HS: Pikkuporvaristo katselee muita alaspäin
Olikohan tämä jo täällä? En ole monesta asiasta Kontulan kanssa samaa mieltä, mutta tämä artikkeli on täynnä erittäin teräviä huomioita. Paljon sellaista, mitä on tullut itsekin pohdittua.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008313922.html
"Pikkuporvarillisia taidemieltymyksiä ei ohjaa niinkään esteettinen nautinto kuin pyrkimys erottautua alemmistaan. Pikkuporvari arvostaa oopperaa ja kokeilevaa jazzia, vaikkei niitä syvällisesti ymmärräkään. Hän rakastaa taidetta, mutta ei kykene itse sitä tuottamaan. Keskitien valitsemisesta seuraa keskinkertaisuutta."
"Hän kysyi, että osaanko sanoa, miksi kaikki mielenosoittajat ovat niin rumia. Hän tarkoitti, että he olivat ylipainoisia, tatuoituja ja käyttivät epäsiistejä vaatteita. Kenen tahansa normaalia edustavan pikkuporvarin lailla hänen katseensa kohdistui heidän häiritsevään ulkonäköönsä enemmänkin kuin aatteeseen.”"
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Myös vasemmistolainen voi olla pikkuporvari ja usein sitä on. Vasemmistolainen pikkuporvari korostaa oikeamielisyyttä ja oikeaa terminologiaa, paasataan etuoikeuksista, sukupuolittamisesta ja rodullistamisesta. Oikeat termit ovat tärkeämpiä kuin puheen asiasisältö.
Jos joku on eri mieltä, vasemmistolainen pikkuporvari vaatii turvallisia tiloja, mikä käytännössä tarkoittaa, ettei kukaan saa olla eri mieltä. Keskustelu on itsessään vaarallista, mikäli ei sitouduta keskustelemaan oikeilla termeillä. Pikkuporvarillinen idylli on hauras ja särkyy pienestäkin väärästä sanasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylimielinen vasemmistotäti leimaa ihmisryhmiä oman mutunsa perusteella. Lisäbonuksena sana porvari joka triggeröi jokaisen vanhemman polven vasemmistolaisen, ja määritelmänä toki alentava adjektiivi "pikku".
Ai sulleko ei ole tuttu käsite "pikkuporvarillinen"?
Puhe oli porvarista eikä porvarillisestä.
No sulleko ei ole sitten tuttu käsite "pikkuporvari"?
Oliko sulla joku argumenttikin vai tarviitko vielä lisää miettimisaikaa?
Se, että "pikkuporvari" ja "pikkuporvarillinen" ovat ihan oikeita, olemassa olevia termiä, joilla on historiallinen tausta, eivätkä ne ole tässä jutussa siksi, että "pikku" olisi loukkaava. Onko sulla jotain argumentteja, vai oletko vain kiukkuamassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kontulan mielestä kaikkien tulisi kuulua joko raatavaan proletaariin tai johtavaan etuoikeutettuun puolueeseen.
Missä hän sanoo näin?
Tasa-arvoa nääs. Ei kukaan saa olla toistansa rikkaampi tai "etuoikeutetumpi" - paitsi tietenkin he, jotka ovat kommunistiseen tyyliin valta-asemissa vähän tasa-arvoisempia kuin me muut... Lenin, Mao, Pol Pot, Castro.. Kontula.
TUo ei ollut vastaus kysymykseen. Kerrot lisää omista ajatuksistasi, kun kysyin, missä hän sanoo noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös vasemmistolainen voi olla pikkuporvari ja usein sitä on. Vasemmistolainen pikkuporvari korostaa oikeamielisyyttä ja oikeaa terminologiaa, paasataan etuoikeuksista, sukupuolittamisesta ja rodullistamisesta. Oikeat termit ovat tärkeämpiä kuin puheen asiasisältö.
Jos joku on eri mieltä, vasemmistolainen pikkuporvari vaatii turvallisia tiloja, mikä käytännössä tarkoittaa, ettei kukaan saa olla eri mieltä. Keskustelu on itsessään vaarallista, mikäli ei sitouduta keskustelemaan oikeilla termeillä. Pikkuporvarillinen idylli on hauras ja särkyy pienestäkin väärästä sanasta.
Nyt puheenaiheena on pikkuporvarillisuus, ei porvarit. Tee mieluummin Wikipediaan teksti siitä.
Vierailija kirjoitti:
Nuo valkoiset hyvin ja helpolla toimeentulevat pullapersevasurit ovat pahinta mahdollista sorttia. Julistavat ja hyvesignaloivat jostain etäältä ilman, että tarvitsee itse olla missään tekemisissä julistamiensa asioiden tai niiden seurausten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puheenaiheena on pikkuporvarillisuus, ei porvarit. Tee mieluummin Wikipediaan teksti siitä.
Lue se artikkeli äläkä yritä vaihtaa aihetta. Siinä ja kontulan teoksessa porvaria hoetaan riittämiin.
Veikkaan että Anna Kontulan mielestä kaikki jotka ei oo pummeja, juoppoja ja seiniensotkijoita on pikkuporvareita. Vaikka ois 38 vuotta töissä pikaruokalan yövuorossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylimielinen vasemmistotäti leimaa ihmisryhmiä oman mutunsa perusteella. Lisäbonuksena sana porvari joka triggeröi jokaisen vanhemman polven vasemmistolaisen, ja määritelmänä toki alentava adjektiivi "pikku".
Se, että "pikkuporvari" ja "pikkuporvarillinen" ovat ihan oikeita, olemassa olevia termiä, joilla on historiallinen tausta, eivätkä ne ole tässä jutussa siksi, että "pikku" olisi loukkaava. Onko sulla jotain argumentteja, vai oletko vain kiukkuamassa?
Vasemmistokupla tuli näköjään paikalle pas**maan keskustelun.
Ei ole minun vikani että kontula ja toimittaja käyttävät sanaa porvari. Valita noille jos koet sen kiusalliseksi äläkä kiukuttele ketjussa. Eikä pikku ole tässä kehuva määrite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse huomannut sen hämmentyneen dissonanssin keskustelukumppanini silmistä kun olen rivien välistä antanut ymmärtää äänestäväni persuja. Asun Helsingin ydinkeskustassa, töissä pidän kravattia ja ulkoinen olemukseni ja ulosantini on hyvin kaukana siitä stereotyyppisestä persusta, jona persut tietyissä piireissä usein nähdään.
Fasismiin ja kansallismielisyyteen turvautuminen on tyypillistä pikkuporvarille silloin, kun asiat kääntyy hänen aivoilleen liian vaikeiksi.
Pikkuporvari rakastaa yksinkertaisia ratkaisuja ja autoritäärisyyttä, joita oikeistopopulismi edustaa.
Kommentin perusteella olet juuri artikkelin kohderyhmää. Onko mieleesi ikinä juolahtanut, että joku voi olla persu ilman autoritääriyden kaipuuta? Yksinkertaistat ja stereotypioit aivan kuin artikkelissa esitetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue se artikkeli äläkä yritä vaihtaa aihetta. Siinä ja kontulan teoksessa porvaria hoetaan riittämiin.
Olen lukenut Kontulan kirjan ja tiedän kyllä, mitä se käsittelee. Pikkuporvarillisuutta. Sinäkin voisit lukea ennen kuin opetat muita.
Jäi vain epäselväksi että tunnistaako Kontula tämän pikkuporvarillisuuden itsessään? Osaako reflektoida?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse huomannut sen hämmentyneen dissonanssin keskustelukumppanini silmistä kun olen rivien välistä antanut ymmärtää äänestäväni persuja. Asun Helsingin ydinkeskustassa, töissä pidän kravattia ja ulkoinen olemukseni ja ulosantini on hyvin kaukana siitä stereotyyppisestä persusta, jona persut tietyissä piireissä usein nähdään.
Fasismiin ja kansallismielisyyteen turvautuminen on tyypillistä pikkuporvarille silloin, kun asiat kääntyy hänen aivoilleen liian vaikeiksi.
Pikkuporvari rakastaa yksinkertaisia ratkaisuja ja autoritäärisyyttä, joita oikeistopopulismi edustaa.
Pikkuporvari rakastaa ennen kaikkea ulkokultaisuutta ja statusta, eikä persut ole kovin glamouri puolue. Yksinkertaisia ratkaisuja ja autoritäärisyyttä on kyllä muillakin puolueilla tarjottavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole minun vikani että kontula ja toimittaja käyttävät sanaa porvari. Valita noille jos koet sen kiusalliseksi äläkä kiukuttele ketjussa. Eikä pikku ole tässä kehuva määrite.
Ehkäpä sun kannattaisi lukea se Kontulan kirja sekä se, että hän tunnustaa näkevänsä itsessäänkin pikkuporvarillisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan merkillistä vastakkainasettelua koko ajan maassa jossa sosiaaliluokkia ei edes ole. Ulkomailta kyllä otetaan köyhiä niin että puolet pääkaupunkiseudun toimentulotuen saajista on nykyään sieltä ja ne eivät maailmalta lopu kesken.
Onko sitten pikkuporvarillista vai mitä mutta vasemmistoliitosta katsellaan ihan normaaleja ihmisiä näin alaspäin. Välillä salaa paljastuu.
Ei muka luokkia..? Juuri oli juttu Hesarissa, miten toimihenkilö häpesi vaatimatonta kotiaan. Kuulemma yhteiskunta odottaa jotain muuta.
Pikkuporvarillisuus on elämäntapa ja mielentila. Se ei ole sidottu puoluekantaan.
Tää on tätä samaa mitä ulkomailla. Kuulemma oikeaoppisuuden vaatiminen kieliopissa, oikeiden tulosten saavuttaminen matematiikassa, ylipäänsä lukeminen sekä vaikkapa klassisen musiikin kuunteleminen ovat vasurihihhulien mukaan "valkoista ylivaltaa"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä toit viestissäsi esille sen, ettet tiedä, mitä pikkuporvari tarkoittaa. Kerroit, että "pikku"-määritelmä on alentava. Ei ole. Pikkuporvaristo on ihan oikea termi, jolla on historialliset juuret. Pikkuporvaristo tarkoittaa siis porvaristoa, joka ei ole sitä porvariston rikkainta osaa, ei siis niin varakasta. Tässä pikkuporvaristo viittaa keskiluokkaan. Ei siis ylempään, selkeästi hyvin varakkaaseen luokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan merkillistä vastakkainasettelua koko ajan maassa jossa sosiaaliluokkia ei edes ole. Ulkomailta kyllä otetaan köyhiä niin että puolet pääkaupunkiseudun toimentulotuen saajista on nykyään sieltä ja ne eivät maailmalta lopu kesken.
Onko sitten pikkuporvarillista vai mitä mutta vasemmistoliitosta katsellaan ihan normaaleja ihmisiä näin alaspäin. Välillä salaa paljastuu.
Ei muka luokkia..? Juuri oli juttu Hesarissa, miten toimihenkilö häpesi vaatimatonta kotiaan. Kuulemma yhteiskunta odottaa jotain muuta.
Pikkuporvarillisuus on elämäntapa ja mielentila. Se ei ole sidottu puoluekantaan.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Persujen ja kokoomuksen välillä seilaa paljon väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Jäi vain epäselväksi että tunnistaako Kontula tämän pikkuporvarillisuuden itsessään? Osaako reflektoida?
Mulle ei jäänyt. Tunnistaa. Tai voi tietenkin olla, että tämä tuli selväksi, kun olen lukenut kaksi juttua aiheesta, en nyt niin yksityiskohtaisesti muista, mitä tuossa HS:n jutussa sanottiin.
Tämä oli oikein hyvä ja mielenkiintoinen havainto, olen ajatellut vähän tuohon samaan suuntaan itsekin tästä palstasta.