Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauanko suurinpiirtein normaalikuntoiselta kestää vaeltaa 20km?

Vaeltamaan
14.10.2021 |

Mulla ei asiasta ole tietoa koska en ole tuollaista matkaa vaeltanut enkä ole normaalikuntoinen saati normaalipainoinen. Olen aloittanut elämäntaparemontin muuttamalla ruokailutottumiksia sekä olen lisännyt liikuntaa. En halua vain painoa alas vaan pitää saada kunto kohoamaan ja lihakset paremmiksi.

Siksi kysyn tätä, että haaveilen vuoden tai kahden päähän reissua Pohjois-Norjaan jossa eräs kohde on 10km:n päässä. Sinne ei pääse autolla joten kävellen pitäisi kävellä ja olettavasti maasto ei ole tasaista. Mietin, että onko mahdotonta normaalikuntoisen käydä päiväseltään siellä. Aamusta lähteä kävelemään, olla hetken siellä kohteessa ja sitten kävellä takaisin. Vai pitäisikö ottaa teltta ja nukkua siellä yksi yö.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

7km/h on normaali kävelynopeus, joten laskepa siitä, kauanko menee 20 kilometriin.

(laiskat alapeukuttaa)

Vierailija
42/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7km/h on normaali kävelynopeus, joten laskepa siitä, kauanko menee 20 kilometriin.

(laiskat alapeukuttaa)

Niin, hyvässä maastossa esim. lenkkipolulla. Vauhti hidastuu heti kun tulee muuttujia, esim. mäkiä tai kivikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvien perusteella maasto näyttää sikäläisittäin helpohkolta ja jos nousua todella on koko reissulla 300m se on myös älyttömän tasaista noille korkeuksille. Päiväretki olisi huomattavasti helpompi, kivempi ja kevyempi kuin rinkkareissu. Jos kunto alkaa piiputtaa kesken kaiken, niin sen viimeisen alamäen (ja takaisin kiipeämisen) voi jättää väliin ja kääntyä "päältä".

Eli mukaan mukava pikku reppu jossa juomaa, evästä ja rakkolaastarit. Jalkaan tuplasukat ja hyvin sisään ajetut kengät. Syksyllä varaisin koko päivän aikaa niin ehtii rauhassa fiilistelemään, valoisaan vuodenaikaan asialla ei tietysti ole väliä.

Joo, ei tuo erityisen vaikealta näytä.

Itse olin pari vuotta sitten Itävallassa, matkaa noin 5-6 km ja nousua lähes 700 metriä, pääosin käveltävää polkua, paikoitellen jyrkähköjä kohtia ja pari kohtaa, jossa köysivarmistus, sisäkaarteen puolella. Ei varsinaisesti louhikkoa, mutta jokainen askel piti ottaa tietoisesti, koska kiviä, murua jne eli liukastumis/vääntymisvaara koko ajan läsnä. Horjahtaminen väärässä paikassa ja kaadut rinteeseen, jossa odottaa muutaman kymmenen tai sadan metrin pudotus.

Meillä normaalikuntoisilla meni aikaa noin 4-5 tuntia ja paikalliset, jotka olivat tottuneet ohuempaan ilmaan menivät nopeammin. Huippu oli vähän alle kolmessa kilometrissä ja merenpinnan tasolla elävälle, happea oli niukasti ja se hidasti matkantekoa ehkä eniten. Oli vain pysähdyttävä välillä hengittämään. Paikallinen, jonka vieraana olimme, ei juurikaan hengästynyt, mutta hän asuikin hiukan yli 500 metrin korkeudessa merenpinnasta.

Oman kokemuksen perusteella, väittäisin, että 10 km reitti pitäisi pystyä kulkemaan yhden päivän aikana edestakaisin, helposti. Itse olen jo eläkeiässä.

Vierailija
44/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(laiskat alapeukuttaa)

Minä olen yksi 1. sivun vastaajista. Kävelen kyllä tasaisella maalla hiekkapoluilla 7 km / h ja välillä nopeampaakin. Kympin kävelyyn menee alle 1,5 tuntia.

Mutta esimerkiksi Lapissa ja Itävallan Alpeilla vaihtelevassa maastossa päivärepun kanssa realistinen kävelynopeus minulle on 3-4 km/h ja tämäkin silloin, kun maasto ei ole kovin vaikeakulkuista. Korkeuseroja voi kyllä olla merkittävästikin, mutta ei niin jyrkkiä, että kävely vaikeutuisi selvästi.

Vierailija
45/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelyvauhti maastossa on 2-3 km tunnissa, eli kymmenen tuntia pitäisi riittää.

-

Hämmästyin!

-

Ihan sillä, että kirjoittajista löytyi sellainen, jolla oikeasti on käsitystä siitä mitä oikeasti karttamatkaa kertyy rinkka selässä.

-

Taustana se, että aikanaa Norjan ylätunturiin mennessämme autossa puhkesi varsin tiukka väittely siitä, paljonko matkaa taittuu tunnissa. Neljän hengen kööri oli silloin varsin hyvässä kunnossa ikäisikseen ja käsitykselleni, että 2-3km voisi olla reaallista suunnilleen naurettiin. Sovittiin sitten, että pistän rannekelloon tunnin ajastimen kun lähdettiin alkuun merkitylle polulle, mutta selkeästi nousevalle sellaiselle. Tunnin kohdalla kello piippasi ja korkeutta oltiin kerätty noin 150 metriä. Kartta-matkaa oli saatu kerrytettyä aika tarkkaan kaksi (2) mkilometriä.   Loppui väitteet 4-5km tuntivauhdista rinkka ja kalavehkeet selässä seinään... 

Vierailija
46/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(laiskat alapeukuttaa)

-

Kysymys ei ollutkaan kävelynopeudesta vaan vaellusnopeudesta kantamuksen kanssa. Olisi hauska nähdä tuskainen irvistuksesi puolen tunnin kohdalla rinkka selässä 7km/h vauhdinpidon jälkeen.

Vierailija
47/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa huomioon että Norjan helpoiksikin merkityt reitit voivat olla aika vaativia. Meidän piti kääntyä 6-vuotiaan kanssa takaisin ”helpolta” reitiltä kun en halunnut laittaa menemään yksin yhden jalansijan levyistä kallionkielekettä suht korkealla. Kyllä siitä aikuinen meni mutta rinkan kanssa jo olisi ollut jo tosi hankala homma.

Vierailija
48/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni UKK-puistossa 20 kg selässä päivämatkat viikon reissulla 15-20 km. Ihan normaalikuntoinen, en harrasta mitään erityistä, arkiliikuntaa lähinnä.

Kuinka monta. tuntia päivämatkaasi meni?   PIditkö kunnon taukoja?

UKK-puistossa kai aika tasaista. Norjassa voi olla reipastakin nousua ja laskua.

Aloittajalle omasta kokemuksesta neuvo:  Katso aina tarkkaan kartasta onko makallasi nousuja ja laskuja.

-

"Katso aina tarkkaan kartasta onko makallasi nousuja ja laskuja."

-

Just näin!  Vitsinä olen heittänyt, että kartalla on kahdenlaisia korkeuskäyriä. Niitä tavallisia, ja sitten lisäksi "rinkka selässä" korkeuskäyriä.  Sellaisia, jotka kannattaa tutkia tarkoin reitinvalinnan kannalta  ja niitä joita oppii ekasta reissusta alkaen kunnioittamaan hyväkuntoisetkin.

Vierailija
49/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelyvauhti maastossa on 2-3 km tunnissa, eli kymmenen tuntia pitäisi riittää.

-

Hämmästyin!

-

Ihan sillä, että kirjoittajista löytyi sellainen, jolla oikeasti on käsitystä siitä mitä oikeasti karttamatkaa kertyy rinkka selässä.

-

Taustana se, että aikanaa Norjan ylätunturiin mennessämme autossa puhkesi varsin tiukka väittely siitä, paljonko matkaa taittuu tunnissa. Neljän hengen kööri oli silloin varsin hyvässä kunnossa ikäisikseen ja käsitykselleni, että 2-3km voisi olla reaallista suunnilleen naurettiin. Sovittiin sitten, että pistän rannekelloon tunnin ajastimen kun lähdettiin alkuun merkitylle polulle, mutta selkeästi nousevalle sellaiselle. Tunnin kohdalla kello piippasi ja korkeutta oltiin kerätty noin 150 metriä. Kartta-matkaa oli saatu kerrytettyä aika tarkkaan kaksi (2) mkilometriä.   Loppui väitteet 4-5km tuntivauhdista rinkka ja kalavehkeet selässä seinään... 

Nämä kaksi kirjoitusta ovat realistisia. Itselleni nämä ketjussa mainitut suoritukset kertovat karua kieltään siitä, että näiden kirjoittajat eivät ole koskaan maastossa rinkka selässä vaeltaneet tai sitten kirjoittavat sujuvasti paskaa. Parhaat kertomansa mukaan vetelevät 7km/h maastossa rinkka kannossa. Toisaalta tämä sopii hyvin palstan yleiseen henkeen. Sama liiottelu kaikessa, palkkataso, omaisuus, koulutus, ÄO, jne.jne. On täällä kertakaikkiaan todellinen superihmisten eliitti koolla.

Vierailija
50/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teltta mukaan. Jos et ole normaalikuntoinen etkä painoinen, on täysin utopistista, että kävelet samana päivänä takaisin. Saattaa jopa olla, ettet seuraavanakaan päivänä kävele, ainakaan samaa vauhtia. Muutaman kilon lisäpaino repussa vaikuttaa liikuntaan tottuneellakin, saati sitten lähes sohvaperunalta. Suosittelen treenaamaan sen repun kanssa hyvissä ajoin. Käy ensin puolen tunnin lenkki lähellä kotinurkkia, että on lyhyt matka kotiin, jos jalat pettää. Seuraavana päivänä tunnin lenkki, jos olet kävelykunnossa. Jos 2 vuotta aikaa treenata, saat varmasti itsesi hyvään kuntoon, mutta varaudu silti yöpymään perillä.

Ja rinkka/reppu pitää sitten säätää oikein, että se ei hierrä. Armeijassa ollessani rinkka hankasi minulta alaselän vereslihalle, painoa tuossa rinkassa oli noin 40 kg ja itse painoin 60 kg. Olihan siinä kantamista tuon kokoiselle, mutta sain kannettua.

Vierailija
51/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pisin käytännössä yhtäjaksoinen vaellus mulla on ollut yöttömässä yössä 64km, aikaa meni 27 tuntia."

Tervetuloa kerhoon, suurin piirtein vuorokaudessa itsekin samnpituisen vaelluksen tein 1984

= 2,4 km/h ja matka ja aika  huomioiden paahdettu on tiiviisti koko aika! Huima suoritus!

Vierailija
52/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 päivää.

Vierailija
53/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(laiskat alapeukuttaa)

Siis nimenomaan litteällä maantiellä. Muuten nopeus on aivan maastosta kiinni. Tosin vaellusreitit ovat nykyään valmiilla poluilla, missä pääsee nopeasti, mutta esim. umpimettässä puol kilsaa tunnissa voi olla jo saavutus.

Vierailija
54/71 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(laiskat alapeukuttaa)

Sulla on nyt vähän realismi kateissa. :D 

Vierailija
55/71 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivässä menee jos ei tule vammoja. Hiertymäkin voi tehdä mahdottomaksi.

Vierailija
56/71 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaeltamaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(laiskat alapeukuttaa)

Sulla on nyt vähän realismi kateissa. :D 

Tämä on foorumin henki, kaikkeen "vähän" lapin lisää.

Vierailija
57/71 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo niin voi. Siksi pitää kyllä ajaa kengät sisälle ennen tuollaisia matkoja. 

Vierailija
58/71 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo niin voi. Siksi pitää kyllä ajaa kengät sisälle ennen tuollaisia matkoja. 

Tämä siis ap:n vastaus.

Vierailija
59/71 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(laiskat alapeukuttaa)

Minä olen yksi 1. sivun vastaajista. Kävelen kyllä tasaisella maalla hiekkapoluilla 7 km / h ja välillä nopeampaakin. Kympin kävelyyn menee alle 1,5 tuntia.

Mutta esimerkiksi Lapissa ja Itävallan Alpeilla vaihtelevassa maastossa päivärepun kanssa realistinen kävelynopeus minulle on 3-4 km/h ja tämäkin silloin, kun maasto ei ole kovin vaikeakulkuista. Korkeuseroja voi kyllä olla merkittävästikin, mutta ei niin jyrkkiä, että kävely vaikeutuisi selvästi.

- - -

Hurjaa vauhtia kävelet!

- Vuosia sitten nälkävuoden mittaisella ajomatkalla Hesasta Akkajaurelle ja edelleen Sitasjaurestugalle (silloin sai ajaa) puhkesi kiivas väittelyt, paljonkos vaeltaja etenee kartaetisyyttä rinkka selässä tunnissa.  Mä olin asian kellottanut, toiset ja paaaljon kokeneemmat olivat vankan luulon varassa ja jankkasivat tuota 6km tunnissa.

Saatiin lopula rinkat kaikille selkään ja sovittiin eka breikki 60 minuutin kohdalle. Laitoin sen aikaiseen juoksukelloon timerin sile ajalle. Kun kello pärähti, ahteri kiven päälle ja kartasta etäisyyttä mittaamaan. Se oli Sitasjaurestugan parkkipaikalta hiukan päälle 2km ja nousua oli hiukan järven itäreunalla, mutta ei paljoa. Puheet vaelluiksella kantamuksen kanssa ja ei-polulla kävellysä setsemästä kilometristä kertovat sen, ettei asianomainen ole ikinä kävllyt edes pururadalla tukevat retkikengät jalassa aikaa ja nopeutta mitaten.

Vierailija
60/71 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoinen liki viiskymppinen sukulaisnainen juuri syksyllä vaelsi 15 kmn päivämatkoja. Vielä jäi pitkät illatkin.

Tiedän kun minulla hänen reittisuunnitelmansa kuten jokaisen pitäisi se jollekin jättää. 

Tietysti rinkka selässä on vähän eri asia kuin hupikävelyt, 10 km ei ollut pitkä iltalenkki vielä 10 vuotta sitten.  Lapsena oli kirjasto 8 kmn päässä, siellä käveltiin edestakaisin eikä koettu edes suorituksena.