Tiedätkö vanhempiesi isovanhempien etu- ja sukunimet?
Osaatko sinä sanoa, että minkä nimisiä olivat vanhempiesi isovanhemmat? Minä hieman järkytyksekseni tajusin, että en kerta kaikkiaan tiedä. Omat vanhempani eivät tainneet juuri koskaan puhua mistään isovanhemmista, koska he kuolivat jo joskus vuosisadan puolivälissä. Nyt vanhemmilta on liian myöhäistä edes kysyä asiaa.
Kommentit (58)
Totta kai. Vain alaluokka tai nousukkaat voivat olla niin historiattomia, etteivät tietäisi.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai. Vain alaluokka tai nousukkaat voivat olla niin historiattomia, etteivät tietäisi.
No sieltäpä tuli taas kekseliäs sivallus!! Onnittelut rouva aatelisakalle siitä.
Mutta asiaan: en tiedä. Käsittääkseni molemmat vanhempani olivat pieniä lapsia kun heidän isovanhempansa kuolivat ja en muista että isä tai äiti olisivat koskaan puhuneet isoisästä tai isoäidistä.
En tiedä. Kaikki isovanhempani eivät olleet enää edes elossa, kun synnyin.
Tottakai tiedän esivanhempani. Isän puolelta 1700-luvun lopulle (googlettamaĺla) ja 1600- luvulle (sukuselvitys).
Äitin puolelta vain 1860 asti.
Harmittaa, etten ole kysellyt suvun edesmenneiltä vanhuksilta historiaa. Nuorena ei tiennyt, että vanhana juuret kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai miten niin nousukkaat? Omassa suvussani toisen vanhemman puolella on enimmäkseen aatelisia ja muuta yläluokkaa, kun taas toisen vanhempani suku on nimenomaan nousukassuku. Kummassakin on sukuselvitykset tehty niin pitkälle kuin on tietoja löytynyt.
Jos ihminen ei tiedä vanhempiensa isovanhempien nimiä, johtuu se siitä, ettei suvuissa kukaan ei ole kerennyt tai halunnut tehdä sukuselvitystä. Tai sitten henkilöllä itsellään ei ole ollut mielenkiintoa lukea niitä sukuselvityksiä.
Omien isoisovanhempien nimien selvittäminen ei yleensä edes ole mitenkään vaikeaa, vaikka itse olisit jo sukusi vanhin elossa oleva ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai tiedän esivanhempani. Isän puolelta 1700-luvun lopulle (googlettamaĺla) ja 1600- luvulle (sukuselvitys).
Harmittaa, etten ole kysellyt suvun edesmenneiltä vanhuksilta historiaa. Nuorena ei tiennyt, että vanhana juuret kiinnostaa.
Et takuulla muista sentään vaikka olisit ikäsi tankannut. Harva muistaa edes kaikkien isoisovanhempien nimiä heitäkin kun on 8 henkilöä. Heidän vanhempiaan onkin jo 16, sitten 32, 64 ja 128, 254... Eikä olla päästy edes kovin monen polven päähän.
Äidinäidinisää ei tiedä kukaan äidinäiti oli isätön lapsi
Äidinäidinäiti on kuollut nuorena enkä tiedä hänestä mitään mutta hänen vanhempiensa hautakiven tiedän.
Äidinisänvanhemmista en tiedä
Isänisänisän nimen teidän (theodor)
Isänisänäitiä en muista
Isänäidinvanhe,pien nimiä en muista
Aloittajalle vinkkinä että kirkonkirjoista voit löytää nuo tiedot. Eli ei ole mahdotonta etsiä jos kiinnostaa.netin kautta onnistunee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miten niin nousukkaat? Omassa suvussani toisen vanhemman puolella on enimmäkseen aatelisia ja muuta yläluokkaa, kun taas toisen vanhempani suku on nimenomaan nousukassuku. Kummassakin on sukuselvitykset tehty niin pitkälle kuin on tietoja löytynyt.
Jos ihminen ei tiedä vanhempiensa isovanhempien nimiä, johtuu se siitä, ettei suvuissa kukaan ei ole kerennyt tai halunnut tehdä sukuselvitystä. Tai sitten henkilöllä itsellään ei ole ollut mielenkiintoa lukea niitä sukuselvityksiä.
Omien isoisovanhempien nimien selvittäminen ei yleensä edes ole mitenkään vaikeaa, vaikka itse olisit jo sukusi vanhin elossa oleva ihminen.
Luonnollisesti ei ole kyse sukuselvityksen puuttumisesta vaan siitä, ettei itse tiedä. Vanhempani takuulla tietävät isovanhempiensa nimet, minä tiedän heistä eli yhteensä kahdeksasta isoisovanhemmasta kahden henkilön nimen, joista toinen oli elossa kun olin lapsi. Nimet selviäisivät, jos kysyisin.
Kyllä tiedän, sekä isäni että äitini puolelta. Vien joka kesä kukat näiden isoisovanhempien haudoille.
Tiedän, mutta jos en tietäisi, ne olisi helppo selvittää.
Muistan vanhempieni isovanhempien nimistä 5/8 ja loputkin saan hetkessä selville jos vaan plärään vanhemmiltani saamiani papereita. Ja ihan työläisistä tai savupirtin asukkaista on kyse.
Tiedän, tosin yhden isoisovanhemman osalta en ole täysin varma nimen kirjoitusasusta (syntynyt tsaarinvallan Venäjällä, tapettiin Stalinin leireillä), ja muutenkin pieniä epäselvyyksiä, esimerkiksi syntymävuosi ei ole täysin varma. Omat vanhempani ovat nuoria (teinivanhempia, kun synnyin) joten omat isovanhempani olivat myös hyvin nuoria isovanhempia (alle 50v kaikki kun synnyin). Olen heidän kanssaan keskustellut heidän vanhemmistaan, osan heistä olen myös tavannut. Yksi oli varsinainen teräsmummo, asui yksin pikkumökissä ilman sähköä ja juoksevaa vettä. Käytiin siellä kylässäkin kun olin pieni, hänellä oli öljylamppuja.
Jos en muuten tietäisi, niin voisin käydä hautausmailla hautakivistä katsomassa. Sen Siperiassa tapetun haudalle ei kyllä pääse (tuskin sellaista onkaan), mutta hänen yksi tyttärensä hakkautti isän tiedot sitten sukuhaudan kiveen äidin nimen kanssa.
Tiedän kyllä. Tiedän myöskin haudat, kahdella niistä käyn useinkin, toiseen tosin haudattu omat isovanhempani. Olen myös suvustani kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa, etten ole kysellyt suvun edesmenneiltä vanhuksilta historiaa. Nuorena ei tiennyt, että vanhana juuret kiinnostaa.Harva muistaa edes kaikkien isoisovanhempien nimiä heitäkin kun on 8 henkilöä.
Juuri niin. Itse muistan vain äidin isoäidin ja isän isoäidin nimet. Isoisoisien nimistä ei ole aavistustakaan.
Tiedän muut paitsi mummoni vanhemmat. 2/8 oli elossa vielä kun olin koululainen.
Toiselta puolelta tiedän sukuni nimet 1500-luvulle asti. Toiselta en tiedä edes isäni vanhempien nimiä.
Vierailija kirjoitti:
Toiselta puolelta tiedän sukuni nimet 1500-luvulle asti. Toiselta en tiedä edes isäni vanhempien nimiä.
Et muuten varmana tiedä kaikkia etunimiä 1500-luvulle asti. Sukunimet ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarkoittaisi, että tietäisit tuhansia nimiä tai ehkä kymmeniä tuhansia. Et ehkä osaa nimetä kaikkia.
Ei aavistustakaan.