Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavat, oletko normaalipainoinen?
Olen tässä miettinyt, johtuuko minun vaikeasti laihtuminen sittenkin kilpparista.
Kuinka yleistä on lihavuus+vajaatoiminta? Vai löytyykö laihoja?
Kommentit (29)
Olen 12 kiloa ylipainoinen (eli kaksitoista kiloa pois ja olisin normipainon ihan ylärajoissa). T: kilipirauhasen vajaatoiminta ja ykköstyypin diabetes :/
Suvussamme on mummillani, äidilläni, äidin siskolla, serkullani ja mulla vajaatoiminta ja suht pahana ollut. Kaikki olleet aina pienikokoisia ja laihoja iästä, arvoista ja muista sairauksista huolimatta. Itse olen ainoa joka nyt parin vuoden sisällä lihonut 25 kg (mulla myös 1 tyypin diabetes ollut ihan alta kouluikäisestä saakka). Ihan omaa syytäni ylipaino, masistellut eron jälkeen ja syönyt kilo tolkulla karkkia, suklaata, roskaruokaa you name it...ja lopettanut salin sekä muun liikunnan. Eli voin katsoa peiliin, en syyttää arvoja, geenejä, sairauksia tai "no mutta kun en laihdu" "syön vaan omenan päivässä" yeah right! Väitän et 99 % ihmisistä kusettaa itseään ja muita siinä ohella...ylipainoisista hyvin pieni osa on niitä joilla lääkitys, sairaus tms vaikuttaa eikä omilla tavoilla ole mitään merkitystä muka. Av:lla on kaikki nämä yhdessä paikassa kätevästi edustettuna
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:56"]
Siksi siis kyselen kun tuntuu että olen aina vaan ylipainoinen. Korkeintaan nesteitä lähtee kun oikein yritän. Onko käytännössä mahdollista (tai varmaan on) että oikealla ruokavaliolla ja normaalilla liikunnalla olisin normaalipainoinen? Tällä hetkellä n. 20kg ylimääräistä :( ja jos se ylipäätään on mahdollista niin miten kauan siihen oikein menee..huoh. ikää minulla on alle 30 vuotta. Ap
[/quote]
On se mahdollista! Mitään ihmetekoja ei kannata toivoakaan, vaan varaa aikaa ja välietappeja. Liiku, liiku ja liiku, käy lääkärissä selviottämässä vaivasi ja juttelemassa aineenvaihdunnastasi ja syö säännöllisesti ja terveellisesti. Onnistut varmasti, mutta aikaa se vie sekä matkassa saattaa olla mutkia. T. Yksi kenellä on kilppariongelmia, ja taistelee saman vaivan kanssa ja haluaa siksi tsemiä kanssasisariaan eteen päin.
Mulla on paino noussut tasaisesti 12kg vuoden sisään ja verikokeissa näkyi että kilppariarvot ovat alhaalla, mutta lääkitystä ei vielä tarvita. Syön suht normaalisti ja liikun tarpeeksi. Hiukan liikaa menee herkkuja välillä, mutta ei mitenkään älyttömällä tahdilla. Mutta nyt en laihdu millään vaikka ennen se oli helppoa. Toivoisin että saisin lääkityksen, niin ehkä loppuisi myös tämä pirunmoinen väsymys, vatsa- ja iho-ongelmat sekä jatkuva rannesärky.
minulla on vajaatoiminta ja painoindeksini on 21-22. Ei ole vaikeaa pitää itseäni normaalipainossa, pystyisin laihduttamaan jos haluaisin, mutta olen mielestäni tässä painossa parhaimmillani :)
Vaikea vajaatoiminta ja n.15kg ylimääräistä (bmi 28). Paino ei putoa millään :/ No nyt en voikaan laihduttaa kun olen raskaana. Mutta ongelmat raskautumisessa hävisi heti kun sain lääkkeet, ensimmäistä yritettiin pari vuotta ja kun vihdoin tulin raskaaksi todettiin vt. Sen jälkeen kahdesti raskautunut pyhästä hengestä XD
Suvussa on useammalla, eivät ole ylipainoisia.