Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien ei kyllä kannata tehdä pieniä määriä laatikoita itse

Vierailija
13.12.2014 |

Minä olen tavallinen keskituloinen palkansaaja, kerrottakoon se heti aluksi. Mutta moni täällä kertoo, kuinka köyhän kannattaa tehdä laatikot itse, kun voihan sitä ostaa kolme porkkanaa. Ei kannata, siihen päälle tulee vielä riisit, siirapit ja mausteet. Kaupassa halvin siirappi näkyi olevan 1,75 purkki, vaalea siirappi. Tumma oli 1,85. Sillä hinnalla saa jo yhden 400 gramman valmislaatikon. Myös mausteita on hassua ostaa paria pientä laatikkoa varten, jos niille ei ole muuta käyttöä. Kyllä köyhän on halvempaa ostaa valmiit laatikot, jos pienistä määristä puhutaan. Tai sitten paistaa vaan pelkkää lanttua ja porkkanaa pannulla. 

Kommentit (202)

Vierailija
61/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisissa aloituksissa pitäisi aina ensin määritellä köyhä. Jonkun mielestä köyhä voi tienata vaikka 2000 euroa/kk, eikä siinä varmaan ole mitään ongelmaa ostella siirappeja ja mausteita kasoittain ja käyttää niitä myöhemmin ajan kuluessa. On myös oikeita köyhiä, joilla ei välttämättä juuri tällä hetkellä ole laittaa ruokaan kuin ehkä 100 euroa kuukaudessa. Onko silloin jonkun mielestä järkevää laittaa 30 euroa pelkkiin jouluruokien mausteisiin? (Varmaankin, av:lla kun ollaan.)

Vierailija
62/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:59"]Muskotti sopii munakkaaseen. Mulla hyvätuloisella pienen perheen äidillä on ollut 3 vuotta käytössä sama muskottijauhepussi. Säilön sen käytön välissä ilmatiiviisti. Miksi yksinäinen köyhä tarvitsee joka vuosi uudet mausteet? [/quote] eka kerralla ne onkuitenkin hommattava kaikki. Ja jos epäonnistuu, hukkaan jää, kun tuskin tulee uusia tehtyä. Hyvätuloisena on varaa näköjään olla ylimielinen?

[/quote]

Muskottia kun vetää tarpeeksi, saa päänsä sekaisin:D.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap itse siis on keskituloinen, helkutin pihi palkansaaja, jonka joulupöydässä on seitsemän ihmistä yhteensä, joten en minä ketään keräile. Mutta itselleni en varmaan tosiaan tekisi ollenkaan. Noista seitsemästä yksi on pahasti allerginen maidolle ja vehnälle, joten hänelle on omat ruuat joka tapauksessa ja kaksi meistä ei kestä tavallista maitoa. Vertailin vain kaupassa huvikseni. Kumma, ettei mene jakeluun, että en ole itse köyhä, vaikka mielestäni sitä ei voi selvemmin kertoa kuin sen ekassa lauseessa kerron. 

Vierailija
64/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ehkä kannata tehdä pieniä määriä laatikoita. Itse teen niitä enemmän ja pakastan, syön uutenavuotena ja myöhemminkin. Mausteet, siirapit ym. menevät kyllä muuhun ruonlaittoon tai säilyvät ensi jouluun.

Vierailija
65/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:09"]Samasta siirappipullosta voi ottaa muihinkin laatikoihin ja piparitaikinaan ym
[/quote]

Niin. Ap ei käsitä tätä.

Vierailija
66/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kolme porkkanaa ei riitä mihinkään.
Halvaksi tulee kun tekee itse.

Vierailija
67/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävällisenä vinkkinä kaikille, porkkanalaatikon jämästä saa tosi hyviä porkkana- aurajuustopihvejä. Monia vuosia sitten oli HS ruokasivuilla ohje. Kinkkuähkyn jälkeen on ihana syödä joatin ihan muuta:).

Terv. Ravintolakokki

Vierailija
68/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:18"]Minäkin olen ainakin kuusi kertaa tämän joulun alla pyytänyt täällä reseptiä takuuvarmoihin porkkana- ja lanttulaatikoihin, kun täällä on niin paljon itketty sitä kuinka valmislootat on kuraa. Varsinkin perittyjen reseptien. Ei oo vastauksia tullut.

Ja nuo mausteet joita laatikoihin tulee, piti kyllä tosiaanostaa. Ei kuulu muskotti ja valkopippuri suosikkimausteisiin, vaikka mausteista ruokaa tykätäänkin syödä.
[/quote]

Etkö koskaan tee vaikka lasagnea tai muuta ruokaa, johon tulee valkokastiketta ja muskottia? Et syö kalaa, koska et harrasta valkopippuria?

Vierailija
69/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:59"]Muskotti sopii munakkaaseen. Mulla hyvätuloisella pienen perheen äidillä on ollut 3 vuotta käytössä sama muskottijauhepussi. Säilön sen käytön välissä ilmatiiviisti. Miksi yksinäinen köyhä tarvitsee joka vuosi uudet mausteet? [/quote] eka kerralla ne onkuitenkin hommattava kaikki. Ja jos epäonnistuu, hukkaan jää, kun tuskin tulee uusia tehtyä. Hyvätuloisena on varaa näköjään olla ylimielinen?

[/quote]

Muskottia kun vetää tarpeeksi, saa päänsä sekaisin:D.
[/quote] Kiitos vinkistä.

Vierailija
70/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:16"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:09"]Samasta siirappipullosta voi ottaa muihinkin laatikoihin ja piparitaikinaan ym [/quote] Niin. Ap ei käsitä tätä.

[/quote]

Ei, en käsitä mihin yksinäiset tarvitsevat kamalan kasan pipareita - paitsi jos heillä on joku jolle lahjoittaa. Mutta onko sekään vähävaraisen kannattavaa? Eikä kyse ole pelkästä siirapista, vaan myös maidosta ja kermasta. Eikä ap puhunut itsestään; kerrotaan se nyt ties kuinka mones kerta. 

Vierailija
71/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitanko nyt sitä pippuria vai en ?

Vierailija
72/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:15"]

Ap itse siis on keskituloinen, helkutin pihi palkansaaja, jonka joulupöydässä on seitsemän ihmistä yhteensä, joten en minä ketään keräile. Mutta itselleni en varmaan tosiaan tekisi ollenkaan. Noista seitsemästä yksi on pahasti allerginen maidolle ja vehnälle, joten hänelle on omat ruuat joka tapauksessa ja kaksi meistä ei kestä tavallista maitoa. Vertailin vain kaupassa huvikseni. Kumma, ettei mene jakeluun, että en ole itse köyhä, vaikka mielestäni sitä ei voi selvemmin kertoa kuin sen ekassa lauseessa kerron. 

[/quote]

No ilmankos sulla ei sitten olekaan käsitystä siitä, että mikä se todellisuudessa tulee halvemmaksi ja mikä ei, jos kerran itselläsi on riittävästi rahaa käytössä.

Vierailija
73/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:13"]

Tällaisissa aloituksissa pitäisi aina ensin määritellä köyhä. Jonkun mielestä köyhä voi tienata vaikka 2000 euroa/kk, eikä siinä varmaan ole mitään ongelmaa ostella siirappeja ja mausteita kasoittain ja käyttää niitä myöhemmin ajan kuluessa. On myös oikeita köyhiä, joilla ei välttämättä juuri tällä hetkellä ole laittaa ruokaan kuin ehkä 100 euroa kuukaudessa. Onko silloin jonkun mielestä järkevää laittaa 30 euroa pelkkiin jouluruokien mausteisiin? (Varmaankin, av:lla kun ollaan.)

[/quote]

No tätä minä mietin, kun ostin jouluruokien ja leivonnaisten raaka-aineita, seitsemälle siis, että enpä noita yksinäni viitsisi ostaa, jos rahasta olisi puhaa. Mutta jos olisin yksin ja saisin saman palkan kuin nyt, kävisin ehkä syömässä jouluaterian etukäteen jossain valmiina, tuskin laittaisin itse yhtikäs mitään. Nykyään tosin saan sen jouluaterian työpaikalta, joten se jäisi varmaan siihen. ap

Vierailija
74/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:21"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:16"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:09"]Samasta siirappipullosta voi ottaa muihinkin laatikoihin ja piparitaikinaan ym [/quote] Niin. Ap ei käsitä tätä.

[/quote]

Ei, en käsitä mihin yksinäiset tarvitsevat kamalan kasan pipareita - paitsi jos heillä on joku jolle lahjoittaa. Mutta onko sekään vähävaraisen kannattavaa? Eikä kyse ole pelkästä siirapista, vaan myös maidosta ja kermasta. Eikä ap puhunut itsestään; kerrotaan se nyt ties kuinka mones kerta. 

[/quote]

Taidat olla provo :D Ei kukaan ole noin tyhmä

Vierailija
75/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:18"]Ensinnäkin kolme porkkanaa ei riitä mihinkään.
Halvaksi tulee kun tekee itse.
[/quote]

No tuo 3 porkkanaa on pari päivää vanhasta ketjusta jossa yksinäiselle köyhälle ei kelvannut halpa vaihtoehto eikä täsmällisesti mitoitettu annos josta ei jää hukkaa (palvelupiste) .
3 porkkanan laatikko lienee ihan riittävä 1 ihmiselle 2 aterialle....tapanina pursuaa laatikot muuten korvista.

Vierailija
76/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:22"]

[/quote]

No ilmankos sulla ei sitten olekaan käsitystä siitä, että mikä se todellisuudessa tulee halvemmaksi ja mikä ei, jos kerran itselläsi on riittävästi rahaa käytössä.

[/quote]

Olen nuuka ja lasken paljon. Mulla on tapana laskea myös varastoinnille hintaa. 

Vierailija
77/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sossuperhe ostaa suosiolla pienet valmislaatikot (bataatti, lanttu, porkkana) ja se siitä. Ei katsota hintaa, koska ollaan eletty budjetin mukaisesti tämäKIN kuukausi eli hyvin riittää rahat jouluruokiin. En hitossa ala jotain siirappia ostelemaan, ei meillä käytetä sitä edes mihinkään kun ei syödä kaaliruokia eikä niitä pipareitakaan! Jää vaan kaappiin pilaantumaan ja tahmaa hyllyt jne.

Vierailija
78/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:59"]Muskotti sopii munakkaaseen.
Mulla hyvätuloisella pienen perheen äidillä on ollut 3 vuotta käytössä sama muskottijauhepussi. Säilön sen käytön välissä ilmatiiviisti.
Miksi yksinäinen köyhä tarvitsee joka vuosi uudet mausteet?
[/quote] eka kerralla ne onkuitenkin hommattava kaikki. Ja jos epäonnistuu, hukkaan jää, kun tuskin tulee uusia tehtyä. Hyvätuloisena on varaa näköjään olla ylimielinen?
[/quote]

Meinaatko että mun ruuat onnistuu joka kerran? Sitten laitetaan tarjolle ja vähän pahotellaan ettei mennyt homma niinkuin strömsöössä. Epäonnistuneesta porkkanalaatikosta voinee leipoa sämpylöitä? Sillä ajatuksella mä olen tehnyt laatikot jo pikkujouluksi, tulee maistettua ja ehtii korjata.

Vierailija
79/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:25"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:22"]

[/quote]

[/quote]

Olen nuuka ja lasken paljon. Mulla on tapana laskea myös varastoinnille hintaa. 

[/quote]

Mulla ei, en oikein edes osaa kuvitella mikä on siirappitölkin vuotuinen varastointikustannus ruokakaapissa jossa on aina tyhjää tilaa. Toisaalta olen näkkärinsyöjien kauhu, ruokakaapissa on kun peräti 2 siirappitölkkiä!

Vierailija
80/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:27"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:59"]Muskotti sopii munakkaaseen.
Mulla hyvätuloisella pienen perheen äidillä on ollut 3 vuotta käytössä sama muskottijauhepussi. Säilön sen käytön välissä ilmatiiviisti.
Miksi yksinäinen köyhä tarvitsee joka vuosi uudet mausteet?
[/quote] eka kerralla ne onkuitenkin hommattava kaikki. Ja jos epäonnistuu, hukkaan jää, kun tuskin tulee uusia tehtyä. Hyvätuloisena on varaa näköjään olla ylimielinen?
[/quote]

Meinaatko että mun ruuat onnistuu joka kerran? Sitten laitetaan tarjolle ja vähän pahotellaan ettei mennyt homma niinkuin strömsöössä. Epäonnistuneesta porkkanalaatikosta voinee leipoa sämpylöitä? Sillä ajatuksella mä olen tehnyt laatikot jo pikkujouluksi, tulee maistettua ja ehtii korjata.
[/quote] Vaan, kun meillä ei syödä leipää. Mutta voihan ne tietty lahjoittaa naapurin Martalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän