Työttömästä työelämään ja ystävättären jutut
Olen muutama kuukausi sitten päässyt takaisin työelämään suht pitkän työttömyysputken jälkeen. Olen innoissani ja onnellinen, enkä sure pientä palkkaa tai nyt itselle maksettavaksi tulleita asioita (mm. vuokraa, lyhennän vanhaa lainaa jne). Ystäväni oli iloinen puolestani ja kutsui minut luokseen kylään kun rahatilanteeni sen sallisi. Hän asuu lapsuuden paikkakunnallani, jonne matkustin bussilla.
Oli ihanaa nähdä ystävääni, mutta pari asiaa jälkeenpäin harmittaa; kuljen edelleen samoissa vaatteissa kuin ennen, koska itselleni on tärkeämpää hoitaa esimerkiksi hammashoidot, lääkärit jne. ensin alta pois. Mulla oli vaalea vanha reppu mukanani ja kun laskin sen lattialle, selkäpuolella oli tahra. Siis sellainen, että reppuun on kaatunut joskus mehua tms. ja siitä on jäänyt sellainen jälki vaikka yritin pestä. Ystäväni tuijotti sitä jotenkin kauan - hänellä on kaikki muodinmukaista ja uutta. Lisäksi mulla oli samat vaatteet koko reissun ajan (4pv), tietty vaihdoin sukkia ja alusvaatteita. Kun tein lähtöä, sanoin että pääsen kotiin pyykkäämään ja ystäväni totesi, että niin ja voit vaihtaa vihdoin vaatteesi. Se kommentti tuli vähän tökeröllä äänensävyllä.
Harmittaa tuo pinnallisuus, ei työelämä tarkoita kaikille uusia vaatteita ja tavaroita.
Anteeks tää turha valitus, piti vaan saada sanottua. Ehkä olin vaan mielenipahoittaja.
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 18:55"]
O_o siis eikö sulla oikeesti oo ku yhdet vaatteet??
[/quote]
Siis onhan mulla! Mulla on aika vähän vaatteita, ja yhdet oli reissussa mukana. AP
Ymmärrän ystävääsi, olet outo ja hiukan nolo. 4pv on liikaa täysin samoilla vaatteilla, pitäisi nyt edes kaikki paidat vaihtaa vähintään toisen päivän jälkeen. Lisäksi näkyvät tahrat ovat iso ei, jos et saa reppua puhtaaksi niin laita se roskiin.
Älä murehdi, olet fiksun tuntuinen ihminen kun hoidat tärkeämmät asiat ensin alta pois. Sitten kun rahatilanne hieman tasoittuu niin voit satsata myös itsesi hemmotteluun! Tai jos mahdollista laita jo nyt muutama kymppi palkasta sivuun ja käytä itseesi. Esim. Booztilta tai zalandolta löytyy toisinaan tosi hyviä tarjouksia, ja samoin kirppareilta voi tehdä hyviä löytöjä. Onneksi olkoon työpaikasta, kaikki kyllä järjestyy pikkuhiljaa. Hauskaa joulua!
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 19:04"]
Ymmärrän ystävääsi, olet outo ja hiukan nolo. 4pv on liikaa täysin samoilla vaatteilla, pitäisi nyt edes kaikki paidat vaihtaa vähintään toisen päivän jälkeen. Lisäksi näkyvät tahrat ovat iso ei, jos et saa reppua puhtaaksi niin laita se roskiin.
[/quote]
Sori muttet ilmeisesti ole koskaan ollut vähissä varoissa. AP
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 19:07"]
Älä murehdi, olet fiksun tuntuinen ihminen kun hoidat tärkeämmät asiat ensin alta pois. Sitten kun rahatilanne hieman tasoittuu niin voit satsata myös itsesi hemmotteluun! Tai jos mahdollista laita jo nyt muutama kymppi palkasta sivuun ja käytä itseesi. Esim. Booztilta tai zalandolta löytyy toisinaan tosi hyviä tarjouksia, ja samoin kirppareilta voi tehdä hyviä löytöjä. Onneksi olkoon työpaikasta, kaikki kyllä järjestyy pikkuhiljaa. Hauskaa joulua!
[/quote]
Juuri tämä oli mielessä ja ehkä joulun alemyynnistä löytyy jotain. Kiitos kovasti! AP
No kyllä minäkin olisin ottanut edes vaihtopaidan mukaan, jos ei muuta. En ymmärrä, miten tämä liittyy varallisuuteen? Siis jos sinulla on kuitenkin olemassa useampi kuin yksi vaatekerta. Neljä päivää samoissa vaatteissa on kyllä aika kauan. Tietty tökeröä ystävältä kommentoida asiaa.
Kyllä vähävaraisillakin on useampi vaatekerta, hyödyntää vain kirpputore ja tarjouksia. Jotenkin kuulostaa siltä että elämänhallinnan kanssa on ongelmia? Vanha laina viittaa rahankäytön vaikeuksiin ja lääkäri, hammaslääkäri menot huonoihin elämäntapoihin tai päihteiden liikakäyttöön. Ehkä ystäväkin huolissaan ajatteli että repun tahra oli punkkua?
Vaikka haalinkin vaatteita kirpparilta eikä mulla ole varaa mihinkään ylimääräiseen, niin ainakin joka päivälle pitää olla päällispaita ja yhdet varahousutkin jos lähtee reissuun. Ja puhtaat alkkarit tottakai. Eli ei se köyhyys, vaan se suttuisuus.
Osaa rikaskin suttupytyn roolin yhtälailla kuin köyhä,
O_o siis eikö sulla oikeesti oo ku yhdet vaatteet??