Mistä päin maailmaa tulee maailman paras ruoka?
Kommentit (316)
Itä-Suomesta: kalakukko ja karjalanpiirakka.
Omasta mielestäni aasialainen vie voiton: japanilainen, vietnamilainen ja korealainen ruoka. Väli- ja Etelä-Amerikasta meksikolainen ja perulainen myös ovat lähellä sydäntä.
Suosikki ruokalajini tulevat Italiasta, mutta Suomessa ne osataan tehdä paremmin ja maukkaammin. Italiassa jokainen pitsa ja pasta on ollut todella suuri pettymys minulle. Mauttomia väkerryksiä.
Vaan niinhän se on, että asiantuntijoidenkin mielestä Suomessa tehdään pitsatkin paremmin, kun maailman parhaaksi pitsaksi valittiin suomalaisten parjaaman Kotipizzan Pizza Berlusconi (ei oma suosikkini tosin Kotipizzan pitsoista). Suomalaiset mukakulinaristit väheksyvät Kotipizzaa, koska se on suomalainen ja vielä ketjuravintola. Sama pitsa vaikkapa Italiassa syötynä italialaiseksi naamioituna (pakkaus tai miljöö), niin suomimukakulinaristi olisi täysin lumoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Itä-Suomesta: kalakukko ja karjalanpiirakka.
Harmittaa kun ulkomaalaisille tai suomalaisillekin tarjoillaan karjalanpiirakoina aivan karmeaa kuraa. Aito karjalanpiirakka on suussa sulava ja niitä voisi syödä kymmenittäin vaikka jälkiruoaksi.
Jokaisessa matkaohjelmassa tai muussa, jossa tarjotaan karjalanpiirakkaa vaikka Gordonille, on piirakat jotain aivan järkyttävää ja ei ihmekään, jos suomalaisesta ruoasta jää karmea kuva. Ja näitä kurapiirakoita tarjotaan siis ihan joissain Pohjois-Karjalan perinnepaikoissakin ja linnan juhlissa.
Kyllä se on oman rakkaan kyäkistä.
Somalialainen keittiö ja heidän palvelualttiutensa on aivan jotain käsittämätöntä.
Tämän voi jokainen itse käydä toteamassa lähimmässä tuollaista etnistä ruokaa tarjoilevassa ravitsemusliikkeessä. Ovat oikea taivaan lahja meille suomalaisille monessa asiassa.
Italia ja Japani <3 ai että tuli nälkä.
Suomalainen ruoka ehdottomasti. Lisäksi hollantilaiset, ranskalaiset ja sveitsiläiset juustot. Sekä monet ranskalaiset jälkiruoat ja kakut.
Abc:n keittiöstä❤️
ABC:n sulatetut pakasteet, jotka ovat lilluneet koko päivän jossain kastikkeessa, ovat kyllä parhaita sulatettuja pakasteita, jotka tiedän.
Usein on ollut mielessä, että menisin sanomaan 'keittiöön' kausiapulaiselle, että hyvin sulatettu, mutta en ole vielä viitsinyt.
Tosin aina ei ole edes hyvin sulatettu - olen kerran saanut ABC:llä eteeni lehtipihvin, joka oli valmistettu jauhelihasta ja joka oli keskeltä jäässä. Laarista kaapimani perunat olivat olleet esillä koko päivän, joten olivat kyllä ehtineet sulaa ja mössööntyä oikein mukavasti.
Vaikka ajelen työni takia ympäri Suomea 65000-70000 vuodessa olen aika ansiokkaasti onnistunut välttämään ABC:t - käyntejä n. 1 per vuosi ja nekin asiakkaan valinnan perusteella. Yleensä syön ihan oikeassa ravintolassa enkä huoltoasemalla.
Suomesta tietenkin kun minä olen täällä syntynyt ja asunut koko ikäni käymättä kertaakaan missään Suomen rajojen ulkopuolella. Minusta sellaiset ruoat jotka on tehty ulkomailta tulleilla resepteillä maistuvat todella oudoilta eivätkä läheskään yhtä hyviltä kuin suomalaisilla resepteillä valmistettu ruoka. Saati sitten ulkomailta tänne Suomeen tuotu ruoka, sitä minä en söisi koskaan koska koskaan ei voi tietää, että mitä kaikkea niihin ruokiin on ulkomailla laitettu ja ovatko ne edes oikeaa kunnon ihmisravintoa. Ties vaikka sisältäisivät ties mitä ihmisravinnoksi kelpaamattomia aineksia.
Tuohon Japaniin lisäisin, että heillä ei ole kovin kummoiset jälkkärit kuitenkaan. Jälkkäreissä luotan eurooppalaiseen keittiiöön.
Mies 40v kirjoitti:
Suomesta tietenkin kun minä olen täällä syntynyt ja asunut koko ikäni käymättä kertaakaan missään Suomen rajojen ulkopuolella. Minusta sellaiset ruoat jotka on tehty ulkomailta tulleilla resepteillä maistuvat todella oudoilta eivätkä läheskään yhtä hyviltä kuin suomalaisilla resepteillä valmistettu ruoka. Saati sitten ulkomailta tänne Suomeen tuotu ruoka, sitä minä en söisi koskaan koska koskaan ei voi tietää, että mitä kaikkea niihin ruokiin on ulkomailla laitettu ja ovatko ne edes oikeaa kunnon ihmisravintoa. Ties vaikka sisältäisivät ties mitä ihmisravinnoksi kelpaamattomia aineksia.
Juuri noin. Olen samaa mieltä. Poikkeuksena vain se, että olen matkustellut ja jopa työskennellytkin muissa maissa . Mutta kahvi on hyvää. Vaikkei se nyt varsinainen ruoka olekaan.
Kiinalaisessa ravintolassa oli laitettu pöytä koreaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti Aasiasta. Aidot kiinalaiset ruoat on mielestäni maailman parasta ruokaa. enkä nyt puhu niistä ruuista mitä kiinalaisista ravintoloista suomessa saa, vaan ihan pitää kiinaan asti mennä jos haluaa tietää :D
Ei pidä! Kyllä ne kiinalaiset osaavat niitä tehdä Suomessakin. Naapurini Kiinasta ainakin 😋
Vierailija kirjoitti:
Egeanmereltä antiikin Kreikan alueelta. Nykyään sekä kreikkaa että läntisintä turkkia.
Ai vitsi olen muuten samaa meiltä, että siellä on upeaa ruokaa!
Kuopiosta. Lähellä tuotetut, puhtaat raaka-aineet ja erinomaiset ruuat
Siis näitä, joita länsimaalainen ei edes tunnista, että mitä on tarjolla? :D