Ai ei kotiäiti ehdi suihkuun vai?
kävin just kunnolla saunassa, rasvasin jalat, kuorin ja voitelin vartalon, tein tehohoidon hiuksiin, leikkasin ja lakkasin kynnet, laitoin kasvonaamion..
Vauva nukkuu parvekkeella aamupäiväunia vaunulenkin jälkeen. :D
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:26"]
Good for you. Minä en ehtinyt. Oli todella tarketuvaiset vauvat, jotka nukkui vaanteeksi imetykseen. Ei ikinä vaunuihin. Nykyään teen kyllä tuollaisia itsekin ja ihanat lapset on vähän isompia jo. Niin nämä asiat voi vaihdella.
Oletko tuo, sama, jolla on painot kohdillaan mutta herkkuja kaapit täynnä tuossa laihdutus-ketjussa?
[/quote]
En ole. Mut nyt kun otit puheeksi niin juu paino on kohdillaan, herkkuja syön nelisen kertaa viikossa.
Ja totta kai lapset on erilaisia. Yritin tässä vaan kertoa, että ei se aina niin vaikeaa tämä vauva-arki ole. Mun vauva viihtyy myös leikkimatolla ja sitterissä. Katselee varmaan iltapäivällä sitterissä iloisena, kun meikkaan ja laitan hiukset. :)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:28"]
Ja jos vauva olisi hereillä, sauna olis ehkä pitänyt skipata, mutta sitterissä tai kaukalossa olis köllötellyt mukavasti ja katsellut äidin touhuja kylppärissä. Kyllä suihkuun pääsee jos haluaa. Mulla 3 vuotias katsoo tyytyväisenä telkkaria kun mä huollan itseäni. Ei kaikki ole automaattisesti vaikeeta. Marttyyriys on useimmiten oma valinta. Kyllä sitä halutessaan keinot keksii.
[/quote]
No kaikki vauvat eivät todellakaan köllöttele sitterissä tai kaukalossa tyytyväisenä. Suihkuun toki tällaisenkin vauvan kanssa pääsee, kun vaan kuuntelee huutoa, ja se on tietysti oma valinta, huudattaako vauvaa vai hoitaako. Mä kävin vasta vauvan mentyä yöunille (yöllä sentään nukkui) tai miehen tultua kotiin, joten eipä siinä sinänsä ollut ongelmaa.
Ei se vauva kuole jos äiti käy 15-30 minuuttia suihkussa, haloo. Jokaikinen voi käydä suihkussa jos vaan haluaa. Jotkut vaan haluaa olla martyyreita, ja/tai kuvittelee että vauvaa ei voi jättää hetkeksikään yksin.
No sinä olet yhden vauvan kanssa äitiyslomalla. Yritäpä samaa kun mukuloita on muutama ja kaikki kävelee jo.
Niin no nauti nyt kun asiat on noin. Ne voi tosiaan muuttua. Mutta ei tietenkään välttämättä. Ehkä hiukan yritit provosoida tuolla otsikolla? Ehkä vähän? ;-)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:39"]Ei se vauva kuole jos äiti käy 15-30 minuuttia suihkussa, haloo. Jokaikinen voi käydä suihkussa jos vaan haluaa. Jotkut vaan haluaa olla martyyreita, ja/tai kuvittelee että vauvaa ei voi jättää hetkeksikään yksin.
[/quote]
Minä en halunnut, koska tuntui tosi pahalta kuunnella vauvan huutoa. Hän ei todellakaan viihtynyt lattialla tai sitterissä, hyvinä hetkinä hetken turvakaukalossa. Manduca oli minulla päivittäinen varustus, koska vauva pysyi tyynenä lähikontaktissa ja muuten rääkyi naama väärällään.
Vaan lyhytpä olikin tuo aika, en todellakaan kadu että olin kiinni vauvassa, ne paskaiset suihkuvapaat päivät on hämärä muisto vain kun aika lensi. Olen yh ja halusin (ja haluan) ihan senkin vuoksi osoittaa vauvalle että vaikkei hänellä ole "normaalia" perhekuviota niin hänen tarpeitaan kuunnellaan ja niihin reagoidaan. Ja nyt tuo 8kk on mitä iloisin, joskin edelleen nukkumisen suhteen ei helpoin.
2
Minulla on kaksi perustervettä ja rauhallista lasta jotka on opetettu myös olemaan/ leikkimään yksinkin ja aina on onnistunut myös "oma elämä". Tosin voi kuvitella että ei se ole niin helppoa jos on oikein villit tai jotenkin sairas lapsi.
Tosin olen itse maalaisjärjellä hyvin varustettu ja olen hyvin järjestelmällinen ja jämpti ihminen joten yhden pienen perheen pyörittäminen sujuu helposti ja rutiinilla.
Ja lapset ovat jo teinejä niin kaikenlaisia elämänvaiheita on jo koettu ja kaikesta selvitty.
Lapset ovat erilaisia! Ja kovimpia toisia neuvomaan ja besserwisseröimään ovat yhden ja kahden lapsen vanhemmat :-)!
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:40"]
No sinä olet yhden vauvan kanssa äitiyslomalla. Yritäpä samaa kun mukuloita on muutama ja kaikki kävelee jo.
[/quote]
Joo, niin oon. En tee enempää lapsia. Yksi riittää hyvin. Elämä on helpompaa yhden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:39"]
Ei se vauva kuole jos äiti käy 15-30 minuuttia suihkussa, haloo. Jokaikinen voi käydä suihkussa jos vaan haluaa. Jotkut vaan haluaa olla martyyreita, ja/tai kuvittelee että vauvaa ei voi jättää hetkeksikään yksin.
[/quote]
Onko sulla ollut vauvaa, joka huutaa niin että naama alkaa sinertää ja tulee oksennus? Ja jos oli, menitkö todellakin mielummin suihkuun kuin otit vauvan syliin rauhoittumaan? Mulla ei ollut sydäntä jättää pientä oksentamaan huutamaan hädissään.
Tällaisen vauvan kanssa on sen verran raskasta ilman että vielä huudellaan marttyyreiksi, vähän toivoisi empatiaa. Tsemppiä kaikille, joilla on todella itkuinen vauva! Pitäkää pienestä huolta, vauva-aika on ainakin jälkeenpäin ajateltuna nopeasti ohi ja sitten ehtii taas nauttimaan kasvonaamioista ja kynsien lakkailusta ilman että kaikkea tarvitsee aikatauluttaa siihen kun mies on kotona, ja erityistsemppi niille joilla ei ole toista vanhempaa apuna! <3
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:51"]
Lapset ovat erilaisia! Ja kovimpia toisia neuvomaan ja besserwisseröimään ovat yhden ja kahden lapsen vanhemmat :-)!
[/quote]
Ehkä ne on siksi yhden tai kahden lapsen vanhempia, koska tietävät usean lapsen tuovan enemmän huolta, töitä ja vähemmän omaa aikaa. Eihän niitä lapsia tarvitse montaa tehdä, jos se elämä on niiden kanssa sit niin vaikeaa.
Te, joiden vauvat nukkuu vain sylissä, miten nukutte yönne? Turha sanoa, ettette nuku, koska ihminen kuolee ilman unta, vaikka olis mitkä hormonit elimistössä.
Vauvan kanssa on helppoa, eihän se mihinkään liiku. Sitten kun vauva alkaa kontata ja kävellä ja kiipeillä, ei pääse yksin edes pissalle. Minä kävin suihkussa niin, että lapsi istui oviaukossa kävelytuolissa, joka oli jäkitetty paikoilleen maton avulla. Lapsi näki minut ja oli tyytyväinen ja rauhallinen, eikä minun tarvinnut sampoot silmissä pelätä, mitä se lapsi nyt jo keksii.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:55"]
[/quote]
Onko sulla ollut vauvaa, joka huutaa niin että naama alkaa sinertää ja tulee oksennus? Ja jos oli, menitkö todellakin mielummin suihkuun kuin otit vauvan syliin rauhoittumaan? Mulla ei ollut sydäntä jättää pientä oksentamaan huutamaan hädissään.
[/quote]
Kyllä kai se huutaa, kun on totutettu siihen että se tehoaa. Huuto ei tapa ketään, eikä normaalisti hoidettu lapsi huuda niin paljoa että oksentaa.. Sitten huutaa, jos on siihen totutettu - kyllähän se hoksaa, että oksentamalla saa huomiota ja juoksutettua äitiä. Pari kertaa kun olisit antanut huutaa niin varmasti olisi huomannut että ei muutes tehoa, turha rääkyä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:59"]
Te, joiden vauvat nukkuu vain sylissä, miten nukutte yönne? Turha sanoa, ettette nuku, koska ihminen kuolee ilman unta, vaikka olis mitkä hormonit elimistössä.
[/quote]
Päivällä nukkui vain sylissä. Yöt nukkui vieressä tai pinnasängyssä, joka oli kiinni sängyssä. Kiitos kysymästä. Jostain syystä päivisin ei osannut pienenä rauhottua juuri muualle nukkumaan kuin vaunuihin tai syliin.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:55"]
[/quote]
Tällaisen vauvan kanssa on sen verran raskasta ilman että vielä huudellaan marttyyreiksi, vähän toivoisi empatiaa. Tsemppiä kaikille, joilla on todella itkuinen vauva! Pitäkää pienestä huolta, vauva-aika on ainakin jälkeenpäin ajateltuna nopeasti ohi ja sitten ehtii taas nauttimaan kasvonaamioista ja kynsien lakkailusta ilman että kaikkea tarvitsee aikatauluttaa siihen kun mies on kotona, ja erityistsemppi niille joilla ei ole toista vanhempaa apuna! <3
[/quote]
No ei ole terve vauva, jos noin tekee. Hermosto-ongelmaa varmaan ollut.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:01"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:55"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä kai se huutaa, kun on totutettu siihen että se tehoaa. Huuto ei tapa ketään, eikä normaalisti hoidettu lapsi huuda niin paljoa että oksentaa.. Sitten huutaa, jos on siihen totutettu - kyllähän se hoksaa, että oksentamalla saa huomiota ja juoksutettua äitiä. Pari kertaa kun olisit antanut huutaa niin varmasti olisi huomannut että ei muutes tehoa, turha rääkyä.
[/quote]
Ja sitten se sama vauva istuu teini-ikäisenä psykologin vastaanotolla ja purkaa sydäntään esimerkiksi häiriökäyttäytymisen tai huonon itsetunnon takia kun on pienestä saakka oppinut, ettei hänen tunteisiin reagoida tai ettei hän ole merkityksellinen.
Pieni vauva ei tasan tarkkaan pompota KETÄÄN. Uhmis on jo eri asia.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:59"]
[/quote]
Päivällä nukkui vain sylissä. Yöt nukkui vieressä tai pinnasängyssä, joka oli kiinni sängyssä. Kiitos kysymästä. Jostain syystä päivisin ei osannut pienenä rauhottua juuri muualle nukkumaan kuin vaunuihin tai syliin.
[/quote]
Kiitos asiallisesta vastauksestasi. Monesti kuulee vaan näitä juttuja, että vauva ei kertakaikkiaan nuku kuin (äidin) sylissä. Ihmettelen tuota suuresti.
Silloinkun esikoinen oli 3v ja kaksoset vuoden niin oli hankalaa käydä suihkussa yksin ollessa. Todella ehtiväisiä ja kiipesivät itse pinnasängystä pois. Muutenkin kaikki kolme semmoisia kiipeilijöitä.
Kaksoset oppivät kävelemään (tai no ei ne kävelleet, juosta piipersivät) 10kk ja 11kk vanhoina. Päiväunille menivät toki samaan aikaan ja siinä ehti jos oli nopsa käydä. En kyllä saunaan olisi ehtinyt...
Ja jos vauva olisi hereillä, sauna olis ehkä pitänyt skipata, mutta sitterissä tai kaukalossa olis köllötellyt mukavasti ja katsellut äidin touhuja kylppärissä. Kyllä suihkuun pääsee jos haluaa. Mulla 3 vuotias katsoo tyytyväisenä telkkaria kun mä huollan itseäni. Ei kaikki ole automaattisesti vaikeeta. Marttyyriys on useimmiten oma valinta. Kyllä sitä halutessaan keinot keksii.