Paljonko tai mitä saatte jouavustuksia?
Itse saatiin diakoniasta 100e lahjakortti kauppaan. 6henkinen perhe. Kaveri sai vain 50euron kortin vaikka 5lasta. Ja tuttava sai 70e lahjakortin mll.tä.
Kommentit (160)
Omituista kadehtia toisten paketteja.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:05"]
Olen vilpittömästi onnellinen kaikkien puolesta, jotka ovat saaneet paketteja ja muutakin hyvää! Hyvä, että kaikki tai useimmat tarvitsevat saavat edes jotain, älkäämme olko kateellisia heille. Itsekin lahjoitin kivan summan vähävaraisille lapsiperheille: he kyllä sen ansaitsevat!
[/quote]
Miten ansaitsevat? Tekemällä lapsia, joista eivät pysty huolehtimaan? En oikein ymmärrä, mitä saavutusta siinä on. Joulu ei ole kallis, ellei siitä tee itselleen kallista.
Lahjoitan mieluummin vaikka syöpäsairaille, joilla ei oikeasti ole ollut mitään mahdollisuutta vaikuttaa itse omaan tilanteeseensa.
[/quote]
No siten niin, että lapset tuntevat ja kokevat joulun ilon yhdessä, ikävää jos vain naapurin lapset saaneet lahjoja mutta toiset ei. Ja jouluruokaa myös! Uskon, että täällä on paljon provoa, oikeasti tarvitsevia on TOSI paljon! Tilastotkin sen osoittavat!
[/quote]
Ei se "koska muutkin" ole mikään peruste. Perheet ovat erilaisia, kaikilla ei ole samoja asioita. Lasten pitää myös oppia, että sikarikkaan miljonäärin kersa saa varmaan kallimpia lahjoja. Voi voi, elämä on sellaista. Kateudesta ja katkeruudesta ei ole mitään iloa kenellekään eikä aina voi saada kaikkea mitä haluaa. Sinun logiikallasi myös kaikkien pitäisi saada asua valtavassa linnassa ja kaikilla lapsilla olisi oltava oma huone, koska naapurillakin on!
[/quote]
Sikarikkaat onkin asia erikseen. Nämä keräykset ehkäisevät lasten eriarvoistumista. Keräysten ansiosta köyhän lapsikin voi saada jotain sellaista, mitä keskituloisen lapsikin saa.
[/quote]
Kuten mitä? Mitä sellaista lapsi tarvitsee, mitä vanhemmat eivät voi ostaa Suomessa, jossa joka työttömät ja sairaat saavat avustuksia? Lasten lahjoja kannattaa myös ostaa alennuksista pitkin vuotta ja tilata netistä, niin me keskituloisetkin teemme säästääksemme.
[/quote]
Riippuu lapsen iästä. Varsinkin koululaiset vertailevat saamiaan joululahjoja. Se must voi olla älypuhelin tai tabletti, wii tai joku muu pelikonsoli tms. Teinitytölle voi Guessin laukku olla unelmien täyttymys. Lapset ja nuoret ovat toiveineen aivan samanlaisia ihan riippumatta vanhempiensa varallisuudesta.
[/quote]
Mitä helvettiä :D
Onko maailma muuttunut näin paljon muutamassa vuodessa? Kun halusin itselleni pleikkarin, leikkasin naapurin mummon nurmikkoa, tein halkoja ja ulkoilutin kaverin koiraa, äiti lupasi maksaa 1/3. Voin kertoa, että se pleikkari oli vieläkin parempi kun oli itse nähnyt vaivaa sen saamiseksi. Ei kaikki tule valmiina. En enää tämän ketjun jälkeen ihmettele, miksi Suomella menee paskasti. Hävetkää ahneet kuppaajat ja lasten piloille lellijät.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:32"]
MLL:ltä saatiin tuo 70 € lahjakortti. Jouluapua-ryhmästä saatiin kinkku sekä kolmelle nuorimmalle neljä pakettia kullekin ja teineille kaksi pakettia kummallekin. Parista muusta Facebookin ryhmästä tuli leffalippupakkaus,100 € lahjakortti, laivaristeilyliput koko perheelle ja kahdelta lahjoittajalta vielä kassilliset jouluherkkuja.
[/quote]
Mitä ihmettä. Varmasti on mukavaa, että saatte viettää kerrankin yltäkylläistä joulua, mutta miksi hait niin monesta eri paikasta? Suomessa on valitettavan paljon köyhiä perheitä, ette varmaankaan ole ainoita. En usko, että monikaan näistä lahjoittajista tiesi, että teillä on jo talo täynnä lahjoja.
[/quote]
Mun kaveri kertoi eri ryhmistä ja kehotti hakemaan. Tuntee meiät ja tietää, ettei ole helppoa viiden lapsen kanssa. Ja noissa facebookin ryhmissä ainakin näkee, että muutkin on kommentoineet ketjuun. Eikä me olla ainoita, jotka on niistä saaneet useammalta lahjoittajalta. Jotkut on saaneet yhteydenottoja jopa kymmeniltä lahjoittajilta.
[/quote]
Okei, no tämä on ihan uutta mulle, että moni tosiaan tekee noin. Joskus olen pohtinut, että voisin myös lahjoittaa ja samalla kertoa lapsille, että omista vähistäkin voi antaa muille. Mutta tää kyllä pistää miettimään uudemman kerran.
[/quote]
sama, olen miettinyt että jollekin lapselle voisi jonkun lahjan ostaa, että lapsi saisi jouluiloa ja edes sen yhden lahjan. mutta pisti kyllä miettimään uudestaan.
vaikka ei omillekaan lapsille olla kummallekaan ostettu kun kaksi lahjaa, toinen kirpparilta ja toinen uutena. yhteensä on näihin mennyt noin 40€, leivon ja teen laatikot itse, toivotaan että saadaan taas perinteisesti kinkku miehen työnantajalta.
[/quote] JOO, EI REILULTA KUULOSTA NYT OLLENKAAN! Tää on just tätä että jotkut saa ihan hirveesti ja sitten jotkut jää ihan ilman. Tää systeemi pitäs olla jotenkin niin, että kaikki jaetais "yhdestä" paikasta ja tasapuolisesti. Mua ei yhtään harmittaisi jos KAIKKI sitten sais noin hyvin, mutta kun tiedän että nyt sitten jotkurt saa jonkun yhden lahjan tai ei yhtään mitään! EI HYVÄ!
[/quote]
Tuo vaan ei onnistu noissa Facebookin ryhmissä. Siellä avustusten hakijasta laitetaan ilmoitus ja sen jälkeen yksityishenkilöt saavat valita, kenelle laittavat. Ei koske pelkästään jouluavustuksia vaan muutakin vähävaraisten avustamista. Eräässä ryhmässä yhdelle yksinhuoltajaisälle maksettiin lähes kaikki, mitä ikinä keksi pyytää. Ja jotkut eivät saaneet juuri mitään.
[/quote] Kun en tuosta systeemistä tiedä niin kysyn, eli eikö ihmiset siis siellä näe että ketä on jo avustettu ja ketä ei? Vai onko se vaan niin, että kun jostain porukasta tykätään niin sitä sitten auttaa kaikki vaikka ne näkee että muutkin antaa sille samalle?
[/quote]
Osa lahjoittajista kommentoi ilmoitukseen, mutta ei läheskään kaikki. Jotkut kommentoivat, mitä ovat lähettäneet, jotkut pyytävät vain perheen yhteystiedot. Kukaan ei organisoi toimintaa ja kyllä, perheet joista pidetään, saavat eniten. Joillekin sataa apua todella paljon ja toisille ei juuri mitään. Lahjoittajan itsensä päätettävissä, ketä avustaa ja ketä eivät.
Miksiköhän nuoremmat pariskunnat eivät saa mitään? Minä opiskelen ja saan 250€/kk ja mies töissä toista vuotta joka kuukausi tilille maksetaan 0€...Palkasta menee meidä vuokra ja ulosotto sekä verot jotka ovat korkealla tulevan maksusuunnitelman vuoksi. On se mukavaa :) 250€ jää ruokaan ja laskuihin jne.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:37"]Miksiköhän nuoremmat pariskunnat eivät saa mitään? Minä opiskelen ja saan 250€/kk ja mies töissä toista vuotta joka kuukausi tilille maksetaan 0€...Palkasta menee meidä vuokra ja ulosotto sekä verot jotka ovat korkealla tulevan maksusuunnitelman vuoksi. On se mukavaa :) 250€ jää ruokaan ja laskuihin jne.
[/quote]
Ulosotto? Niin makaa kuin petaa.
Me ei saatu mitään. Sentään yritän järjestää parempaa tulevaisuutta opiskelemalla uutta ammattia.. Ehkä me juhlitaan paremmin sitten, kun valmistun ja pääsen takaisin työelämään :) Tuntuu, että kaikki apu menee niille, jotka ei laita tikkuakaan ristiin minkään eteen!
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:37"]
Miksiköhän nuoremmat pariskunnat eivät saa mitään? Minä opiskelen ja saan 250€/kk ja mies töissä toista vuotta joka kuukausi tilille maksetaan 0€...Palkasta menee meidä vuokra ja ulosotto sekä verot jotka ovat korkealla tulevan maksusuunnitelman vuoksi. On se mukavaa :) 250€ jää ruokaan ja laskuihin jne.
[/quote]
Ja teidän taloudellisesta ahdingosta tietävät....niin ketkä? Mistä oletat, että saisitte avustuksia?
No mä en saanut mitään tänäkään vuonna. Onneks lapset on vielä pieniä (4 ja 2) niin eivät vielä oikein osaa joulua odottaakaan. Ovat onnellisia kun laitettiin joulutontut ikkunaan ja ovat saaneet katsella enkelikellon pyörimistä. Tuskin söisivät joululaatikoita tai kinkkua mutta joulupuuron meinaan tehdä :)
Toivottavasti jo niitä töitä rupeaisin löytämään niin eivät joutuisitulevaisuudessa toisten lasten taholta kokemaan vähättelyä kun ei juuri lahjoja ole saanut.
Mä luin tän ketjun ihan haavi auki. Guessin laukku ja tabletti, mitä helvettiä?
Oon sanaton.
Paitsi sen verran sanon että tän köyhän hyväntekeväisyysrovot menee elukoille.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:04"]
En ole pakottanut ketään lahjoittamaan. Ja mies on ollut työttömänä jo 4 vuotta. On yrittänyt saada töitä, mutta ei niitä tällä paikkakunnalla ole nuoremmillekaan. 4
[/quote]
Miksi ei opiskele uutta ammattia? niin mieheni teki kun akateeminen ammatti ei enää työllistänyt, opiskeli duunari ammatin ja töitä riittää.
[/quote]
Mun mies on jo 48. Eikä täällä ole oikeen opiskelupaikkojakaan. Oppisopimuspaikkaa on yrittänyt kans saada, mutta ei sellastakaan ole löytynyt.
[/quote]
Sun miehellä on vielä 20 vuotta työuraa jäljellä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:51"]
Oon sanaton.
[/quote]
No ihan kuule sitä helvetiä, että vähävaraisen perheen lapsilla on ihan samanlaiset haaveet ja joululahjatoiveet kuin muillakin. Vai luulitko, että köyhän lapsi haaveilee villasukista ja saippuasta? Lapset ja heidän toiveensa ovat samanlaisia vanhempien varallisuudesta riippumatta.
Minkä takia tehdään kahdeksan lasta ja sitten itketään kun ei ole varaa mihinkään? Ei se ehkäisy niin kallista olis.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:54"]
Minkä takia tehdään kahdeksan lasta ja sitten itketään kun ei ole varaa mihinkään? Ei se ehkäisy niin kallista olis.
[/quote]
Eihän kukaan lapsia tee taskulaskin kädessä:) Elämä voi yllättää suuntiinsa..
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:57"]
[/quote]
Eihän kukaan lapsia tee taskulaskin kädessä:) Elämä voi yllättää suuntiinsa..
[/quote]
ei raskaus ole yllätys :D kyllä aikuinen ihminen tietää seksiä harrastaessaan, mihin se voi johtaa. Ja jos ei tiedä, on syytä olla harrastamatta seksiä.
Hyvä ap; kysymykseesi jouavustuksistasi annan ilmaisen vinkin:
Opettele kirjoittamaan ja lukemaan, opeta myös lapsesi lukemaan ja kirjoittamaan. Se on köyhän lapselle paras lahja ja investointi tulevaisuuteen - parempi kuin tabletti ja Guessin veska.
Oon sanaton.
[/quote]
No ihan kuule sitä helvetiä, että vähävaraisen perheen lapsilla on ihan samanlaiset haaveet ja joululahjatoiveet kuin muillakin. Vai luulitko, että köyhän lapsi haaveilee villasukista ja saippuasta? Lapset ja heidän toiveensa ovat samanlaisia vanhempien varallisuudesta riippumatta.
[/quote]
Joo, mäkin haaveilin ponista pienenä. En saanut. En myöskään traumatisoitunut iäksi vaikka kaverilla oli - ymmärsin normaalijärkisenä lapsena, että kaikilla ihmisillä ei ole varaa samoihin asioihin ja se on ihan ok. Poni sen enempää kuin Guessin laukkukaan eivät kumpikaan kuulu mihinkään ihmisoikeuksiin.
Ihan oikeasti kyllä tämmöset "yhteiskunnan kuuluu kustantaa lapsille hienot joululahjat" - heitot rapauttaa ihmisten motivaatiota verojen maksamiseen. En yleensä käytä sanaa pöyristyttävä, mutta en nyt parempaakaan keksi.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:05"]
Olen vilpittömästi onnellinen kaikkien puolesta, jotka ovat saaneet paketteja ja muutakin hyvää! Hyvä, että kaikki tai useimmat tarvitsevat saavat edes jotain, älkäämme olko kateellisia heille. Itsekin lahjoitin kivan summan vähävaraisille lapsiperheille: he kyllä sen ansaitsevat!
[/quote]
Miten ansaitsevat? Tekemällä lapsia, joista eivät pysty huolehtimaan? En oikein ymmärrä, mitä saavutusta siinä on. Joulu ei ole kallis, ellei siitä tee itselleen kallista.
Lahjoitan mieluummin vaikka syöpäsairaille, joilla ei oikeasti ole ollut mitään mahdollisuutta vaikuttaa itse omaan tilanteeseensa.
[/quote]
No siten niin, että lapset tuntevat ja kokevat joulun ilon yhdessä, ikävää jos vain naapurin lapset saaneet lahjoja mutta toiset ei. Ja jouluruokaa myös! Uskon, että täällä on paljon provoa, oikeasti tarvitsevia on TOSI paljon! Tilastotkin sen osoittavat!
[/quote]
Ei se "koska muutkin" ole mikään peruste. Perheet ovat erilaisia, kaikilla ei ole samoja asioita. Lasten pitää myös oppia, että sikarikkaan miljonäärin kersa saa varmaan kallimpia lahjoja. Voi voi, elämä on sellaista. Kateudesta ja katkeruudesta ei ole mitään iloa kenellekään eikä aina voi saada kaikkea mitä haluaa. Sinun logiikallasi myös kaikkien pitäisi saada asua valtavassa linnassa ja kaikilla lapsilla olisi oltava oma huone, koska naapurillakin on!
[/quote]
Sikarikkaat onkin asia erikseen. Nämä keräykset ehkäisevät lasten eriarvoistumista. Keräysten ansiosta köyhän lapsikin voi saada jotain sellaista, mitä keskituloisen lapsikin saa.
[/quote]
Kuten mitä? Mitä sellaista lapsi tarvitsee, mitä vanhemmat eivät voi ostaa Suomessa, jossa joka työttömät ja sairaat saavat avustuksia? Lasten lahjoja kannattaa myös ostaa alennuksista pitkin vuotta ja tilata netistä, niin me keskituloisetkin teemme säästääksemme.
[/quote]
Riippuu lapsen iästä. Varsinkin koululaiset vertailevat saamiaan joululahjoja. Se must voi olla älypuhelin tai tabletti, wii tai joku muu pelikonsoli tms. Teinitytölle voi Guessin laukku olla unelmien täyttymys. Lapset ja nuoret ovat toiveineen aivan samanlaisia ihan riippumatta vanhempiensa varallisuudesta.
[/quote]
Mitä helvettiä :D
Onko maailma muuttunut näin paljon muutamassa vuodessa? Kun halusin itselleni pleikkarin, leikkasin naapurin mummon nurmikkoa, tein halkoja ja ulkoilutin kaverin koiraa, äiti lupasi maksaa 1/3. Voin kertoa, että se pleikkari oli vieläkin parempi kun oli itse nähnyt vaivaa sen saamiseksi. Ei kaikki tule valmiina. En enää tämän ketjun jälkeen ihmettele, miksi Suomella menee paskasti. Hävetkää ahneet kuppaajat ja lasten piloille lellijät.
[/quote]
Komppaan! Ja se että töitä ei ole omalla paikkakunnalla, ei voi opiskella mitä tahansa, ei voi lähtee töihin/kouluun naapurikaupunkiin ovat kaikki tekosyitä. Jos äiti on sairaseläkkeellä tms. ja isä työtön niin mikä estää muuttamasta työn perässä...?
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:10"]
Oon sanaton.
[/quote]
[/quote]
Joo, mäkin haaveilin ponista pienenä. En saanut. En myöskään traumatisoitunut iäksi vaikka kaverilla oli - ymmärsin normaalijärkisenä lapsena, että kaikilla ihmisillä ei ole varaa samoihin asioihin ja se on ihan ok. Poni sen enempää kuin Guessin laukkukaan eivät kumpikaan kuulu mihinkään ihmisoikeuksiin.
Ihan oikeasti kyllä tämmöset "yhteiskunnan kuuluu kustantaa lapsille hienot joululahjat" - heitot rapauttaa ihmisten motivaatiota verojen maksamiseen. En yleensä käytä sanaa pöyristyttävä, mutta en nyt parempaakaan keksi.
[/quote]
Eihän tässä ollut kyse siitä, mitä yhteiskunnan kuuluu kustantaa, vaan siitä, mitä lapset toivovat joululahjaksi. Vapaaehtoiset yksityishenkilöt sitten täyttävät lapsen joululahjatoiveen tai ovat täyttämättä. Ja on oikeasti aivan ihanaa, jos sen vähävaraisenkin perheen lapsilla on joulun jälkeen näyttää koulussa kavereilleen, että nyt hänelläkin on jotain uutta kivaa.
Minusta jokaisen lapsen perusoikeuksiin kuuluu saada vähintään 5 lahjaa. Tämä on lapsen kannalta oleellista, kun he vertailevat kuitenkin. Inhotyavaa, että jotkut välittäjät eivät avaa paketteja ja varmista, että siellä on asiallista tavaraa. Laiskuutta.
Itse en ole milloinkaan hakenut mitään sossun avustuksia tai.lahjoja. En ole hyvätuloinen, joten ymmärrän, että osa hakee ja tarvitsee. Tuet ovat aivan liian pieniä ja töitä ei riitä kaikille.