Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Eläkepomo nuorten eläkesäästämisestä: Suurin osa ei pysty rikastumaan

Vierailija
20.04.2026 |

Lukiko joku tämän Ylen jutun? Mitä mielipiteitä tämä herättää?

"Lähes puolet nuorista aikuisista säästää eläkeaikaa varten, kertoi Eläketurvakeskuksen tutkimus maaliskuussa. Taustalla on nuorten heikentynyt luottamus eläkejärjestelmää kohtaan.

Saman tutkimuksen mukaan jopa puolet näistä omatoimisista eläkesäästäjistä aikoo käyttää sijoituksiaan lopettaakseen työnteon ennen aikojaan.

Suomen suurimmat eläkevakuutusyhtiön Kevan toimitusjohtaja ja pitkän linjan talouskommentaattori Jaakko Kiander ei oikein usko näihin suunnitelmiin."

https://yle.fi/a/74-20221490

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av:lla jokaisella eläkesäästäjällä on 500 000 euron pesämuna sijoituksista.

Vierailija
2/47 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei usko vai ei halua uskoa? No hän ei ole näkemässä kun nykynuoret eläköityy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaakko yrittää pelotella nuoria kusi omassa sukassa, ettei omaa eläkettä leikata maksimissaan kymmeneen tuhanteen 😂 

Vierailija
4/47 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevan johtaja puhuu Kevan tärkeyden puolesta ja kuinka eläkejärjestelmä ei ole pyramidihuijaus? No onpa yllätysten yllätys.

Vierailija
5/47 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamus järjestelmään on mennyttä, siinä ei johtajien lätinät enää auta.

Vierailija
6/47 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämäkin trendi tullut jenkeistä, jossa kunnon eläkkeen saaminen on  aina tuurista kiinni eli viimeisen työnantajan eläkekassan varoista tai varattomuudesta.

Vierailija
7/47 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuulun näihin sijoittaviin nuoriin, jos nyt 36-v vielä lasketaan nuoreksi. Kohta 125 000 e salkku, sijoituksiin menee tällä hetkellä 1000-2000 e/kk ylitöiden määrästä riippuen. Kyllä itse tämän ainakin vaurastumiseksi lasken tavallisena duunarina, mutta onhan nämä pikkurahoja tuollaiselle kovapalkkaiselle pomolle.

Vierailija
8/47 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se vain on, että nuoret ei enää hassaa rahaa turhuuteen, koska raha on valtaa, mutta oikeassa tuo ukko on myös. Pelkillä indekseillä ei pitkälle pötkitä vaan pitäisi olla poikkeuksellisen lahjakas, ja kylmähermoinen treidaaja, jos haluaa todella vaurastua👍👍

Vierailija
9/47 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän sanoi, että eläkeikää varten säästäminen on järkevää, mutta harva pieni- tai keskituloinen onnistuu säästämään niin paljon, että pystyy jäämään kokonaan pois työelämästä ennen eläkeikää. Näinhän se juuri on.  

Vierailija
10/47 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kuulun näihin sijoittaviin nuoriin, jos nyt 36-v vielä lasketaan nuoreksi. Kohta 125 000 e salkku, sijoituksiin menee tällä hetkellä 1000-2000 e/kk ylitöiden määrästä riippuen. Kyllä itse tämän ainakin vaurastumiseksi lasken tavallisena duunarina, mutta onhan nämä pikkurahoja tuollaiselle kovapalkkaiselle pomolle.

No ei lasketa keski-ikäistä nuoreksi. 

Vierailija
11/47 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kuunnella (spotify/nextor jne.) Salattu totuus vaurastumisesta. Harmi kun kukaan ei kertonut tätä minulle 80-luvulla.

Vierailija
12/47 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli miten oli, mutta eläkkeeseen on vielä vuosikymmeniä, kerkeää sijoitukset kasvamaan hyvin korkoa ja voi jäädä toivottavasti huomattavasti aiemmin itsemaksetulle eläkkeelle.

Vierailija
13/47 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli miten oli, mutta eläkkeeseen on vielä vuosikymmeniä, kerkeää sijoitukset kasvamaan hyvin korkoa ja voi jäädä toivottavasti huomattavasti aiemmin itsemaksetulle eläkkeelle.

O.letko v.arma, e.ttä o.let t.ehnyt k.annattavia s.ijoituksia?👀

Vierailija
14/47 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkepomo unohti tärkeimmän sanan, joka on "Suomessa". Suomalainen nuori joka kuuluu siihen vähemmistöön, joka on haluttu ulkomailla, pakkaa ja lähtee samalla kuin diplomit ovat vastaanotettuja. Vanhemmat ovat tehneet sitä koko 2000-luvun aikana, eikä loppua näy.

Dynaamisen Antti-Tytti duon jyrätessä kiusaamatta ja kaikkia kunnioittaen pääministeriksi ja valtionvarojentuhlausministeriksi, Suomi alkaa kukoistamaan, töitä on kaikille, ja jos ei olekaan, rahaa on jälleen vaikka huru mycket.

Ennen kuin todellisuus valkenee koko kansalle ja Sveitsinkin verosopimus on yksipuolisesti irtisanottu, lento- ja laivayhtiöt rikastuvat suomalaisten siirtäessään itsensä ja yrityksensä Suomen lakien ja näin myös verottajan ulottumattomiin. Kansallisille verolaeille voi sanoa moi, moi.

Vierailija
15/47 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, eikä niitä sijoituksia Suomessa kupata millään tavalla, eihän?

Vierailija
16/47 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

O.letko v.arma, e.ttä o.let t.ehnyt k.annattavia s.ijoituksia?👀

Ollaanko varmoja, että eläkerahastojen sijoitukset on tehty kannattavasti, eihän nämä ole edes julkista tietoa? Miksi eläkerahastojen sijoitukset menisi hyvin, mutta yksittäisen ihmisen huonosti?

Vierailija
17/47 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän sanoi, että eläkeikää varten säästäminen on järkevää, mutta harva pieni- tai keskituloinen onnistuu säästämään niin paljon, että pystyy jäämään kokonaan pois työelämästä ennen eläkeikää. Näinhän se juuri on.  

Jos tavoite ei ole jäädä kokonaan pois? Tekee sitten vaan vähemmän töitä. 

Vierailija
18/47 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niim, todellisuus on että sijoittajiminen joka tuottaa muutakin kuin karkkirahoja. Vaatii satojen tuhansien pääoman.

Vierailija
19/47 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö hän nimenomaan viitannut tänä keväänä nuorten parissa tehtyyn kyselyyn jossa puolet nuorista eläkesäästäjistä ilmoitti haluavansa jäädä pois töistä ennen eläkeikää. Siihen harvan rahat riittävät, työnteon vähentämiseen tietenkin paremmin. 

Vierailija
20/47 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö hän nimenomaan viitannut tänä keväänä nuorten parissa tehtyyn kyselyyn jossa puolet nuorista eläkesäästäjistä ilmoitti haluavansa jäädä pois töistä ennen eläkeikää. Siihen harvan rahat riittävät, työnteon vähentämiseen tietenkin paremmin. 

Ei kai nuorilla vielä riittävästi rahaa olekaan, mutta aikaa on kerryttää pottia useampi kymmenen vuotta ennen virallista eläkeikää, jos aloittaa vain tarpeeksi nuorena. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme