Kuolisitko lapsesi puolesta?
Kuvitellaan, että lapsesi olisi kuolemansairas, ja ainoa realistinen tapa pelastaa hänet olisi se, että luovutat hänelle oman sydämesi tai muun elimesi. Tämä operaatio tappaisi sinut varmuudella. Kuolisitko lapsesi puolesta?
Kommentit (131)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:39"]No en oikein tiedä.. Lapsella ei ole ketään muuta kuin minä.. Ja minä olen raskaana eli vauvakin kuolisi siis.. Ja lapsi jäisi ilman äitiä. Vaikea päätös olisi kieltämättä.
[/quote]
Kyllä kuolisin, vaikka olen raskaana. Olen onneksi jo rv 29 eli vauva mahassa selviytyisi ulkopuolella 90% varmuudella.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:13"]
Kaikki jotka eivät kuolisi oman lapsensa puolesta joko eivät ole vanhempia tai heistä ei ole siihen.
[/quote]
Mitä ihmetettä sekoilet? Vanhemmaksi tekee se, että on lapsi.
Kuolisin. Enköhän ole tätä elämää jo tarpeeksi nähnyt. Ei muutu ainakaan parempaan suuntaan
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:19"]
Kuolisin. Enköhän ole tätä elämää jo tarpeeksi nähnyt. Ei muutu ainakaan parempaan suuntaan
[/quote]
Ja ajattele, olet mennyt lisääntymään niin, että toisellakin ihmisellä on kohtalona kärvistellä tässä maailmassa. Mahdat olla itsestäsi ylpeä.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:47"]En. Olen ehkä outo, mutta olin jo synnyttäessä sitä mieltä, että jos jotain tapahtuu ja jompikumpi täytyy valita haluan säilyttää oman henkeni.
[/quote]
Synnytyksessä kylläkin pyritään aina ensisijaisesti säilyttämään vauvan henki, jos nyt tällainen hypoteettinen tilanne olisi. Ei sitä sinulta kysytä.
[/quote]
Hätätilanteessa pyritään säilyttämään molempien henki. Jos tämä ei ole mahdollista, ensisijaisesti pelastetaan äiti.
T. Kätilö
Kuolisin, tottakai. Ei mitään mieltä elää tuon jälkeen enää. Haluaisin tietää millaiset ihmiset eivät tekisi niin. Ikä, ammatti, millaiset vanhemmat?
Minulla on kolme lasta. Miten ne kaksi muuta selviäisivät, jos uhrautuisin yhden puolesta?
Eli en kuolisi.
Kyllä, jos se pelastaisi lapseni takuuvarmasti. Mieheni pystyisi hyvin huolehtimaan lapsistamme yksinkin.
Kysyin mieheltänikin saman kysymyksen. Mieheni vastasi tyylinsä mukaisesti: "Kait se olis pakko. Ei kai siinä muukaan auttais." Eli kyllä hänkin tappaisi itsensä jos lapsi sillä pelastuisi.
Riippuu kuka noista neljästä ois se kuolemaisillaan oleva..
Tottakai, hetkeäkään epäröimättä, jos lapsi sillä varmasti pelastuisi, siitäkin huolimatta että lapsi ja hänen kaksi sisarustaan jäisivät orvoiksi. Mieheni ja lasten isovanhemmat yhdessä sisarteni kanssa kyllä hoitaisivat lasten kasvatuksen kunnialla. Tekisin melkein mitä vain lapseni eteen.
Kuolisin, kuolisin aivan ehdottomasti. Vaikka lapseni onkin narkomaani ja rikollinen, rakastan häntä enemmän kuin mitään.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:44"]En kuolisi enkä myöskään kokisi elämänmittaista syyllisyyttä. Keneltäkään ei voida moraalisesti edellyttää itsemurhaa missään tilanteessa.
[/quote]
Onko sinulla lapsia?
Minulla on 2 lasta. Kummankaan puolesta en olisi kuollut synnytyksessä enkä n. ekan 6kk aikana, sen jälkeen kuolisin kumman tahansa puolesta. Isä ja äitini pitäisivät varmasti hyvää huolta lapsista.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:47"]En. Olen ehkä outo, mutta olin jo synnyttäessä sitä mieltä, että jos jotain tapahtuu ja jompikumpi täytyy valita haluan säilyttää oman henkeni. [/quote] Synnytyksessä kylläkin pyritään aina ensisijaisesti säilyttämään vauvan henki, jos nyt tällainen hypoteettinen tilanne olisi. Ei sitä sinulta kysytä.
[/quote]
Onko tämä totta? Mihin se perustuu? Aika pöyristyttävää, jos näin on.
[/quote]
Mun käsittääkseni näin on. Elämän ja kuoleman kysymykset on kyllä varmasti hyvin harvinaisia tällaisella asetelmalla, että tosiaan joko tai, ja että toisen elämä ja kuolema riippuisi nimenomaan toisen elämästä ja kuolemasta. Mutta sen ainakin tiedän varmasti, että syntyvän lapsen etu ja terveys on aina etusijalla kun valinnan paikka tulee. Olisiko paikalla ketään kätilöä tms jolla faktaa tästä?
Kyllä. Miten voisin elää, jos muutoin olisin pystynyt pelastamaan lapseni. Lapsillani on hyvä isä ja sisarukset, jotka ovat todella läheisiä keskenään, saisivat pitää toisensa.
Tuolla aiemmin kätilö kommentoi, että äiti pelastetaan.
2