Olen kristitty mystikko, kysyttävää?
Kommentit (223)
Vetovoiman laista: lue alan klassikko, "Salaisuus", kirjoittaja Rhonda Byrne. Mutta pahimmillaan innostuminen vetovoiman laista voi viedä yhä kauemmas hengellisyydestä, jos ihminen innostuu siitä mitä voi sen avulla saavuttaa aineellisessa maailmassa niin ettei enää koe tarvetta etsiä muuta. Parhaimmillaan toki viattomat kokeilut vetovoiman lain alueella voivat johtaa miettimään, mikä on se luova voima joka luo konkreettiseksi sen mihin uskon, ja etsimään itse lähdettä, Jumalaa.
"Mitä nyt epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, niin tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta Jumalaa kuin yksi. Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja, niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa." 1. Kor. 8:4-6
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 20:02"]
"Mitä nyt epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, niin tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta Jumalaa kuin yksi. Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja, niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa." 1. Kor. 8:4-6
[/quote]
"Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'? Jos Hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan Sana tuli - ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin - niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sen tähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'? "
Joh. 10:34-36.
Ymmärrät kai, ettei tuo lause tarkoita että konkreettisesti jumalia olisikin yhden sijaan henkenä useita. Vaan sitä, että Jumala voi ilmetä useiden ihmismuotojen kautta, ja puheessa voidaan Jumalan vallassa olevia ihmisiä, jolle Jumalan sana on tullut, sanoa jumaliksi. Ihan Raamatun mukaan. Kyse on ilmentymätön Jumala (yksi) ja ilmennyt Jumala (lukemattomia) suhteesta.
Ap (ja miksei muutkin): Oletteko tutustuneet Eckhart Tolleen? Hänen teoksensa ovat vaikuttaneet merkittävästi henkiseen kasvuuni.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 19:14"]
Siis en usko Raamatun sanaan, koska en sokeasti usko sinun sanomisiasi? Onpa erikoinen tulkinta.
Saanko muuten uteliaisuuttani kysyä, mitä uskontokuntaa edustat?
[/quote]
Kyseessä on siis suora lainaus raamatusta.
En edusta mitään koulukuntaa vaan olen kristitty mystikko.
[/quote]
Meillä taitaa nyt olla jokin kommunikaatiokatkos tässä. En ole missään vaiheessa kiistänyt, etteikö Jeesus olisi minunkin näkökulmastani tie, totuus ja elämä. Sen sijaan tulkitsen sinun viestisi tässä ketjussa vähän niin, että korostat olevasi kristitympi kuin muut itseään kristittyinä pitävät. Pahoittelen, jos olen ymmärtänyt ihan väärin.
En ymmärrä, mikä kilpailu tämä oikein on. Jos ihminen ei pidä itseään ensisijaisesti kristittynä mystikkona vaan uskoo yhtä lailla vaikka buddhalaisuuteen, niin ei kai kukaan sellainen mystikko itseään kristityksi mystikoksi kutsuisikaan.
t: ei edelleenkään ap
Montakohan säiliöautollista viinaa mahdatkaan juoda vuodessa, mystinen liskomies?
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 11:13"]
Mitä tarkoittaa olla mystikko, miten se poikkeaa tavallisesta uskovaisuudesta?
[/quote]
Mystikko keskittyy konkreettiseen kokemukseen älyllisten oppien sijaan. Varsin monillehan usko on sitä, että omaksutaan tietynlaisia uskomuksia, joita pidetään sitten tosina, kuten "Jeesus on Herra", "ristinkuolema maksoi syntivelan", "Jumala on kaikkivaltias" jne. Lisäksi voidaan omaksua tiettyjä käytösmalleja kuten seurakunnassa käyminen ja rukoileminen. Uskonnon sisältö on pääosin älyllinen ja toiminnallinen.
Mystisen uskonnollisuuden tavoite on sisäisesti meissä olevan Jumalan valtakunnan konkreettinen kokeminen ja uudistuminen sen kautta. Älylliset uskomukset tai uskonnollinen toiminta ovat tärkeitä vain siinä määrin, missä määrin ne edistävät oikeasti kosketuksiin sisäisen Kristuksen tai Jumalan valtakunnan kanssa pääsemistä.
[/quote]
Eikö kristillisyyteen sisälly myös aika paljon tiedollista rakennelmaa uskottavaksi?
Kysyn tätä koska itse uskon Korkeampaan voimaan, ja pyrin yhteyteen tuon hyvän kanssa. Mutta kaikki uskonnolliset rakennelmat tuntuvat itselleni vierailta. Monen uskonnon opetukset ja profeetat kuitenkin vetovat minussa olevan hengellisyyden kaipuuseen, ajattelen että niissä on kaikissa sama hengellinen pyrkimys. En vaan usko sellaisenaan minkään uskonnon kuvaamaan jumalaan.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 20:07"]
[/quote]
"Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'? Jos Hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan Sana tuli - ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin - niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sen tähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'? "
Joh. 10:34-36.
Ymmärrät kai, ettei tuo lause tarkoita että konkreettisesti jumalia olisikin yhden sijaan henkenä useita. Vaan sitä, että Jumala voi ilmetä useiden ihmismuotojen kautta, ja puheessa voidaan Jumalan vallassa olevia ihmisiä, jolle Jumalan sana on tullut, sanoa jumaliksi. Ihan Raamatun mukaan. Kyse on ilmentymätön Jumala (yksi) ja ilmennyt Jumala (lukemattomia) suhteesta.
[/quote]
Niin. Mutta Jumalan tahto on että myöskin nämä "jumalat" olisivat sitä yhtä, todellista Jumaluutta, kukin toistensa jäseniä. Ei siis itsenäisiä ja toisistaan riippumattomia. Oletko samaa mieltä? Jeesus on pää, ja seurakunta hänen ruumiinsa, yksilöuskovat kukin jäseniä tässä ruumiissa, jonka Jumalan henki yhdistää niin että kaikkien osien välillä vallitsee täydellinen sopusointu, harmonia, yksimielisyys, ja ennen kaikkea rakkaus.
Vetovoiman laista: lue alan klassikko, "Salaisuus", kirjoittaja Rhonda Byrne. Mutta pahimmillaan innostuminen vetovoiman laista voi viedä yhä kauemmas hengellisyydestä, jos ihminen innostuu siitä mitä voi sen avulla saavuttaa aineellisessa maailmassa niin ettei enää koe tarvetta etsiä muuta. Parhaimmillaan toki viattomat kokeilut vetovoiman lain alueella voivat johtaa miettimään, mikä on se luova voima joka luo konkreettiseksi sen mihin uskon, ja etsimään itse lähdettä, Jumalaa.
[/quote]
byrne on kyllä juuri sitä selfhelpiä, jota 54 kammoksui.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 20:08"]
Ap (ja miksei muutkin): Oletteko tutustuneet Eckhart Tolleen? Hänen teoksensa ovat vaikuttaneet merkittävästi henkiseen kasvuuni.
[/quote]
Olen lukenut hänen kirjansa "Läsnäolon voima", kun eräs mies joka pitää minua jonkinlaisena opettajanaan näissä asioissa, kysyi mielipidettäni siitä. Mielipiteeni on, että ihan samoista asioista Tolle puhuu kuin minäkin, vain vähemmän uskonnollista kielenkäyttöä käyttäen, ilmeisimmin jotta sanoma menisi paremmin perille uskontoja vieroksuville nykyihmisille.
Tolle jättää enemmän auki sen, mitä ihminen sitten löytää kun löytää sen, mihin hänen menetelmänsä tähtäävät: Ilmentymättömäksi tai Olemiseksi hän muistaakseni sitä kutsui - sitä mitä minä kutsun Jumalaksi. Mutta loppujen lopuksi siitä on aika turha mitään puhua, mitä on Jumalan sisäinen tunteminen, vaikka siitä kirjoittaisi paksuja kirjoja niin kokematta sitä itse siitä ei tietäisi mitään. Itselläni on taipumus puhua siitä siksi, että oma etsintäni lähti nimenomaan Jumalan kokemisen janosta, ja tiedän sellaisen janon olevan monilla muillakin.
Tollella on toki joitain uskomuksia joihin en itse usko, esim. jälleensyntymistä hän puhuu, mutta kuten olen sanonut, minä en pane uskomuksille niin kovasti painoa. Ne ovat vain ihmisuskomuksia, niin minun kuin Tollenkin uskomukset, ja jos ne eivät estä löytämästä sisäistä Jumalan valtakuntaa, ne ovat yhdentekeviä.
t. ap
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 20:08"]
[/quote]
tollen ajatukset tulevat koko ajan läpi ap:n ajatuksista.
Itse olen lukenut, mutta tolle ei kolahtanut mitenkään. Minusta se oli kapeakatsoista.
[/quote]
Mystikko keskittyy konkreettiseen kokemukseen älyllisten oppien sijaan. Varsin monillehan usko on sitä, että omaksutaan tietynlaisia uskomuksia, joita pidetään sitten tosina, kuten "Jeesus on Herra", "ristinkuolema maksoi syntivelan", "Jumala on kaikkivaltias" jne. Lisäksi voidaan omaksua tiettyjä käytösmalleja kuten seurakunnassa käyminen ja rukoileminen. Uskonnon sisältö on pääosin älyllinen ja toiminnallinen.
Mystisen uskonnollisuuden tavoite on sisäisesti meissä olevan Jumalan valtakunnan konkreettinen kokeminen ja uudistuminen sen kautta. Älylliset uskomukset tai uskonnollinen toiminta ovat tärkeitä vain siinä määrin, missä määrin ne edistävät oikeasti kosketuksiin sisäisen Kristuksen tai Jumalan valtakunnan kanssa pääsemistä.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 19:42"]
Kristinuskon kannalta tulkintasi ongelmallisuus on siinä, että kristinuskossa Jeesus on Jumala. Sinä taas olet ihminen joka voi pelastua ainoastaan armosta.
Egosi toki voi saada sinut muuta kuvittelemaan, mutta se ei ole tie pelastukseen.
[/quote]
Raamattu ei tue kantaasi Jeesuksen ja muiden ihmisten suhteesta. Jeesus sanoo oman ja seuraajiensa suhteen olevan, että kaikki ovat Jumalan lapsia yhtä lailla, Jeesus esikoinen suuressa veljesjoukossa. Hän on Jumalan poika ja minä olen Jumalan tytär. Jeesus myös vetoaa Vanhan testamentin kohtaan, jossa ihmisille sanotaan "te olette jumalia", kun häntä syytetään jumalanpilkasta. Jeesus sanoo myös seuraajiensa tekevän omia tekojaan ja suurempiakin. Millä voimalla, jos he ovat vain voimattomia ihmisiä vailla sisäistä Jumalan valtakuntaa, joiden ainoa toivo on taivaspaikka armosta kuoleman jälkeen?
Mutta niinhän se on aina pyhien kirjoitusten kanssa: jokainen meistä katsoo niitä omasta näkökulmastaan, omasta kokemuksestaan käsin, ja näkee erilaisen maailman. Oli aika, jolloin minäkin näin sen kuten sinä, ja olisin pitänyt itseni lailla kirjoittajaa myös harhaoppisena ja vaarallisena eksyttäjänä. Mutta minä en ollut silloin nähnyt ja kokenut sitä mitä olen nyt, ja nyt näen paitsi maailman, myös Raamatun toisin, jotenkin spirituaalisemmin kun silloin näin kirjaimellisemmin, enemmän pintatasolla.
t. ap
[/quote]
Heippa ap,
ehkä se olennainen pointti tässä on kuitenkin se että vaikka me kaikki olisimme Jumalan lapsia, meidän kauttamme ei kukaan voi pelastua, noin sananmukaisesti jos Raamatun mukaan mennään. Jumala viittaa Jeesukseen ainoana poikanaan, johon uskomalla tapahtuu pelastus. Ei sinun kauttasi tai minun kauttani. No tämä on toki vain minun mielipiteeni. Ihmeteot eivät vielä tee ketään pelastajaksi.
Sanottu on myös että Jeesus tulee toisen kerran ja kun hän tulee se ei jää keneltäkään huomaamatta, joten vielä hän ei ole tullut.
Ap, paastoatko säännöllisesti tai oletko kokenut paastosta olevan apua hengellisessä etsinnässä?
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 20:15"]
Niin. Mutta Jumalan tahto on että myöskin nämä "jumalat" olisivat sitä yhtä, todellista Jumaluutta, kukin toistensa jäseniä. Ei siis itsenäisiä ja toisistaan riippumattomia. Oletko samaa mieltä? Jeesus on pää, ja seurakunta hänen ruumiinsa, yksilöuskovat kukin jäseniä tässä ruumiissa, jonka Jumalan henki yhdistää niin että kaikkien osien välillä vallitsee täydellinen sopusointu, harmonia, yksimielisyys, ja ennen kaikkea rakkaus.
[/quote]
Totta kai minä olen tuosta samaa mieltä! Se todellinen seurakunta, joka on Kristuksen ruumis, muodostuu juuri niistä, joita sama Henki ohjaa. Ei esim. niistä jotka omaavat riittävän oikeat uskomukset tai kuuluvat kristilllisiin seurakuntiin maan päällä.
Tämä kohta on juuri sitä mistä puhuin, että on pohjimmiltaan vain yksin identiteetti, yksi minuus, ja sitä on kristillisessä kielenkäytössä tapana kutsua nimellä Kristus, joka tarkoittaa Jumalaa muodon "keskellä" ilmenneenä. Tämä muoto ilmenee Pyhänä Henkenä, joka johdattaa niitä joilla on yhteys siihen, jotka ovat viinipuun oksia jotka ovat kiinni viinipuussa eivätkä irti siitä.
Mutta tiedän, että näemme tämänkin kohdan hyvin eri tavalla, vaikka sanojen tasolla olemme yhtä mieltä, että totta on Raamatun sana.
t. ap
Ööh. Mystikko ja Kristitty ei oikeastaan voi onnistuneesti esiintyä samassa lauseessa samaa tarkoitten. Yhtä paljon kuin shamanismi ja kristinusko tai new age ja kristinusko tai taikausko ja kristinusko. Oletko ap siis ihan oikeasti uudestisyntynyt kristitty?
Jos et, niin et ole kristitty. Mitä muuten Jeesus merkitsee sinulle? Jeesus, tuo Kristinuskon keskeisin hahmo, Hän johon koko kristillisyys keskittyy.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 11:18"]
[/quote]
[/quote]
Mitä ovat ne konkreettiset kokemukset ja miten ne eroavat älyllisistä havainnoista?
Minäkin olen mystikko mutta en sekaannu ahtamaan näkemyksiäni tähän ketjuun koska joka paikassa vilahtelee Jeesus sitä ja tätä. Raamattu on täysin vääristelty alkuperäisestä.
Mutta nostetaanpa hattua kauniille Maria Orsich:ille sekä hänen meedioystävilleen. Kuvat aikalailla sivun alaosassa...
http://www.bibliotecapleyades.net/ciencia/ciencia_flyingobjects55.htm
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 12:12"]
Kirjoittaja 93:een viitaten, kuulostaa jotenkin hullunkuriselta, kun ankaran oikeaoppisena itseään pitävä kristitty puhuu jostain kundalinivoimista...
[/quote]Puhuikohan varoittavassa mielessä, ettei tule sekoittaa kundaliinivoimia Pyhään Henkeen? Silloin siinä ei ole mitään ristiriitaa tai hassua.
[/quote]
Mutta eikö tuohon sisälly ajatus, että kyseinen kristitty uskoo kundalinivoimien olemassaoloon? Luulisi että hänelle olisi olemassa vain Pyhä Kolminaisuus, ja toisella puolella sitten Saatana demoneineen. Termi "kundalini" ei taida oikein kuulua perinteiseen kristilliseen sanastoon...
[/quote] Kaikki mikä ei ole Jumalasta on vihollisesta, olipa nimitys mikä hyvänsä. Itsestäänelvyys. Harva kai haluaisi uskoa "pahaan" jos se esiintyisi selvästi demonisena. Valkeuden vaatteissa tai enkelinähän se saatana esiintyykin jotta saisi ihmiset mukaansa. Enkä nyt puhu missään nimessä ap:sta vaan yleisellä tasolla vastaan ihmettelyysi.
[/quote]
Nyt me puhutaan ihan eri asioista, sori. Minä puhun pelkästään terminologiasta, en muuten osallistu väittelyysi siitä, kuka on saatanasta ja kuka ei.