Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauanko suurinpiirtein normaalikuntoiselta kestää vaeltaa 20km?

Vaeltamaan
14.10.2021 |

Mulla ei asiasta ole tietoa koska en ole tuollaista matkaa vaeltanut enkä ole normaalikuntoinen saati normaalipainoinen. Olen aloittanut elämäntaparemontin muuttamalla ruokailutottumiksia sekä olen lisännyt liikuntaa. En halua vain painoa alas vaan pitää saada kunto kohoamaan ja lihakset paremmiksi.

Siksi kysyn tätä, että haaveilen vuoden tai kahden päähän reissua Pohjois-Norjaan jossa eräs kohde on 10km:n päässä. Sinne ei pääse autolla joten kävellen pitäisi kävellä ja olettavasti maasto ei ole tasaista. Mietin, että onko mahdotonta normaalikuntoisen käydä päiväseltään siellä. Aamusta lähteä kävelemään, olla hetken siellä kohteessa ja sitten kävellä takaisin. Vai pitäisikö ottaa teltta ja nukkua siellä yksi yö.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa on ainakin suht tasaisessa maastossa mahdollista, mutta menee hiki hatussa suorittamiseksi mikä varmasti syö aika paljon iloa ko. reissusta.

20 km on esim. vaelluksilla tosi pitkä päivämatka. Ja kun vielä ottaa huomioon, että Norjassa melkein kaikki maasto on epätasaista eli todennäköisesti aika rankkaa kuljettavaa, niin kyllä se 20 km päivässä on kyllä tosi hurja ponnistus, josta nautinto on todennäköisesti aika kaukana.

Jos haluat kuitenkin yrittää, niin kulje ensin tuo sama päivämatka jossain sellaisessa paikassa, jossa maasto on suht samanlaista kuin sun haavekohteessa, mutta jossa pystyt keskeyttämään retken tarvittaessa eli pääset helpolla pois maastosta. Siten pystyt arvioimaan turvallisesti, että kestääkö kroppa ja kunto. Tsemppiä!

Vierailija
2/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin puolitoista tuntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni UKK-puistossa 20 kg selässä päivämatkat viikon reissulla 15-20 km. Ihan normaalikuntoinen, en harrasta mitään erityistä, arkiliikuntaa lähinnä.

Vierailija
4/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelyvauhti maastossa on 2-3 km tunnissa, eli kymmenen tuntia pitäisi riittää.

Vierailija
5/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisin käytännössä yhtäjaksoinen vaellus mulla on ollut yöttömässä yössä 64km, aikaa meni 27 tuntia.

Vierailija
6/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin puolitoista tuntia.

4km tunnissa täydellä rinkalla vaativassa maastossa.

Vierailija
7/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pisin käytännössä yhtäjaksoinen vaellus mulla on ollut yöttömässä yössä 64km, aikaa meni 27 tuntia."

Tervetuloa kerhoon, suurin piirtein vuorokaudessa itsekin samnpituisen vaelluksen tein 1984

Vierailija
8/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teltta mukaan. Jos et ole normaalikuntoinen etkä painoinen, on täysin utopistista, että kävelet samana päivänä takaisin. Saattaa jopa olla, ettet seuraavanakaan päivänä kävele, ainakaan samaa vauhtia. Muutaman kilon lisäpaino repussa vaikuttaa liikuntaan tottuneellakin, saati sitten lähes sohvaperunalta. Suosittelen treenaamaan sen repun kanssa hyvissä ajoin. Käy ensin puolen tunnin lenkki lähellä kotinurkkia, että on lyhyt matka kotiin, jos jalat pettää. Seuraavana päivänä tunnin lenkki, jos olet kävelykunnossa. Jos 2 vuotta aikaa treenata, saat varmasti itsesi hyvään kuntoon, mutta varaudu silti yöpymään perillä.

Vierailija
9/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaelluksella aika tyypillinen nopeus on noin 3 km / h, jos ei ole kovin vaikea maasto. Kun ei tarvitse kantaa muuta kuin päivän aikana tarvitsemansa tavarat, voi päästä vähän nopeamminkin. Tähän päälle sitten tauot.

Olen itse kävellyt Itävallan Alpeilla 15-20 km:n päiväretkiä, joissa on voinut olla lähes kilometri nousua ja saman verran laskua.

Mutta tässä on nyt oletuksena se, että maasto ei ole mitään hankalakulkuista louhikkoa.

Vierailija
10/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu maastosta ja sinun vauhdistasi mutta

noin 4 -6 tuntia

Vierailija
11/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ottais tuolle matkalle rinkkaa. Normaalikuntoinen jaksaa kyllä 20 km päivässä. Eväät vaan mukaan. Jos kuitenkin päätät ottaa rinkan niin Huomioi että 15-20 kg rinkka selässä tekee reissusta huomattavasti raskaamman.

Vierailija
12/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaa jotain kolme tai neljä päivää.

Vierailija
13/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikeastaan mitään kannettavaa, niin mäkisessä ja juurakkoisessa/kivikkoisessa maastossa 20 km on todennäköisesti liikaa, varsinkin kerralla repäistynä.

Itse vaeltaessa olen pitänyt päivämatkat n. 10 - 15 km

pituisina maastosta riippuen, jotta voimat eivät lopu ja seuraavanakin päivänä pystyy vähintään samaan matkaan.

Suosittelen siis tapauksessasi, että ryhdyt harjoittelemaan maastossa kulkemista (hankalammillakin reiteillä) säännöllisesti ja kasvatat hiljalleen matkan pituutta. Siinä oppii hyvin arvioimaan missä menee mukavuuden raja, samalla myös oikeaa varustusta lämpötilan ja sään suhteen. Harjotusta parantaa repun tai rinkan kantaminen, johon on pakannut matkan kannalta tarpeellista, vaikka vaihtovaatteita ja evästä, miksei vaikka pari klapia, jos reitin varrella viipyy sellaisella tulipaikalla, missä ei ole polttopuuhuoltoa. Näin sitten jaksaa myöhemmin kantaa telttaa ja muuta tarpeellista mukana.

Matkasi kannalta antoisinta olisi varmaankin tehdä 20 km matka kahdessa päivässä ja telttailla määräpaikassa välinen yö. Näin kohteesta ehtisi nauttia ihan toisella tavalla ja matkan voisi ottaa rennommin, todennäköisesti jäisi myös mukavammat muistot, kun matka ei olisi pelkkää suorittamista.

T: vähän ylipainoinen M 30 v, elokuussa Lapissa 65 km viikossa vaeltanut.

Vierailija
14/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki jos tämä 20km reitti on vähintään puolet ylämäkiä ja vaikea kulkuista kivikkoa voi siihen mennäkin pari päivää. Mutta, jos on näitä yleisiä reittejä, jossa käy sitä sun tätä turistiporukkaa kävelemässä tai reitti vastaa tällaista niin kyllähän tuon helposti päivässä kävelee. Porukka on kyllä ihan p...kunnossa, jos ei sellaista jaksa :O

Vierailija
15/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kävellyt usein kesällä yli 20km päivässä. Mutta en pääosin maastossa ja ilman kantamuksia.

Ei minusta vaadi kuntoa vaan jalat tottuneet kävelyyn.

Vaativa maasto yms niin kyllä vauhti hidastuu.

Vierailija
16/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahat rakot jaloissa tai jotain hiertymiä siellä täällä, ja onkin aika ikävä jos ei ole huolto- ja leiriytymisvarusteita ja reippaasti ruokaa ja juomaa...

Vierailija
17/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varaisi siihen 2 päivää, eli yöpyisin kohteessa. Ihan sekin takia, että ehtisi matkan varrellakin pitää pausseja ja ihailla maisemia. Se on kävellessä yllättävän vaikeaa, koska vaeltaessa pitää katsoa mihin jalkansa asettaa.

Vierailija
18/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää treenata niin onnistuu juoksee vaikka maratonin kahden vuoden päästä.

Vierailija
19/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

20km menee aikaa se 6-7h taukojen kanssa. Voit hyvin tehdä päiväretken, varaat vaan evästä tarpeeksi mukaan ja kunnon lounaan minkä voit pitää välissä. Paremmin jaksat 20km päivässä päivärepun kanssa kuin 10km rinkan kanssa jossa yhden yön yli reissun varusteet. Jos siis maasto epätasaista, esim metsä, tunturi jne.

Itse vaellan 10-15kg kamojen kanssa myös 20-25km päivämatkoja mutta olenkin hyväkuntoinen ja lähes poikkeuksetta jokaiselta ystävältä /puolisolta kuullut kommentin etteivät halua vaeltaa kuten minä. Minusta paras päivämatka on 17-18km. En vaan saa nautintoa lyhyemmistä matkoista.

Vierailija
20/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evääksi reilu annos vanhan hyvän ajan voimaruokaa, niin jaksat kävellä vaikka kuinka pitkälle:

”Kuumenna paistinpannu ja loruta siihen öljyä. Paistele fretin osia niin, että ne saavat kunnon paistopinnan. Lado palaset uunipataan ja ripottele päälle suolaa ja mustapippuria.

Kuori neljä porkkanaa ja leikkaa ne renkaiksi ja kaksi sipulia pieniksi lohkoiksi. Lisää muutama pieni pala palsternakkaa Lisää porkkana-, palsternakka- ja sipulipalat pataan. Kaada lihojen päälle vettä niin että ne peittyvät.

Laita pata 200 asteiseen uuniin ja anna olla siellä noin 2 tuntia, laske lämpöä tämän jälkeen 180 asteeseen ja hauduta kannen alla 1,5-2 tuntia.

Kun liha alkaa irrota luista, lisää runsas desilitra kermaa ja sekoittele. Laita vielä 150 asteeseen ja anna olla noin 45 min.”