Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äänikirjoja ei lueta, niitä kuunnellaan

Vierailija
14.10.2021 |

Miksi tämän ymmärtäminen on joillekin vaikeaa?

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kiinnosta käydä keskustelua kirjasta jonka minä olen lukenut ja joku toinen vain kuunnellut. Kuuntelija ei saa samanlaista kosketusta ja syvyyttä kirjan aiheeseen, eihän häntä edes kiinnostanut tarpeeksi koska vain vaivautui kuuntelemaan sen kotitöiden tai lenkin tolskeessa.

Ei anna kovin fiksua vaikutelmaa. Vain laiskan.

Sellainen ihminenhän on ahkera, joka ei vain lue kirjaa vaan kutoo villapaidan samalla kun kuuntelee kirjan äänikirjana.

Ahkeruus on eri asia kuin multitaskaus. Multitaskaus on tutkitusti tehottomampaa kuin keskittyminen yhteen asiaan kerrallaan. Toki yksinkertaisia "aivot narikkaan" juttuja voi tehdä yhtä aikaakin tehokkaasti. Mutta vaativissa asioissa vaaditaan myös enemmän keskittymistä ja keskittyminen häiriintyy jos säätä muuta samalla. 

Itse asiassa tutkimusten mukaan opiskelijat oppivat tehokkaammin, jos he tekevät käsitöitä samalla kun kuuntelevat luennoitsijaa.

Eivät opi, kun se saakeli kilkatus häiritsee. 

t. lukuisilla "käsityöläisten" kanssa samoilla luennoilla ollut

Jos on vaikea keskittyä vaikka luennolla, käsillä tekeminen auttaa. Ennen piirreltiin kirjan sivut/prujut täyteen töherryksiä, tänä päivänä voidaan vaikka kutoa siellä luennolla.

Vierailija
102/106 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin lukeminen kuin kuunteleminenkin ovat osa monilukutaitoa. Monilukutaito perustuu laajaan tekstikäsitykseen eli tekstit eivät ole vain kirjoitettuja, vaan myös visuaalisia (kuvat, videot), auditiivisia (ääni), gesturaalisia (esim. käsien ja kehon liikkeet) jne. Näiden kaikkien erilaisten tekstimuotojen tulkitsemiseen, ymmärtämiseen ja arviointiin tarvitaan monilukutaitoa. Meille ehkä kirjoitetun tekstin lukeminen on tutuinta, mutta samalla tavoin tekstien sisältöön voidaan pureutua kuuntelemalla. Ne ovat saman ilmiön eri puolia.

Minusta on hienoa, että äänikirjojen kautta moni sellainen joka ei juuri ole lukemista harrastanut, on päässyt astumaan tarinoiden maailmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunteleminen menee kätevästi piha hommia tehdessä. Mä löysin täältä pitkät kokeilut  https://aanikirjapalveluvertailu.fi/

Vierailija
104/106 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjakuviakin muka luetaan, vaikka sekin on enemmän kuvien katselemista.

Vierailija
105/106 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä kysyt olenko lukenut jonkin kirjan ja alat sitten sönköttämään että eivät äänikirjat ole lukemista, minäpä vastaan että okei, en ole lukenut, ei jutella kirjasta eikä mistään muustakaan.

Vierailija
106/106 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

iiiii