Sain naapurilta kuulla, että edellinen asukas oli kuollut ja mädäntynyt asuntooni
Olen asunut tässä keväästä lähtien, puolisen vuotta. Asunto oli aivan vasta perusteellisesti remontoitu, ja silti vuokra on edullinen. Yksiö on vuokrattu yksityiseltä vuokranantajalta, joka näytti minulle asunnon.
Eilen puhuin ensimmäistä kertaa yläkerran naapurin kanssa. Minusta tuntuu, että hän oli vähän hutikassa, koska alkoi spontaanisti kertoilla alkuvuoden tapahtumista, ja kaikki oli alkanut siitä, että yksinäinen mies oli kuollut asuntoon.
Haju oli koko rappukäytävässä ollut tajunnanräjäyttävän hirveä. Naapurin mukaan vasta päiviä ensimmäisestä kyseisen naapurin valituksesta poliisi oli tullut ja löytänyt ruumiin asunnostani.
Ruumis olisi ollut asunnossa ainakin 10 päivää.
Asuntoa ja talon rakenteita oli kuivattu ja remontoitu lähes kaksi kuukautta.
Ja nyt minua oksettaa.
Eikö vuokranantajan velvollisuuksiin kuulu kertoa tällaisesta asiasta ennen sopimuksen allekirjoitusta? Tai laitetaan se näin: eikö olisi hyvän maun mukaista kertoa vuokralaisehdokkaalle, että olet muuttamassa kalmaiseen kuolema-asuntoon?
En pystynyt nukkumaan viime yönä, koska tunsin kalman hajun nenässäni. Varmaan kaikkiin vähänkin vanhempien talojen asuntoihin on joskus kuollut joku, mutta minusta tämä on jotenkin… liikaa.
Ymmärrätte varmaan, että tämä aiheuttaa kuvotusta.
Asiaan: voiko (vuoden) määräaikaisen vuokrasopimuksen purkaa, jos vuokranantaja on jättänyt tällaisen asian kertomatta? Mihin voin vedota, voinko vedota mielenterveysongelmiin?
Vai voinko vedota yhtään mihinkään?
Kommentit (130)
Uskonto? Joku uskonto (lestadiolaiset, juutalaiset?) eivät voi asua asunnossa, johon kuollut ihminen.
Asu vain kaikessa rauhassa ja pidä huoli, ettet tee asiasta perinnettä.
Uuvatti asui puoli vuotta asunnossa ongelmitta, mutta kun kuuli huhun, että sinne oli joku kuollut, niin nyt ihan oksettaa :D
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua.
Jos vuokranantaja ei anna sinun purkaa sopimusta, pyydä ainakin lupa siihen, että voit vuokrata asunnon edelleen. Ei sinulla varmaan ole varaa maksaa kahdesta yhtä aikaa.
Pyydän ensin sopimuksen purkamista, ja sitten lupaa edelleenvuokraamiseen. En tullut ajatelleeksi.
Voi tosin olla vaikeaa löytää tähän vuokralaista, ellei jätä näin tuoretta asiaa kertomatta.
Ap
Sait remontoidun asunnon halvalla. Polta salviaa nurkissa, jos tuntuu, että jotain pitää tehdä.
Ymmärrän, varmaan etova olo. Kammottava juttu.
Ei ole mitään velvollisuutta kertoa. Asun itse kaksiossa, josta oli pari vuotta sitten löytynyt kesähelteillä kärpäsiä kuhiseva nuorehkon naisen ruumis. Vierusnaapurit on ilman mitään 'hutikkaa' asiasta kertoneet, oli pitkään luulleet että vika on viemäreissä ja puunanneet kylppäreitään ahkerasti. Nainen ilmeisesti oli tappanut itsensä, oli ollut yksinäinen ja naapurit epäilevät että oli käyttänyt myös huumeita. No, kaikenlaista turhaa juorua voi olla tuossa mukana. Tosi avoimesti kuitenkin asiasta puhuvat ja siitä kuinka asuntoa rempattiin kuukausia ja otsonoitiin. Vuokranantaja ei vuokrasopimuksen yhteydessä avautunut asiasta, kehui vain, että vastaremontoitu kämppä. En koe tuota ruumis-asiaa mitenkään järkyttävänä, johtunee siitä kun olen sairaanhoitaja.
Eli olit asunnossa puoli vuotta ongelmitta, mutta nyt muka haistat jotain. Ihmiset kuolee. Joskus asuntoonsa. Asunto oli ilmeisesti hyvin remontoitu ja siivottu, niin eihän tuossa mitään ongelmaa ole. Itse voisin asua tuollaisessa ihan turvallisin mielin.
Monessa asunnossahan koku kuolee, pitääkö ne kaikki laittaa maantasalle? :o
Ei tuo ole mikään vuokrasopimuksen purkuperuste. Voit toki ehdottaa vuokranantajalle, että maksat vuokran siihen saakka, kunnes löytyy uusi vuokralainen. Näin minä olen tehnyt vuokralaisten kanssa, joiden elämäntilanne on syystä tai toisesta muuttunut jo ensimmäisen vuoden aikana.
Jälleenvuokraus on usein kielletty sopimuksessa ilman vuokranantajan lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, varmaan etova olo. Kammottava juttu.
”Etova” on oikea sana.
Ap
Mulle kans aikoinaan naapuri kertoi, että mun silloisessa kämpässä on joku kuollut verensyöksyyn "jos revit lattialistat irti, ni siellä on varmaan vieläkin verta takana".
Piensijoittaja kirjoitti:
Ei tuo ole mikään vuokrasopimuksen purkuperuste. Voit toki ehdottaa vuokranantajalle, että maksat vuokran siihen saakka, kunnes löytyy uusi vuokralainen. Näin minä olen tehnyt vuokralaisten kanssa, joiden elämäntilanne on syystä tai toisesta muuttunut jo ensimmäisen vuoden aikana.
Jälleenvuokraus on usein kielletty sopimuksessa ilman vuokranantajan lupaa.
Näin arvelinkin! Mutta kiitos neuvosta, kuulostat reilulta vuokranantajalta.
Ap
Tapaus on verrattavissa intiaanien hautausmaan päälle rakentamiseen, kamalia asioita tulee tapahtumaan....
Ihmisiä nyt kuolee kotona. En ny tuota pitäis minään kummallisena asiana. Tässä talossa on 1900 luvun alussa naapuri hutkauttanu talon isäntää kirveellä päähän johon on kuollut ja joku kertoi että tässä kummittelee. 27 v kohta eikä ole aaveita näkynyt
Ei rakennuksia voida hävittää aina, kun joku kuolee. Kuolema on luonnollinen ja väistämätön osa meidän kaikkien elämää, eikä sitä tule pelätä.
Olin vuokraamassa pojalle asuntoa ja olimme jo myöntymässä kiinteistönvälittäjälle, että tämä käy pojalle oikein hyvin. Kv sanoi, että meille täytyy ensin hyvän tavan mukaan kertoa, että asunnossa on tehty henkirikos ennen remonttia ja vuokralle laittamista.
Ei otettu sitä asuntoa.
Mitä väliä? Itsekin kuulin 10 vuotta takaperin naapurilta että silloisessa vuokra-sunnossani edellinen asukas oli kuollut sinne ja löydetty vasta kahden viikon kuluttua hajun takia. Todella monet ihmiset kuolevat kotonaan, ei siinä ole mitään ihmeellistä eikä sellaisesta tarvitse vuokrananrajan mainita vuokralaiselle (olettaen että tämä on täyspäinen ihminen). Tämän takia ne asunnot remontoidaan jos käy mitä tahansa vahikoja, meni sinne rakenteisiin sitten vettä tai ruumiinnesteitä.
Ymmärrän sinua.
Jos vuokranantaja ei anna sinun purkaa sopimusta, pyydä ainakin lupa siihen, että voit vuokrata asunnon edelleen. Ei sinulla varmaan ole varaa maksaa kahdesta yhtä aikaa.