Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauanko suurinpiirtein normaalikuntoiselta kestää vaeltaa 20km?

Vaeltamaan
14.10.2021 |

Mulla ei asiasta ole tietoa koska en ole tuollaista matkaa vaeltanut enkä ole normaalikuntoinen saati normaalipainoinen. Olen aloittanut elämäntaparemontin muuttamalla ruokailutottumiksia sekä olen lisännyt liikuntaa. En halua vain painoa alas vaan pitää saada kunto kohoamaan ja lihakset paremmiksi.

Siksi kysyn tätä, että haaveilen vuoden tai kahden päähän reissua Pohjois-Norjaan jossa eräs kohde on 10km:n päässä. Sinne ei pääse autolla joten kävellen pitäisi kävellä ja olettavasti maasto ei ole tasaista. Mietin, että onko mahdotonta normaalikuntoisen käydä päiväseltään siellä. Aamusta lähteä kävelemään, olla hetken siellä kohteessa ja sitten kävellä takaisin. Vai pitäisikö ottaa teltta ja nukkua siellä yksi yö.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonn4 kirjoitti:

Periaatteessa on ainakin suht tasaisessa maastossa mahdollista, mutta menee hiki hatussa suorittamiseksi mikä varmasti syö aika paljon iloa ko. reissusta.

20 km on esim. vaelluksilla tosi pitkä päivämatka. Ja kun vielä ottaa huomioon, että Norjassa melkein kaikki maasto on epätasaista eli todennäköisesti aika rankkaa kuljettavaa, niin kyllä se 20 km päivässä on kyllä tosi hurja ponnistus, josta nautinto on todennäköisesti aika kaukana.

Jos haluat kuitenkin yrittää, niin kulje ensin tuo sama päivämatka jossain sellaisessa paikassa, jossa maasto on suht samanlaista kuin sun haavekohteessa, mutta jossa pystyt keskeyttämään retken tarvittaessa eli pääset helpolla pois maastosta. Siten pystyt arvioimaan turvallisesti, että kestääkö kroppa ja kunto. Tsemppiä!

Ei se kyllä kivaa ole jos menee ihan suorittamiseksi koko homma. Siinä on kuitenkin matkallakin nähtävää ja mulla on kamera jolla tulee paljon otettua kuvia luonnossa. Sekin hidastaa matkaa kun kuvaa.  Ehkä on siis parempi, että yöpyy teltassa jos sinne kohteeseen aion.

Vierailija
22/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teltta mukaan. Jos et ole normaalikuntoinen etkä painoinen, on täysin utopistista, että kävelet samana päivänä takaisin. Saattaa jopa olla, ettet seuraavanakaan päivänä kävele, ainakaan samaa vauhtia. Muutaman kilon lisäpaino repussa vaikuttaa liikuntaan tottuneellakin, saati sitten lähes sohvaperunalta. Suosittelen treenaamaan sen repun kanssa hyvissä ajoin. Käy ensin puolen tunnin lenkki lähellä kotinurkkia, että on lyhyt matka kotiin, jos jalat pettää. Seuraavana päivänä tunnin lenkki, jos olet kävelykunnossa. Jos 2 vuotta aikaa treenata, saat varmasti itsesi hyvään kuntoon, mutta varaudu silti yöpymään perillä.

Niin mähän en ole nyt menossa mihinkään. Selvästi kirjoitin aloituksessa, että olen aloittanut elämäntaparemontin. Tavoite on siis normaalipaino ja normaalikunto. Olen mä nyt reippaasti ylipainoisenakin kävellyt 5km:n lenkkejä reppuselässä vaihtelevilla luontopoluilla. Kyllä mä kävellä pystyn, mutta en vielä 20km. Se, että olen ylipainoinen ei tarkoita sitä, että en jaksa kävellä edes puolta tuntia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoisen ja kohtalaisessa kunnossa olevan Etelä-Suomessa kulkevan päiväretkeilijän vastaus: omalta osaltani reilu 20 kilometriä alkaa lähenemään maksimaalista matkaa. Olen kerran patikoinut 25 kilometriä päivän aikana, mutta se vaati parin tunnin lepotauon puolivälissä ja maasto oli tasaista. Lisäksi liikun ainoastaan kevyehkön päivärepun kanssa. Helpossa maastossa olen laskeskellut liikkuvani neljä kilometriä tunnissa ja noin kahdeksan kilometriä menee käytännössä ilman taukoja. Keskivaikeassa maastossa tahti on hitaampi ja vaikeassa maastossa (jyrkkiä nousuja ja/tai umpimetsää ilman olemassa olevaa polkuverkostoa) jo kilometrin eteneminen saattaa ajaa uuvuksiin.

Vierailija
24/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on oikeastaan mitään kannettavaa, niin mäkisessä ja juurakkoisessa/kivikkoisessa maastossa 20 km on todennäköisesti liikaa, varsinkin kerralla repäistynä.

Itse vaeltaessa olen pitänyt päivämatkat n. 10 - 15 km

pituisina maastosta riippuen, jotta voimat eivät lopu ja seuraavanakin päivänä pystyy vähintään samaan matkaan.

Suosittelen siis tapauksessasi, että ryhdyt harjoittelemaan maastossa kulkemista (hankalammillakin reiteillä) säännöllisesti ja kasvatat hiljalleen matkan pituutta. Siinä oppii hyvin arvioimaan missä menee mukavuuden raja, samalla myös oikeaa varustusta lämpötilan ja sään suhteen. Harjotusta parantaa repun tai rinkan kantaminen, johon on pakannut matkan kannalta tarpeellista, vaikka vaihtovaatteita ja evästä, miksei vaikka pari klapia, jos reitin varrella viipyy sellaisella tulipaikalla, missä ei ole polttopuuhuoltoa. Näin sitten jaksaa myöhemmin kantaa telttaa ja muuta tarpeellista mukana.

Matkasi kannalta antoisinta olisi varmaankin tehdä 20 km matka kahdessa päivässä ja telttailla määräpaikassa välinen yö. Näin kohteesta ehtisi nauttia ihan toisella tavalla ja matkan voisi ottaa rennommin, todennäköisesti jäisi myös mukavammat muistot, kun matka ei olisi pelkkää suorittamista.

T: vähän ylipainoinen M 30 v, elokuussa Lapissa 65 km viikossa vaeltanut.

Olet varmaan oikeassa, että kahdessa päivässä tehtävä vaellus on parempi. Nauttii paremmin koko hommasta. Pitää googlettaa tuota paikkaa jos löytyisi enemmän infoa maastosta.

Vierailija
25/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 64-vuotias nainen. Kävelen keskivaikeassa maastossa 20 km 6 tunnissa, kun mukana on 1 lounastunti js 1 kahvihetki. Minusta vaeltaminen kannattaa alkaa 6 kilometrin saivakävelylenkeillä metsässä, jossa on kiipeilyä kallioilla. Usein lenkki ja kivat eväät, jolloin on nautinto. Sitten lisää 10 kilometriin ja vähitellen15 kilometriin. Matkalla on hyvä olla jokin kohde ja joitakin nähtävyyksiä. Voi valokuvata tai poimia sieniä välillä. Oheistoiminta tuo venyttelyä ja pitää ilon mukana..

Vierailija
26/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matka kerrottuna kahdella miinus 5. Eli noin kaksi kuukautta menee. Kuukausi siitä määränpäässä, pari viikkoa sairaalassa jne.

Vierailija
27/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Retkellä maistuu hyvä ruoka kirjoitti:

Evääksi reilu annos vanhan hyvän ajan voimaruokaa, niin jaksat kävellä vaikka kuinka pitkälle:

”Kuumenna paistinpannu ja loruta siihen öljyä. Paistele fretin osia niin, että ne saavat kunnon paistopinnan. Lado palaset uunipataan ja ripottele päälle suolaa ja mustapippuria.

Kuori neljä porkkanaa ja leikkaa ne renkaiksi ja kaksi sipulia pieniksi lohkoiksi. Lisää muutama pieni pala palsternakkaa Lisää porkkana-, palsternakka- ja sipulipalat pataan. Kaada lihojen päälle vettä niin että ne peittyvät.

Laita pata 200 asteiseen uuniin ja anna olla siellä noin 2 tuntia, laske lämpöä tämän jälkeen 180 asteeseen ja hauduta kannen alla 1,5-2 tuntia.

Kun liha alkaa irrota luista, lisää runsas desilitra kermaa ja sekoittele. Laita vielä 150 asteeseen ja anna olla noin 45 min.”

Hyvin huono vastaus ap:n kysymykseen.

Mutta 4-5 tuntia menee helpohkossa maastossa 20 km matkaan.

Vierailija
28/71 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni UKK-puistossa 20 kg selässä päivämatkat viikon reissulla 15-20 km. Ihan normaalikuntoinen, en harrasta mitään erityistä, arkiliikuntaa lähinnä.

Kuinka monta. tuntia päivämatkaasi meni?   PIditkö kunnon taukoja?

UKK-puistossa kai aika tasaista. Norjassa voi olla reipastakin nousua ja laskua.

Aloittajalle omasta kokemuksesta neuvo:  Katso aina tarkkaan kartasta onko makallasi nousuja ja laskuja.

Vierailija
29/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle omasta kokemuksesta neuvo:  Katso aina tarkkaan kartasta onko makallasi nousuja ja laskuja.

Joo totta kai. Löysin eilen sivuston missä ihmisten arvosteluja (englanniksi) kyseisestä reitistä. En kaikkia vielä lukenut, mutta niissä mitkä luin niin oli tuo matka tehty päiväseltään eikä kaikki olleet mitään huippukuntoisia vaan ihan tavallisia ja osa 50+ ikäisiä. Tuo reitti on mennessä pääosin pientä alamäkeä ja lopussa tulee sitten nousua, jossakin kommentissa luki että pari vikaa kilometriä olisi vaikeampaa maastoa. Mutta toki reitti muutenkin sellainen, että pitää katsoa mihin astuu. Eli sitten takaisin tullessa on pientä nousua koko ajan kun kerran mennessä alamäkeä. Osassa lukikin, että kannattaa huomioida tämä seikka takaisin tullessa. Pitää jatkaa tänään niiden viestin lukemista kun vain löydän sen sivun koska vahingossa suljin sen välilehden.

Vierailija
30/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
31/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle 25 km oli aikalailla maksimi vaihtelevassa maastossa ja 20 kg rinkan kanssa.

Päivärepulla helpossa maastossa 30 km menisi ihan ok.

Olen kyllä aina tykännyt kävellä, vaikka en mikään himourheilija olekaan. Näet sitten itse, miten kunto kehittyy. Tuskin kannattaa matkustaa Lappiin kokeilemaan matkaa, joka ei kotimaisemissa onnistuisi.

Vierailija
32/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän riippuu siitä meetkö suorittamaan sitä patikointia vai nauttimaan. Mitäpä väliä sillä oikeastaan on meneekö sulla matkaan kymmenen tuntia vai koko vuorokausi, yöllä on valoisaa. Mä antaisin sulle ohjeen että älä mieti aikaa vaan sitä kokemusta. Pysähtyile, istu, ihaile ja nauti maisemista ja luonnosta ilman kelloon vilkuilua.

Vierailija
33/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole juuri minkäänlainen aktiiviliikkuja, ja vatsakin pömpöttää lievästi. Perusterve viiskymppinen kuitenkin, ja harvakseltaan käyn joskus kävelyllä tai pyöräilemässä jos sattuu huvittamaan.

Näillä.lähtökohdilla olen kuitenkin kansallispuistoissa ja eräpoluilla tehnyt 15-20 km päivävaelluksia ja yli 20 km hiihtolenkkejä. Ovat ne toki väsyttäviä reissuja mutteivat missään nimessä kuitenkaan tuskallisia tai ylivoimaisia.

Vierailija
34/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on päivävaellus eikä siinä mitään täyttä rinkkaa kanneta, korkeintaan kevyttä reppua. Jos aamulla lähdet niin kyllä olet iltaan mennessä takaisin.

Vierailija
35/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toki 20 km päivän aikana onnistunee, jos maasto ei aivan todella vaikeaa ole. Mutta se, onko sulla rapakuntoisena kivaa, on toinen juttu.

Mutta sinullahan on nyt hyvää aikaa sekä laihduttaa että treenata vaelluksia lyhyemmillä reiteillä.

Vierailija
36/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evääksi reilu annos vanhan hyvän ajan voimaruokaa, niin jaksat kävellä vaikka kuinka pitkälle:

”Kuumenna paistinpannu ja loruta siihen öljyä. Paistele fretin osia niin, että ne saavat kunnon paistopinnan. Lado palaset uunipataan ja ripottele päälle suolaa ja mustapippuria.

Kuori neljä porkkanaa ja leikkaa ne renkaiksi ja kaksi sipulia pieniksi lohkoiksi. Lisää muutama pieni pala palsternakkaa Lisää porkkana-, palsternakka- ja sipulipalat pataan. Kaada lihojen päälle vettä niin että ne peittyvät.

Laita pata 200 asteiseen uuniin ja anna olla siellä noin 2 tuntia, laske lämpöä tämän jälkeen 180 asteeseen ja hauduta kannen alla 1,5-2 tuntia.

Kun liha alkaa irrota luista, lisää runsas desilitra kermaa ja sekoittele. Laita vielä 150 asteeseen ja anna olla noin 45 min.”

Mitä ovat fretin palaset? Jotain kesyä näätäeläintä? En kertakaikkiaan ymmärrä, vaikka retkeillyt olen koko elämäni.

Ei kai tämä ole vitsikään, kun loppuosa reseptistä kuulostaa ihan asialliselta. :)

Vierailija
37/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt sentään rinkkaa ja yöpymiskamppeita ottaisi tuollaiselle matkalle, mutta varautuisin kuitenkin olemaan aamusta iltaan matkalla. Vaikka ihailisi maisemia, tuossa kuitenkin kuljetaan sama matka kahdesti, joten ei siinä koko matkaa tarvitse parin metrin välein pysähdellä kuvaamaan. Ei kuitenkaan ole mikään mahdoton saavutus edes tällaiselle ylipainoiselle ihan ok kuntoiselle tuota matkaa päivän aikana kävellä. Älä juokse, älä kiirehdi, lepää välillä, kuten vanha sanonta kuuluu, ei se matka vaan vauhti. Riittävästi hyvää evästä, myös energiarikasta, mukaan ja paljon vettä. Ensimmäisen 10 km aikana menee helposti 2 litraa ja toisen aikana vähintään litra. Tosin kannattaa ottaa myös mehutiivistettä tms., niin saa välillä vähän makuakin. Nyt kun alat lenkkeilemään (eikä tarvitse edes mitenkään tosissaan treenata), kerkeää jalat tottua tuollasiin taipaleisiin. Ja lenkkeille vähintään pari kuukautta ennen reissua niillä kengillä, jotka aiot mukaan ottaa.

Vierailija
38/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat fretin palaset? Jotain kesyä näätäeläintä? En kertakaikkiaan ymmärrä, vaikka retkeillyt olen koko elämäni.

Ei kai tämä ole vitsikään, kun loppuosa reseptistä kuulostaa ihan asialliselta. :)

Tuo on kai joku trolli koska olen nähnyt muissakin ketjuissa tuota fretti-juttua.

Vierailija
39/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis häh, miksi ihmiset sanovat 20km olisi ihan utopistista? 😯 Minä menin ummikkona vaeltamaan lenkkarit jalassa tuon matkan, repussa päivän eväät ja löysäiltiin paljon matkan varrella. Paljon nousua ja laskua mutta tasaiset polut. Toki jalat kipeänä ja rakot kantapäissä, mutta ei ollenkaan liian rankkaa, ja seuraavana päivänä vähän lyhyempi matka. En ole ylipainoinen mutta suht huonokuntoinen, korona aikaan olin tehnyt lähinnä noin 5km kävelylenkkejä lenkkipoluilla, enkä rankempaa liikuntaa lainkaan.

Vierailija
40/71 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvien perusteella maasto näyttää sikäläisittäin helpohkolta ja jos nousua todella on koko reissulla 300m se on myös älyttömän tasaista noille korkeuksille. Päiväretki olisi huomattavasti helpompi, kivempi ja kevyempi kuin rinkkareissu. Jos kunto alkaa piiputtaa kesken kaiken, niin sen viimeisen alamäen (ja takaisin kiipeämisen) voi jättää väliin ja kääntyä "päältä".

Eli mukaan mukava pikku reppu jossa juomaa, evästä ja rakkolaastarit. Jalkaan tuplasukat ja hyvin sisään ajetut kengät. Syksyllä varaisin koko päivän aikaa niin ehtii rauhassa fiilistelemään, valoisaan vuodenaikaan asialla ei tietysti ole väliä.