Paljonko tai mitä saatte jouavustuksia?
Itse saatiin diakoniasta 100e lahjakortti kauppaan. 6henkinen perhe. Kaveri sai vain 50euron kortin vaikka 5lasta. Ja tuttava sai 70e lahjakortin mll.tä.
Kommentit (160)
Jossain lehdessä oli pieni juttu yksinäisistä vanhuksista. On joitakin kukkakauppoja, joihin voi käydä maksamassa joulukukan ja liike toimittaa sen yksinäiselle vanhukselle. Lehti meni jo roskiin, ehkä googlettamalla löytyy. Se oli joku stadin oma lehti, Hima tmv.
Jos löydän tiedot, aion laittaa muutaman kukan menemään. Nämä muut kerjäysketjut ei todellakaan herätä halua auttaa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:06"]
Muistaako muuten joku, oliko 90-luvun lamavuosina samanlainen "jou"avustusbuumi?
[/quote]
Ei kyllä ollut, mutta ei ollut facebookia eikä tätä some- touhuakaan. Netin välityksellä kaikki on niin helppoa nykyään. Kerjääminenkin.
[/quote]
Jo 60-luvulla oli jouluavustuskeräyksiä vähävaraisten perheiden lapsille.
[/quote]
Joo, mutta tämänkaltaista "buumia" ei ollut.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 09:19"]
Millä perusteella noita avustuksia saa? Vai riittääkö että kehittelee jonku nyyhkytarinan? Ärsyttää ajatuskin että apuja menee semmoisille jotka niitä ei oikeasti tarvi!
[/quote]
Riippuu ihan avustuksesta. Nämä viralliset keräykset kuten Joulupuu ja Hyvä Joulumieli toimivat eri tavalla kuin Facebookin ryhmät. Näihin lahjoituksen tarvitsijan tiedot tulevat viranomaisilta, esim neuvolan terveydenhoitajalta, lastensuojelun perhetyöntekijältä tai toimeentulotukipuolen sosiaalityöntekijältä. Myös seurakunnan diakonissa voi esittää perhettä lahjoituksen saajaksi. Lahjoituksen saamisen edellytyksenä on vähävaraisuus ja/tai muu vaikea tilanne elämässä. Esim jos perheestä on yllättäen kuollut äiti, voi neuvola tai diakonissa esittää perhettä avustuksen saajaksi, vaikka perheen isällä olisikin ihan keskivertotulot. Ketä avustuksen saajiksi esitetään on myös hyvin kuntakohtaista. Lahjoittaja ja lahjoituksen saaja eivät olle missään vaiheessa toistensa kanssa tekemisissä eikä lahjoittaja sen paremmin kuin lahjoituksen saajakaan tiedä, mihin juuri tietty paketti meni.
Facebookin ryhmät taas toimivat siten, että avustuksen tarvitsija ottaa yhteyttä ryhmän ylläpitäjiin. Kertoo tarinansa ja ylläpito päättää, otetaanko perhe mukaan avustettaviin. Ja ennenkuin joku takertuu "perhe" -sanaan, niin noissa ryhmissä "perhe" tarkoittaa myös yhden hengen taloutta. Kun avuntarvitsija on hyväksytty ryhmään, hänen perheensä saa numeron. Ja tällä numerolla ylläpito laittaa ilmoituksen ryhmään. Siinä ilmoituksessa kerrotaan oleelinen perheen tilanteesta. Julkisissa ryhmissä kuka vaan voi vastata ilmoitukseen, suljetuissa ryhmissä lahjoittajan pitää ensin hakea ryhmän jäsenyyttä.
Facebookin ryhmissä yleisimmät taloudellista ahdinkoa aiheuttavat syyt ovat
- työttömyys
- sairaus
- suuri lapsilukumäärä
- yksinhuoltajuus
- ulosotto ja ylivelkaantuneisuus
- opiskelu
- pieni eläke
En ole hakenut. Ei mulla rahaa ole, mutta en tarvitsekkaan kun vietän joulun yksin. Aikasemmin tein joulun kotiin ja laitoin ruokaa kun oli avomies, mutta nyt kun ero tuli niin olen yksin, joten luultavasti vaan keitän puuroa ja menen aikaisin nukkumaan. Säästyypähän ainakin rahaa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 08:42"]Kaikki eivät ole osanneet varautua ja jouluapua antavat ne hyväsydämiset jotka pystyvät ja pelastavat monen joulun :)[/quote]
Yllättävää, että ihmiset eivät muka osaisi millään tavalla varautua juhlaan, jota vietetään joka vuosi samoilla päivämäärillä. Kertoo mielestäni aika paljon ihmisten elämänhallinnasta, priorisointikyvyistä ja uusavuttomuudesta.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:54"]
Minkä takia tehdään kahdeksan lasta ja sitten itketään kun ei ole varaa mihinkään? Ei se ehkäisy niin kallista olis.
[/quote]
Eihän kukaan lapsia tee taskulaskin kädessä:) Elämä voi yllättää suuntiinsa..
[/quote]
Lapsi tuo leivän tullessaan.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 13:06"]
Muistaako muuten joku, oliko 90-luvun lamavuosina samanlainen "jou"avustusbuumi?
[/quote]
Ei kyllä ollut, mutta ei ollut facebookia eikä tätä some- touhuakaan. Netin välityksellä kaikki on niin helppoa nykyään. Kerjääminenkin.
[/quote]
[/quote]
Joo, mutta tämänkaltaista "buumia" ei ollut.
[/quote]
Ei tietenkään ollut, kun tavallinen kansalainen kommunikoi päivittäin ehkä 5-10 ihmisen kanssa. Nykyisin kommunikoidaan tuhansien ellei jopa kymmenientuhansien kanssa. Some on ihmeellinen asia. Mutta kyllähän esim kyläyhteisöissä, jos jollain perheellä paloi talo maan tasalle, koko muu kylä alkoi kantaa erilaisia avustuksia uhreille. Eli on tällaista "buumia" ollut ennenkin, mutta se on koskenut fyysistä lähialuetta.
0 e lahjoituksina. Elätän veroillani teitä elättejä kun käyn töissä ja maksan kaikista kalleimman mukaan.
Me saatiin kahdelle tytölle mekkoja, barbeja, koruja, yöpaidat, suklaata, pehmosukkia ja pehmopuput. Itselleni sain kosmetiikkaa ja pehmosukat. Saatiin myös 50e ruokakauppaan jolla ostin lammasta, hedelmiä ja suklaata.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:25"]Mammanen kurkkaa sähköpostiin! [/quote] Vastasin sinulle sähköpostiin :) Tämä ilta ja av palsta muistuttivat minulle että ihania, aidosti välittäviä ja upeita ihmisiä edelleen on <3
[/quote]
Uskon, että me yhdessä teemme maailmasta kaikille hyvän paikan olla ja elää. Pienillä asioilla voimme tuoda valoa toistemme arkeen ja juhlaan.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:04"]
En ole pakottanut ketään lahjoittamaan. Ja mies on ollut työttömänä jo 4 vuotta. On yrittänyt saada töitä, mutta ei niitä tällä paikkakunnalla ole nuoremmillekaan. 4
[/quote]
Tämä on tätä uusavuttomuutta ja elämänhallinnan puutetta. Jos omalla paikkakunnalla ei ole töitä, työn perässä MUUTETAAN eikä jäädä paikoilleen kitisemään. Jos oman alan töitä ei ole tarjolla tai niitä ei saa, KOULUTTAUDUTAAN uuteen ammattiin esim. kiinteistönhoitajaksi, putkimieheksi tai vanhustenhoitajaksi. Näiltä aloilta löytyy töitä vähän vanhemmallekin.
Tälläisten ihmisten takia en osallistu mihinkään keräyksiin, niillä vain mahdollistetaan se ettei ihminen koskaan ota vastuuta omasta elämästään. Oikeita avuntarvitsijoitakin varmasti on, mutta en ota sitä riskiä että antamani apu päätyy tälläisille.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:02"]0 e lahjoituksina. Elätän veroillani teitä elättejä kun käyn töissä ja maksan kaikista kalleimman mukaan.
[/quote]
Oletko tietoinen että monet tuet on paljon rankemmin verotettua kuin se sinun palkkasi? Vaikka joku saisi vain minimi äitiyspäivärahan, täytyy siitä maksaa minimissään 20% veroa. Siis jopa siitä n. 600e/kk tulosta. On helppoa ajatella että minä olen töissä ja maksan veroillani toisenkin elämisen, mutta kun se toinenkin on voinut olla ensin vuosia töissä ja maksaa veroja ja nyt kun tarvitsee tukea, maksaa siitäkin vielä kovan veron päältä.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:02"]0 e lahjoituksina. Elätän veroillani teitä elättejä kun käyn töissä ja maksan kaikista kalleimman mukaan. [/quote] Oletko tietoinen että monet tuet on paljon rankemmin verotettua kuin se sinun palkkasi? Vaikka joku saisi vain minimi äitiyspäivärahan, täytyy siitä maksaa minimissään 20% veroa. Siis jopa siitä n. 600e/kk tulosta. On helppoa ajatella että minä olen töissä ja maksan veroillani toisenkin elämisen, mutta kun se toinenkin on voinut olla ensin vuosia töissä ja maksaa veroja ja nyt kun tarvitsee tukea, maksaa siitäkin vielä kovan veron päältä.
[/quote]
Ai että kun mä annan sulle 20 € ja sä annat siitä 5 € takaisin, niin sä olet se maksaja ja hyväntekijä?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:02"]0 e lahjoituksina. Elätän veroillani teitä elättejä kun käyn töissä ja maksan kaikista kalleimman mukaan. [/quote] Oletko tietoinen että monet tuet on paljon rankemmin verotettua kuin se sinun palkkasi? Vaikka joku saisi vain minimi äitiyspäivärahan, täytyy siitä maksaa minimissään 20% veroa. Siis jopa siitä n. 600e/kk tulosta. On helppoa ajatella että minä olen töissä ja maksan veroillani toisenkin elämisen, mutta kun se toinenkin on voinut olla ensin vuosia töissä ja maksaa veroja ja nyt kun tarvitsee tukea, maksaa siitäkin vielä kovan veron päältä.
[/quote]
Ai että kun mä annan sulle 20 € ja sä annat siitä 5 € takaisin, niin sä olet se maksaja ja hyväntekijä?
[/quote]
En toki, mutta kun olen ensin ollut töissä vuosia ja maksanut palkastani veroja, on aika tylyä toisilta tulla sanomaan että nyt olen muiden elättinä kun ei se nyt ihan niinkään mene.
Menee vähän asian vierestä, mutta miksi teillä köyhillä on aina mukuloita niin paljon? Voisiko sitä vähän miettiä montako suuta pystyy ruokkimaan?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:11"]Menee vähän asian vierestä, mutta miksi teillä köyhillä on aina mukuloita niin paljon? Voisiko sitä vähän miettiä montako suuta pystyy ruokkimaan?
[/quote]
Jotta joku maksaisi veroja sinunkin eläkepäivinäsi? Me kaikki emme voi olla lapsettomia uraohjuksia emmekä liioin suurperheellisiä kotiäitejä :)
Niin kauan maailma pyörii kun meistä osa päättää panostaa uraan, osa perheeseen ja jotkut jotain siltä väliltä.
Terveisin: kahden lapsen hyvätuloinen yh
Mammanen: käyppä taas kurkkaamassa sähköpostiisi! :-)
Just luin Yleltä, miten noissa ryhmissä on jo jouduttu rajoittamaan avunpyyntöjen määrää, kun tarvitsijoita on niin paljon. Sitten joku oikein mainostaa, miten on saanut kasseittain ruokaa, lahjoja ja risteilylahjakortteja.
Eikö oma järki riitä vaikka sanomaan ekan ruokakassin jälkeen, että kiitos tuhannesti, mutta me saatiin jo, moni muu on varmasti vielä ilman.
Onko noi jotenkin automaattisia, että kaikki hakijat saa jotain?
No, mä käyn töissä, en hae mitään avustuksia kun omatkin rahat riittää.
[/quote]
[/quote]