Mistä päin maailmaa tulee maailman paras ruoka?
Kommentit (316)
kaakkois-aasiasta. siellä ruoasta osataan tehdä maukasta.
Etelä-Euroopasta: Espanja, Ranska, Italia, Kroatia.
Minun keittiöstä, kun siellä yhdistyy aasialainen ja italialainen ruokakulttuuri, hiukan suomalaisella twistillä sekoitettuna. Suomalaisuus tulee lähinnä siitä, että käytän paljon myös suomalaisia kasviksia ja ne vaikuttavat jonkin verran kokonaisuuteen.
Varsinkin keitoissa sekoittuu iloisesti koko pakka, jossa maistuu yhtälailla niin Aasia, Italia kuin myös Suomi. Muissa ruoissa makujen sekoittaminen on vähäisempää, mutta onnistuu kyllä ajoittain.
Mutta - sen mieleenpainuvimman aterian olen syönyt intialaisessa lounasravintolassa (Jaipur), jossa ravintolasali oli jaettu kahteen eri kastiin ja lounaslista oli erilainen eri saleissa, itse söimme ylemmän kastin puolella. Lounas oli todellakin ylellinen, täynnä erilaisia makunautintoja. Hassua, että ns muissa ravintoloissa ruoka ei ollut yhtä hyvää, vaikka hyvää olikin ihan mihin maailmankolkkaan tahansa verrattuna.
Kiinassa ja Thaimaassa olen myös saanut erittäin maittavia ruokia, mutta tason vaihtelu on ollut isompaa kuin Intiassa. Italiassa tai Ranskassa tason vaihtelu on ollut ehkä kaikista suurinta. Tylsimmät ruoat (maan perinteiset) ruoat olen saanut Saksassa, Suomessa, Ruotsissa, USAssa, Kanadassa ...
Ruotsista tietenkin.
Lihapullat ja hapansilakka.
Nam!
Aasiasta, Väli-Amerikasta ja Karibialta.
Markkinoilla Diksissä söin krokotiiliä. Oikein hyvää. Kengru maistui ihan kanilta eli rotalta. Seuraavaksi aion ostaa tölkin karhunlihaa ihan vain, koska en ole sitä vielä syönyt.
Jos joku ehdottaisi vihanneksia, pahoittaisin mieleni ja maalittaisin kaikki kasvisravintolat, viheriät ja höpsterit.
Savossa tehdään maailman parhaat kalakukot.
Intia, mutta en pysty syömään niin tulista kuin se oikeasti olisi.
Aasiasta. Korea, Vietnam, Intia, Japani, Nepal. Sitten kans Libanonin keittiö toimii hemmetin hyvin.
Ei ole yhtä parasta vaan useita hyviä ruokia ja ruoka-aineita löytyy monesta kulttuurista.
Eniten tykkään Vietnamin, Thaimaan, Kiinan ja Korean ruokakulttuureista. Lähi-itä on okei myös.
Italia on tylsä.
Suomi on kivasti Ruotsin ja Venäjän välissä ja täällä yhdistyy kummankin ruokakulttuurista parhaat palat. Myös täällä ollaan verraten ennakkoluulottomia, esim. Suomessa oli eka pizzeria kauan ennen Ruotsia, että ulkomaista vaikutusta tulee muualtakin, kuin naapureista.
välimeren pohjoisilta rannoilta
Peräseinäjoella aika legendaarista on.
Vierailija kirjoitti:
Markkinoilla Diksissä söin krokotiiliä. Oikein hyvää. Kengru maistui ihan kanilta eli rotalta. Seuraavaksi aion ostaa tölkin karhunlihaa ihan vain, koska en ole sitä vielä syönyt.
Jos joku ehdottaisi vihanneksia, pahoittaisin mieleni ja maalittaisin kaikki kasvisravintolat, viheriät ja höpsterit.
Niin, myös nuo höpsterit voi maalittaa. Se on kaksiteräinen miekka. Terveisiä höpstereille.
Minun mieletäni ne Portugalilaiset hiillostetut sardiinit, joita tulee Atlantilta joka päivä ja ovat jonkinlaista halparuokaa siellä, ovat aika helekutan hyviä. Läjä lautaselle halpisravintolassa, tuuli tuivertaa tukkaa ja vot. Grillattuja perunanpuolikkaita ohessa.
Intiasta.