Ostin hiljattain saunaan sellaisen lauteen mittaisen laudeliinan.
Kun ajatuksena oli, että kaikki me kolme kuitenkin istutaan aina samoissa paikoissa saunassa. No eikös vaan tänään mies ollut mennyt istumaan perseellään minun paikalleni! Nyt pitää heti pestä laudeliina! En istu miehen pyllynjäljille .
Kommentit (95)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:22"]
Kun ajatuksena oli, että kaikki me kolme kuitenkin istutaan aina samoissa paikoissa saunassa. No eikös vaan tänään mies ollut mennyt istumaan perseellään minun paikalleni! Nyt pitää heti pestä laudeliina! En istu miehen pyllynjäljille .
[/quote]
kyllä ehkäisystä täytyy huolehtia eli ehdottomasti pitää pestä se laudeliina, ettei tulee mitään seuraamuksia
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:22"]
[/quote]
kyllä ehkäisystä täytyy huolehtia eli ehdottomasti pitää pestä se laudeliina, ettei tulee mitään seuraamuksia
[/quote]
Jos se mies vaan käyttäisi kortsua saunoessaan, niin ei haittaa, jos joku istuu samoihin, hmm, sanotaanko nyt vaikka pippelinjälkiin?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:48"]
Mitä iloa siitä uudennäköisestä saunasta on, jos se pitää kuitenkin peitellä kerniliinoihin?
[/quote]Ei kait se kokoajan ole peiteltynä, käytön ajan vain?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:46"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:34"]
Sen sijaan en ole koskaan kuullut, että kenelläkään olisi kerniliina lauteilla "hygienisyistä". :D
[/quote] Siinä sanottiin et enemmänkin yleisen siisteyden takia, ei tule tummentumia aikojen saatossa vaan sauna näyttää lähes uudelta aina. Uuden näköinen sauna on aika miellyttävämpi, kuin sellainen jonka lauteet kaipaisi jo hiomista.
[/quote]
Kyllä siinä oli puhetta siitä, että miten toisten hygieania tasosta ei koskaan tiedä. Ja toisaalta, jos sitä saunaa hoitaa oikein, niin lauteita ei kyllä tarvitse hioa koskaan. Puu säilyttää itse itsensä. Sitä paitsi, monesti sellaiset kymminiä vuosia vanhat ja elämää nähneet saunat ovat paljon tunnelmallisempia kuin uutuutta hohtavat.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:48"]Mitä iloa siitä uudennäköisestä saunasta on, jos se pitää kuitenkin peitellä kerniliinoihin?[/quote]
Ihmettelen ihan samaa. Vaikka toi liina kuulostaakin vähän erikoiselta, niin en mä nyt sen käyttöä ihan olisi lynkkaamassa, käyttäähän ihmiset muovisia peflettejäkin. Mutta mitä iloa tosiaan siitä uuden näköisestä saunasta, jos lauteet on aina peitetty koko matkan liinalla? Ja jos alalauteita ei suojaa, tummuuko ne sitten niin että saunassa on ihan eri paria oleva uuden näköinen ylälaude ja kulahtaneet alalauteet? :D En vaan oikein ymmärrä hyötyä, ei meillä ole lauteet mitenkään tummuneet tai pinttyneet, vaikka ihan tavallista pellavaliinaa käytetään. Sauna toki pestään säännöllisesti ja sinne mennään vasta peseytymisen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:53"]
Mitä iloa siitä uudennäköisestä saunasta on, jos se pitää kuitenkin peitellä kerniliinoihin?
[/quote]
Ja kuinkahan usein ihmisillä on tapana käydä ihailemassa "kuin uutta" saunaansa, ilman että siellä samalla saunoisi.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:48"]
[/quote]
Niin, useimmathan käyvät tiuhaan ihailemassa saunan ulkonäköä silloin, kun se ei ole käytössä.
[/quote]
Mut kuka sitä saunaa katsoo silloin kun sitä ei käytetä?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:54"]
Kyllä siinä oli puhetta siitä, että miten toisten hygieania tasosta ei koskaan tiedä. Ja toisaalta, jos sitä saunaa hoitaa oikein, niin lauteita ei kyllä tarvitse hioa koskaan. Puu säilyttää itse itsensä. Sitä paitsi, monesti sellaiset kymminiä vuosia vanhat ja elämää nähneet saunat ovat paljon tunnelmallisempia kuin uutuutta hohtavat.
[/quote]Niin, etenkin savusaunat. Ne ovat todella upeita ja todella likaisia. Heti mustana kun koskee johonkin.
Nykytrendihän on tumma sauna. Ehkä joku kuusilaude näyttää pahalta tummuessaan. Meillä on lämpökäsitelty haapa joka on öljytty. Se on niin kaunis että on ihan sääli peittää edes laudeliinoilla. Se on ihankuin ruskeaa silkkiä. Luotan siihen että pöpöt kyllä kuolee kun sauna lämpiää. Ihan hullu ajatus käyttää kerniä joka on epähygieenisempi kuin puu.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:56"]
Ja jos alalauteita ei suojaa, tummuuko ne sitten niin että saunassa on ihan eri paria oleva uuden näköinen ylälaude ja kulahtaneet alalauteet? :D
[/quote]Voihan siihen alas laittaa pellavaliinan, kuten tuossa yksi kertoi tekevänsä.
Must ainakin puhdas hyvältä tuoksuva sauna on ylpeyden aihe johon kehtaa vieraitakin kutsua. Tykkään siit puun tuoksusta joka sieltä tulee pesuhuoneeseen^^
En ole ikinä kuullutkaan että saunassa jotain vahakangasta käytetään, eikö se jo sula ja veny jos kuumuutta 80-90 astetta?
Siistimpi se ei ainakaan ole, koska paras tapa pitää hygieniaa yllä saunassa on antaa sen kuivua kunnolla, huolehtia että lauteet kuivuu ja niissä on sopivat raot joista ilma kulkee ja pestä usein.
Itse en keksi yhtään syytä miksi sitä kannattaisi käyttää saunassa, mutta mikäs minä olen kommentoimaan toisten tapoja. Ei kai siitä kamalasti haittaakaan ole, itse kyllä pohdin että muovin kuumetessa voi kyllä ilmaan levitä jotain mikä välttämättä ainakaan hyväksi ole. Ainakaan altistua sille toistuvasti esim. 2 krt viikko.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:54"]
[/quote]Niin, etenkin savusaunat. Ne ovat todella upeita ja todella likaisia. Heti mustana kun koskee johonkin.
[/quote]
No savusaunassa saunominen vaatiikin vähän taitoa - samoin kuin sen lämmittäminen. Niistä mustista jäljistä eri puolilla kehoa - selässä etenkin - huomaa heti, kuka on ensimmäisiä kertoja savusaunassa :)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:56"]
Ja jos alalauteita ei suojaa, tummuuko ne sitten niin että saunassa on ihan eri paria oleva uuden näköinen ylälaude ja kulahtaneet alalauteet? :D
[/quote]Voihan siihen alas laittaa pellavaliinan, kuten tuossa yksi kertoi tekevänsä.[/quote]
Eikö pelkkä pellavaliina sitten riittäisi myös ylälauteille?
Eihän saunassa likaisena istuta. Ainakin meillä käydään ekana suihkussa, huuhtaistaan hiukset, tehdään alapesu & pestään kainalot ennen kuin mennään löylyyn.
[/quote]
No eikö niitä lauteita pääasiassa näe silloin kuin saunoo... Taidat kuulua siihen koulukuntaan, joka pitää sohvaakin muovien alla, ettei se kulu käytössä? Toki ymmärrän lemmikkitaloudessa sohvien peittämisen jollakin erillisellä päällisellä tms. eli sitä tässä en tarkoita. ;)
Mutta myydessä voi kehaista, että tässä saunassa on sitte ollut kernit päällä 30 vuotta. Eipä ole pinttyneet eikä tummuneet lauteet!
Luulen että jos kerniliinat oikeasti olis hyvä juttu, niitä näkisi uimahallien saunoissakin.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:07"]Luulen että jos kerniliinat oikeasti olis hyvä juttu, niitä näkisi uimahallien saunoissakin.
[/quote]
Epäilen, että ne eivät ole tarpeeksi kestäviä eivätkä oikein hygieenisiäkään.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:34"]
Sen sijaan en ole koskaan kuullut, että kenelläkään olisi kerniliina lauteilla "hygienisyistä". :D
[/quote] Siinä sanottiin et enemmänkin yleisen siisteyden takia, ei tule tummentumia aikojen saatossa vaan sauna näyttää lähes uudelta aina. Uuden näköinen sauna on aika miellyttävämpi, kuin sellainen jonka lauteet kaipaisi jo hiomista.
[/quote]