Mikä teillä on auttanut/helpottanut masennukseen?
Itselläni on jo pitkään ollut sellaista, ettei oikein mikään tunnu miltään, vaan kaikki on jokseenkin merkityksetöntä ja yhdentekevää. Helposti tulee myös vertailtua itseä muihin, vaikka kaikki on ihan hyvin.
Kommentit (75)
Olen parhaani mukaan yrittänyt siirtää fokuksen omasta itsestäni ulkopuolelle. Helpoin keino pahimpaan vaiheeseen on tv:n katselu, vähän vaativampi on pelaaminen, sitten kirjat jne... Pahimman vaiheen yli kun pääsee niin saattaa jopa kiinnostaa taas asiat ja ilmiöt ja ehkä muut ihmisetkin. Liikunta, uni ja ruokavalio ovat pahimmassa vaiheessa yleensä päin peetä eikä edes kiinnosta, mutta heti kun mahdollista niin käyn edes kävelyllä ja yritän syödä monipuolisemmin.
Eli yritän hyväksyä sen, että masennuskausia tulee ja menee. Enimmäkseen tulee, suurimman osan ajasta olen ainakin vähän masentunut. En jaksa yrittää hakea apua mistään lääkkeistä tai terapiasta.
- Alkoholin käytön lopettaminen
- Somen käytön lopettaminen
- Kirkasvalon käyttö syksyisin ja talvella
- Liikunta, ulkoilu
- Unirytmistä kiinni pitäminen
- Rajan vetäminen työn ja vapaa-ajan välille
- Turhien ihmisten sulkeminen pois elämästä
- Oman tien kulkeminen
E-epa (kalaöljy)
Alkoholi, tupakka ja kahvi pois
Ulkoilua
Säännöllinen ruokailu- ja unirytmi
Nämä kun aloitat, niin olet 100% varmasti paremmassa kunnossa viimeistään 3kk päästä, riippuen sun päihteiden käytöstä tällä hetkellä.
Lupaan.
SSRI-lääkitys. Mutta kohdallani oli kyse kliinisestä masennuksesta, sinun avauksestasi ymmärrän, että kyse on enemmänkin tunteesta ja ajatuksista. Silloin apu tulee terapiasta tai vertaistuesta tai muulla tavalla noiden tunteiden käsittelemisestä.
Psykiatrisen sairaanhoitajan luona käyminen.
Terveellinen ruoka, lepo ja riittävä uni, luonnossa liikkuminen ja meditointi.
Älä vaadi itseltäsi ihmesuorituksia. Anna olla itsesi masentunut äläkä häpeä sitä kuten minä aikoinaan. Vitamiinit ( ainakin d talvella). Nauti pienistä hyvistä hetkistä (kahvihetki, kukat pöydällä, uusi huulipuna ihan mitä vaan) ja ala arvostamaan itseäsi askel kerrallaan.
Negatiivisen elämäntavan kierteen katkaisu. Tullu jo niin hyviä vinkkejä muilta mutta ehdottomasti alkoholin vähentäminen max muutama kerta vuos eikä koskaan kännejä. Tupakoinnin lopetus ja liikunnan lisäys. Opiskelu. Ja asioiden hoitaminen aina vaikka ei voisi vähempää kiinnostaa joinain hetkinä, silti teen sen. Myöhemmin olen voinut kiittää itseäni ja tuntea, että elämä on hallussa ja ajatella, että mähän hoidin ton hienosti ja nyt se kantaa hedelmää! Tuosta viimesestä tulee positiivinen kierre.
- Alkoholi pois.
- Vrk-rytmi tavanomaiseksi ja tarpeeksi (7 -8 h) unta.
- Liikkuminen 30-60 min/joka ikinen päivä ja mieluiten luonnossa.
- Rasittavat ihmissuhteet etäämmälle muutamaksi kuukaudeksi.
- Sen miettiminen, mikä mieltä nyt vaivaa. Onko se pettymys, turhautuminen, häpeä, pelko, toteutumaton haave tms. Jos sille voi jtkn tehdä, tee se. Jos asialle ei mitään voi, kirjoita se paperille, revi paperi, polta tai heitä roskiin ja unohda.
Kuulostaa tutulta, ap. Jotenkin en vain osaa nähdä asioita positiivisessa valossa, vaan kaikki tulee käännettyä negatiivisiksi. Voimia, tiedän että masennus on inhottava ja pirullinen "kaveri"!
Voiko olla masentunut ”tietämättään” ???
Muutto. Ja matkustelukin aina avarsi päätä jotenkin.
Aloita sillai, jos jaksat, että teet huomisesta lähtien mahdollisimman monta asiaa eri tavalla. Ihan pieniä muutoksia.
Lääkkeet. Mikään ulkoilu, salaatti tai kiitollisuus ei minulla auttanut.
Ei oikein mikään. Pakko ollut vain selviytyä ja tulla toimeen asian kanssa.