Voiko syöpää OIKEASTI ehkäistä?
Jos, niin miten? Itse tunnen syöpään sairastuneita, jotka ovat suurin osa tupakoimattomia(tietääkseni) ja normaalipainoisia, jopa nuorehkoja. Oma mummoni sekä molemmat isopappani ovat kuolleet syöpään (kaikki nämä siis isäni puolelta), joten suvussakin sitä meillä on. Pelottaa vaan ihan hirveästi. Itse lopetin tupakoinnin yli 6 vuotta sitten ja yritän muutenkin elää terveellisesti, mutta niin monet muutkin tuntemani ja silti ovat sairastuneet.
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:11"]
"B17-vitamiini" ei ole vitamiini. Kyseessä on myrkyllinen aine nimeltä amygdaliini tai sen johdannainen laetriili. Jotkuthan ovat kuolleetkin juuri esim. syötyään aprikoosin siemeniä tai karvasmanteleita juuri tämän "B17-vitamiinin" sinihappoa tuottavan vaikutuksen takia.
[/quote]
Jeps, ja foliohatuille: noista löytyy siis syanidia. Onhan toki itsemurhakin keino estää syöpäkuolema...
Punainen liha aiheuttaa syöpää, kuten sh kertoi, tämän vuoden puolella on uutisoitu tutkimuksesta, joka todisti yhteyden.
Ja ei, aivot käyttävät ravintonaan sokeria, kasvaimet käyttävät mm rakennusaineenaan rasvaa ja proteiinia. Eli ei rasvaa tai proteiinia, ja syöpäsolut ei kasva, kuten voi foliologiikalla päätellä *rolleyes*
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:59"]
"B17-vitamiini" ei ole vitamiini. Kyseessä on myrkyllinen aine nimeltä amygdaliini tai sen johdannainen laetriili. Jotkuthan ovat kuolleetkin juuri esim. syötyään aprikoosin siemeniä tai karvasmanteleita juuri tämän "B17-vitamiinin" sinihappoa tuottavan vaikutuksen takia.
[/quote]
Jeps, ja foliohatuille: noista löytyy siis syanidia. Onhan toki itsemurhakin keino estää syöpäkuolema...
Punainen liha aiheuttaa syöpää, kuten sh kertoi, tämän vuoden puolella on uutisoitu tutkimuksesta, joka todisti yhteyden.
Ja ei, aivot käyttävät ravintonaan sokeria, kasvaimet käyttävät mm rakennusaineenaan rasvaa ja proteiinia. Eli ei rasvaa tai proteiinia, ja syöpäsolut ei kasva, kuten voi foliologiikalla päätellä *rolleyes*
[/quote]
Laitatko linkin kyseiseen tutkimukseen?
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 13:59"]
[/quote]
[/quote]
Laittaisitko linkin siihen tutkimukseen? Yritin etsiä mutten löytänyt. Ehkä siksi ettei sellaista edes ole.
Kannabis ehkäisee rinta- ja eturauhassyöpää ja saattaa pysäyttää niiden etenemisen. :)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 10:54"]Syöpä on aina itse aiheutettu sairaus. Näitä wt sairauksia ei edes pitäisi hoitaa julkisella. Maksakoon itse hoitonsa kun ovat itse syöpänsä tilanneet.
[/quote]
joo-o. Serkkuni varmasti aiheutti itselleen 4 vuotiaana syövän.
Terveydestään kiinnostuneet saattaa olla kiinostuneita myös hienoista vaatteista ja niissähän on paljon kemikaaleja.
Kasviksissa on myös paljon kemikaaleja.
Kannattaa muuttaa maalle ja alkaa syödä puhdasta ruokaa niin sitten ei melko varamsti sairastu
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 10:54"]Syöpä on aina itse aiheutettu sairaus. Näitä wt sairauksia ei edes pitäisi hoitaa julkisella. Maksakoon itse hoitonsa kun ovat itse syöpänsä tilanneet. [/quote] joo-o. Serkkuni varmasti aiheutti itselleen 4 vuotiaana syövän.
[/quote]
Varmaan käytti huumeita ja oli muutenkin sokeria mussuttava ihrapallo. Tupakoinut keuhkotkin karrelle eikä varmaan kävellyt elämässään kilometriä enempää.
(älä pahastu serkkusi puolesta tästä sarkasmista, omakin äitini, joka oli elintavoiltaan terveyden perikuva on nyt hautakiven alla syövän vuoksi)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 12:38"]
Punainen liha ei aiheuta syöpää. Sh:n kannattaisi lopettaa valehtelu.
[/quote]
Heme iron from meat and risk of colorectal cancer: a meta-analysis and a review of the mechanisms involved.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21209396
En oikein usko, että suomalaiset syöpäjärjestöt tässä asiassa tarkoituksellisesti johtaisivat ketään harhaan.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 17:32"]
[/quote]
Heme iron from meat and risk of colorectal cancer: a meta-analysis and a review of the mechanisms involved.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21209396
En oikein usko, että suomalaiset syöpäjärjestöt tässä asiassa tarkoituksellisesti johtaisivat ketään harhaan.
[/quote]
Syöpäjärjestöjen suositusten lähteenä on käytetty mm. näitä eurooppalaisia tutkimuksia: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10530608
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11487265
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15499619
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9061275
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18372103
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8306333
Näistä viidessä tutkimuksesta (sis. kaksi suomalaista) tuoreella punaisella lihalla ei ollut yhteyttä suolistosyöpiin.
Lisäksi on olemassa kymmenen maan ja noin puolen miljoonan ihmisen varta vasten syöpiä varten suunniteltu jättitutkimus http://jnci.oxfordjournals.org/content/97/12/906.full Tässäkään ei löytynyt tilastollisesti merkitsevää yhteyttä suolistosyöpien ja tuoreen punaisen lihan välillä.
Punaisella lihalla pelottelu johtuukin ilmeisesti yhdysvaltalaistutkimuksista, joissa yhteys syövän ja lihansyönnin välillä löytyy. Toki voi miettiä johtuuko syöpä sittenkin siitä kaikesta muusta, mitä Yhdysvalloissa lihan ohessa syödään. Siellä kun on tapana luokitella esimerkiksi hampurilainen punaiseksi lihaksi. Sen lisäksi juotu sokerilimonadi ja syödyt transrasvassa paistetut ranskalaiset ovat todennäköisempi syy syöpään kuin tuore punainen liha.
A-vitamiini on yliannostuksena vaarallinen, koska on rasvaliukoinen vitamiini. Ei käsittääkseni liity syöpiin. Googlella löytyy wikipediastakin artikkelia.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 02:20"]
A-vitamiini on yliannostuksena vaarallinen, koska on rasvaliukoinen vitamiini. Ei käsittääkseni liity syöpiin. Googlella löytyy wikipediastakin artikkelia.
[/quote]
Missä on artikkeli, jonka mukaan A-vitamiini aiheuttaa syöpää? Siitähän tässä oli kysymys eli linkkiä näkyviin tai väite ei ole uskottava. Nyt ei riitä mikään katso googlella - väistö.
D-vitamiinikin on rasvaliukoinen eikä se aiheuta syöpää.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 23:08"]
Oon tutkinut aihetta myös. Kirjastossa on mielenkiintoisia ravintokirjoja, joista saa vinkkejä ruuista ja lisäravinteistä jotka saattaa auttaa pysäyttämään syöpiä tai estämään niiden syntyä. Järkyttävä ajatus muuten on se, että meillä jokaisella on joka hetki syöpäsoluja kehossamme. Luin että elämän aikana jokainen sairastaa 5-6 vakavaa syöpää mutta elimistö pystyy ne torjumaan. Joskus sitten oma immuniteettipuolustus ei enää vaan riitä. Kirjoissa luki että n. 40% 45-65 vuotiaista naisista on rintasyöpää (löydetty ruumiinavauksissa kun syöpä ei ollut tullut edes ilmi ennen henkilön kuolemaa). Just oli lehessäkin muuten juttua että joku lääkäri suosittaa mammografioiden lopettamista sillä se paljastaa syövän esiasteita, mitkä ei välttämättä koskaan edes kehity syöväksi asti eli saadaan turhaan rankat hoidot jne.
Mene ja tiedä, kuitenkin näyttää siltä että syöpä on krooninen sairaus joka meillä kaikilla on jatkuvasti. Eli sen kroonisen sairauden hoitoon tässä nyt pitäisi saada työkaluja. Uskon että ravinnossa on vastaus. Nykyihmisen ruokavaliosta puuttuu tosi monia vitamiineja, mineraaleja ym. Esim. B17 näyttäs olevan vahva syöpäsolujen tappaja (sitä saa esim raaoista aprikoosin siemenistä, tilaan näitä netistä). Parsakaali ja yleensäkin kaalit, kurkuma (mustapippurilisällä, mustapippuri lisää kurkuman tehoa tuhatkertaisesti), valkosipuli ja punaviini kohtuudella oli ainakin noissa kirjoissa mainittu. Tutkinta jatkuu.. Tsemppiä kaikille asiaa pohtiville! Syövän pelko on tosi masentavaa.
[/quote]
Tota, ymmärrät kai, että tuo kirja on huuhaata? Ihmisellä ei ole jatkuvasti ayöpäsoluja kehossaan, vaan solut voivat joskus muuntua syöpäsoluiksi, mutta yleensä keho tuhoaa ne. Mutta, jos muunnoksia tulee liikaa, syöpä iskee.
Nuo kirjat pyrkivät vain myymään lisäravinteita.
Ja näin hyväuskoisilla on lapsia. Auta armias...
Kaikki naiset meidän suvussa joilla on ollut syöpä ovat eläneet epäterveellisesti ja se on näkynyt kropassa keskivartalolla vaikka eivät ole olleet lihavia. Ne jotka eivät ole tupakoineet ja pitäneet muutenkin huolta kunnostaan ihan normaalisti niin ovat säästyneet. Aivan selkeä jako kolmessa sukupolvessa.
Syöpä on aina itse aiheutettu sairaus. Näitä wt sairauksia ei edes pitäisi hoitaa julkisella. Maksakoon itse hoitonsa kun ovat itse syöpänsä tilanneet.
Minä uskon ja yritän elää mahdollisimman terveesti ja olen myös kiinnostunut syövän ehkäisystä. Suvussa 1 keuhkosyöpä, 1 akuutti leukemia ja 1 paksusuolen syöpä. Kaikki nämä yli 70-vuotialla, joten ihan selkeää sukurasitetta tuskin on, mutta silti pelottaajonkun verran.
Pelkään eniten että sairastun nuorena, kun lapset vielä tarvitsevat minua. Yritän tehdä kaikkeni etten sairastu, mutta jos siltikin sairastun, niin sitten sille ei olisi voinut mitään enkä voi surkutella miksen edes yrittänyt ehkäistä.
Onneksi syöpä on kokoajan paremmin hoidettavissa ja jo nyt puolet paranee kokonaan. Tulevaisuudessa varmaan vieläkin useampi.
Punaista lihaa max. 300g viikossa, alkoholia kohtuudella, pikaruokaa harvoin jos lainkaan, liikuntaa riittävästi, ei tupakointia, säilytä normaalipaino, syö riittävästi kasviksia, hedelmiä ja marjoja, syö kuituja riittävästi (ehkäisee paksusuoli- eturauhas- ja rintasyöpää), suolaa naiset max 6g/pv ja miehet max 7g/pv.
Se, että noita kaikkia neuvoja noudattaa, ei kuitenkaan takaa etteikö sitä syöpää voisi tulla.
-sh
Muita vastauksia lukematta vastaan että ei täysin voi itse vaikuttaa. Isäni on kuollut keuhkosyöpään mikä todennäköisesti oli itseaiheutettu, olihan hän ehtinyt polttaa tupakkaa lähes 30 vuotta sairastuttuaan. Sen sijaan mieheni sairastaa nyt haimasyöpää ja lääkäri sanoi että siihen ei ole itse voinut vaikuttaa millään lailla. Se on jollakin tavalla lohdullinen tieto meille molemmille.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 23:57"]
Joku lääkäri sanoi joskus että suomessa on syöpäsairauksia tai sitten sydän ja verisuonitauteja. Nillä joilla geeneissa on syöpää perintötekijöinä kuuluvat syöpien riskiryhmään. Sydänsairaat voivat kovalla altistuksella saada sen.
[/quote]
Niinpä. Ja samaten sen syöpägeenisen täytyy elää tosi epäterveellisesti saadakseen sydän- ja verisuonitaudin.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:27"]
Punaista lihaa max. 300g viikossa, alkoholia kohtuudella, pikaruokaa harvoin jos lainkaan, liikuntaa riittävästi, ei tupakointia, säilytä normaalipaino, syö riittävästi kasviksia, hedelmiä ja marjoja, syö kuituja riittävästi (ehkäisee paksusuoli- eturauhas- ja rintasyöpää), suolaa naiset max 6g/pv ja miehet max 7g/pv.
Se, että noita kaikkia neuvoja noudattaa, ei kuitenkaan takaa etteikö sitä syöpää voisi tulla.
-sh
[/quote]
[/quote]
Ei sh tahallaan valehtele, toistaa vain sen mitä käsketään.