Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko tai mitä saatte jouavustuksia?

Vierailija
12.12.2014 |

Itse saatiin diakoniasta 100e lahjakortti kauppaan. 6henkinen perhe. Kaveri sai vain 50euron kortin vaikka 5lasta. Ja tuttava sai 70e lahjakortin mll.tä.

Kommentit (160)

Vierailija
101/160 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:37"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:18"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:45"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:41"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:14"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:33"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:32"]

MLL:ltä saatiin tuo 70 € lahjakortti. Jouluapua-ryhmästä saatiin kinkku sekä kolmelle nuorimmalle neljä pakettia kullekin ja teineille kaksi pakettia kummallekin. Parista muusta Facebookin ryhmästä tuli leffalippupakkaus,100 € lahjakortti, laivaristeilyliput koko perheelle ja kahdelta lahjoittajalta vielä kassilliset jouluherkkuja.

[/quote]

Mitä ihmettä. Varmasti on mukavaa, että saatte viettää kerrankin yltäkylläistä joulua, mutta miksi hait niin monesta eri paikasta? Suomessa on valitettavan paljon köyhiä perheitä, ette varmaankaan ole ainoita. En usko, että monikaan näistä lahjoittajista tiesi, että teillä on jo talo täynnä lahjoja.

[/quote]

Mun kaveri kertoi eri ryhmistä ja kehotti hakemaan. Tuntee meiät ja tietää, ettei ole helppoa viiden lapsen kanssa. Ja noissa facebookin ryhmissä ainakin näkee, että muutkin on kommentoineet ketjuun. Eikä me olla ainoita, jotka on niistä saaneet useammalta lahjoittajalta. Jotkut on saaneet yhteydenottoja jopa kymmeniltä lahjoittajilta.

[/quote]

Okei, no tämä on ihan uutta mulle, että moni tosiaan tekee noin. Joskus olen pohtinut, että voisin myös lahjoittaa ja samalla kertoa lapsille, että omista vähistäkin voi antaa muille. Mutta tää kyllä pistää miettimään uudemman kerran.

[/quote]

sama, olen miettinyt että jollekin lapselle voisi jonkun lahjan ostaa, että lapsi saisi jouluiloa ja edes sen yhden lahjan. mutta pisti kyllä miettimään uudestaan.

vaikka ei omillekaan lapsille olla kummallekaan ostettu kun kaksi lahjaa, toinen kirpparilta ja toinen uutena. yhteensä on näihin mennyt noin 40€, leivon ja teen laatikot itse, toivotaan että saadaan taas perinteisesti kinkku miehen työnantajalta.

[/quote]   JOO, EI REILULTA KUULOSTA NYT OLLENKAAN! Tää on just tätä että jotkut saa ihan hirveesti ja sitten jotkut jää ihan ilman. Tää systeemi pitäs olla jotenkin niin, että kaikki jaetais "yhdestä" paikasta ja tasapuolisesti. Mua ei yhtään harmittaisi jos KAIKKI sitten sais noin hyvin, mutta kun tiedän että nyt sitten jotkurt saa jonkun yhden lahjan tai ei yhtään mitään! EI HYVÄ!

[/quote]

Tuo vaan ei onnistu noissa Facebookin ryhmissä. Siellä avustusten hakijasta laitetaan ilmoitus ja sen jälkeen yksityishenkilöt saavat valita, kenelle laittavat. Ei koske pelkästään jouluavustuksia vaan muutakin vähävaraisten avustamista. Eräässä ryhmässä yhdelle yksinhuoltajaisälle maksettiin lähes kaikki, mitä ikinä keksi pyytää. Ja jotkut eivät saaneet juuri mitään.

[/quote]   Kun en tuosta systeemistä tiedä niin kysyn, eli eikö ihmiset siis siellä näe että ketä on jo avustettu ja ketä ei? Vai onko se vaan niin, että kun jostain porukasta tykätään niin sitä sitten auttaa kaikki vaikka ne näkee että muutkin antaa sille samalle?

[/quote]

Osa lahjoittajista kommentoi ilmoitukseen, mutta ei läheskään kaikki. Jotkut kommentoivat, mitä ovat lähettäneet, jotkut pyytävät vain perheen yhteystiedot. Kukaan ei organisoi toimintaa ja kyllä, perheet joista pidetään, saavat eniten. Joillekin sataa apua todella paljon ja toisille ei juuri mitään. Lahjoittajan itsensä päätettävissä, ketä avustaa ja ketä eivät.

[/quote]  KIITOS KUN VASTASIT! Hieman mietityttää tuo systeemi, jotenkin  ...no, tykkäisin että tasapuolisuus olisi parempi, että kaikki sais suunnilleen saman verran.

[/quote]

Ole hyvä vaan :) Tasapuolisuuteen on oikeastaan mahdotontakin päästä juuri siksi, että osa lahjoittajista ei edes kommentoi ketjuun laittavansa avustusta. Ainoastaan avustuksen saaja tietää, kuinka paljon hänelle on tullut avustukia. Mutta jotain voi tietysti päätellä siitä, miten moni kuitenkin kommentoi laittavansa avustusta tulemaan. Suurperheet on edelleenkin suurimmassa suosiossa eli heille löytyy kymmeniä lahjoittajia kun taas esim keski-ikäiselle sairaseläkkeellä olevalle yksinasujalle löytyy muutama lahjoittaja. Itsekin pyrin katsomaan niitä, joille apua ei ole kovin ruhtinaallisesti menossa. Suurperheellisiä en auta lainkaan, koska he saavat riittävästi avustuksia ilman mun panostustanikin. Viimeksi avustin isolla ruokapaketilla sekä opiskelutarvikkeilla erästä opiskelijapoikaa. Pitää siis vaan itse koittaa katsoa omille lahjoituksilleen sopiva saaja.

Vierailija
102/160 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

O Jesus! JOUAVUSTUKSIA?!? Yo! Miten joku ei osaa KIRJOITTAA?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/160 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta miten joku voi olla KATEELLINEN jos joku saa jotain. Hävetkää ahneet.

Ihanaa että tänä vuonna ihmiset ovat auttaneet toisiaan, olin niin ylpeä suomalaisista ja heidän hyväntahtoisuudestaan kunnes luin tämän ketjun.

En ole kovin hyvätuloinen mutta lahjoitin ilomielin vähempiosaisille, edes jouluna saavat nauttia ilman rahahuolia, niitä ehtii ajatella loput päivät vuodesta!

Olen erittäin iloinen että löytyy vielä täältä peräjunttilastakin ihania ihmisiä hyvällä tahdolla varustettuna.

Vierailija
104/160 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella noita avustuksia saa? Vai riittääkö että kehittelee jonku nyyhkytarinan? Ärsyttää ajatuskin että apuja menee semmoisille jotka niitä ei oikeasti tarvi!

Vierailija
105/160 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä hakisin avustusta, ei mun moraali antaisi myöten olla lahjoitusten vastaanottajana monessa eri paikassa.

Tietenkin jokainen haluaa lapsilleen 10 lahjaa ja 5 ruokakassia perheelle, mutta siinä on se kääntöpuoli, että joku toinen apua tarvitseva perhe jää ilman.

Vierailija
106/160 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 09:24"]Jos mä hakisin avustusta, ei mun moraali antaisi myöten olla lahjoitusten vastaanottajana monessa eri paikassa.

Tietenkin jokainen haluaa lapsilleen 10 lahjaa ja 5 ruokakassia perheelle, mutta siinä on se kääntöpuoli, että joku toinen apua tarvitseva perhe jää ilman.
[/quote]

Ikävä kyllä aina joukkoon mahtuu niitäkin jotka ahnehtivat eivätkä osaa ajatella kuten sinä ja minä. Mutta onneksi isoin osa on kiitollisia pienestäkin avusta :)
Onkohan paljon sellaisia jotka laittavat pyynnön useampaan paikkaan ajatellen että jotakin kautta apua löytyisi eivätkä hoksaa ajatella että voikin tulla apuja vähän joka ryhmästä?

Vierailija
107/160 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 09:16"]

O Jesus! JOUAVUSTUKSIA?!? Yo! Miten joku ei osaa KIRJOITTAA?

[/quote]

Niin.

Vierailija
108/160 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:40"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:04"]

En ole pakottanut ketään lahjoittamaan. Ja mies on ollut työttömänä jo 4 vuotta. On yrittänyt saada töitä, mutta ei niitä tällä paikkakunnalla ole nuoremmillekaan. 4

[/quote]

Miksi ei opiskele uutta ammattia? niin mieheni teki kun akateeminen ammatti ei enää työllistänyt, opiskeli duunari ammatin ja töitä riittää.

[/quote]

Mun mies on jo 48. Eikä täällä ole oikeen opiskelupaikkojakaan. Oppisopimuspaikkaa on yrittänyt kans saada, mutta ei sellastakaan ole löytynyt.

[/quote]

Ohis, eikö ole vaihtoehto, että muutatte koko perhe miehen työn/opiskelupaikan perässä? Ja se ei sitten ole vastaus, että kun lasten kaverit ovat siellä missä nyt asutte. Kiinnostaa, koska me muutimme monta kertaa, kun olin lapsi. En traumatisoitunut. Työn perässä oli lajdettava!

Vierailija
109/160 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon diakoniatyöstä joululahjat lapsille. Olin yllättynyt kun soittivat ja kysyivät saako meidät ilmoittaa lahjan saajiksi. Ja kerroin soittajalle etten välttämättä tarvitse lapsille joululahjoja, pystyn kuitenkin jotain pientä itsekin ostamaan, työssäkäyvä kun olen. Soittaja kuitenkin sanoi että olen niin pienituloinen että sovin hyvin heidän lahjakeräykseensä.
Eilen hain ihanat lahjat ja tunsin syvää kiitollisuutta lahjojen ostajia kohtaan, ihan itketti kun kävelin pakettien kanssa kotiin.

Pienipalkkainen yh joka ei muutama vuosi sitten osannut kuvitella olevansa tällaisessa tilanteessa. Silloin ostin itse lahjoja Joulupuukeräykseen.

Vierailija
110/160 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:32"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:02"]0 e lahjoituksina. Elätän veroillani teitä elättejä kun käyn töissä ja maksan kaikista kalleimman mukaan. [/quote] Oletko tietoinen että monet tuet on paljon rankemmin verotettua kuin se sinun palkkasi? Vaikka joku saisi vain minimi äitiyspäivärahan, täytyy siitä maksaa minimissään 20% veroa. Siis jopa siitä n. 600e/kk tulosta. On helppoa ajatella että minä olen töissä ja maksan veroillani toisenkin elämisen, mutta kun se toinenkin on voinut olla ensin vuosia töissä ja maksaa veroja ja nyt kun tarvitsee tukea, maksaa siitäkin vielä kovan veron päältä.

[/quote]

Ai että kun mä annan sulle 20 € ja sä annat siitä 5 € takaisin,  niin sä olet se maksaja ja hyväntekijä?
[/quote]

En toki, mutta kun olen ensin ollut töissä vuosia ja maksanut palkastani veroja, on aika tylyä toisilta tulla sanomaan että nyt olen muiden elättinä kun ei se nyt ihan niinkään mene.

[/quote]Kyllä tällä palstalla se menee juuri niin että kaikin tavoin riistetään ensin valtion ja kunnan kaikki etuudet ja sitten vielä minista lahjoituspaikoista ruuat ja lahjat! Lapsia tehtaillaan työttöminä vailla huolta huomisesta, saatana että vituttaa rahoittaa tällaista systeemiä!

Vierailija
111/160 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:32"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:02"]0 e lahjoituksina. Elätän veroillani teitä elättejä kun käyn töissä ja maksan kaikista kalleimman mukaan. [/quote] Oletko tietoinen että monet tuet on paljon rankemmin verotettua kuin se sinun palkkasi? Vaikka joku saisi vain minimi äitiyspäivärahan, täytyy siitä maksaa minimissään 20% veroa. Siis jopa siitä n. 600e/kk tulosta. On helppoa ajatella että minä olen töissä ja maksan veroillani toisenkin elämisen, mutta kun se toinenkin on voinut olla ensin vuosia töissä ja maksaa veroja ja nyt kun tarvitsee tukea, maksaa siitäkin vielä kovan veron päältä.

[/quote]

Ai että kun mä annan sulle 20 € ja sä annat siitä 5 € takaisin,  niin sä olet se maksaja ja hyväntekijä?
[/quote]

En toki, mutta kun olen ensin ollut töissä vuosia ja maksanut palkastani veroja, on aika tylyä toisilta tulla sanomaan että nyt olen muiden elättinä kun ei se nyt ihan niinkään mene.

[/quote]Kyllä tällä palstalla se menee juuri niin että kaikin tavoin riistetään ensin valtion ja kunnan kaikki etuudet ja sitten vielä minista lahjoituspaikoista ruuat ja lahjat! Lapsia tehtaillaan työttöminä vailla huolta huomisesta, saatana että vituttaa rahoittaa tällaista systeemiä!
[/quote]

Onneksi vain tällä palstalla ;)

Vierailija
112/160 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 10:13"]Kirkon diakoniatyöstä joululahjat lapsille. Olin yllättynyt kun soittivat ja kysyivät saako meidät ilmoittaa lahjan saajiksi. Ja kerroin soittajalle etten välttämättä tarvitse lapsille joululahjoja, pystyn kuitenkin jotain pientä itsekin ostamaan, työssäkäyvä kun olen. Soittaja kuitenkin sanoi että olen niin pienituloinen että sovin hyvin heidän lahjakeräykseensä.
Eilen hain ihanat lahjat ja tunsin syvää kiitollisuutta lahjojen ostajia kohtaan, ihan itketti kun kävelin pakettien kanssa kotiin.

Pienipalkkainen yh joka ei muutama vuosi sitten osannut kuvitella olevansa tällaisessa tilanteessa. Silloin ostin itse lahjoja Joulupuukeräykseen.
[/quote]

Aiemmin sinä olet auttanut ja nyt saat apua kun sitä kaipaat <3

Minä olin myös todella kiitollinen ja yllättynyt kun tarjottiin mahdollisuutta laittaa lasten pienet toiveet joulupuu keräykseen. Toivon että saisin kiitoksen välitettyä perille jos sitä kautta saan lapsille lahjan :)

Vierailija
113/160 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 500€ verottajalta...

Vierailija
114/160 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 08:42"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 00:45"]Kivittäkää minut, mutta en tajua miten siihen jouluun saa rahaa menemään niin paljon että sitä varten pitää saada ihan erikseen avustuksia? Jos on monta lasta niin ymmärrän toki, että ruokaan uppoaa paljon rahaa, mutta niin sitä uppoaa arkenakin. Ei joulupöydässä oikeasti tarvitse olla kymmeniä eri ruokia, ei kukaan jaksa syödä ylettömiä määriä ruokaa. Lahjoihin tietysti menee rahaa, mutta eikö sitäkään voi mitenkään ennakoida? Tarkoitan nyt näitä perheitä, jotka elää vuodesta toiseen toimeentulotuella. En käsitä, miksi jouluna PITÄÄ olla sitä ja tätä, vain sen takia koska on joulu. Joulun saa järkättyä aika pienelläkin budjetilla, kun ei kuvittele että kaikkea täytyy olla. Aika harvalla on oikeasti satasien tai tonnin edestä joululahjoja kuusen alla tai joulupöytää jossa on kymmeniä ruokalajeja alkupaloineen. [/quote] Jos tekee tiukkaa, syödään sitä mitä kaapeissa on ja haetaan korkeintaan sitä halvinta jauhelihaa paketti kaupasta. Silloin jää jouluruoat ostamatta vaikka täällä kuinka aina kerrotaan että jouluruoat on halpoja. Elämässä voi tapahtua mitä vain, vaikka olisit tänään rikas, saatat huomenna joutua onnettomuuteen, työttömäksi tai vaikka ryöstetyksi eikä joulu enää näytäkään samalta. Kaikki eivät ole osanneet varautua ja jouluapua antavat ne hyväsydämiset jotka pystyvät ja pelastavat monen joulun :)

[/quote]

Esim. Jouluapua-ryhmässä ensimmäiset oli jouluruokia vailla jo lokakuussa. Ei se silloin ole kovin äkillistä. Jostainhan se ruoka niihin kaappeihin ja jauheliharaha löytyy muulloinkin, joten miksei sillä rahalla voi itse ostaa jouluruokia jouluna?

Toisaalta jos on eletty normaalia elämää niin viikko ennen joulua ei raha voi yhtäkkiä loppua työttömyyden tms. takia, koska pitäisi olla säästöjä mihin tukeutua.

Vierailija
115/160 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:07"]Miksi lisäännytte noin paljon, jos olette rahattomia? Todella itsekästä. Muiden elätettäviksi teette lisää yhteiskunnan elättejä.
[/quote]

Voi älynväläys..

Aattele mekin lisäännyttiin.. oltiin molemmat töissä kun alettiin tehtailemaan .. nyt itse äitiyslomalla. Joulun jälkeen mies joutuu pakkolomalle.. näin se saattaa muuttua sormia napsauttamalla tämä elämä. Ei kaikki ole niin mustavalkoista. .ottakaa ne putkilasit pois silmiltä niin saattatte nähä asioita myös eri kantilta.

Hienoa, että on ihmisiä joilla on vielä empatiakykyä ja auttamisenhalua.
Kokeilkaa ihmeessä kaikki, se tuo uskomattoman hyvän mielen kun saa auttaa toisia. :)

Vierailija
116/160 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MLL:ltä saatiin tuo 70 € lahjakortti. Jouluapua-ryhmästä saatiin kinkku sekä kolmelle nuorimmalle neljä pakettia kullekin ja teineille kaksi pakettia kummallekin. Parista muusta Facebookin ryhmästä tuli leffalippupakkaus,100 € lahjakortti, laivaristeilyliput koko perheelle ja kahdelta lahjoittajalta vielä kassilliset jouluherkkuja.

[/quote]

Mitä ihmettä. Varmasti on mukavaa, että saatte viettää kerrankin yltäkylläistä joulua, mutta miksi hait niin monesta eri paikasta? Suomessa on valitettavan paljon köyhiä perheitä, ette varmaankaan ole ainoita. En usko, että monikaan näistä lahjoittajista tiesi, että teillä on jo talo täynnä lahjoja.

[/quote]

Mun kaveri kertoi eri ryhmistä ja kehotti hakemaan. Tuntee meiät ja tietää, ettei ole helppoa viiden lapsen kanssa. Ja noissa facebookin ryhmissä ainakin näkee, että muutkin on kommentoineet ketjuun. Eikä me olla ainoita, jotka on niistä saaneet useammalta lahjoittajalta. Jotkut on saaneet yhteydenottoja jopa kymmeniltä lahjoittajilta.

[/quote]

Okei, no tämä on ihan uutta mulle, että moni tosiaan tekee noin. Joskus olen pohtinut, että voisin myös lahjoittaa ja samalla kertoa lapsille, että omista vähistäkin voi antaa muille. Mutta tää kyllä pistää miettimään uudemman kerran.

[/quote]

Sama... Ja kun niin mainostetaan, että antamasi lahja voi olla jonkun ainoa joululahja... Saa nähdä, osallistunko enää ensi vuonna.

Tämä aloitus on kummallinen. Onko tuo joku kilpailu, kuka sai eniten?

Vierailija
117/160 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:28"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:24"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:15"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:05"]

Olen vilpittömästi onnellinen kaikkien puolesta, jotka ovat saaneet paketteja ja muutakin hyvää! Hyvä, että kaikki tai useimmat tarvitsevat saavat edes jotain, älkäämme olko kateellisia heille. Itsekin lahjoitin kivan summan vähävaraisille lapsiperheille: he kyllä sen ansaitsevat!

[/quote]

Miten ansaitsevat? Tekemällä lapsia, joista eivät pysty huolehtimaan? En oikein ymmärrä, mitä saavutusta siinä on. Joulu ei ole kallis, ellei siitä tee itselleen kallista.

Lahjoitan mieluummin vaikka syöpäsairaille, joilla ei oikeasti ole ollut mitään mahdollisuutta vaikuttaa itse omaan tilanteeseensa.

[/quote]

No siten niin, että lapset tuntevat ja kokevat joulun ilon yhdessä, ikävää jos vain naapurin lapset saaneet lahjoja mutta toiset ei. Ja jouluruokaa myös! Uskon, että täällä on paljon provoa, oikeasti tarvitsevia on TOSI paljon! Tilastotkin sen osoittavat!

[/quote]

Ei se "koska muutkin" ole mikään peruste. Perheet ovat erilaisia, kaikilla ei ole samoja asioita.  Lasten pitää myös oppia, että sikarikkaan miljonäärin kersa saa varmaan kallimpia lahjoja. Voi voi, elämä on sellaista. Kateudesta ja katkeruudesta ei ole mitään iloa kenellekään eikä aina voi saada kaikkea mitä haluaa. Sinun logiikallasi myös kaikkien pitäisi saada asua valtavassa linnassa ja kaikilla lapsilla olisi oltava oma huone, koska naapurillakin on!

[/quote]

Sikarikkaat onkin asia erikseen. Nämä keräykset ehkäisevät lasten eriarvoistumista. Keräysten ansiosta köyhän lapsikin voi saada jotain sellaista, mitä keskituloisen lapsikin saa. 

[/quote]

Kuten mitä? Mitä sellaista lapsi tarvitsee, mitä vanhemmat eivät voi ostaa Suomessa, jossa joka työttömät ja sairaat saavat avustuksia? Lasten lahjoja kannattaa myös ostaa alennuksista pitkin vuotta ja tilata netistä, niin me keskituloisetkin teemme säästääksemme.

[/quote]

Riippuu lapsen iästä. Varsinkin koululaiset vertailevat saamiaan joululahjoja. Se must voi olla älypuhelin tai tabletti, wii tai joku muu pelikonsoli tms. Teinitytölle voi Guessin laukku olla unelmien täyttymys. Lapset ja nuoret ovat toiveineen aivan samanlaisia ihan riippumatta vanhempiensa varallisuudesta.

[/quote]

Kaikkea ei voi aina saada ja se on lapselle hyvä opettaa. Itse kasvoin hyvätuloisessa perheessä, mutta vanhemmat eivät minulle ostaneet kaikkea, mitä keksin haluta. Opin, ettei raha puussa kasva.

Vierailija
118/160 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 10:44"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sama... Ja kun niin mainostetaan, että antamasi lahja voi olla jonkun ainoa joululahja... Saa nähdä, osallistunko enää ensi vuonna.

Tämä aloitus on kummallinen. Onko tuo joku kilpailu, kuka sai eniten?

[/quote]

Kyllä kuules vieläkin moni tarvitsija jää ilman mitään, joten älä kyynisty muutamasta enemmän saaneesta. Itse aion antaa kaikesta huolimatta jatkossakin, yleensä olen antanut rahana yhteensä parin kolmen sadan edestä muutamalle taholle.

Vierailija
119/160 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 10:30"]Noin 500€ verottajalta...
[/quote]

Tarkasti ottaen verottaja ei varmasti lahjoittanut sinulle rahaa, mutta hyvä joulumieli on pääasia :P

Vierailija
120/160 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:06"]

Muistaako muuten joku, oliko 90-luvun lamavuosina samanlainen "jou"avustusbuumi?

[/quote]

Ei kyllä ollut, mutta ei ollut facebookia eikä tätä some- touhuakaan. Netin välityksellä kaikki on niin helppoa nykyään. Kerjääminenkin.