1.luokkalainen yksin kotona. Mitä mieltä olette?
Mitä mieltä olette siitä, voiko ekaluokkalainen olla kotona koulun jälkeen yksin 1 -3h muutaman kerran viikossa? Haluaisin kuulla perusteluita puolesta tai vastaan.
Toki jokainen lapsi on erilainen ja erilaiset valmiudet tälläisiin asioihin.. Mutta yleisesti :) Kiitos vastauksista!
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:06"]Meillä vasta eskarilainen nyt mutta puhuu jo kovasti tässä vaiheessa siitä kuinka ensi vuonna ei haluaisi jäädä iltapäiväkerhoon koulun jälkeen vaan tulla kotiin (2km kävelymatka) me aikuiset tullaan kotiin vasta viideltä joten olen ajatellut että haetaan ip paikkaa aluksi mutta jos vielä siinä vaiheessa kun koulu on saatu startattua haluaa tulla suoraan kotiin koiran kaveriksi niin annan kyllä tulla omin päin kotiin. [/quote] Lapsi kulkee kävellen 2km kouluun ja takaisin?
[/quote]
Niin? Mikä ongelma siinä sitten on? Ainiin, kun nykyään pitää tilata koulutaksi jos matkaa on enemmän kuin 50m...
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:06"]Meillä vasta eskarilainen nyt mutta puhuu jo kovasti tässä vaiheessa siitä kuinka ensi vuonna ei haluaisi jäädä iltapäiväkerhoon koulun jälkeen vaan tulla kotiin (2km kävelymatka) me aikuiset tullaan kotiin vasta viideltä joten olen ajatellut että haetaan ip paikkaa aluksi mutta jos vielä siinä vaiheessa kun koulu on saatu startattua haluaa tulla suoraan kotiin koiran kaveriksi niin annan kyllä tulla omin päin kotiin. [/quote] Lapsi kulkee kävellen 2km kouluun ja takaisin?
[/quote]
Ohis kysyy, onko se jotenkin epänormaalia?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 21:22"]No siis 2km koulumatka kävellen on ihan ok. Liikenne on sitten toinen asia.
Ei kävele meidänkään ekaluokkalainen. Piennarta on 15cm, kukaan ei noudata nopeusrajoitusta (60km/h) ja risteys ilman suojateitä mikä hirvittää aikuistakin.
Kunnan kuljetuksista vastaavan mielestä on nykyisin ihan turvallista. Myös pimeässä, tihkusateessa. Viime vuonna ei ollut turvallinen, vaan naapuruston 1-2 lk sai kyydin :) Muu ei ole muuttunut kuin taloustilanne.
[/quote]
Täällä nopeusrajoitus on 80km/h mutta harva sitä noudattaa vaan ajavat sitä satasta. Ei edes taloja tien vierellä kun kaks. Ei tosiaan valaistusta, saati jalkakäytävää. Onneksi on pienille koulutaksi ja yläluokkalaisille linja-auto kyyti. Satutaan vielä asumaan ihan pysäkin vieressä.
t. se vouhottoja äiti joka ei antaisi lapsensa kävellä koulumatkaa
[/quote]
No eipä kuule ainakaan tässä kunnassa koulutaksit kuljettele lapsia joilla koulumatka on alle 5 kilometriä. Että hienosti on teilläpäin asiat, onnittelen Meinaatko että jommankumman vanhemmista tai yksinhuoltajaäidin pitäisi ottaa töistä loparit että voi kuskata pilttiä kouluun. Eiköhän silke lapselle kuulu opettaa miten koulureitti kuljetaan turvallisesti.
Tämä on Suomessa aivan normaalia :-)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:47"]
Siis ei helvetti, ihanko oikeesti 7vuotiaat voi teidän mielestä kävellä reppu selässä kaks kilometriä suuntaansa maantien reunassa?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:08"]
[/quote]
Niin? Mikä ongelma siinä sitten on? Ainiin, kun nykyään pitää tilata koulutaksi jos matkaa on enemmän kuin 50m...
[/quote]
No kyllä täällä pikkukylällä koulutaksi kulettaa. Sepä oliskin kummallista jos lapsi laitettais kävelemään tuo matka tienposkessa.
[/quote]meillä kävelee ekaluokkalainen joka helkutin päivä muutama sata metriä vajaa 10 km. Koulukyyditysraja on 5 km suuntaansa, ihan lainkin mukaan jota meidän kunta noudattaa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:08"]
[/quote]
[/quote]
No kyllä täällä pikkukylällä koulutaksi kulettaa. Sepä oliskin kummallista jos lapsi laitettais kävelemään tuo matka tienposkessa.
[/quote]
Sehän hyvä kylä on jos 2km matkalle saa taksin!
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Riippuu ihan siitä millaset turvallisuusluokitukset reitti on saanut. Ja 1-2 lk koulumatkan raja on 3 km.
Loppu on sitten vanhempien harkintaa. Itse menen vähän myöhemmin töihin, jotta lapsi pääsee aamulla turvallisesti kouluun tai maksan bussin itse, ei se mikään ongelma ole. Ip-kerhosta taas isä hakee, samoin kuin haki 4 aiempaa vuotta tarhasta. Meidän pienen koululaisen ei tod tarvitse kävellä maantien laitaa pimeässä räntäsateesa, vähän korkeammalle arvostan hänen terveyttään.
Kotiin voisin jättää huoletta puoleksi päivää ja kaverillekin saa itse kävellä, mutta isolle tielle ei vielä ole asiaa. Juuri syksyllä oli hesarissa juttua että alle 10v on käytännössä sokea liikenteessä, ei osaa arvioida välimatkoja eikä nopeuksia.
- joku tuossa aiemmin, en muista nro-
Täh?! Meillä ekaluokkalainen kulkee koulumatkat itse, on puolipäiväisesti iltiksessä, mutta silti pari tuntia päivässä yksin kotona ja hyvin pärjää. Miten ei pärjäisi kerran viikossa tuota aikaa? Ennen oltiin paljon pidempiäkin päiviä yksin, kun ei ollut iltiksiä.
No itse olin tuon ikäisenä 3-5 tuntia 4 kertaa viikossa yksin kotona. Mikä ihme siinä nykyään on että lapset kasvatetaan pumpulissa?!
Ei se mitenkään suositeltavaa ole. Pakon edessä varmasti pärjää, mutta yrittäisin ratkaista tilanteen jotenkin muuten.
No siis miksei pärjäis? Muistan kun olin itse ykkösluokkalainen ja asuin ihan koulun vieressä, mulla loppui melkein joka päivä ennen yhtä ja olin sitten kotona sen 3 tuntia ja hyvin pärjäsin, eikä ollut mitään pelättävää silloin että tulisi murtovarkaita tms kun oli kaksi sakua talossa. Jos kotona on ruokaa ja tekemistä niin mikäs siinä. Niinkuin joku yllä sanoikin niin miksi lapset kasvavat nykyään pumpulissa. Ei seitsemän vuotias ole enää mikään vauva.
Mulle sanoi päiväkodin johtaja että ei voi olla.
Meillä tulee olemaan yksin. Koulu on alle kilometrin päässä ja aamulla pystymme saattamaan kouluun.
Nyt keväällä iltapäivä toiminta loppuu koulun vierestä.
Korvaava ip toiminta olisi kodin ohi ja kotoa sinne olisi matkaa vielä kilometri ja kaksi vauhdikkaan tien ylitystä suuntaansa.
Eli pidän turvallisempana sitä, että tulee suoraan koulusta kotiin, joa slueellemme ei korvaavaa iltapäivätoimintaa tule.
Meillä ekaluokkalainen oli alkuun 3-4 päivää ip:ssä koulun jälkeen (n. 2h/päivä). Inhosi tuota yli kaiken ja pyyteli alvariinsa, että voisi tulla suoraan kotiin. Olin ajatellut, että kiva, kun saa valmiin välipalan ja on seuraa, mutta tyttö itse koki toisin. Nyt 2-3 päivänä viikossa on yksin kotona n. 1-2 tuntia, minkä jälkeen tulee isoveli koulusta ja minä siitä tunnin päästä. Muina päivinä ehtii olla vajaan tunnin kotona ja kaikki sujunut hyvin.
Olemme sopineet, että jos hätä tulee niin vanhemmille voi soittaa tai naapurista pyytää apua. "Yksin" ei siis koe olevansa, vaikka rauhasta nauttiikin. Olimme myös sopineet, että paluu ip:seen on mahdollista, jos iltapäivät kotona ei tunnukaan kivoilta.
Toki reipas tyttö, joka hoitaa omatoimisesti läksyt ja välipalat. Isoveljen kanssa sama ei olisi aikoinaan tullut millään kyseeseen. Persoonakysymys.
90-luvulla oli ihan normaalia, että koululaiset oli sen muutaman tunnin yksin kotona ennen kuin vanhemmat pääsi töistä. Ja elossa ollaan silti. Ihme jöötiä tää nykykasvatus.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:06"]Meillä vasta eskarilainen nyt mutta puhuu jo kovasti tässä vaiheessa siitä kuinka ensi vuonna ei haluaisi jäädä iltapäiväkerhoon koulun jälkeen vaan tulla kotiin (2km kävelymatka) me aikuiset tullaan kotiin vasta viideltä joten olen ajatellut että haetaan ip paikkaa aluksi mutta jos vielä siinä vaiheessa kun koulu on saatu startattua haluaa tulla suoraan kotiin koiran kaveriksi niin annan kyllä tulla omin päin kotiin.
Lapsi kulkee kävellen 2km kouluun ja takaisin?
Riippuu ihan siitä millaset turvallisuusluokitukset reitti on saanut. Ja 1-2 lk koulumatkan raja on 3 km.
Loppu on sitten vanhempien harkintaa. Itse menen vähän myöhemmin töihin, jotta lapsi pääsee aamulla turvallisesti kouluun tai maksan bussin itse, ei se mikään ongelma ole. Ip-kerhosta taas isä hakee, samoin kuin haki 4 aiempaa vuotta tarhasta. Meidän pienen koululaisen ei tod tarvitse kävellä maantien laitaa pimeässä räntäsateesa, vähän korkeammalle arvostan hänen terveyttään.
Kotiin voisin jättää huoletta puoleksi päivää ja kaverillekin saa itse kävellä, mutta isolle tielle ei vielä ole asiaa. Juuri syksyllä oli hesarissa juttua että alle 10v on käytännössä sokea liikenteessä, ei osaa arvioida välimatkoja eikä nopeuksia.
- joku tuossa aiemmin, en muista nro-
Kävikö mielessä että kaikki matkat eivät ole maantien reunaa?
Meidän lapsi asuu 200 metrin päässä koulusta mutta kyllä 3 km pidemmällä asuvat kaveritkin kulkevat kävellen itse kouluun, tämä on pieni kylä ja täysin turvallinen kulkea.
Vierailija kirjoitti:
Siis ei helvetti, ihanko oikeesti 7vuotiaat voi teidän mielestä kävellä reppu selässä kaks kilometriä suuntaansa maantien reunassa?
Meillä kävelee 3km/suunta, mutta on pyörätietä. Maantienreunassa onkin ihan eri juttu. Bussilla pääsisi, mutta kävely on hyvää arkiliikuntaa.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:06"]Meillä vasta eskarilainen nyt mutta puhuu jo kovasti tässä vaiheessa siitä kuinka ensi vuonna ei haluaisi jäädä iltapäiväkerhoon koulun jälkeen vaan tulla kotiin (2km kävelymatka) me aikuiset tullaan kotiin vasta viideltä joten olen ajatellut että haetaan ip paikkaa aluksi mutta jos vielä siinä vaiheessa kun koulu on saatu startattua haluaa tulla suoraan kotiin koiran kaveriksi niin annan kyllä tulla omin päin kotiin.
[/quote]
Lapsi kulkee kävellen 2km kouluun ja takaisin?