Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien ei kyllä kannata tehdä pieniä määriä laatikoita itse

Vierailija
13.12.2014 |

Minä olen tavallinen keskituloinen palkansaaja, kerrottakoon se heti aluksi. Mutta moni täällä kertoo, kuinka köyhän kannattaa tehdä laatikot itse, kun voihan sitä ostaa kolme porkkanaa. Ei kannata, siihen päälle tulee vielä riisit, siirapit ja mausteet. Kaupassa halvin siirappi näkyi olevan 1,75 purkki, vaalea siirappi. Tumma oli 1,85. Sillä hinnalla saa jo yhden 400 gramman valmislaatikon. Myös mausteita on hassua ostaa paria pientä laatikkoa varten, jos niille ei ole muuta käyttöä. Kyllä köyhän on halvempaa ostaa valmiit laatikot, jos pienistä määristä puhutaan. Tai sitten paistaa vaan pelkkää lanttua ja porkkanaa pannulla. 

Kommentit (202)

Vierailija
41/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehty on aina kannattavampaa. Olen köyhä, mutta maapalstaa sen verran, että kasvatan lantut ja porkkanat itse. Siirappia on aina kaapissa ja ainakin tähän aikaan vuodesta, kun on pipareitten tekoa myös. Suolaa ja pippuria kummempia mausteita ei tarvitse olla, kananmunia ja kermaa. Teen laatikoita reilusti kerralla ja olen lahjoittanut osan itseäni vielä vähävaraisemmille.

Vierailija
42/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:43"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:40"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:32"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:21"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:17"]

Olipas lyhytnäköinen aloitus.

Riisiä tarvitaan joulupuuroon, karjalanpiirakoihin ja porkkanalaatikkoon.

Siirapille on monta käyttöä pitkin vuotta. 

Itse täydennän varastoja silloin kun on tarpeen eli pitkin vuotta. Kaapissa on riisejä ja siirappia, porkkanat puuttuu. Maustevarastokin on melkoinen. Kananmunia käytetään jatkuvasti ja niitä on oltava aina.

Itse tehden saa parempaa ja tunnelma tulee mukana kun itse hääräilee keittiössä. 

Porkkanaa tarvitaan enemmän kuin kolme kpl, kannattaa ostaa halvalla 2 tai 3 kg pussi ja siitä riittää rosolliin ja pyhien jälkeen raasteeksikin.

terveisin köyhä muttei uusavuton

[/quote]

Karjalanpiirakat on aika vaikeita tehdä ja mihin yksinään tarttee niitä hirveitä määriä? Mihin muskottia tarttee, esim. lasagne on kallista, osti tai teki. Eikä mullakaan ole käyttöä valmislaatikoille. Itse kyllä tekisin juuri niin, jos rahasta olisi pulaa, että paistaisin vain lanttua pannulla. Nimenomaan kyse oli pienten määrien tekemisestä, eli tarkoitetaan 1-2 hengen tarvitsemaa määrää. Suuret määrät erikseen. 

[/quote]

Karjalanpiirakat on yksi helpoimmista tehdä. Ruistaikinaan et tarvitse muuta kuin vettä ja ruisjauhoja. Täyte on maitoon keitettyä riisipuuroa. Voit tehdä vaikka vain 5 piirakkaa varten, tai tehdä 50 ja pakastaa loput. Edelleen, olet uusavuton.

[/quote]

entäs jo ei tykkää karjalanpiirakoista? Pitääkö köyhän tehdä niitä silti jotta sais sen riisipussinsa hyötykäytettyä? Vaikka ne piirakat jäis syömättä.

[/quote]

No sanoisin, että jos ei tykkää niin  ei syö eikä tee edes lahjaksi muille. Riisipussi säilyy ikuisesti, osta vaikka naapurin yksinäisen kanssa puoliksi. Jos olisi tollut köyhä 100 vuotta sitten olisi t ollut hengiltä kuukaudessa. Oikea köyhyys saa kuule todella luovaksi!

[/quote]

Nyt oli lähinnä kyse siitä, mikä on kannattavampi vaihtoehto. Silloin ei ollut valmislaatikoita saatavana, enkä usko, että kukaan niitä yhdelle ihmiselle silloinkaan väsäsi. Yksinäiset köyhät olivat lähinnä renkejä ja piikoja, jotka saivat talojen antimista tarvittavan. Perheelliset köyhät - heillä sitten kannattikin tehdä suuria määriä ja vanhukset asuivat samoissa talouksissa jälkikasvun kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirapin voi korvata sokerilla. Mausteiksi riittää suola ja pippuri, joille on käyttöä muulloinkin kuin jouluna. Ei välttämättä täysin perinteinen ohje, mutta silti huomattavasti parempaa kuin kaupan valmismoskat. Itse en tee tänä vuonna laatikoita, koska niistä menee vatsa hieman löysäksi ja niitä pitää syödä monta kertaa pyhien aikana jos haluaa pitää nälän loitolla. Alkaa tökkiä pahasti viimeistään tapaninpäivänä.

Vierailija
44/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä siis oikeasti niin, että puuroriisiä, porkkanaa, perunaa ja siirappia käytetään ainoastaan jouluaattona ja -päivänä? Ei milloinkaan muulloin?

Vierailija
45/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvien reseptien kyselijöille: googlettakaa "mysi lahtisen lanttulaatikko" ja katsokaa Marttaliiton sivuilta imelletyn perunalaatikon ohje (paitsi ohjeesta poiketen kuori perunat vasta kypsentämisen jälkeen). Tulee hyvää!

Vierailija
46/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:34"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:28"]

Siirappia voi käyttää sämpylätaikinaan ja simaan, syksyllä uuniomenoihin, vaikka maustamattoman jogurtin mausteeksi. Lisäksi se tölkki säilyy pari vuotta. Luulis kuluvan siinä ajassa, siinä on 2-3 jouluakin.

[/quote]

Kyse ei ollut pelkästään siirapista, vaan tarvitaan myös mausteita, maitoa tai kermaa ja muita tuotteita. Nyt puhutaan pienistä määristä, ei perheestä ja noihin tarvitaan taas muita aineksia, sekä jälleen tulee enemmän kuin tarvitsee. Koettakaa nyt ajatella siltä kantilta, että yksi ihminen. Varastoiminenkaan ei pitkällä tähtäimellä kannata. Jos itse olisin yksinäinen, niin miten tehdään lasillinen simaa? Sen verran voin vappuna juoda, mutta en enempää, kun en juo sokerilitkuja. Sämpylöitä teen, 1 rkl/puolen litran taikina siirappia tarvitaan siihenkin. Mulla 20 sämpylää kestäisi 20 päivää, jos eläisin yksinäni. Mutta näkkäri on halvempaa. 
[/quote]

No miksi niitä pitää sitten tehdä, jos on yksinäinen? Hurraa, yksin syön laatikkoa...eikö yksinäisen kannattaisi mennä aatonaattona johonkin jouluiseen noutopöytään vaikka abc:ole ja maksaa siitä 10€, jos on pakko saada se yksi annos jokaista jouluruokaa?

Vierailija
47/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko, että köyhällä menee koko iso siirappipönttö ja kaikki mausteet siihen kolmen porkkanan porkkanalaatikkoon???

Vierailija
48/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:43"]

Itse täydennän varastoja silloin kun on tarpeen eli pitkin vuotta. Kaapissa on riisejä ja siirappia, porkkanat puuttuu. Maustevarastokin on melkoinen. Kananmunia käytetään jatkuvasti ja niitä on oltava aina.

Itse tehden saa parempaa ja tunnelma tulee mukana kun itse hääräilee keittiössä. 

Porkkanaa tarvitaan enemmän kuin kolme kpl, kannattaa ostaa halvalla 2 tai 3 kg pussi ja siitä riittää rosolliin ja pyhien jälkeen raasteeksikin.

[/quote]

Karjalanpiirakat on aika vaikeita tehdä ja mihin yksinään tarttee niitä hirveitä määriä? Mihin muskottia tarttee, esim. lasagne on kallista, osti tai teki. Eikä mullakaan ole käyttöä valmislaatikoille. Itse kyllä tekisin juuri niin, jos rahasta olisi pulaa, että paistaisin vain lanttua pannulla. Nimenomaan kyse oli pienten määrien tekemisestä, eli tarkoitetaan 1-2 hengen tarvitsemaa määrää. Suuret määrät erikseen. 

[/quote]

Karjalanpiirakat on yksi helpoimmista tehdä. Ruistaikinaan et tarvitse muuta kuin vettä ja ruisjauhoja. Täyte on maitoon keitettyä riisipuuroa. Voit tehdä vaikka vain 5 piirakkaa varten, tai tehdä 50 ja pakastaa loput. Edelleen, olet uusavuton.

[/quote]

entäs jo ei tykkää karjalanpiirakoista? Pitääkö köyhän tehdä niitä silti jotta sais sen riisipussinsa hyötykäytettyä? Vaikka ne piirakat jäis syömättä.

[/quote]

No sanoisin, että jos ei tykkää niin  ei syö eikä tee edes lahjaksi muille. Riisipussi säilyy ikuisesti, osta vaikka naapurin yksinäisen kanssa puoliksi. Jos olisi tollut köyhä 100 vuotta sitten olisi t ollut hengiltä kuukaudessa. Oikea köyhyys saa kuule todella luovaksi!

[/quote]

Sä et vaan osaa ajatella asioita muiden kannalta lainkaan, vain omasta näkökulmastasi. Sinä käytät helposti riisipussin ja siirapin. Näin ei ole kaikilla. Eikä se muuksi muutu vaikka haukkuis muita kuinka. Ja jos joutuu ostamaan yhteen joululaatikoon paljon turhaa tavaraa (riisit, mausteet, siirapit) niin sen laatikon hinta nousee. Silloin voi hyvinkin olla, että tulis halvemmaksi ostaa se valmislaatikko. Näin se vaan menee, eikä se muutu haukkumalla uusavuttomaksi. Minusta ap on oikeassa, pienen määrän tekeminen ei aina ole rahallisesti järkevää.

Mä muuten teen perheelle joululaatikot joka vuosi. Joskus kyllä olen miettinyt, ettei se nyt niin halvaksi tule, mutta ovatpahan paremman makuisia. Ja ehkä lapsillekin tulee tiettyjä jouluperinteitä sekä joulun tunnelmaa. 

Vierailija
49/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:17"]

[/quote]

Mä kyllä ihmettelen mihin siirappia tarvitaan pitkin vuotta? Vain kaalikääryleet tulee nyt äkkiseltään mieleen, ei niitäkään jaksa jatkuvasti vääntää. Olen ravintolakokki, eikä edes duunissa tarvita siirappia kuin tasan just joulukuussa. Ehkä joskus joihinkin tilaus- leivonnaisiin.
[/quote]

Onko kiellettyä käyttää sitä hunajan ja sokerin tilalla makeutukseen? Haloo. Se nyt on selvää ettei amiksessa kokkipuolella mitään opi.

Vierailija
50/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muskotti sopii munakkaaseen.
Mulla hyvätuloisella pienen perheen äidillä on ollut 3 vuotta käytössä sama muskottijauhepussi. Säilön sen käytön välissä ilmatiiviisti.
Miksi yksinäinen köyhä tarvitsee joka vuosi uudet mausteet?

Vierailija
51/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:55"]

Hyvien reseptien kyselijöille: googlettakaa "mysi lahtisen lanttulaatikko" ja katsokaa Marttaliiton sivuilta imelletyn perunalaatikon ohje (paitsi ohjeesta poiketen kuori perunat vasta kypsentämisen jälkeen). Tulee hyvää!

[/quote]

Imeltämisessä on riski, että perunassa alkaa mikrobit elää omaa elämäänsä. Olen nimittäin monena jouluna huomannut, että juuri perunalaatikko on se joka pistää pakin eniten sekaisin. Toki porkkanassa ja lantussa on tätä samaa, mutta ei niin paljon kuin perunassa, jota täytyy pitää miedossa lämmössä tuntikausia.

Vierailija
52/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:57"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:43"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sä et vaan osaa ajatella asioita muiden kannalta lainkaan, vain omasta näkökulmastasi. Sinä käytät helposti riisipussin ja siirapin. Näin ei ole kaikilla. Eikä se muuksi muutu vaikka haukkuis muita kuinka. Ja jos joutuu ostamaan yhteen joululaatikoon paljon turhaa tavaraa (riisit, mausteet, siirapit) niin sen laatikon hinta nousee. Silloin voi hyvinkin olla, että tulis halvemmaksi ostaa se valmislaatikko. Näin se vaan menee, eikä se muutu haukkumalla uusavuttomaksi. Minusta ap on oikeassa, pienen määrän tekeminen ei aina ole rahallisesti järkevää.

Mä muuten teen perheelle joululaatikot joka vuosi. Joskus kyllä olen miettinyt, ettei se nyt niin halvaksi tule, mutta ovatpahan paremman makuisia. Ja ehkä lapsillekin tulee tiettyjä jouluperinteitä sekä joulun tunnelmaa. 
[/quote]

No jos et käytä mitään aineksia koskaan etkä tykkää mistään jouluruuasta niin mitä helvettiä vänkäät, ole syömättä :D

Vierailija
53/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:57"]

[/quote]

En ole tuo ylempi, mutta olen ihan samaa mieltä hänen kanssaan. Ja ehkä tuo on tosiaan syynä miksi köyhät ovat ja pysyvät köyhinä, jos ajattelu on noin lyhytnäköistä. Riiseille, siirapeille ja mausteille löytyy miljoona käyttövaihtoehtoa, joten tottakai on pitkän päälle halvempaa kerätä omaa ruokavarastoa kotiin kuin että joka pyhää tai päivää varten ostaisi uuden valmisruuan. 

Vierailija
54/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:59"]Muskotti sopii munakkaaseen.
Mulla hyvätuloisella pienen perheen äidillä on ollut 3 vuotta käytössä sama muskottijauhepussi. Säilön sen käytön välissä ilmatiiviisti.
[/quote] eka kerralla ne onkuitenkin hommattava kaikki. Ja jos epäonnistuu, hukkaan jää, kun tuskin tulee uusia tehtyä. Hyvätuloisena on varaa näköjään olla ylimielinen?

Vierailija
55/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:59"]Muskotti sopii munakkaaseen.
[/quote] eka kerralla ne onkuitenkin hommattava kaikki. Ja jos epäonnistuu, hukkaan jää, kun tuskin tulee uusia tehtyä. Hyvätuloisena on varaa näköjään olla ylimielinen?
[/quote]

Elämä voi epäonnistua, joten köyhän kannattaa jäädä aina kotiin ja syödä pelkkää kuivaa näkkileipää yksin pimeässä.

Vierailija
56/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen joka vuosi itselleni perunalaatikkoa. Viime vuotista siirappia on edelleen vaikka käytän sitä usein kaalilaatikkoon ja kaalikääryleisiin sekä siirappilimpun tekoon. Riittänee varmaan ainakin kolmeksi jouluksi. Että ei se niin kalliiksi tule..

Vierailija
57/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:04"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:59"]Muskotti sopii munakkaaseen.
[/quote]

Elämä voi epäonnistua, joten köyhän kannattaa jäädä aina kotiin ja syödä pelkkää kuivaa näkkileipää yksin pimeässä.
[/quote] Ei vaan kysyä neuvot muualta kuin tällaisilta pöllöpalstoilta. Mutta kiitos Mysi Lahtisen lanttulaatikko-vinkin antajalle, kokeilen nyt sillä.

t. Köyhä, joka nyt kokeilee laatikot itse millaisenhan wow-ilmiön nyt saankaan valmismoskien jälkeennäistä

Vierailija
58/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvee riita jostai joululaatikoista. Pyhät ruoka-asiat :D

Vierailija
59/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan ihan idiootti, kun sovellan aina ohjeita. En tykkää ostaa harvoin tarvittavia mausteita yhden reseptin takia, joten laitan omin päin sitten muuta tilalle. Tänä jouluna teen porkkanalaatikon itse, mutta en laita siirappia puhumattakaan valkopippurista!

t. Köyhä

Vierailija
60/202 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää 5 köyhää kaveria ja tehkää jouluruokaa yhdessä?
Mulla on ollut tapana tehdä laatikot pikkujouluna. Pikkuannos paistetaan silloin ja toinen vuoka pakkaseen. Aatonaattona sulamaan ja aattona uuniin.
Joskus tuli tehtyä liikaa ja syötiin porkkanalaatikkoa pääsiäisenä. Varmaan voisi pakastaa ensi jouluun asti....ainii köyhällä ei ollut pakastintakaan ja jos on niin siellä on 19 sämpylää ja muuta ei mahdu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi