Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saisin tyttäreni suostuteltua lukemaan jotain kieltä?

Vierailija
10.12.2014 |

Hei :) 

Tyttäreni on lukion ensimmäisellä ja pelkään että hän tekee kehnot valinnat tulevaisuuden työllistymisensä kannalta :( 

Olen koettanut mainostaa kielenopiskelua hänelle mutta hän ei halua. 

Pakottaa en tietenkään häntä tahdo, ja hänen asiansa se on, mutta miten voisin saada kielen opiskelun kuulostamaan houkuttelevammalta ? :) niin että hän ehkä haluaisikin lukea jotain kieltä? :) 

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 20:42"]

Otin asian puheeksi tyttäreni kanssa äsken. Hän kertoi että on kyllä harkinnut kieltä mutta sanoo että haluaa insinööriksi ja tahtoo siksi säästä kaikki voimavaransa matikkaan ja fysiikkaan jotta saa pidettyä 10-9 niissä ja kirjoitettua niistä hyvät arvosanat. 

Hän sai nyt minut vakuuttuneeksi että hän taitaa tosiaan tietää mitä on tekemässä, eikä vain ole laiska. 

Haluan tukea häntä unelmissaan olivat ne mitä hyvänsä. Ja tosiaan hyvä tietää että kieliä pysyy opiskelee myöhemminkin. :) 

Löysin vähän ristiriitaista tietoa noiden ammattikorkeiden pisterajoista mutta yleisen nopean googlauksen perusteella hänen suunnitelmansa ei ole mitenkään kamalan epärealistinen :') 

[/quote]

Ai miten hienoa, minä varmaan itkisin onnesta jos kuulisin tuollaista oman tyttäreni suusta. Äläkä sinä niistä ammattikorkeista murehdi, tyttäresi menee varmaankin korkeakouluun :-) Hyvässä lykyssä saat vävyksesikin reippaan insinöörin!

Vierailija
42/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 20:49"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 19:31"]

Olen samaa mieltä niiden kanssa, jotka kehottavat tyttöä vain keskittymään matemaattisiin aineisiin. On hienoa, jos on matemaattisesti lahjakas, koska se avaa ovat moniin koulutuksiin ja ammatteihin. Kyllä englanti ja ruotsi riittävät kieliaineiksi koulussa. Nyt lukiossa voi keskittyä siihen, että omaksuu matikan, kemian ja fysiikan kurssit mahdollisimman hyvin. Eri asia olisi, jos tyttäresi olisi motivoitunut kielten opiskeluun, mutta kun hän ei ole, niin on turha patistaa häntä siihen.

Ja jos tyttäresi sitten lukion jälkeen haluaa opiskella kieliä, hän voi lyhyesssä ajassa suorittaa lukion kursseja vastaavan oppimäärän vaikka kesäyliopistossa. 

[/quote]

Mutta jos se matematiikka ja luonnontieteet ovat helppoja, niin eipä yksi ylimääräinen kieli siinä rinnalla ainakaan haittaa. Enemmän haittaa voi olla siitä, jos lukiossakaan ei tarvitse tehdä mitään kymppien ja laudaturien eteen, koska yliopistossa se sitten varmasti kostautuu kun joutuukin tosissaan tekemään niitä laskuharjoituksia.

Nimimerkki: Lukion laaja matematiikka, fysiikka ja kemia + 3 ylimääräistä kieltä, DI, teknillinen fysiikka.

[/quote]

Respect :D itse olen lukion tokalla enkä jaksa lukea muuta kun matikkaa ja fyssaa en sitten millään :( yritin Saksan kanssa mutta pakko oli pudottaa kun en vaan pysynyt muiden matkassa. 

Matikka ja fyssa onneks sujuu hyvin :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 20:44"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 20:12"]

Tyttäresi voi opiskella ihan mitä vain aloja. Mahdollisuuksia on valtavasti. Ei niitä pysty edes luettelemaan. Periaatteessa kaikki, mitä voi opiskella lääketieteellisessä, teknillisissä korkeakouluissa, luonnontieteellisissä (matematiikka, fysiikka, kemia, biokemia, solubiologia jne.), amk:n insinööripuolella, hammaslääketieteellisessä jne. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään. Vaihtoehdoista ei siis tule olemaan pula.

[/quote]

Otin asian puheeksi tyttäreni kanssa äsken. Hän kertoi että on kyllä harkinnut kieltä mutta sanoo että haluaa insinööriksi ja tahtoo siksi säästä kaikki voimavaransa matikkaan ja fysiikkaan jotta saa pidettyä 10-9 niissä ja kirjoitettua niistä hyvät arvosanat. 

Hän sai nyt minut vakuuttuneeksi että hän taitaa tosiaan tietää mitä on tekemässä, eikä vain ole laiska. 

Haluan tukea häntä unelmissaan olivat ne mitä hyvänsä. Ja tosiaan hyvä tietää että kieliä pysyy opiskelee myöhemminkin. :) 

Löysin vähän ristiriitaista tietoa noiden ammattikorkeiden pisterajoista mutta yleisen nopean googlauksen perusteella hänen suunnitelmansa ei ole mitenkään kamalan epärealistinen :') 

[/quote]

Kai se DI:ksi meinaa eikä insinööriksi. Itse pääsin insinööriopintoihin aika helpolla.

[/quote]

Sanoi vain "tekniikan alalle insinööripuolelle" :D 

jotenkin tuntuu tyhmälle miten vielä tässä olen pari viikkoa tuskaillut huolissani hänen tulevaisuudestaan vaikka nyt pitää kyllä myöntää että hän taisi olla asioista minua paremmin selvillä. :D 

Vierailija
44/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:00"]

Olen samaa mieltä niiden kanssa, jotka kehottavat tyttöä vain keskittymään matemaattisiin aineisiin. On hienoa, jos on matemaattisesti lahjakas, koska se avaa ovat moniin koulutuksiin ja ammatteihin. Kyllä englanti ja ruotsi riittävät kieliaineiksi koulussa. Nyt lukiossa voi keskittyä siihen, että omaksuu matikan, kemian ja fysiikan kurssit mahdollisimman hyvin. Eri asia olisi, jos tyttäresi olisi motivoitunut kielten opiskeluun, mutta kun hän ei ole, niin on turha patistaa häntä siihen.

Ja jos tyttäresi sitten lukion jälkeen haluaa opiskella kieliä, hän voi lyhyesssä ajassa suorittaa lukion kursseja vastaavan oppimäärän vaikka kesäyliopistossa. 

[/quote]

Mutta jos se matematiikka ja luonnontieteet ovat helppoja, niin eipä yksi ylimääräinen kieli siinä rinnalla ainakaan haittaa. Enemmän haittaa voi olla siitä, jos lukiossakaan ei tarvitse tehdä mitään kymppien ja laudaturien eteen, koska yliopistossa se sitten varmasti kostautuu kun joutuukin tosissaan tekemään niitä laskuharjoituksia.

Nimimerkki: Lukion laaja matematiikka, fysiikka ja kemia + 3 ylimääräistä kieltä, DI, teknillinen fysiikka.

[/quote]

Respect :D itse olen lukion tokalla enkä jaksa lukea muuta kun matikkaa ja fyssaa en sitten millään :( yritin Saksan kanssa mutta pakko oli pudottaa kun en vaan pysynyt muiden matkassa. 

[/quote]

Mieluummin noin päin, että edes kokeilee miten se ylimääräinen kieli siinä sujuu. Jos tulee liian työlääksi, niin sen voi sitten jättää pois! Sitten ei ainakaan tarvitse jälkeenpäin harmitella, ettei edes kokeillut. Eikä sekään haittaa, jos siitä ylimääräisestä kielestä pääsee vain rimaa hipoen läpi, mikään oppi ei koskaan mene hukkaan ja niistä alkeistakin voi yllättäen olla joskus vielä jotain hyötyä.

Arvostan sitä, että olet edes yrittänyt! :)

(Olen siis tuo edellinen fyysikko)

Vierailija
45/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:16"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mieluummin noin päin, että edes kokeilee miten se ylimääräinen kieli siinä sujuu. Jos tulee liian työlääksi, niin sen voi sitten jättää pois! Sitten ei ainakaan tarvitse jälkeenpäin harmitella, ettei edes kokeillut. Eikä sekään haittaa, jos siitä ylimääräisestä kielestä pääsee vain rimaa hipoen läpi, mikään oppi ei koskaan mene hukkaan ja niistä alkeistakin voi yllättäen olla joskus vielä jotain hyötyä.

[/quote]

Näin, minä sinnittelin kaksi kurssia mutta kun piti valita kemian syventävän ja Saksan välillä niin sitten valinta oli selvä koska kemiaa tulen todennäköisesti tarvimaan (haaveena biokemia) mutta Saksaa en oikeastaan edes oppinut koska tahti oli liian nopea ja jaksot koko ajan täynnä 9-17 päiviä :')

Vierailija
46/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:16"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Näin, minä sinnittelin kaksi kurssia mutta kun piti valita kemian syventävän ja Saksan välillä niin sitten valinta oli selvä koska kemiaa tulen todennäköisesti tarvimaan (haaveena biokemia) mutta Saksaa en oikeastaan edes oppinut koska tahti oli liian nopea ja jaksot koko ajan täynnä 9-17 päiviä :')

[/quote]

sama tilanne :D ja vasta ykkösellä oon :D

Vierailija
47/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimääräisillä kielillä ei tee juuri mitään luonnontiede/insinöörimaailmassa. Hyvä englanninkielen taito on paljon tärkeämpää + tietysti matikka, fyssa, kemia ja biologia.

Itse DI:nä olen lukenut lisäksi enkun ja ruotsin lisäksi saksaa ja ranskaa, mutta työelämässä käytän vain englantia.

Vierailija
48/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:32"]

Ylimääräisillä kielillä ei tee juuri mitään luonnontiede/insinöörimaailmassa. Hyvä englanninkielen taito on paljon tärkeämpää + tietysti matikka, fyssa, kemia ja biologia.

Itse DI:nä olen lukenut lisäksi enkun ja ruotsin lisäksi saksaa ja ranskaa, mutta työelämässä käytän vain englantia.

[/quote]

Hyvä eli tyttäreni on valinnut oikeat aineet insinöörikoulutusta ajatellen? 

Hänellä on kaikki luonnontieteiden kurssit valittuna :) toisaalta otetaanhan sinne porukkaa amiksestakin joten luulisin että hän pärjää?

-ap 

Vierailija
49/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos varallisuutta löytyy ja tyttöä yhtään kiinnostaa, niin vaihto-oppilasvuosi ei mene koskaan hukkaan. Espanjan tai ranskankielinen maa voisi olla tosi hyvä. Tai miksei vaikka japani jos haluaa jotain vähän erilaisempaa.

Vierailija
50/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:39"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:32"]

[/quote]

Hyvä eli tyttäreni on valinnut oikeat aineet insinöörikoulutusta ajatellen? 

Hänellä on kaikki luonnontieteiden kurssit valittuna :) toisaalta otetaanhan sinne porukkaa amiksestakin joten luulisin että hän pärjää?

-ap 

[/quote]

Joo, hyvälle kuulostaa :) tärkeimmät on matikka ja fysiikka

Ja suht alhaiset ne pisterajat taitaa olla, ja AMK-matikka on helppoa jos tytölläsi on kerta 10 pitkässä matikassa. Oikeastaan sisäänpääsy on melkein varma jos hän tosiaan panostaa noin kovasti :) 

Vierailija
51/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:44"]

Jos varallisuutta löytyy ja tyttöä yhtään kiinnostaa, niin vaihto-oppilasvuosi ei mene koskaan hukkaan. Espanjan tai ranskankielinen maa voisi olla tosi hyvä. Tai miksei vaikka japani jos haluaa jotain vähän erilaisempaa.

[/quote]

olisi hienoa mutta perheellemme ei valitettavsti ole niin suuret tulot että se olisi mahdollista :( 

-ap

Vierailija
52/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu ja onnea matkaan tyttärelle :)

taas huomaa että kannattaa luottaa nuoriin :) 

Vierailija
53/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa hänelle matka esim. englantiin kesälomalla jos saa englannista 8-10 kevään päättötodistukseen. Tai kielikurssi ulkomailla?

Vierailija
54/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 20:05"]

Mitä aloja sellainen matikasta ja fysiikasta kiinnostunut tyttö voisi sitten ajatella? Matikan ope? Insinööri? 

[/quote]

Diplomi-insinöörin opinnot ovat varmin valinta, joskin nykyään epävarma sekin. Mutta takuuvarmasti antaa paremmat mahdollisuudet kuin kielten opiskelu. Niitä on teollisuudessa hyvin monenlaisissa asiantuntijatehtävissä. Jos luonnetta riittää, niin se on arvostettu koulutus myös johtajille ja teknisille myyjille ja asiakaspalvelijoille (esim. business to business -huoltotehtävät high tech laitteille). Se tarjoaa myös reitin tieteelliseen tutkimukseen ja akateemiseen uraan, jos se puoli kiinnostaa enemmän.

Noissa töissä pärjää yleensä aika pitkälle englannilla. Se on tieteen ja tekniikan maailmankieli. Nykyään noissa hommissa on ihmisiä kaikkialta maailmassa ja suurimmalla osalla on työkielenä englanti myös Keski-Euroopassa. Sen ylimääräisen kielen voi minusta opiskella sitten, jos ura näyttää vievän johonkin maahan. Tietenkin se helpottaa arkielämää, vaikka töissä pärjäisikin englannilla. Mutta sitä ei kannata vatvoa etukäteen. Kukaan ei tiedä missä niitä hommia on 10 tai 30 vuoden kuluttua.

Tuo alan kansainvälisyys on tekniikan ja luonnontieteen opiskelijalle myös haitta. Niillä aloilla joutuu kilpailemaan koko maailmaa vastaan. Monella muulla alalla ollaan riippuvaisempia paikallisten säädöksien ja kulttuurien tuntemuksesta, mutta fysiikan lait ovat samat kaikkialla maailmassa. Mutta yhtä kaikki, tekniikka on ylivoimainen alavalinta kielten asiantuntijoihin verrattuna, jos kiinnostusprofiili vähänkin vetää sinne.

Vierailija
55/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:53"]

[/quote]

olisi hienoa mutta perheellemme ei valitettavsti ole niin suuret tulot että se olisi mahdollista :( 

-ap

[/quote]

No, hän voi sitten korkeakoulusta mennä erasmus tms stipendin turvin mikäli kiinnostaa.

Vierailija
56/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:09"]

[/quote]

-ap

[/quote]

No, hän voi sitten korkeakoulusta mennä erasmus tms stipendin turvin mikäli kiinnostaa.

[/quote]

jaetaanko niitä muka AMK-opiskelijoillekin?! Haluaisin vaihtoon mutta opiskelen sairaanhoitajaksi ja mun mielestä stipendejä saa valitettavasti vaan yliopistojen oppilaat ? Vai olenko väärässä, sekin paljon mahdollista.

Vierailija
57/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi suunnitelmat kuulostavat erittäin fiksuilta, ja mahtavaa että hänellä on noin hyvät taipumukset luonnotieteisiin. Luonnontieteellisillä aloilla palkkaus on hyvä, ja naisia näille aloille kaivataan erityisesti.

Mutta: kielten opiskelu ei IKINÄ mene hukkaan. Pelkkä englannin + ruotsin osaaminen ei ole työmarkkinoilla enää mikään meriitti, vaan itsestäänselvä vaatimus. Esim. saksan osaamisesta voi olla insinöörille todella paljon hyötyä. Monipuolinen kielitaito on yksi tärkeä keino erottua työmarkkinoilla. Suosittelisin tyttöäsi siis ainakin kokeilemaan jotakin kolmatta kieltä. Kerroit, että englanti ja ruotsi sujuvat hyvin, joten kielellistä lahjakkuuttakin tytöltä luultavasti löytyy. Tällöin uuden kielen oppiminen voi olla helppoa, vaikkei se tietenkään aivan itsestään tule. Lisäksi uuden kielen oppiminen nuorena on huomattavasti helpompaa kuin aikuisiällä. Toki lukiossa opittuja alkeita voi syventää aikuisiällä.

Tietysti tärkeintä on, että tyttösi selviytyy lukiosta, eikä opiskelu käy liian raskaaksi, mutta ei uuden kielen kokeilemisessa ainakaan mitään häviä.

t. kieltenope + opo (ja joo, tottakai mielipiteeni on puolueellinen ;))

Vierailija
58/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:13"]

[/quote]

-ap

[/quote]

[/quote]

jaetaanko niitä muka AMK-opiskelijoillekin?! Haluaisin vaihtoon mutta opiskelen sairaanhoitajaksi ja mun mielestä stipendejä saa valitettavasti vaan yliopistojen oppilaat ? Vai olenko väärässä, sekin paljon mahdollista.

[/quote]

En tiedä, kannattaa varmaan omalta koulultasi kysellä. Teknillisellä korkeakoululla ainakin on omat ulkomaanvaihto ja stipendiohjelmansa.

Vierailija
59/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:13"]

[/quote]

-ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

erasmus-ohjelma on valitettavasti vain yliopistojen oppilaille (ainakin näin olen käsittänyt)

Edes AP ei tosin taida tietää onko hänen tyttärensä menossa insinööri vai DI koulutukseen :D 

Vierailija
60/71 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa vanhanaikaiselta ja yksinkertaiselta ihmiseltä, sori vaan. Kuulostaa siltä, että hänen mielestään tytön pitää kouluttautua naisten töihin, eikä missään nimessä esim. tekniikan alalle.

Oikeesti, ap, kannusta tyttöäsi lukemaan ne matikat ja fysiikat! Jos hän on lahjakas, hänen kannattaa ehdottomasti pyrkiä lukion jälkeen yliopistoon eikä ammattikorkeaan.

Lue koulutusaloista vaikka netistä, niin tiedät vähän enemmän asioista.