Voiko syöpää OIKEASTI ehkäistä?
Jos, niin miten? Itse tunnen syöpään sairastuneita, jotka ovat suurin osa tupakoimattomia(tietääkseni) ja normaalipainoisia, jopa nuorehkoja. Oma mummoni sekä molemmat isopappani ovat kuolleet syöpään (kaikki nämä siis isäni puolelta), joten suvussakin sitä meillä on. Pelottaa vaan ihan hirveästi. Itse lopetin tupakoinnin yli 6 vuotta sitten ja yritän muutenkin elää terveellisesti, mutta niin monet muutkin tuntemani ja silti ovat sairastuneet.
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:33"]
Muita vastauksia lukematta vastaan että ei täysin voi itse vaikuttaa. Isäni on kuollut keuhkosyöpään mikä todennäköisesti oli itseaiheutettu, olihan hän ehtinyt polttaa tupakkaa lähes 30 vuotta sairastuttuaan. Sen sijaan mieheni sairastaa nyt haimasyöpää ja lääkäri sanoi että siihen ei ole itse voinut vaikuttaa millään lailla. Se on jollakin tavalla lohdullinen tieto meille molemmille.
[/quote]
Lämmin halaus ja hyvää joulua teidän perheelle! Tuo sivustakatsojan osa on myös raskas, yritä jaksaa.
[/quote]
Kiitos kovasti! Lämmittää mieltä kun tuntemattomatkin välittää ja toivottaa voimia! <3
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 00:42"]
On tehokkainta tutkia rinnat ITSE. Sanoi mulle lääkäri, joka tutkii rinnat 4 krt vuodessa, kun käyn kontrollissa toisen syövän jäljiltä. Terve olen ja voin aivan loistavan hyvin :)
[/quote]
Mun äidillä todettiin rintasyöpä mammoseulonnassa. Kasvain oli niin pieni, ettei sitä palpoimalla voinut tuntea. Edes gyne, joka oli rinnat tutkinut kuukausi ennen mammoa, ei ollut sitä huomannut. Kaiken lisäksi kasvain oli erittäin aggressiivinen ja olisi todennäköisesti lähettänyt etäpesäkkeitä hyvin pian. Onneksi siis huomattiin ajoissa ja saatiin leikattua. En tällä nyt tarkoit, etteikö rintoja kannattaisisäännöllisesti tutkia, vaan muistutan myös mammografian tärkeydestä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 00:48"]
Numero 13 jatkaa.. tosiaan tuolla linkki siihen mammografiajuttuun http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=13697/type=1
"Kahdestatuhannesta mammografiaan kutsutusta naisesta yksi säästyy mammografian vuoksi rintasyöpäkuolemalta seuraavien kymmenen vuoden aikana. Samalla kuitenkin kymmenen tervettä naista saa syöpähoitoja turhaan."
Joku kysyi kirjoista; lueskelin tuota "Ruokavalio ja syöpä", kirjaston ravitsemustiedeosastolta löytyy myös paljon muita kiinnostavia kirjoja aiheesta. Seuraan juttuja myös youtubessa, ja luen englanninkielisiä artikkeleita ym. Koen että mitä enemmän tiedän syövän mekaniikasta ja kehittymisestä sekä sen mahdollisesta ehkäisystä niin sitä enemmän pelkoni syöpää kohtaa helpottaa.
Mielestäni yksi mielenkiintoisimpia vastaan tulleita juttuja on tuo b17. Jotkut alkuperäiskansat joiden ruokavaliossa on runsaasti b17sta ovat syövättömiä (esim. hunzat, abhaasit, hopit, eskimot..) Ennen viljassa esim. oli tuota vitamiinia mutta jalostuksen ja puhdistetun jauhon myötä kadonnut.
Olen myös törmännyt useasti siihen ajatukseen että syöpä on lääkefirmoille ja muille samankaltaisille tahoille miljardibisnes ja että ne estävät suurinta osaa ihmisistä saamasta tietoa syövän parannuskeinoista. Esim. Amerikassa itsensä syövästä aprikoosin siemenillä parantanut Jason Vale heitettiin vankilaan kun alkoi liian laajalti julistamaan b17 vitamiinin ominaisuuksia. Mielenkiintoista lueskeltavaa aiheesta kyllä riittää. Ja on lohduttavaa että muitakin hoitoja voisi olla kuin nykyiset kovat myrkyt.
[/quote]
Ei juma. Foliohatut päähän N-Y-T-nyt!
Itseni lisäksi viidellä läheisellä on ollut syöpä, kolme heistä kuollut siihen. Kukaan meistä kuudesta ei ole ollut ylipainoinen, ei tupakoinut, on eletty terveesti, on urheiltu, ei juopottelua. Kaksi näistä henkilöistä vielä terveydenhoidon ammattilaisia.
minulle hoitava lääkäri sanoi, etten rintasyöpääni ole voinut itse aiheuttaa, ja esim ravinnon merkitys on todella vähäinen.
Sen sijaan suuri rooli on hormoonikorvaushoidolla. Sitä en suosittele kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:27"]
Punaista lihaa max. 300g viikossa, alkoholia kohtuudella, pikaruokaa harvoin jos lainkaan, liikuntaa riittävästi, ei tupakointia, säilytä normaalipaino, syö riittävästi kasviksia, hedelmiä ja marjoja, syö kuituja riittävästi (ehkäisee paksusuoli- eturauhas- ja rintasyöpää), suolaa naiset max 6g/pv ja miehet max 7g/pv.
Se, että noita kaikkia neuvoja noudattaa, ei kuitenkaan takaa etteikö sitä syöpää voisi tulla.
-sh
[/quote]
Punainen liha ei aiheuta syöpää. Sh:n kannattaisi lopettaa valehtelu.
Syöpäsolut käyttävät ravinnokseen sokeria.
Joskus surettaa kun syöpään sairastuneille lapsille syötetään paljon sokeria. Sillä verukkeella, että edes jotain söisi.
Googleta happo-emästasapaino ja opiskele sitä.
"B17-vitamiini" ei ole vitamiini. Kyseessä on myrkyllinen aine nimeltä amygdaliini tai sen johdannainen laetriili. Jotkuthan ovat kuolleetkin juuri esim. syötyään aprikoosin siemeniä tai karvasmanteleita juuri tämän "B17-vitamiinin" sinihappoa tuottavan vaikutuksen takia.
Todennäköisyyksiä sairastua voi pienentää, mutta sellaista takuuta ei millään saa, että voisi olla varma ettei syöpä iske.
Minunkin tuttavapiirissäni muuten sattuu olemaan niin hassusti, että terveydestään kiinnostuneista monella on ollut syöpä tai on pitkäaikaissairauksia, mutta välinpitämättömät tissuttelijat ja roskaruoan syöjät useimmat sen kun porskuttaa terveinä. Tuntuu kauhean väärältä.
No jotkut syövät ovat synnynnäisiä, kuten minun. Selvisin eikä ole erityistä uusiutumisvaaraa.
Lapsetkin sairastuvat syöpään, joten turha aina syyttää elintavoista. Vaikka nekin vaikuttavat.
Nykyään on tavallisempaa, että syövästä selviää. Hoidot voivat olla todella raskaat ja jättää vaurioita, mutta harvemmin enää kuollaan.
Elintavat ovat suurin syy syöville.
Tietenkin, jos huono tuuri käy niin voit saada syövän vaikka eläisit kuinka terveellisesti, mutta silloin vaan on käynyt huono tuuri.
Voi syödä terveellisesti, eli esim. välttää prosessoituja lihatuotteita ja syödä lihaa max puoli kilo viikossa, vältellä alkoholia, sillä se lisää esim. rintasyöpäriskiä ruoansulatuselimistön syövistä puhumattakaan. Voi nukkua riittävästi ja olla stressaamatta, jos pystyy, stressi kun ei ole tahdon asia. Kaikenlaista voi tehdä vähentääkseen riskiään.
Kuolemalla aiemmin johonkin muuhun. Joka kolmas sairastuu syöpään, ja mitä tehokkaammin onnistuu esim. sydäntautien ehkäisy, sitä suurempi osa porukasta kuolee juuri johonkin syöpään.
Mikä siinä syövässä juuri niin kauhistuttaa? Eikö se ole sama mihin kuolee, kun kuolee kuitenkin?
Minä teen kyllä kaikkeni, että saan sitä jotenkin ehkäistyä. Olen miettinyt jonkun lääkärinkin puheille menoa, jos saisi vaikka vähän rauhaa ajatuksille. Johonkin perinnöllisyys neuvontaan... Ottavatkohan tosissaan minua, kun meillä ei "tuon enempää" ole suvussa syöpätapauksia, mutta mielestäni on selkeästi alttiutta suvussa, kun isän puolelta nuo kaikki kolme syöpätapausta. Heillä pieni suku muutenkin ja isäni kuoli reippaasti alle 60-vuotiaana (ei syöpään kuitenkaan), joten en tiedä olisiko hänkin sairastunut. Tuo on jotenkin lohduttavaa, että siitä paranee nykyään yhä useampi, mutta silti pelottaa :(
Kyllähän elinatvoilla voi tiettyjen syöpien kohdalla sairastumisriskiä huomattavasti vähentää. Keuhkosyöpää pelkäävän ei kannata tupakoida, useat sukupuolikumppanit puolestaan lisäävät kohdunkaulansyöpä, maksasyöpäriski kohoaa maksatoksisten aineiden käyttäjillä, ylipaino altistaa rintasyövälle, liiallinen auringonotto melanoomalle. Mutta esimerkiksi lymfoomat ja kilpirauhassyöpä ovat sellaisia, joiden syntyyn ei tiedetä liittyvän elintavoista johtuvia riskitekijöitä.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:45"]
Kuolemalla aiemmin johonkin muuhun. Joka kolmas sairastuu syöpään, ja mitä tehokkaammin onnistuu esim. sydäntautien ehkäisy, sitä suurempi osa porukasta kuolee juuri johonkin syöpään. Mikä siinä syövässä juuri niin kauhistuttaa? Eikö se ole sama mihin kuolee, kun kuolee kuitenkin?
[/quote]
Koska syöpä voi yhtä hyvin tulla jo nuorelle ihmisella ja on todella epäinhimillinen tapam kuolla. Ahdistava suorastaan. Ajatuskin siitä, että tietää kuolevansa pian, on varmasti kamalaa. Tätä pelkään.
Välttää tunnettuja syöpäriskejä eli
- ei tupakointia (erittäin monta erilaista syöpää)
- hepatiittia vastaan rokotus, välttää muita hepatiitteja (maksasyöpä)
- papilloomavirusta vastaan rokotus sekä miehillä että naisilla (kohdunkaulaosan, suun, peräaukon ja kurkun syöpä)
- juo alkoholinsa laimeina juomina ja välttää muutakin altistumista asetaldehydille (suu ja kurkkusyöpä)
- vain vähän punaista lihaa (maha ja suolistosyövät)
- jos mies niin harrastaa itsetyydytystä riittävän usein (eturauhassyöpä)
- välttää altistumista pienhiukkasille (keuhkosyöpä)
- välttää altistumista radonille eli valitsee oikein asuinpaikkakuntansa taustasäteilyn perusteella (keuhkosyöpä)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:33"]
Muita vastauksia lukematta vastaan että ei täysin voi itse vaikuttaa. Isäni on kuollut keuhkosyöpään mikä todennäköisesti oli itseaiheutettu, olihan hän ehtinyt polttaa tupakkaa lähes 30 vuotta sairastuttuaan. Sen sijaan mieheni sairastaa nyt haimasyöpää ja lääkäri sanoi että siihen ei ole itse voinut vaikuttaa millään lailla. Se on jollakin tavalla lohdullinen tieto meille molemmille.
[/quote]
Lämmin halaus ja hyvää joulua teidän perheelle! Tuo sivustakatsojan osa on myös raskas, yritä jaksaa.