Vinkkejä perus ruskeakastikkeelle
En ole noviisi keittiössä, mutta jostain syystä ei ota luonnistuakseen ruskeakastikkeen teko (versio ilman kermaa). Kastike jää joko klimppiseksi tai epämiellyttävän vaaleaksi vaikka kuinka jauhoja ruskistelen. Onko hyviä vinkkejä tai reseptiä "mummon tyyliin"? Netissä toistuvat esim. lihafondi/lihaliemikuutio/soija, joilla saatu väriä.
Kommentit (45)
Anna voin hieman ruskistua ennen jauhojen lisäämistä. Senkin jälkeen muistat vain pitkään ja hartaasti ruskistaa rasva-jauhoseosta. Sen pitää olla tummaa. Ei sinappisen väristä vaan tummanruskeaa.
Käytä riittävästi rasvaa. Olen huomannut, että siten ei tule kokkareista. Olen myös laittanut kiehuvaa vettä ja sekoittanut hyvin. Tässä tosin on ärsyttävää se, että kiehuva vesi suurustaa jauho-rasvaseoksen heti kiehuvaksi eli se alkaa pärskiä pitkin hellaa. Mutta itsellä toimii tämä: kiehuvaa vettä lisätään vähitellen hyvin sekoittaen. Toiset taitaa vannoa kylmän veden nimeen...
Kun riittävästi paahtaa rasva-jauhoseosta, pitäisi yhdellä lihaliemikuutiolla pärjätä.
Jauhot voi ruskistaa korkealaitaisessa pinnoitetussa padassa täysin ilman rasvaa. Kuumaa vettä lisätään reippaasti vatkaten. Tuorejuustoa tai kermaa sitten vaan lisämauksi, jos tarvitaan.
Ja onko tuo niin suuri synti käyttää esim. Maizena suurustetta. Tuosta tummasta tulee ihan hyvä kastike, kun maustaa mieleisekseen.
Kiitos vinkeistä. Kauanko on pitkään ja hartaasti, summittaisesti? Esim. vartti? Mieto lämpö oli hyvä vinkki. Voivatko jauhot palaa, vaikka voita? Mikäli kokeilisin kuumaa vettä (aiemmin olen sitä vaaleanruskeaksi jäänyttä soossiani koettanyt kylmään veteen mikä kuulemma estää jauhojen paakkuuntumista), voisinko sekoittaa liemikuution veteen jo valmiiksi ja sitten lisätä nesteen? Maussa ei sinäänsä ole ollut kauheasti vikaa = olen syönyt, mutta ongelma juuri epämiellyttävän hailakassa värissä, paakuissa ja mauttomuudessa eli en nähtävästi ole riittävästi maustanut. Lämmöllä muistan isoäidin aikoinaan kokkaamia kastikkeita, ja itse en pääse tässä edes lähelle. -ap
Siivilöi valmis kastike, kunhan olet antanut tarpeeksi kiehua klöntteineen. Samalla saat pois pippurit, yrttipussit tms.
Muutaman minuutin jauhot vaatii kypsyäkseen. Jos lihaa joukossa, niin tarvitsee aika hyvin hauduttaa, että maut tulevat esiin. Jauhot voivat palaa, vaikka on voita/öljyä. Pitää vaan olla rivakka aluksi, että pääsee nesteen lisäyksen jälkeen sekoittelemaan rauhassa. ja tosiaan soija ja lihaliemi antavat väriä, niin ei tarvitse "kärväyttää" niin hirveesti niitä jauhoja. Lihaliemi veden joukkoon? Voi tietenkin laittaa.
Noin 400 gramman jauhelihan ruskistuksen jälkeen 3 rkl jauhoja sekaan. Jauhot sekaisin ja ruskista jonkun aikaa sitten lisää kylmää vettä 3-4 dl ja kuumentaa kiehuvaksi koko ajan sekoittaen. Lopuksi 1 tl paprika jauhetta ja muut mausteet. Paprika tuo kastikkeeseen ruskean värin
Tarpeeksi rasvaa ja pannu kuumaksi, kyllä se onnistuu. Tämä on niitä asioita, jotka oppii vaan kokeilemalla. Mulle isoisä opetti, kun olin jotain 5 vuotias.
Ei se jää vaaleaksi, jos vaan tarpeeksi kauan ruskistaa. Sen pitää olla ihan kunnolla ruskistunutta ennen veden lisäämistä. Ja rasvaa pitää olla tarpeeksi paljon, ettei tule klimppejä.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:24"]
En ole noviisi keittiössä, mutta jostain syystä ei ota luonnistuakseen ruskeakastikkeen teko (versio ilman kermaa). Kastike jää joko klimppiseksi tai epämiellyttävän vaaleaksi vaikka kuinka jauhoja ruskistelen. Onko hyviä vinkkejä tai reseptiä "mummon tyyliin"? Netissä toistuvat esim. lihafondi/lihaliemikuutio/soija, joilla saatu väriä.
[/quote]
Mihin tarvitset ruskeaa kastiketta??
Olen tehnyt ruokaa 35 vuotta perheelle ja nakkikastike on ainoa mihin teen sovelletun ruskean kastikkeen 2-3 kertaa vuodessa!
Muistelisin jonkun kokin sanoneen, että jauhot vaativat 10 minuuttia kypsyäkseen.
Itse olen käyttänyt tavallisella hellalla 5-asentoa (se levyn nuppi tai mikä lie), jolla jauhot ruskistuu riittävästi noin 5 minuutissa. Tämä vaatii vahtimista ja jatkuvaa sekoittamista ettei pala pohjaan kiinni. Jauhot voivat kyllä palaa. Lapseni sanoo, että meillä haisee popcornille kun teen näin. Lopputulos on popcorn-kommentin jälkeen ollut aina lapsen mielestä hyvä eli tiedä sitä sitten. :D
Voit laittaa lihaliemikuution nesteeseen, jos neste kiehuvaa. Ei kai sillä väliä ole missä vaiheessa sen laittaa.
Itse tykkään tehdä ruskeankastikkeen aina valurautapataan. Jauho-rasvaseos tuppaa tarttumaan kiinni kuumalla paahdettaessa, mutta kun jatkuvasti sekoittaa, ei seos pala pohjaan vaan saa vain sitä kaivattua väriä. :)
t. nro 3
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:11"]
[/quote]
Olen tehnyt ruokaa 35 vuotta perheelle ja nakkikastike on ainoa mihin teen sovelletun ruskean kastikkeen 2-3 kertaa vuodessa!
[/quote]
Lihapullakastikkeeseen?
t. Ei ap
Mummo opetti mua pikkulikkana kokkaamaan ja teen ruskean kastikkeen aina näin, eikä se ole ikinä klimppistä eikä vaaleaa:
osta voita ja karkeita vehnäjauhoja. PIENI SIIVILÄ. Varaa käden ulottuville litran mittakannu ja siihen kuumaa vettä. PUINEN LASTAHAARUKKA. (Margariinikin käy, mutta maku kärsii). Mulla ei ole ikinä soijaa värin takia. Mausteena on yleensä suolaa, paprikaa ja mustapippuria, 1 rkl sinappia ja ketsuppia ja lihaliemikuutio tai pari. Soijaa laitan maun takia 1 tl. mutta ei se ole pakollista. Mummu ei siitä ollut kuullutkaan.
Tämä ei ole terveysruokaa.
Kunnon korkealaitainen paistinpannu ja levy vitoselle tai huonolla hellalla kutoselle. Kuumalle pannulle lisätään kunnon klöntti oikeaa voita. 100-150 gr on aika sopiva määrä. Kun voi on sulanut pannulle ja alkaa kuplia (sitä ei ruskiteta), siivilöi siihen ainakin puoli siivilällistä pienissä erissä karkeita vehnäjauhoja jauhoja sekaan ja sekoita koko ajan puuhaarukalla. Kahden sekunnin tauko ja taas sekoitus. Jauhoja laitetaan tarpeeksi, niin että massa puhaltelee ja kuplii on ns. vaahtomaista. Sitten vain sekoitellaan, ihan muutaman sekunnint tauko, sekoitellaan. (kelloa en ole ikinä katsonut, ei siinä ehdi). Kun se on kauniin ruskeaa, niin aletaan lisätä pienissä lirauksissa kuumaa vettä ja sekoitetaan koko ajan.
Kun olet lisännyt vettä noin 4-5 dl, seoksen voi kaataa teflonpannuun ja lisätä sipulin kanssa paistetut ja maustetut makkarat/paistisuikaleet/jauhelihat/porsaankyljykset. Jos kastike on liian paksua, lisää vettä tai kermaa. Laske lämpö ensin neloselle ja sitten alemmas, ettei pala. Jos teet läskisoosia, sen annetaan muhia 1,5-3 tuntia kolmosella tai kakkosella ja kiehua hiljaa, että liha on mureaa. Kyljyksetkin saavat muhia ihan rauhassa kastikkeessa pari tuntia uunissa.
Perinteisellä metodilla rasvaa pitää olla paljon, silloin se onnistuu, lopputulos ei kuitenkaan ole kauhean terveellinen.
Oletko kokeillut pohjana sellaista demi glacea, jota sitten maustat haluamallasi tavalla ja suurustat maizenalla? Ei tarvitse rasvaa.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:11"]
[/quote]
[/quote]
Lihapullakastikkeeseen?
t. Ei ap
[/quote]
En edes siihen. Teen joko tomaattikastikkeen tai laitan kermaa lihapullien sekaan ja keitän kokoon. Ei kaipaa suurusta lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:51"]
Noin 400 gramman jauhelihan ruskistuksen jälkeen 3 rkl jauhoja sekaan. Jauhot sekaisin ja ruskista jonkun aikaa sitten lisää kylmää vettä 3-4 dl ja kuumentaa kiehuvaksi koko ajan sekoittaen. Lopuksi 1 tl paprika jauhetta ja muut mausteet. Paprika tuo kastikkeeseen ruskean värin
[/quote]
No EI. Paprika, soijakastike, bbq kastike yms. kikat ei kuulu perinteiseen ruskeaan kastikkeeseen. Se ruskea väri tulee paahdetusta voi-jauho seoksesta eikä mistään mausteista. Mittaat kattilaan pari ruokalusikallista voita, kun on sulaa ja kuplii niin pari kukkuraa ruokalusikkaa jauhoja. Sitten kääntelet kokoajan niin ettei pääse palamaan. Kun jauhot on ihan tummaihoisen ihmisen ihon väriset, ne on valmiit. Mutta ne EI saa palaa, se ei maistu hyvältä. Sitten kaada joukkoon hiljalleen lihalientä, ja vispaa vaikka nopeasti vispilällä ettei tule paakkuja. Lisää suolaa ja mustapippuria ja anna kiehua niin että tulee sakeaa. Lopuksi voit lisätä pienen nokareen kylmää voita, niin saat kastikkeesta kiiltävää. Siinä sinulle perinteinen ruskeakastike.
Muun muassa lihapullakastikkeeseen tarvitsen. Demi glacea ollaan tehty muuhun ruokaan, mutta nyt ihan perinteistä (toki rasvaista) ruskeakastiketta. Kokeilen yllämainituilla ohjeilla, ja muistan ruskistaa jauhoja riittävän kauan! Annetaanko tosiaan muhia tunteja? Kyllähän hidas kypsytys esim. pataruokien makua parantaa huomattavasti, mutta siitäkö myös se "mummolan" maku tulisi? -ap
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:45"]
Muun muassa lihapullakastikkeeseen tarvitsen. Demi glacea ollaan tehty muuhun ruokaan, mutta nyt ihan perinteistä (toki rasvaista) ruskeakastiketta. Kokeilen yllämainituilla ohjeilla, ja muistan ruskistaa jauhoja riittävän kauan! Annetaanko tosiaan muhia tunteja? Kyllähän hidas kypsytys esim. pataruokien makua parantaa huomattavasti, mutta siitäkö myös se "mummolan" maku tulisi? -ap
[/quote]
Mummolan maku tulee siitä että käytät oikeaa voita etkä mitään margariinia, ja maustat sen kastikkeen oiekin. Se ei vaadi muuta kuin sopivassa suhteessa suolaa ja piippuria. Unohda kaikki paprikat ja etenkin grillimausteet yms.
Nyt tuli teidän jeesillä vapaapäivän ratoksi sellaiset sörsselit, että siippa kieli pitkällä odottaa pääsevänsä osingolle. Jumalattoman tuhtia (ei siis todellakaan terveysruokaa) eli voita ja kermaa. Mutta lihapullat, muusi ja kastike onnistuivat paremmin kuin koskaan. Beginners luck :) -ap
7 minuuttia kestää jauhoilla kypsyä miedolla (4) lämmöllä.sitten alkaa pyörittelee kunnolla vasta pannulla ja varsinaisesti ruskistaa sen. Ei maistu jauholle.on ruskeaa eikä pala. Kuumaa vettä lisään.511
Ruskistat vain tarpeeksi, kauniin suklaan ruskeaksi miedolla lämmöllä. Lisää kylmää vettä ja vispaa älä jätä liian paksuksi