Saisiko sitä elantonsa Välimerellisestä herkkupuodista?
Paluuta Suomeen etelä-Euroopasta harkitaan ja yhtenä ajatuksena on ollut, että perustettaisiin jonkunlainen herkkupuoti Suomeen. Tuotaisiin mozzarellaa, parmesania, oliviiöljyä, kahvia, suklaata, salamia, ilmakuivattua kinkkua, hunajaa jne. Lounasaikaan tehtäisiin salaattia, voileipiä, piiraspaloja yms. mukaan töihin vietäviksi. Tietenkin kunnon espressomasiina olisi myös. Ehkä myytäisiin työstä palaaville perheellisille perheannoksia esim. lämmitysvalmista kunnon lasagnea.
Kannattaisikohan? Kävisitkö pikkupuodissa ostoksilla ison marketin sijasta, jos hinnat saataisiin markettihintoja edullisimmaksi ja tuotteet laadukkaampia? Ja ainakin täällä meillä päin tuollaiset "lämpimän pöydän" kotiin vietävät isot perheannokset pastaruokia on tosi suosittuja. Olisiko Suomessakin?
Paikkakuntana ehkä jokin pikkukaupunki etelä-Suomessa. Hyvinkää, Klaukkala, Riihimäki, Järvenpää... Riippuu mistä saadaan oma koti ostettua.
Kommentit (154)
Jauhot ja tomaattikastike olisivat myös ehdottomasti valikoimissa.
Helsingin kantakaupunki olisi tietysti sekin vaihtoehto, mutta vuokrat vaan taitaa olla mahdottoman kalliita. Mitenköhän joku Kallion seutu? Eikös ne hipsterit tykkäisi tällaisista? :)
-ap
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:06"]Jauhot ja tomaattikastike olisivat myös ehdottomasti valikoimissa.
Helsingin kantakaupunki olisi tietysti sekin vaihtoehto, mutta vuokrat vaan taitaa olla mahdottoman kalliita. Mitenköhän joku Kallion seutu? Eikös ne hipsterit tykkäisi tällaisista? :)
-ap
[/quote]
En usko että Kallio kannattaa. Siellä vedetään aasialaista, kebabia ja pubiruokaa. Välimerelliset jutut on enemmän just töölö/punavuori/ullanlinna kamaa.
Helsingissä on muutamia tuollaisia puoteja, esim. kauppahalleissa (Hakaniemen halli, Vanha kauppahalli, Hietaniemen halli): tilaa niiden tilinpäätökset, jotka ovat julkista tietoa (yritysnimen saa selville vaikka ostamalla pankkikortilla, jolloin veloittaja on yleensä yrityksen nimi) ja katso millainen liikevaihto niillä on.
Itse kiinnitin huomiota tuohon valmisannosten myymiseen. Se kiinnostaa ainakin minua, eli jotain valmisruuan ja ravintolassa istumisen välillä. Jos olisit työmatkani varrella, voisin ostaakin satunnaisesti.
Lisäksi en usko, että saat hintoja markettihintoja alemmaksi, tunnelma. laatu ja lähellä sijatiseminen olisivat sinun kilpailuvaltit. Tuollaisessa puodissa asioi ihmisiä, jotka ovat valmiita maksamaan vähän ekstraa.
Klaukkalassa ainakin paikallinen maalaispuoti menestyy hyvin. Myy siis lähialueen pientuottajien tuotteita. Itse ainakin kävisin ap:n paikassa :)
t. klaukkalalainen
Ap, haaveilen itse samanlaisesta firmasta (siskoni myös). Perustetaanko yhdessä? Etelä-Euroopasta kotiin tahtoisimme mekin mutta mitään töitä ei tunnu Suomesta saavan :/ Ja ei sillä, ihan muistakin syistä tahtoisin tuollaisen putiikin.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:17"]Ap, haaveilen itse samanlaisesta firmasta (siskoni myös). Perustetaanko yhdessä? Etelä-Euroopasta kotiin tahtoisimme mekin mutta mitään töitä ei tunnu Suomesta saavan :/ Ja ei sillä, ihan muistakin syistä tahtoisin tuollaisen putiikin.
[/quote]
Meilläkin miehen työllistymisen takia tällaista mietitään. Itselläni on jo toisen alan yritys, joten mies tämän puodin jokapäiväistä toimintaa pyörittäisi. Mahtaisiko tällainen elättää 3-4 ihmistä? Pari eri toimipistettä? :)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:11"]Helsingissä on muutamia tuollaisia puoteja, esim. kauppahalleissa (Hakaniemen halli, Vanha kauppahalli, Hietaniemen halli): tilaa niiden tilinpäätökset, jotka ovat julkista tietoa (yritysnimen saa selville vaikka ostamalla pankkikortilla, jolloin veloittaja on yleensä yrityksen nimi) ja katso millainen liikevaihto niillä on.
Itse kiinnitin huomiota tuohon valmisannosten myymiseen. Se kiinnostaa ainakin minua, eli jotain valmisruuan ja ravintolassa istumisen välillä. Jos olisit työmatkani varrella, voisin ostaakin satunnaisesti.
Lisäksi en usko, että saat hintoja markettihintoja alemmaksi, tunnelma. laatu ja lähellä sijatiseminen olisivat sinun kilpailuvaltit. Tuollaisessa puodissa asioi ihmisiä, jotka ovat valmiita maksamaan vähän ekstraa.
[/quote]
Hyviä pointteja! -ap
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 12:48"]
Voisi kannattaakin, jos siinä olisi tosiaan (lounas)kahvila samassa. Pelkkä herkkukauppa kannattanee vain Helsingissä ja täälläkin kantakaupungissa; asun itse Etu-Töölössä, ja täällä on yksi ihastuttava italialainen/välimerellinen kauppa (Hella & Herkku), jossa tuntuu riittävän asiakkaita. Käyn itsekin hakemassa tuolta mm. 00-jauhoja, öljyjä ja tomaattikastiketta. En uskoisi tuon menestyvän muualla kuin kantakaupungissa.
[/quote]
Samaa mietin että kannattaakohan muualla kuin kantakaupungissa (itse olen myös etu-töölöläinen). Btw, meillähän on siellä myös kiva cafe Corretto, joka myy monennäköisiä herkkuja, ja erilaisia annoksia mukaan, oletko huomannut? Olen käynyt muutaman kerran kotimatkalla niitä ostamassa :)
Jos tuotteet on kunnossa, niin sitten a ja o on paikan sijainti. Kalliossa on jo paikkoja, joista saa hyvää ruokaa, joten jos suunnittelet, että paikka on sellainen, josta haetaan ruokaa ohimennessä niin sijainnin pitää olla sitten sellainen myös. Uskon, että haasteesi noiden tuotteiden kanssa on se, että miksi ihmiset ostaisivat niitä sinulta, jos voivat ostaa niitä marketista? Eli joko puodissasi pitää olla jotain tosi erityistä, mitä ei saa muualta tai sitten hinnat pitää olla kilpailukykyiset suhteessa markettihintoihin, mikä taas voi olla vaikeaa - kuinka saat isot volyymit, jos sinulla on pienet liiketilat. Mieti siis, millä erottaudut kilpailijoistasi.
Siitä on pari vuotta kun viimeksi olen käynyt Helsingissä. Ehdottomasti pitäisi tutustua olemassaolevaan tarjontaan ennen kuin oikeasti tähän lähdettäisiin.
-ap
Hietalahden kauppahallilla ei käsittääkseni ole mennyt kovin hyvin viime aikoina (ts. asiakasvirta pientä), mutta sieltä voi kokeilumielessä vuokrata vaikka päiväksi tilaa. Kesä lienee paras aika kokeilla, kun kirpparillakin riittää väkeä.
http://www.hietalahdenkauppahalli.fi/kauppiaaksi-halliin/
Suosittelen miettimään myös sellaista vaihtoehtoa, että toimisitte maahantuojana jo olemassaoleville yrityksille. Siinä jäisi tuo lounasruuan valmistus pois, mutta saisitte kuitenkin myyntiin mieleisiänne tuotteita.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:26"]Btw, meillähän on siellä myös kiva cafe Corretto, joka myy monennäköisiä herkkuja, ja erilaisia annoksia mukaan, oletko huomannut? Olen käynyt muutaman kerran kotimatkalla niitä ostamassa :)
[/quote]
Olen nähnyt paikan mainoksia, mutta en vielä päässyt sisälle asti... Pitää käydä tutustumassa, vaikuttaa sympaattiselta.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:57"]
Suosittelen miettimään myös sellaista vaihtoehtoa, että toimisitte maahantuojana jo olemassaoleville yrityksille. Siinä jäisi tuo lounasruuan valmistus pois, mutta saisitte kuitenkin myyntiin mieleisiänne tuotteita.
[/quote]
Tätä ollaan mietitty myös. Mutta tällainen ei ehkä ihan työllistäisi kokopäiväisesti. Voisi olla sellaista päätyön ohessa tehtävää hommaa. Esim. oliiviöljyn maahantuonti omalla tuotemerkillä on ollut harkinnassa, jos tätä saisi esim. (italialaisiin) ravintoloihin tai muihin pikkupuoteihin tai jopa marketteihin myyntiin. Parmesan olisi toinen hyvä esimerkki, missä Suomessa on pakko olla hirveät katteet tai sitten rahti ja tukkujen kautta kulku nostaa kilohinnan ihan järjettömäksi. Miehellä olisi täällä kontakteja tuottajiin, mutta sitten ne kontaktit Suomen päässä on kysymysmerkki. -ap
Paikkakunta pikkukaupunki Etelä-Suomessa: ei taatusti kannata. Ihmiset pikkupaikkakunnalla on pihejä ja syövät pääosin aika perinteistä suomalaista ruokaa. Tuollainen herkkupuoti menisi lähinnä Helsingin varakkaammilla alueilla.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:42"]
Paikkakunta pikkukaupunki Etelä-Suomessa: ei taatusti kannata. Ihmiset pikkupaikkakunnalla on pihejä ja syövät pääosin aika perinteistä suomalaista ruokaa. Tuollainen herkkupuoti menisi lähinnä Helsingin varakkaammilla alueilla.
[/quote]
Näinkö on? Varsinkin tuollainen "lämmin pöytä", eli itsetehdyn laadukkaan ja maukkaan kotiruuan myynti takeawayna on sellaista, mikä erityisesti innostaisi miestä. Eikös joku pikkukaupunki, jossa paljon lapsiperheitä tai esim. junalla kotiin palaavia työmatkalaisia voisi olla just sopiva? Vai ostetaanko sitten vaan mieluummin marketista joku pakastesapuska, jos ei itse ehdi töiden päälle ruveta kokkaamaan? -ap
Itse asun Leppävaaran lähellä Espoossa ja voisin käydäkin jos sellainen täältä lähistöltä löytyisi. Ruokakauppojen valikoima ei kummoinen ole, ei edes Sellon Cittarissa tai Prismassa. Jokunen aasialainen pikkupuoti löytyy ja virolainen herkkukauppa, mutta siinä se eksoottisempi valikoima sitten onkin, vaikka alueella asuu paljon muitakin ulkomaalaisia. Stockan herkkuakaan ei ole ja Helsingin kauppahalleihin ja pienempiin puoteihin harvemmin viitsii vartavasten lähteä. Asiakaskuntaa alueelta voisi löytyä kohtuullisen hyvin. Alueella on paljon työmatkaliikennettä ja asukkaita myös läheisillä vaurailla omakotitaloalueilla.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:42"]
[/quote]
Näinkö on? Varsinkin tuollainen "lämmin pöytä", eli itsetehdyn laadukkaan ja maukkaan kotiruuan myynti takeawayna on sellaista, mikä erityisesti innostaisi miestä. Eikös joku pikkukaupunki, jossa paljon lapsiperheitä tai esim. junalla kotiin palaavia työmatkalaisia voisi olla just sopiva? Vai ostetaanko sitten vaan mieluummin marketista joku pakastesapuska, jos ei itse ehdi töiden päälle ruveta kokkaamaan? -ap
[/quote]
Näin se valitettavasti on. Useimmat suomalaiset varsinkin pikkukaupungeissa hyvin harvoin syövät muualla kuin kotona. Rahasta ollaan tarkkoja eikä muutenkaan oikein viitsi käydä missään. Tietysti takeaway, jos sitä pystyy myymään tosi halvalla, kebabbien ja kiinalaisnoutoruokien hintaan, voisi mennä vilkkaalla paikalla. Mutta onko pikkukaupungissa riittävän vilkasta paikkaa?
Äidilläni oli muuten lounaissuomalaisessa pienessä kaupungissa aika paljon vastaava kuin mitä kuvaat, tosin take-awayta ei ollut. Aika äkkiä tarvi panna lappu luukulle, kun asiakkaat piti kauhean kalliina ja ruokia liian erikoisena omaan makuun. Perunaa ja lihapullaa sitä syödään ja voita, eikä mitään oliiviöljyjä ja muita kummallisuuksia :D Olihan niitä joitain nuoria ja trendikkäitä jotka kävi, mutta ei pienellä paikkakunnalla riittävästi että yritys olisi kannattanut.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:24"]
Ei oo helppoa. Marketeistakin kun saa hyvää parmesania ja oliiviöljyä jne.
[/quote]
Itse olen Stockalta ostanut ihan kelvollista oliiviöljyä Suomessa, mutta jotkut perusmarketin Bertollit ja Knossokset ovat ihan hirveää kuraa ja litrahinnaltaan silti kolminkertaiset kuin suoraan tuottajalta täällä. :) -ap
tunisialainen oliivi öljy on parempaa kuin italialainen
Voisi kannattaakin, jos siinä olisi tosiaan (lounas)kahvila samassa. Pelkkä herkkukauppa kannattanee vain Helsingissä ja täälläkin kantakaupungissa; asun itse Etu-Töölössä, ja täällä on yksi ihastuttava italialainen/välimerellinen kauppa (Hella & Herkku), jossa tuntuu riittävän asiakkaita. Käyn itsekin hakemassa tuolta mm. 00-jauhoja, öljyjä ja tomaattikastiketta. En uskoisi tuon menestyvän muualla kuin kantakaupungissa.