Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisin tyttäreni suostuteltua lukemaan jotain kieltä?

Vierailija
10.12.2014 |

Hei :) 

Tyttäreni on lukion ensimmäisellä ja pelkään että hän tekee kehnot valinnat tulevaisuuden työllistymisensä kannalta :( 

Olen koettanut mainostaa kielenopiskelua hänelle mutta hän ei halua. 

Pakottaa en tietenkään häntä tahdo, ja hänen asiansa se on, mutta miten voisin saada kielen opiskelun kuulostamaan houkuttelevammalta ? :) niin että hän ehkä haluaisikin lukea jotain kieltä? :) 

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 19:07"]

jos nyt totta puhutaan tietoni koulutuksien hyödyllisyydestä on vähän vajavaiset :/ itse olen just humanisti, lastentarhanopettaja  :D enkä tiedä paljoakaan miten luonnontiede-ihmiset työllistyy, tai mitä he edes tekevät.

Kaipa alitajuisesti toivon tytöstä itseni kaltaista :D vaikka rakas hän toki on opiskeli mitä hyvänsä. 

Ei se silti poista faktaa kielet on iso etu työelämässä etenkin jos tyttö päätyy asiakaspalveluun :/

[/quote]

No herraisä, miksi toivot tyttärellesi noin surkeaa kohtaloa kun hänessä on selvästi ainesta enempään? Hänestä voi tulla diplomi-insinööri joka haasteellisissa tehtävissä tienaa kuusi tonnia kuussa, ja sinä haaveilet hänelle jostain asiakaspalvelijan urasta? 

Eikö sinulla ole miestä, joka saisi puhuttua sinulle järkeä!?

Minunkin tyttö on matematiikasta kiinnostunut ja lahjakaskin. Mitä muuta voisi äiti toivoa? Tuuheat ja luonnonkiharat hiukset (jotka hänellä on) ja lähes täydellinen vartalo (joka hänellä on) ei ole mitään verrattuna siihen, että hän on välkky ja ahkera ja pärjää matemaattisissa aineissa loistavasti. Tuntuu aivan mahtavalta, että hän aikoo mennä matematiikkalukioon. Uramahdollisuuksia on vaikka mitä sitten kun on päättänyt, mitä haluaa opiskella. Eikä tarvitse tyytyä pieneen palkkaan. Ja sinä haaveilet lapsestasi asiakaspalvelijaa!? Ryhdistäydy nyt, hyvä nainen! Joskus se on niin, että meidän lapset pystyy paljon enempään kuin mitä me osataan kuvitella ja silloin pitää olla rohkeutta kannustaa lasta saavuttamaan ne omat päämääränsä.

Voi voi kun muistan eräänkin tutun, jonka isä voivotteli opintojen alussa, että tämä yrittää liian vaikeaa, kun oli TKK:lle mennyt opiskelemaan. Mutta niin vain tuli tytöstä tohtori ja hiukkasfyysikko, erittäin menestynyt. Ja isä on luonnollisesti ylpeä kuin mikäkin, vaikka varmasti hävettää että kehtasi sillä tavalla omaa lastaan epäillä. Älä sinäkään tee samaa virhettä!

Vierailija
22/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kielivihamielinen maa. Suomessa ei kannata lukea kieliä, koska niistä ei voi olla ikinä mitään hyötyä. suomella selviää kaikkialla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 18:54"]

Älä pakota häntä opiskelemaan kieliä, vaan ole onnellinen, että hän on hyvä luonnontieteissä!

En voi tätä painottaa liikaa. Älä myöskään kannusta hakeutumaan humanistisille aloille, vaan nimenomaan luonnontieteisiin. Niillä on hyvät työllisyysnäkymät, humanistisilla aloilla ja etenkin kielissä aivan umpisurkeat, niin huonot että sanat eivät riitä kuvaamaan - paitsi joillakin opettajilla, mutta ei niilläkään välttämättä nyt kun vieraiden kielten suosio laskee kuin lehmän häntä.

Jos tyttö haluaa jostakin syystä oppia vielä jonkin vieraan kielen, niin kaikkein järkevintä on siinä tapauksessa lähteä ulkomaille vaihtoon. Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanon, että kieliä ei opita koululuokassa, vaan ulkomailla.

Erehdyin itse aikoinani lukemaan kieliä sekä lukiossa että yliopistossa ja kadun sitä, että valitsin ne ammatikseni. Olen hakemassa nyt yli kolmekymppisenä luonnontieteelliselle alalle, koska humanistien työtilanne on luokattoman huono. Tarjolla on joko alipalkattua riistoa tai orjapalkattua freelancer-riistoa, josta ei kerry edes eläkettä tai sosiaaliturvaa.

[/quote]

jos nyt totta puhutaan tietoni koulutuksien hyödyllisyydestä on vähän vajavaiset :/ itse olen just humanisti, lastentarhanopettaja  :D enkä tiedä paljoakaan miten luonnontiede-ihmiset työllistyy, tai mitä he edes tekevät.

Kaipa alitajuisesti toivon tytöstä itseni kaltaista :D vaikka rakas hän toki on opiskeli mitä hyvänsä. 

Ei se silti poista faktaa kielet on iso etu työelämässä etenkin jos tyttö päätyy asiakaspalveluun :/

[/quote]

Olen samaa mieltä niiden kanssa, jotka kehottavat tyttöä vain keskittymään matemaattisiin aineisiin. On hienoa, jos on matemaattisesti lahjakas, koska se avaa ovat moniin koulutuksiin ja ammatteihin. Kyllä englanti ja ruotsi riittävät kieliaineiksi koulussa. Nyt lukiossa voi keskittyä siihen, että omaksuu matikan, kemian ja fysiikan kurssit mahdollisimman hyvin. Eri asia olisi, jos tyttäresi olisi motivoitunut kielten opiskeluun, mutta kun hän ei ole, niin on turha patistaa häntä siihen.

Ja jos tyttäresi sitten lukion jälkeen haluaa opiskella kieliä, hän voi lyhyesssä ajassa suorittaa lukion kursseja vastaavan oppimäärän vaikka kesäyliopistossa. 

Vierailija
24/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 19:25"]

Valitettavasti hänellä on vain kaksi kieltä. Enkku lähestulkoon natiivin tasoinen tosin koska mieheni ja hänen isänsä toinen äidinkieli on englanti ja hän puhui/puhuu englantia tytön kanssa. 

:( eli nyt olis viimeinen tilaisuus :/

tajuan kyllä että matikka ja ne ei varmaan ole helppoja mutta tarvisiiko hänen nyt jokaista fysiikan ja matikan syventävää lukea :| kuten hän näyttää täällä valinneen 

jos saisi jonkun kompromissin aikaan :/

[/quote]

Kuulehan humanisti, älä sinä nyt mene torppaamaan tytön kunnianhimoisia tavoitteita niillä kielihaihatteluillasi! Lukio ei ole mikään viimeinen tilaisuus oppia kieliä, eikä niitä lukiossa opi vaikka yrittäisikin. Se tuntimäärä mikä lukiossa on kielille on surkeaakin surkeampi, ei siinä mitään merkityksellistä ehdi oppia. Jos hän nyt ottaisi vaikka saksan, niin hän ehtisi oppia sen verran että osaa ravintolassa tilata Bratwurstin ja Apfelstrudelin. Ei sillä kielitaidolla tee työmarkkinoilla yhtään mitään.

Jos hän nyt alkaisi jonkun uuden kielen taistella, kun hänellä on nämä vaativat ja työläät kurssit valittuna, niin saattaisi hyvinkin käydä niin, että nämä tärkeämmät aineet kärsisivät niistä kielistä. Ja kun hän hakee Aalto-yliopistoon lukemaan vaikka automaatiotekniikkaa, niin ei niistä kielien numeroista taida saada pääsykokeissa mitään hyvitystä. Sen sijaan matematiikan ja fysiikan/kemian numerot merkkaa.

On hieno homma, että hän osaa englantia hyvin, koska se on kuitenkin tieteen kieli jota tarvitaan opinnoissa ja työelämässä. Noista muista kielistä en olisi niin huolissani. 

Vierailija
25/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko ap matkustelleet paljon? Meillä ainakin reissaaminen sai lapset kiinnostumaan kielistä ja uusista kulttuureista jo pieninä. 

Heillä oli koulussa kaikki mahdolliset ylimääräiset kielet mitä pystyi ottamaan. Yksi luki jopa vuoden kiinaa lukiossa.  2/4 on opiskellut ja työskennellyt ulkomailla ja muutkin reissaavat monta kertaa vuodessa.

Vierailija
26/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No herraisä, miksi toivot tyttärellesi noin surkeaa kohtaloa kun hänessä on selvästi ainesta enempään? Hänestä voi tulla diplomi-insinööri joka haasteellisissa tehtävissä tienaa kuusi tonnia kuussa, ja sinä haaveilet hänelle jostain asiakaspalvelijan urasta? 

Minunkin tyttö on matematiikasta kiinnostunut ja lahjakaskin. Mitä muuta voisi äiti toivoa? Tuuheat ja luonnonkiharat hiukset (jotka hänellä on) ja lähes täydellinen vartalo (joka hänellä on) ei ole mitään verrattuna siihen, että hän on välkky ja ahkera ja pärjää matemaattisissa aineissa loistavasti. Tuntuu aivan mahtavalta, että hän aikoo mennä matematiikkalukioon. Uramahdollisuuksia on vaikka mitä sitten kun on päättänyt, mitä haluaa opiskella. Eikä tarvitse tyytyä pieneen palkkaan. Ja sinä haaveilet lapsestasi asiakaspalvelijaa!? Ryhdistäydy nyt, hyvä nainen! Joskus se on niin, että meidän lapset pystyy paljon enempään kuin mitä me osataan kuvitella ja silloin pitää olla rohkeutta kannustaa lasta saavuttamaan ne omat päämääränsä.

Voi voi kun muistan eräänkin tutun, jonka isä voivotteli opintojen alussa, että tämä yrittää liian vaikeaa, kun oli TKK:lle mennyt opiskelemaan. Mutta niin vain tuli tytöstä tohtori ja hiukkasfyysikko, erittäin menestynyt. Ja isä on luonnollisesti ylpeä kuin mikäkin, vaikka varmasti hävettää että kehtasi sillä tavalla omaa lastaan epäillä. Älä sinäkään tee samaa virhettä!

[/quote]

Noh, myönnän kyllä että minulla on hieman ennakkoluuloja luonnontieteellisiä aloja kohtaan :') varmaan pitäisi ottaa selvää asioista :) 

Minunkin tyttäreni pärjää hienosti matikassa, pelkkiä kymppejä hänellä on siinä mutta en jotenkin ole osannut arvostaa sitä :/ 

Jotenkin tuntuu hassulta että numeroiden pyörittelystä olisi mitään iloa koska matikka tuntuu niin irralliselta reaalimaailmaan. 

Vaikka tajuan että minulla taitaa olla jonkinasteinen asennevamma :/ 

Ja varmaan tärkeintä on loppujen lopuksi että hän on itse tyytyväinen. Jos numeroiden pyörittely saa hänet onnelliseksi niin sitten pyöritelkööt numeroita :') 

-ap

Vierailija
27/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 19:32"]

[/quote]

[/quote]

Noh, myönnän kyllä että minulla on hieman ennakkoluuloja luonnontieteellisiä aloja kohtaan :') varmaan pitäisi ottaa selvää asioista :) 

Minunkin tyttäreni pärjää hienosti matikassa, pelkkiä kymppejä hänellä on siinä mutta en jotenkin ole osannut arvostaa sitä :/ 

Jotenkin tuntuu hassulta että numeroiden pyörittelystä olisi mitään iloa koska matikka tuntuu niin irralliselta reaalimaailmaan. 

Ja varmaan tärkeintä on loppujen lopuksi että hän on itse tyytyväinen. Jos numeroiden pyörittely saa hänet onnelliseksi niin sitten pyöritelkööt numeroita :') 

-ap

[/quote]

Ai matikka on irrallista reaalimaailmaan? Kovia väitöksiä. Fysiikkakin on varmaan irrallista reaalimaailmaan?

Vierailija
28/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 19:27"]

Suomi on kielivihamielinen maa. Suomessa ei kannata lukea kieliä, koska niistä ei voi olla ikinä mitään hyötyä. suomella selviää kaikkialla.

[/quote]

Ei nyt ole siitä kyse. Englanti on toinen kotimainen ja sitä on jokaisen syytä osata kunnolla, etenkin jos tähtää asiantuntijatehtäviin. Mutta se kielitaito ei ole kuitenkaan sitä ammatillista ydinosaamista. Se on apuväline ja työelämässä on tärkeintä tulla ymmärretyksi sillä vieraalla kielellä. Lukiossa ei kuitenkaan opi ammatillista sanastoa, joten se oman alan kielitaito hankitaan loppupeleissä työelämässä. 

Sen sijaan jos suorittaa lukion kukkaismeiningillä, että lukee vain lyhyen matematiikan ja paljon kieliä, niin kyllä aika paljon opintoaloja - ja nimenomaan niitä, mistä maksetaan kunnollista palkkaa - sulkeutuu pois omista mahdollisuuksista.

Vierailija
29/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän sitä voi toista pakottaa. Itsekin olen lukiossa ja luen suomen kielen lisäksi neljää eri kieltä. Noi numerot ei oo mun juttu. Jokaisella on vahvuutensa.

Vierailija
30/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 19:32"]

[/quote]

[/quote]

-ap

[/quote]

Ai matikka on irrallista reaalimaailmaan? Kovia väitöksiä. Fysiikkakin on varmaan irrallista reaalimaailmaan?

[/quote]

En sanonut niin, sanoin vain että minulle se näyttäytyy irrallisena. Ja kyllä, luin lyhyen matikan huonoilla arvosanoilla, ja myönnän kyllä auliisti tietojeni vajavaisuuden tässä kohtaa. 

Sanoin miltä minusta tuntuu :( 

varmaan matikka on ihan tärkeä aine :) 

Vierailija
31/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupaa ulkomaanmatka maahan jossa ko. kieltä puhutaan. 

Mun tyttö motivoitui ihan älyttömästi englannin opiskelusta kun oli ysin jälkeen kesällä kielikurssilla Englannissa. Nyt on saanut lukion ekalla kymppejä kokeista. Kysyin, että oppiko hän niin paljon siellä, niin ei, mutta hän huomasi miten tärkeää on osata kieliä.

Vierailija
32/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti hänellä on vain kaksi kieltä. Enkku lähestulkoon natiivin tasoinen tosin koska mieheni ja hänen isänsä toinen äidinkieli on englanti ja hän puhui/puhuu englantia tytön kanssa. 

:( eli nyt olis viimeinen tilaisuus :/

tajuan kyllä että matikka ja ne ei varmaan ole helppoja mutta tarvisiiko hänen nyt jokaista fysiikan ja matikan syventävää lukea :| kuten hän näyttää täällä valinneen 

jos saisi jonkun kompromissin aikaan :/

[/quote] mikäli haluaa lääkikseen niin kannattaa ja lisäksi biologian syventävät

Vierailija
33/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä kieli ehtii opiskella myöhemminkin, jos sille tuntee tarvetta. Anna tytön päättää.

Vierailija
34/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutatpa hyvin yksinkertaiselta. Parempi ettet puhu tyttärellesi yhtään mitään opiskelusta. Ei ihme että lastentarhassa työskentelevä ei ymmärrä matematiikkaa ja sen arvoa.

Vierailija
35/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 19:58"]

Vaikutatpa hyvin yksinkertaiselta. Parempi ettet puhu tyttärellesi yhtään mitään opiskelusta. Ei ihme että lastentarhassa työskentelevä ei ymmärrä matematiikkaa ja sen arvoa.

[/quote]

olen varmaan yksinkertainen :( 

toivon silti vain parasta tyttärelleni ja yritän olla hyvä äiti. 

Myönnän kyllä että tietämyksessäni tämän suhteen on puutteita. Olen silti valmis kuuntelemaan neuvoja. 

Mitä aloja sellainen matikasta ja fysiikasta kiinnostunut tyttö voisi sitten ajatella? Matikan ope? Insinööri? 

Vierailija
36/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

#15 taas.

Ymmärrän, jos et näe luonnontieteiden opiskelua yhtä tärkeänä, koska et ole itse niitä opiskellut. Totuus on kuitenkin, että luonnontieteissä on tulevaisuus. Toki tarvitaan myös kieliä, mutta niistä ei kannata ottaa itselleen ammattia. 

Älkääkä nyt teilatko ap:ta noin pahasti! Hänhän myönsi jo, että ei oikeastaan tiedä matematiikasta mitään. Niin kuin en minäkään tiennyt ennen kuin menin takaisin iltalukioon. Pudotus oli kova, kun olin lukenut nimenomaan vain kieliä ja lyhyen matikan. En osannut myöskään arvostaa luonnontieteellisiä aineita ennen kuin aloin niitä opiskella.

En halua kuitenkaan sanoa, että kielten opiskelu on turhaa, päinvastoin. Olen iloinen siitä, että olen opiskellut kaikenlaista, mikä on avartanut ajattelua. Mutta ammatiksi en kieliä suosittele kenellekään. 

Ja jos tyttärestäsi tulee esim. tutkija, niin tieteen kieli on nyt ja varmasti vielä koko elinaikanamme englanti. Joten jos se on kunnossa, niin ei ole mitään hätää. Jos tähtää kansainväliselle uralle, se vie varmasti ympäri maailman ja kieliä tulee opittua siinä sivussa :)

Vierailija
37/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi voi opiskella ihan mitä vain aloja. Mahdollisuuksia on valtavasti. Ei niitä pysty edes luettelemaan. Periaatteessa kaikki, mitä voi opiskella lääketieteellisessä, teknillisissä korkeakouluissa, luonnontieteellisissä (matematiikka, fysiikka, kemia, biokemia, solubiologia jne.), amk:n insinööripuolella, hammaslääketieteellisessä jne. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään. Vaihtoehdoista ei siis tule olemaan pula.

Vierailija
38/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 20:12"]

Tyttäresi voi opiskella ihan mitä vain aloja. Mahdollisuuksia on valtavasti. Ei niitä pysty edes luettelemaan. Periaatteessa kaikki, mitä voi opiskella lääketieteellisessä, teknillisissä korkeakouluissa, luonnontieteellisissä (matematiikka, fysiikka, kemia, biokemia, solubiologia jne.), amk:n insinööripuolella, hammaslääketieteellisessä jne. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään. Vaihtoehdoista ei siis tule olemaan pula.

[/quote]

Otin asian puheeksi tyttäreni kanssa äsken. Hän kertoi että on kyllä harkinnut kieltä mutta sanoo että haluaa insinööriksi ja tahtoo siksi säästä kaikki voimavaransa matikkaan ja fysiikkaan jotta saa pidettyä 10-9 niissä ja kirjoitettua niistä hyvät arvosanat. 

Hän sai nyt minut vakuuttuneeksi että hän taitaa tosiaan tietää mitä on tekemässä, eikä vain ole laiska. 

Haluan tukea häntä unelmissaan olivat ne mitä hyvänsä. Ja tosiaan hyvä tietää että kieliä pysyy opiskelee myöhemminkin. :) 

Löysin vähän ristiriitaista tietoa noiden ammattikorkeiden pisterajoista mutta yleisen nopean googlauksen perusteella hänen suunnitelmansa ei ole mitenkään kamalan epärealistinen :') 

Vierailija
39/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 20:12"]

[/quote]

Otin asian puheeksi tyttäreni kanssa äsken. Hän kertoi että on kyllä harkinnut kieltä mutta sanoo että haluaa insinööriksi ja tahtoo siksi säästä kaikki voimavaransa matikkaan ja fysiikkaan jotta saa pidettyä 10-9 niissä ja kirjoitettua niistä hyvät arvosanat. 

Hän sai nyt minut vakuuttuneeksi että hän taitaa tosiaan tietää mitä on tekemässä, eikä vain ole laiska. 

Haluan tukea häntä unelmissaan olivat ne mitä hyvänsä. Ja tosiaan hyvä tietää että kieliä pysyy opiskelee myöhemminkin. :) 

Löysin vähän ristiriitaista tietoa noiden ammattikorkeiden pisterajoista mutta yleisen nopean googlauksen perusteella hänen suunnitelmansa ei ole mitenkään kamalan epärealistinen :') 

[/quote]

Kai se DI:ksi meinaa eikä insinööriksi. Itse pääsin insinööriopintoihin aika helpolla.

Vierailija
40/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 19:31"]

Olen samaa mieltä niiden kanssa, jotka kehottavat tyttöä vain keskittymään matemaattisiin aineisiin. On hienoa, jos on matemaattisesti lahjakas, koska se avaa ovat moniin koulutuksiin ja ammatteihin. Kyllä englanti ja ruotsi riittävät kieliaineiksi koulussa. Nyt lukiossa voi keskittyä siihen, että omaksuu matikan, kemian ja fysiikan kurssit mahdollisimman hyvin. Eri asia olisi, jos tyttäresi olisi motivoitunut kielten opiskeluun, mutta kun hän ei ole, niin on turha patistaa häntä siihen.

Ja jos tyttäresi sitten lukion jälkeen haluaa opiskella kieliä, hän voi lyhyesssä ajassa suorittaa lukion kursseja vastaavan oppimäärän vaikka kesäyliopistossa. 

[/quote]

Mutta jos se matematiikka ja luonnontieteet ovat helppoja, niin eipä yksi ylimääräinen kieli siinä rinnalla ainakaan haittaa. Enemmän haittaa voi olla siitä, jos lukiossakaan ei tarvitse tehdä mitään kymppien ja laudaturien eteen, koska yliopistossa se sitten varmasti kostautuu kun joutuukin tosissaan tekemään niitä laskuharjoituksia.

Nimimerkki: Lukion laaja matematiikka, fysiikka ja kemia + 3 ylimääräistä kieltä, DI, teknillinen fysiikka.