa niin sovitaan usen, että lääkäri soittaa jos on jotain erikoista labroissa, ei soita jos kaikki ok.

Vierailija
174/186 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen harkitsemaan biologisia tarkkaan. Lapselleni tuli siitä vakava haittavaikutus, jonka takia nyt on rampattu 2,5 vuotta tutkimuksissa. Kukaan ei ota vastuuta, mitään ei korvata.

Silloin kun aletaan käyttämään biologisia, niin siinä ei enään muita vaihtoehtoja ole. Paitsi halaaminen ja aromaterapia.

Juuri näin. Kun tarjotaan biologisia, ei muut konstit enää auta. Totta, että joillekin niistä voi tulla vaikeitakin haittoja. Itsellekin tullut ilmeisesti psori. Mutta jos en olis biologisia aloittanut, olisin jo pitkään ollut työkyvytön ja pyörätuolissa. Nyt sentään pystyn käymään kokoaikatöissä, ainakin vielä toistaiseksi.

Vierailija
175/186 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Esimerkiksi juuri viime viikolla sovin lääkärin kanssa että hän soittaa potilaalle. Sanoi soittavansa jossain välissä viikon aikana kun on sopiva rako. Ei siis sovittua aikaa. T.sh polilta

Vierailija
176/186 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologinen lääke koronanhoitoon onkin itselleni ihan uusi asia. Mikä juttu tämä nyt on?

Tämä on valhe tämä aloitus. itsekin olen reumapotilas ja monet tuttuni eikä tälläisestä tiedä kukaan. Reumapotilaat saavat lääkkeensä edelleen kyllä ihan normaalisti lääkärinikin mukaan. Tämän aloituksen voisi hyvin poistaa 👍🏻

Kyllä aloituksessa mainittua lääkettä käytetään koronan hoitoon. Ja lääkkeissä voi esiintyä saatavuusongelmia.

Reuma lääkkeitä, niitä biologisiakin, on useita, joten ei kai ole mikään ihme, että juuri sinun tutuille ei ole tämä kyseinen lääke käutössä.

Biologisia reuma lääkkeitä vaikuttavalta aineeltaan mm. Adalimumabi, etanersepti, tsolimumabi, anakinra,

Kauppanimiä mm. Remicade, embrel, humira jne.

Vierailija
177/186 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se lääkäri soittaa jos on asiaa. Kuten nyt vaikka tuo lääkityksen lopettaminen.

Ja sitäpaitsi mistä sinä tiedät soittiko aapeelle soittoaikana vai ilman, siitä ei ole mitään mainintaa aloituksessa, eikä se ole millään tavalla edes relevantti seikka. Soitti kun soitti. Usko jo ja lopeta jankkaus. Oletko jotenkin erityisen jumittava ihminen? Mene metsään kävelylle. Ja ota rokote.

Vierailija
178/186 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika perseestä, että ap:n lääke tiputetaan jonkun rokottamattoman Vladislavin suoneen kun oikeasti se pitäisi antaa ap:lle. Ei ole mitään järkeä siinä.

Kaikilla ikäryhmillä on nyt ollut mahdollisuus saada rokotteet (paitsi lapsilla) joten rokottamattomien paapominen pitäisi lopettaa ja hoitaa mieluummin muita.

Vierailija
179/186 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se sun lääke menee jatkossa niille rokotekieltäytyjille, antti ja hessu 46v.

Niin, voisko Antti ja Hessu edes maksaa hoidostaan todelliset kulut, jos muuten ei kiinnosta talkoilu?

Tarkoitat kai Abdi ja Maryam, nehän siellä teholla makaavat?

Vierailija
180/186 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronarokote on kokeellinen myrkkyrokote joka tappaa tervettä immuunijärjestelmää,eli ihmiset piikitetään sairaaksi.

Niinpä. Voidaan olettaa, että reuma ja muut autoimmuunisairaudet lisääntyvät tulevaisuudessa. En halua maksaa itse aiheutettuja piikkihaittoja :(

Toivottavasti koko verorahoitettu sairaanhoitojärjestelmä ajetaan alas. Kukin ottakoon haluamansalaisen vakuutuksen ja menköön yksityiselle.