Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saisiko sitä elantonsa Välimerellisestä herkkupuodista?

Vierailija
10.12.2014 |

Paluuta Suomeen etelä-Euroopasta harkitaan ja yhtenä ajatuksena on ollut, että perustettaisiin jonkunlainen herkkupuoti Suomeen. Tuotaisiin mozzarellaa, parmesania, oliviiöljyä, kahvia, suklaata, salamia, ilmakuivattua kinkkua, hunajaa jne. Lounasaikaan tehtäisiin salaattia, voileipiä, piiraspaloja yms. mukaan töihin vietäviksi. Tietenkin kunnon espressomasiina olisi myös. Ehkä myytäisiin työstä palaaville perheellisille perheannoksia esim. lämmitysvalmista kunnon lasagnea.

Kannattaisikohan? Kävisitkö pikkupuodissa ostoksilla ison marketin sijasta, jos hinnat saataisiin markettihintoja edullisimmaksi ja tuotteet laadukkaampia? Ja ainakin täällä meillä päin tuollaiset "lämpimän pöydän" kotiin vietävät isot perheannokset pastaruokia on tosi suosittuja. Olisiko Suomessakin?

Paikkakuntana ehkä jokin pikkukaupunki etelä-Suomessa. Hyvinkää, Klaukkala, Riihimäki, Järvenpää... Riippuu mistä saadaan oma koti ostettua.

Kommentit (154)

Vierailija
21/154 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:24"]

Ei oo helppoa. Marketeistakin kun saa hyvää parmesania ja oliiviöljyä jne.

[/quote]

Itse olen Stockalta ostanut ihan kelvollista oliiviöljyä Suomessa, mutta jotkut perusmarketin Bertollit ja Knossokset ovat ihan hirveää kuraa ja litrahinnaltaan silti kolminkertaiset kuin suoraan tuottajalta täällä. :) -ap
[/quote]
Niitten kuskaaminen Suomeen kustantaa.

Vierailija
22/154 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:10"]

Hinnoittelusta vähän, jos saadaan suoraan tuottajalta Parmesania 5€/kg, niin siinä on minusta aikalailla pelivaraa ennen suomalaista markettihintaa 40€/kg. Saman suuntaista esim. salamin osalta... Mutta tosiaan pääliikeideana toki muu kuin vain edulliset hinnat. -ap

[/quote]

Tuohon päälle rahti, varastointi, verot, liiketilan vuokra, sivukulut, vesi, sähkö, kylmälaitteiden yms. hankinta jne. niin kuule kyllä sullakin maksaa 40e/kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/154 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:49"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:24"]

[/quote]

Itse olen Stockalta ostanut ihan kelvollista oliiviöljyä Suomessa, mutta jotkut perusmarketin Bertollit ja Knossokset ovat ihan hirveää kuraa ja litrahinnaltaan silti kolminkertaiset kuin suoraan tuottajalta täällä. :) -ap

[/quote]

Siinäpä se onkin. Ajattelepa kuinka suuri osa suomalaisista / tavallisen pikkukaupungin potentiaalisista asiakkaista osaa arvostaa sitä, että oliiviöljysi on jotain muuta kuin se, mitä täällä marketeissa myydään jonain extra virgin -öljynä.

Itse en ole tuon alan hifistelijä, joten en osaa arvioida asiaa, minun tarpeisiini lähikaupan oliiviöljy on hyvää.  Ehkä kun en paremmasta ymmärrä.

Sitten italialaisista herkkukaupoista ja bistroista italiassa: Ruoka on kyllä todella hyvää, ja kahvi kans. Yllättäen viini jota siellä eniten tarjoillaan, talon viini, aina paikallista, on yleensä huonompaa kuin Alkossa Suomessa myytävä. Siellä myydään karahvipöytäviinejä, litrahinnaltaan varmaan euron osia tuottajalle, joita Suomeen ei edes tuoda.

Se, mikä suomessa on aliarvostettua, on metsistä löytyvät tuotteet, sienet, marjat ja villit yrtit. Itse panostaisin tuollaisista, sesongin raaka-aineista valmistettuihin tuotteisiin. 

Ravintola-alan jonkun perustutkinnon tarvitset, että hygienia-asiat tulee hoitoon. Muuten olet kusessa ennen kuin saat puotiasi aukikaan.

Tsemppiä silti, ei mitään synny jos ei suunnittele ja yritä.

Vierailija
24/154 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:50"]tunisialainen oliivi öljy on parempaa kuin italialainen
[/quote]

Ketjun oleellisin seikka

Vierailija
25/154 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:22"]Jos viiden hengen ateriapakkaus maksaa 8-9€ niin tulen hakemaan joka ilta ruoan perheelle. Jos maksaa enemmän niin ei ole varaa msksaa ruoasta enempää.
[/quote]
Samaa mieltä.

Vierailija
26/154 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 19:57"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:58"]

Itse asun Leppävaaran lähellä Espoossa ja voisin käydäkin jos sellainen täältä lähistöltä löytyisi. Ruokakauppojen valikoima ei kummoinen ole, ei edes Sellon Cittarissa tai Prismassa. Jokunen aasialainen pikkupuoti löytyy ja virolainen herkkukauppa, mutta siinä se eksoottisempi valikoima sitten onkin, vaikka alueella asuu paljon muitakin ulkomaalaisia. Stockan herkkuakaan ei ole ja Helsingin kauppahalleihin ja pienempiin puoteihin harvemmin viitsii vartavasten lähteä. Asiakaskuntaa alueelta voisi löytyä kohtuullisen hyvin. Alueella on paljon työmatkaliikennettä ja asukkaita myös läheisillä vaurailla omakotitaloalueilla. 

[/quote]

Leppävaaraa en ole osannut ajatellakaan... Kun asuin Suomessa, se oli aika "hurjaa" seutua, Selloa ei siinä vielä ollutkaan. Onko nyt sitten siistiytynyt? Millaisia alueita siinä lähellä olisi? Lapsiperheelle sopivaa?

[/quote]

Sellon lähistön asunnot ovat Espoon kalleimpia nykyään... (Ei Gallerian puoli, vaan toinen puoli junarataa.)

Vierailija
27/154 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:10"]

Hinnoittelusta vähän, jos saadaan suoraan tuottajalta Parmesania 5€/kg, niin siinä on minusta aikalailla pelivaraa ennen suomalaista markettihintaa 40€/kg. Saman suuntaista esim. salamin osalta... Mutta tosiaan pääliikeideana toki muu kuin vain edulliset hinnat. -ap

[/quote]

Ööh, katteet?

Vierailija
28/154 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:49"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:24"]

[/quote]

[/quote]

Tyhmää verrata Italiassa tuottajalta ostettujen tuotteiden hintoja Suomen kaupassa myytävien tuotteiden hintoihin... Miten te voisitte muka hinnoissa kilpailla? Paitsi tinkimällä katteista ja elämällä kädestä suuhun.

Vierailija
29/154 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lukaisemaan jonkin liiketalouden perusopuksen ennen yrityksen perustamista :)

Vierailija
30/154 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi aluksi nettikauppa ja vaikka jonkinlainen noutomyymälä kodin yhteydessä? Liiketilat ovat kalliita ja uusi firma voi kaatua hyvinkin nopeasti, kun ei ole vielä asiakaskuntaa.

Vierailija
31/154 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 17:58"]

Suosittelen lukaisemaan jonkin liiketalouden perusopuksen ennen yrityksen perustamista :)

[/quote]

Mulla on ollut (ihan toisen alan kylläkin) yritys pystyssä jo 15 vuotta. :)

Elintarvikeala on kyllä mulle ihan uusi, miehelle tuttu ja miehellä paljon kontakteja kaikenlaisiin viljelijöihin ja lihatilallisiin. Suomalaiset elintarvikealan säännökset vieraita molemmille. Mutta ei yrittäjänä pärjää, jos pienestä lannistuu. Kaikenlaiset laskelmat on tekemättä, tässä nyt lähinnä pohdiskellaan kaikenlaisia vaihtoehtoja, että mistä miehelle elanto, kun ei varmasti ole helppoa Suomessa työllistyä, jos ei itse itseään työllistä.

Eli vaikka arvostan tässä kaikenlaisia kommentteja, niin ihan sitä tässä eniten, että kävisittekö tällaisessa puodissa tai jos ette, niin millaista asiakaskuntaa tällaisen arvelisitte sitten vetävän. Ja tällaisiahan onkin tullut. Kiitän!

Vierailija
32/154 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä joku pop up -kauppa? Menekki voisi antaa osviittaa siitä, onko tuotteille kysyntää.

Vierailija
33/154 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotteet kiinnostaisivat, mutta kallis hinta voisi pilata mielenkiinnon. Kävisin luomukaupoissakin useammin, jollei joka tuotteen vähimmäishinta olisi 3-4 euroa.

Vierailija
34/154 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:31"]

Tuotteet kiinnostaisivat, mutta kallis hinta voisi pilata mielenkiinnon. Kävisin luomukaupoissakin useammin, jollei joka tuotteen vähimmäishinta olisi 3-4 euroa.

[/quote]

Sama täällä. Pidän kyllä hyvästä juustosta ja hyvästä lihasta (puhumattakaan hyvästä viinistä), mutta harvoin on varaa herkutella, kun pitää laskutkin maksaa.

Toisaalta nykyisinhän suositaan muutenkin lähiruokaa, joten mitenköhän tuollainen tuontituotteita tuova pärjäisi? 

Vierailija
35/154 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:27"]

[/quote]

Elintarvikeala on kyllä mulle ihan uusi, miehelle tuttu ja miehellä paljon kontakteja kaikenlaisiin viljelijöihin ja lihatilallisiin. Suomalaiset elintarvikealan säännökset vieraita molemmille. Mutta ei yrittäjänä pärjää, jos pienestä lannistuu. Kaikenlaiset laskelmat on tekemättä, tässä nyt lähinnä pohdiskellaan kaikenlaisia vaihtoehtoja, että mistä miehelle elanto, kun ei varmasti ole helppoa Suomessa työllistyä, jos ei itse itseään työllistä.

Eli vaikka arvostan tässä kaikenlaisia kommentteja, niin ihan sitä tässä eniten, että kävisittekö tällaisessa puodissa tai jos ette, niin millaista asiakaskuntaa tällaisen arvelisitte sitten vetävän. Ja tällaisiahan onkin tullut. Kiitän!

[/quote]

Teidän yksi vahvuus olisikin, jos teillä on herkkupuodissa / bistrossa asiakaspalvelupuolella italialainen omistaja itse, hyvällä asenteella ja osaamisella. Ripaus eksotiikkaa tekee hyvää, monessa tuon tapaisessa yrityksessä juuri se tekee sen oikean fiiliksen. Monesti ihan suomalaisella porukalla ei sitä pystyisi käynnistämäänkään, yhteydet tuottajiin ovat tärkeitä.

Yksi juttu noissa oliiviöljyjen ja parmesaanin hintaesimerkeissäsi meni pieleen, kun vertaat tuottajahintaa viljelijälle Italiassa ja myyntihintaa Suomessa kuluttajille erikoisliikkeessä, oikea suuruusluokka kannattavalle toiminnalle on juurikin kymmenkertainen ero, eikä siinä ole vielä yhtään ylimääräistä.

Teillä on tuossa vahvuuksiakin. Toimintamallia ei suoraan voi siirtää Italiasta tänne, siellä kyse on paikallistuotteiden myynnistä, täällä spesiaaleista erikoistuotteista. Mutta kun teillä on yrittämisestä ja alastakin kokemusta, kyllä sitä kannattaisi koettaa hyödyntää. Hankkikaa nyt ensin tietoa viranomaispuolelta tulevista vaatimuksista, elintarvikesäännöstöstä, yrityksen perustamis- ja lupakäytännöistä ym. ja tarvittavat hygienialuvat. Sitten olette paljon pidemmällä.

Menestystä!

Vierailija
36/154 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia markettihintoja kun ajattelee, niin miettikääpä millaiset katteet suurella marketilla on pakko olla, verrattuna maahantuojaan+pienyrittäjään. Se K-marketti ylläpitää katteillaan valtavaa ketjua, palkkakuluineen, hallinnointikuluineen, varastointihalleineen, kuljetuksineen ja kanta-asiakaskortteineen. Ihan esimerkkinä, että millä hinnalla Lidl pystyy myymään tuotteita verrattuna näihin kahteen suomalaiseen ketjuun, jotka ovat vuosikymmeniä voineet keinotekoisesti pitää kuluttajahintoja korkeina, kun kilpailua ei ole ollut...

Vierailija
37/154 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijainti on kyllä hyvin ratkaiseva tekijä. Joku italialainen avasi taannoin italialaistyylisen kahvila-ravintolan Hämeenlinnan ja Tuuloksen puoliväliin maantien varteen keskelle ei mitään. Sitä varten oli rakennettu tai kunnostettu uusi tila. Ensimmäistä kertaa paikan nähdessäni hieraisin silmiäni, että mitä ihmettä näenkään näin älyttömässä paikassa? Seuraavalla kerralla poikkesin paikassa, olin ainoa asiakas. Sitä seuraavalla ohikulkureissulla valitettavasti paikka oli jo lopettanut... Konsepti oli hyvä, mutta totaalisen väärässä paikassa ,

Vierailija
38/154 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:27"]

[/quote]

[/quote]

Onko sun mies italialainen? Sehän on valttikortti myös, aito italiaano hyörimässä italialaisessa pikkupuodissa! Toivottavasti on hyvännäköinen ja karismaa löytyy...

Vierailija
39/154 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 19:51"]

Sijainti on kyllä hyvin ratkaiseva tekijä. Joku italialainen avasi taannoin italialaistyylisen kahvila-ravintolan Hämeenlinnan ja Tuuloksen puoliväliin maantien varteen keskelle ei mitään. Sitä varten oli rakennettu tai kunnostettu uusi tila. Ensimmäistä kertaa paikan nähdessäni hieraisin silmiäni, että mitä ihmettä näenkään näin älyttömässä paikassa? Seuraavalla kerralla poikkesin paikassa, olin ainoa asiakas. Sitä seuraavalla ohikulkureissulla valitettavasti paikka oli jo lopettanut... Konsepti oli hyvä, mutta totaalisen väärässä paikassa ,

[/quote]

Jossain Kirkkonummen syrjäkylien perämetsissä maantien varrella kuusikossa törmäsin joskus vuosia sitten joidenkin ulkomaalaisten vanhassa kauppatilassa ylläpitämään ranskalaistyyppiseen ravintolaan. Ruoka oli todella hyvää. Ei ole sittemmin tullut liikuttua sielläpäin. Lieköhän pystyssä enää. 

Vierailija
40/154 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteläsuomalaisessa pikkukaupungissa ainoa oikea paikka tuollaiselle liikkeelle on siten, että paikka näkyy kun astuu rautatieaseman ovesta ulos. Asiakkaista potentiaalisimpia ovat nuoret ja keski-ikäiset naiset jotka käyvät Helsingissä töissä. He käyvät töissä junalla, ja käyvät liikkeessänne odotellessaan bussia tai noutajaa rautatieasemalta. 

Lapsiperheillä ei ole rahaa tuollaisiin erikoisuuksiin, eikä tuo perusjunttimiehiinkään oikein iske. Virkanaiset ja turistit, siinä on teidän asiakaskunnan ydin.   

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän