Paljonko tai mitä saatte jouavustuksia?
Itse saatiin diakoniasta 100e lahjakortti kauppaan. 6henkinen perhe. Kaveri sai vain 50euron kortin vaikka 5lasta. Ja tuttava sai 70e lahjakortin mll.tä.
Kommentit (160)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:25"]Mammanen kurkkaa sähköpostiin! [/quote] Vastasin sinulle sähköpostiin :) Tämä ilta ja av palsta muistuttivat minulle että ihania, aidosti välittäviä ja upeita ihmisiä edelleen on <3
[/quote]
Uskon, että me yhdessä teemme maailmasta kaikille hyvän paikan olla ja elää. Pienillä asioilla voimme tuoda valoa toistemme arkeen ja juhlaan.
[/quote]
Juuri näin <3 ja tänään yhden saama apu auttaa myöhemmin jotakin toista tarvitsevaa kun hyvä pistetään kiertämään :)
Minä toivoin että saisin sen lahjakortin ruokakauppaan mutta ei riittänyt meille sellaista. Lapsille sain laittaa joulupuu keräykseen toiveet ja pyysin toiselle leikkiastioita ja toiselle "purulelua". Olen kiitollinen jos joku keräykseen osallistuva haluaa lapsiani ilahduttaa nuilla noin 10e lahjoilla mutta vielä en tiedä saadaanko nuita. Olisihan se lahjakortti yh äidin joulua kovasti helpottanut mutta ehkä se oli jollekin muulle vielä tarpeellisempi :)
Järkyttävää miten sossupummeja lahjotaan! Tiedänpä tulevaisuudessa etten lahjoita noihin keräyksiin mitään.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:41"]
Minä toivoin että saisin sen lahjakortin ruokakauppaan mutta ei riittänyt meille sellaista. Lapsille sain laittaa joulupuu keräykseen toiveet ja pyysin toiselle leikkiastioita ja toiselle "purulelua". Olen kiitollinen jos joku keräykseen osallistuva haluaa lapsiani ilahduttaa nuilla noin 10e lahjoilla mutta vielä en tiedä saadaanko nuita. Olisihan se lahjakortti yh äidin joulua kovasti helpottanut mutta ehkä se oli jollekin muulle vielä tarpeellisempi :)
[/quote]
Annatko sähköpostisi niin saan osoitteesi. Lapsillesi täällä kaappiin vime jouluna unohtuneet paketit, jotka jo ohi oman lapsen iän.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:53"]
[/quote]
Annatko sähköpostisi niin saan osoitteesi. Lapsillesi täällä kaappiin vime jouluna unohtuneet paketit, jotka jo ohi oman lapsen iän.
[/quote] ja jos asut 50km säteellä Turusta saat kassillisen jouluruokia kotiin tuotuna!
Mun mielestä on ok avustaa oikeasti avun tarpeessa olevaa henkilöä lahjapaketilla tai lahjakortilla, mutta voi jumalauta menee hermot näihin ahneisiin, jotka kerjäävät joka helkkarin avustusryhmässä, etteivät vaan jää ilman. Sitten heille toimitetaan ruuat, lahjat ja koristeet ihan kotiovelle eikä tarvitse ottaa itse vastuuta mistään. Ensi vuonna sama juttu ja samalla siirretään malli kivasti lapsille, että aina joku muu hoitaa.
Toiseksi mua ärsyttää aivan suunnattomasti se mantra, että lapselle täytyy antaa kaikki se sama mitä muillakin on. Ei mikään ihme, että niin monilla aikuisilla on jo luottotiedot menneet, kun on opetettu, että pitää saada se sama mitä muillakin on - rahasta viis. Guessin laukku ei ole mikään pakollinen väline. Eikä lapsi useinkaan tyydy pelkkään etelänmatkan hintaiseen älyluuriin, jos näkee että muilla on iPhonen lisäksi tabletti ja uusin pleikkari. "Mä haluun, koska muillakin on!"
Jouluavun sijaan lahjoitan mieluummin joulupuukeräykseen, siellä jotenkin valvotaan ketkä avustuksia saavat.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:27"]
Tietääkö joku jotain forumia facebookin lisäksi, missä voi lahjoittaa suoraan yksittäisille perheille?
[/quote]
Ainakin Kaksplussan keskustelupalstalla on mahdollisuus ilmoittautua lahjoittajaksi.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:57"]
Mun mielestä on ok avustaa oikeasti avun tarpeessa olevaa henkilöä lahjapaketilla tai lahjakortilla, mutta voi jumalauta menee hermot näihin ahneisiin, jotka kerjäävät joka helkkarin avustusryhmässä, etteivät vaan jää ilman. Sitten heille toimitetaan ruuat, lahjat ja koristeet ihan kotiovelle eikä tarvitse ottaa itse vastuuta mistään. Ensi vuonna sama juttu ja samalla siirretään malli kivasti lapsille, että aina joku muu hoitaa.
Toiseksi mua ärsyttää aivan suunnattomasti se mantra, että lapselle täytyy antaa kaikki se sama mitä muillakin on. Ei mikään ihme, että niin monilla aikuisilla on jo luottotiedot menneet, kun on opetettu, että pitää saada se sama mitä muillakin on - rahasta viis. Guessin laukku ei ole mikään pakollinen väline. Eikä lapsi useinkaan tyydy pelkkään etelänmatkan hintaiseen älyluuriin, jos näkee että muilla on iPhonen lisäksi tabletti ja uusin pleikkari. "Mä haluun, koska muillakin on!"
Jouluavun sijaan lahjoitan mieluummin joulupuukeräykseen, siellä jotenkin valvotaan ketkä avustuksia saavat.
[/quote]
Me saatiin viime vuonna Joulupuu -keäryksen lisäksi MLL:stä sekä Jouluapua - ja Avustuksia vähävaraisille -ryhmistä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:55"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:53"]
[/quote]
[/quote] ja jos asut 50km säteellä Turusta saat kassillisen jouluruokia kotiin tuotuna!
[/quote]
Siis minäkö? Sähköposti on mammanen(at)luukku.com
Jos tosiaan haluat lapsia ilahduttaa lahjalla tai vaikka vaan kortillakin niin laita ihmeessä sähköpostia :) voitaisiin lähettää sinulle "vastalahjaksi" tytön askartelema joulukortti :)
häh, kahden lapsen yksihuoltajana en ole koskaan saanut mitään avustuksia, tukia tms., ainoastaan lapsilisässä yksinhuoltajakorotuksen. Töitä tehty ja laitettu nuorisokin töihin heti kun ikä riittää ja koulun välillä ehtivät. Ajokortit hommattu molemmille. Vanhemmalla oli opiskelijana neljän viikon palkallinen kesäloma.
Kivittäkää minut, mutta en tajua miten siihen jouluun saa rahaa menemään niin paljon että sitä varten pitää saada ihan erikseen avustuksia? Jos on monta lasta niin ymmärrän toki, että ruokaan uppoaa paljon rahaa, mutta niin sitä uppoaa arkenakin. Ei joulupöydässä oikeasti tarvitse olla kymmeniä eri ruokia, ei kukaan jaksa syödä ylettömiä määriä ruokaa. Lahjoihin tietysti menee rahaa, mutta eikö sitäkään voi mitenkään ennakoida? Tarkoitan nyt näitä perheitä, jotka elää vuodesta toiseen toimeentulotuella.
En käsitä, miksi jouluna PITÄÄ olla sitä ja tätä, vain sen takia koska on joulu. Joulun saa järkättyä aika pienelläkin budjetilla, kun ei kuvittele että kaikkea täytyy olla. Aika harvalla on oikeasti satasien tai tonnin edestä joululahjoja kuusen alla tai joulupöytää jossa on kymmeniä ruokalajeja alkupaloineen.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 17:01"]
[/quote]
Me saatiin viime vuonna Joulupuu -keäryksen lisäksi MLL:stä sekä Jouluapua - ja Avustuksia vähävaraisille -ryhmistä.
[/quote]
Ihan uteliaisuuttani: miksi haitte niin monesta? Ajattelitko, että joku/jotkut avuntarvitsijat jäävät ilman avustuksia, kun niitä annettiin teille, vaikka saitte jo muualtakin.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 17:01"]
[/quote]
[/quote]
Ihan uteliaisuuttani: miksi haitte niin monesta? Ajattelitko, että joku/jotkut avuntarvitsijat jäävät ilman avustuksia, kun niitä annettiin teille, vaikka saitte jo muualtakin.
[/quote]
Joulupuusta ja MLL:stä ei haeta itse vaan neuvola tai sossu ilmoittaa perheen niihin. Noihin ryhmiin esikoiseni kummi oli laittanut meidän perheestä ilmoituksen.
Itse en 5 lapsen yh:na kehdannut hakea mitään avustuksia kun saadaan joulu kasaan itsekkin. SPR lahjoitti kuitenkin pyytämättä se 70 € lahjakortin. Meillä on kaikki lapset pitkäaiksis sairaita ja kyllä oltaisiin todennäköisesti avustuksia näillä "säälipisteillä" saatu. Itse lahjoitin viroon yhdelle keliakiaa ja diabeettestä sairastaville pikkutytölle jouluksi sopivia herkkuja ja hänelle sopivia jauhoja ja pastaa. Itse uskon siihen että kun tekee hyvää saa hyvää. Toivon kaikille hyvää joulua ja siihen kaikkea mitä tarvitsevat. Ei ole minulta pois Kos joku saa muilta ihmisiltä lahjoituksia.
Ei olla haettu mitään vaikka itte oon työttömänä ja mies alle tonnin kuukausipalkkasessa työssä - ollaan itte säästetty rahat jouluruokiin ja lahjoihin. Älytöntä että monet saa enemmän jouluapua ja lapsille lahjoja kun joillan työssäkäyvillä vanhemmilla on varaa ostaa.
Me saimme joulupuusta lumilaudan, 2 ruokakassia ja 70€ S-lahjakortin. T. Yh + poika 5v
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:32"]
MLL:ltä saatiin tuo 70 € lahjakortti. Jouluapua-ryhmästä saatiin kinkku sekä kolmelle nuorimmalle neljä pakettia kullekin ja teineille kaksi pakettia kummallekin. Parista muusta Facebookin ryhmästä tuli leffalippupakkaus,100 € lahjakortti, laivaristeilyliput koko perheelle ja kahdelta lahjoittajalta vielä kassilliset jouluherkkuja.
[/quote]
Mitä ihmettä. Varmasti on mukavaa, että saatte viettää kerrankin yltäkylläistä joulua, mutta miksi hait niin monesta eri paikasta? Suomessa on valitettavan paljon köyhiä perheitä, ette varmaankaan ole ainoita. En usko, että monikaan näistä lahjoittajista tiesi, että teillä on jo talo täynnä lahjoja.
[/quote]
Mun kaveri kertoi eri ryhmistä ja kehotti hakemaan. Tuntee meiät ja tietää, ettei ole helppoa viiden lapsen kanssa. Ja noissa facebookin ryhmissä ainakin näkee, että muutkin on kommentoineet ketjuun. Eikä me olla ainoita, jotka on niistä saaneet useammalta lahjoittajalta. Jotkut on saaneet yhteydenottoja jopa kymmeniltä lahjoittajilta.
[/quote]
Okei, no tämä on ihan uutta mulle, että moni tosiaan tekee noin. Joskus olen pohtinut, että voisin myös lahjoittaa ja samalla kertoa lapsille, että omista vähistäkin voi antaa muille. Mutta tää kyllä pistää miettimään uudemman kerran.
[/quote]
sama, olen miettinyt että jollekin lapselle voisi jonkun lahjan ostaa, että lapsi saisi jouluiloa ja edes sen yhden lahjan. mutta pisti kyllä miettimään uudestaan.
vaikka ei omillekaan lapsille olla kummallekaan ostettu kun kaksi lahjaa, toinen kirpparilta ja toinen uutena. yhteensä on näihin mennyt noin 40€, leivon ja teen laatikot itse, toivotaan että saadaan taas perinteisesti kinkku miehen työnantajalta.
[/quote] JOO, EI REILULTA KUULOSTA NYT OLLENKAAN! Tää on just tätä että jotkut saa ihan hirveesti ja sitten jotkut jää ihan ilman. Tää systeemi pitäs olla jotenkin niin, että kaikki jaetais "yhdestä" paikasta ja tasapuolisesti. Mua ei yhtään harmittaisi jos KAIKKI sitten sais noin hyvin, mutta kun tiedän että nyt sitten jotkurt saa jonkun yhden lahjan tai ei yhtään mitään! EI HYVÄ!
[/quote]
Tuo vaan ei onnistu noissa Facebookin ryhmissä. Siellä avustusten hakijasta laitetaan ilmoitus ja sen jälkeen yksityishenkilöt saavat valita, kenelle laittavat. Ei koske pelkästään jouluavustuksia vaan muutakin vähävaraisten avustamista. Eräässä ryhmässä yhdelle yksinhuoltajaisälle maksettiin lähes kaikki, mitä ikinä keksi pyytää. Ja jotkut eivät saaneet juuri mitään.
[/quote] Kun en tuosta systeemistä tiedä niin kysyn, eli eikö ihmiset siis siellä näe että ketä on jo avustettu ja ketä ei? Vai onko se vaan niin, että kun jostain porukasta tykätään niin sitä sitten auttaa kaikki vaikka ne näkee että muutkin antaa sille samalle?
[/quote]
Osa lahjoittajista kommentoi ilmoitukseen, mutta ei läheskään kaikki. Jotkut kommentoivat, mitä ovat lähettäneet, jotkut pyytävät vain perheen yhteystiedot. Kukaan ei organisoi toimintaa ja kyllä, perheet joista pidetään, saavat eniten. Joillekin sataa apua todella paljon ja toisille ei juuri mitään. Lahjoittajan itsensä päätettävissä, ketä avustaa ja ketä eivät.
[/quote] KIITOS KUN VASTASIT! Hieman mietityttää tuo systeemi, jotenkin ...no, tykkäisin että tasapuolisuus olisi parempi, että kaikki sais suunnilleen saman verran.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:06"]Me saimme joulupuusta lumilaudan, 2 ruokakassia ja 70€ S-lahjakortin. T. Yh + poika 5v
[/quote]
Pyydettiinkö teiltä ns täsmätoiveita eli nuita lumilauta ja ruoka-apu vai ilmoitettiinko sinne vain että sinä ja 5v poika toivotte jouluapua?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 00:45"]Kivittäkää minut, mutta en tajua miten siihen jouluun saa rahaa menemään niin paljon että sitä varten pitää saada ihan erikseen avustuksia? Jos on monta lasta niin ymmärrän toki, että ruokaan uppoaa paljon rahaa, mutta niin sitä uppoaa arkenakin. Ei joulupöydässä oikeasti tarvitse olla kymmeniä eri ruokia, ei kukaan jaksa syödä ylettömiä määriä ruokaa. Lahjoihin tietysti menee rahaa, mutta eikö sitäkään voi mitenkään ennakoida? Tarkoitan nyt näitä perheitä, jotka elää vuodesta toiseen toimeentulotuella.
En käsitä, miksi jouluna PITÄÄ olla sitä ja tätä, vain sen takia koska on joulu. Joulun saa järkättyä aika pienelläkin budjetilla, kun ei kuvittele että kaikkea täytyy olla. Aika harvalla on oikeasti satasien tai tonnin edestä joululahjoja kuusen alla tai joulupöytää jossa on kymmeniä ruokalajeja alkupaloineen.
[/quote]
Jos tekee tiukkaa, syödään sitä mitä kaapeissa on ja haetaan korkeintaan sitä halvinta jauhelihaa paketti kaupasta. Silloin jää jouluruoat ostamatta vaikka täällä kuinka aina kerrotaan että jouluruoat on halpoja. Elämässä voi tapahtua mitä vain, vaikka olisit tänään rikas, saatat huomenna joutua onnettomuuteen, työttömäksi tai vaikka ryöstetyksi eikä joulu enää näytäkään samalta. Kaikki eivät ole osanneet varautua ja jouluapua antavat ne hyväsydämiset jotka pystyvät ja pelastavat monen joulun :)
Tietääkö joku jotain forumia facebookin lisäksi, missä voi lahjoittaa suoraan yksittäisille perheille?