G: Miten te laihat syötte? Te sellaiset maratoonari kroppaiset, BMI alle 21 naiset. (bmi 38 kaipaa vinkkejä elämään)
Aina sanotaan, että syö, kuten laiha söisi. Tai liiku, kuten hoikka sporttimimmi liikkuisi. Näin ei kuulema tarvitse edes miettiä kaloreita, kun paino putoaa itsestään.
Joten, jos joku laiha viitsisi vastata. Kiitos.
Kommentit (772)
Kaiken avain on monipuolinen syöminen ja ns.tyhjien kaloreiden välttäminen. Jos ostan tällä viikolla appelsiineja, kalaa ja täysjyväleipää, ostan ensi viikolla omenoita, papuja ja ohrasuurimoita. Kokeilen rohkeasti uusia ruokalajeja ja -aineita, enkä ajattele, että nyt on päivä pilalla, jos kokeiluni ei ollutkaan herkullinen. Jokaisen suupalan ei tarvitse olla elämää suurempi nautinto, vaikka ruoan maku onkin tärkeä juttu. En syö pahanmakuista ruokaa, mutta myöskään herkkuja ei ole pakko syödä ihan joka päivä. Enkä välttele hiilareita, mutta katson arkisin järkevät lähteet niiden saamiseksi. Erityisellä tarkkuudella huolehdin, että joka ikisellä aterialla on myös jotain kasvista ja mielellään runsaasti. Se voi olla vaikkapa uunikasvikset, vihersalaatti, tomaattikastike tai hedelmä, tärkeintä on vaihtelu. Syön sellaisella ajatuksella, että huolehdin terveydestäni. Myös mielenterveydestäni eli esim. eilen kun tulin kotiin myöhään illalla pitkänpäivän päätteeksi rättiväsyneenä, tilasin ruokaa kotiin pizzeriasta. Kunhan keskitie on kultainen.
Ylipainoisten ongelmat usein tiivistyykin juuri siihen, että haetaan jokaisesta ateriasta jotain suurta tyydytystä, jonka vuoksi ei koskaan viitsi testata mitään uutta, pysytellään muutamissa turvaruoissa, jolloin ruokavalio yksipuolistuu, joka aiheuttaa väsymystä, jonka vuoksi ei jaksa liikkua tai valmistaa terveellistä ruokaa... Ja pyörä pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän syöminen on aina se avain.
Vain äärimmäisen pieni vähemmistö aikuisista länsimaalaisista naisista on luonnostaan hyvin laiha, siis alipainon rajoilla.
Käytännössä jokainen sen kokoinen joutuu joko liikkumaan todella paljon (aktiivinen työ, arkiliikunta ja treeni) tai syömään vähän tai molempia.
Isolle osalle jo noin BMI 20-22 vaatii vastaavaa.
Jos ajatellaan vaikka nelikymppistä normaalipainoista, 165 cm ja 65 kg, ilman liikuntaa tällainen kuluttaa 1500-1700 kcal per päivä.
Kalorit sinne 1200 ja aktiivisuutta, sen se vaati. Tätä ei vaan haluta myöntää, kun eihän se ole tervettä. Lisäksi meidän kulttuurissa on tärkeää olla laiha vaikka "syö kuin hevonen". Siksi tähänkin kommenttiin tullaan väittämään vastaan mutku mutku mä syön. Niinpä niin.
Mutku mä syön :D
Siitähän se on vaan kiinni, että mitä syö. Kyllä vaikkapa nyt herkullista tuoretta suomalaista valkokaalia saa syödä tasan niin paljon kuin jaksaa ja aivan lihomatta!
Joo, mutta mitään järkeä se kaalinkaan ylensyönnissä ei ole. Ei se nälkää pidä kuin ekaan pierasuun saakka. Kyllä lisänä täytyy olla jotain kaloripitoistakin.
Tottakai pitää olla MYÖS kaloripitoista. Ei kai kukaan pelkkää kaalia syö. Mua vaan ihmetyttää nämä, jotka väittää, ettei voisi olla laiha ja "syödä kuin hevonen". No, mitä se hevonen syö? Aika paljon rehua! Sitä rehua voi syödä ihminenkin ihan niin paljon kuin sielu sietää. Ei se kaali ole ainoa. Vaikka mitä vihannesta ja salaattia voi syödä niin paljon kuin jaksaa lihomatta yhtään. Tietenkin sen kaloripitoisen ruoan lisäksi.
Mä olen aina ollut hyvin hoikka ja aina ympärillä on jaksettu ihmetellä, että miten se on mahdollista, kun syön niin paljon. Kannattaisi varmaan katsoa mitä syön. Puolet lautasesta on aina kukkurallaan salaattia, selittäiskö asiaa...
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko teille kauhunälkää? Vai onko se teille ok olotila?
Eräs päivä söin aamupalan klo 5 ja klo 14 edelleen syömättä, mahaan sattui ja pisti, olo oli levoton, mitään muuta ei pystynyt miettimään kuin nälkää.
Ap[/quote
Tulee! Hyvin sanottu tuo kauhunälkä.
Tuo 5 - 14 on liian pitkä. Jos syö aamulla, pitää jotakin saada ennen puoltapäivää. Työpäivinä en voi aamulla syödä, sillä mahan toimiminen on ongelmallisen arvaamaton. Siksi syön päivemmällä.
Tämä on minun pakko tehdä näin. Ruokavalioni on lihaton ja erittäin kasvispitoinen, siksi mahan toimiminen on runsasta ja nopeaa. Omenanpala tms laukkuun, jonka otan aamupäivän lomassa jotta ajatus kulkee. Työni on fyysinen. Onnea uusille oivalluksille! Terveys edellä, älä laihduta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko teille kauhunälkää? Vai onko se teille ok olotila?
Eräs päivä söin aamupalan klo 5 ja klo 14 edelleen syömättä, mahaan sattui ja pisti, olo oli levoton, mitään muuta ei pystynyt miettimään kuin nälkää.
Ap
Se nälkä pitää alkaa ottamaan vastaan hyvänä tunteena, asiana joka tekee sulle hyvää.
Tiedän. Mutta se ihan sattuu ja vie järjen. Siksi en onnistu esim pätkäpaastossa.
Täällä on nyt 1 hyvä vinkki tullut.
ApKerro, mikä.
Se ruokapäiväkirja, jonka kirjoittajan mitat oli 175cm ja 61kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka sivulta:
Vierailija kirjoitti:
Aamupala: Puuroa ja marjoja, kahvi
Lounas: Salaatti ja kahvi
Päivällinen: Kanaa, riisiä ja vihanneksia
Iltapala: Ruisleipä ja lasi maitoa
Muuta en syö
170cm, 61kg
Kiitos, ensimmäinen selvä vastaus!
Tätä lähden kokeilemaan :)
ApJoku jo mainitsikin, että aliravitsemuksella ei painoa hallita.
Mitä tuosta muka puuttuu? Itse syön vähemmän kun en syö iltapalaa ollenkaan.
Olen nainen, BMI 20. Ai montako desiä.. En minä määriä mittaile. Lautanen on sopiva mittari. Puuroa aamulla ehkä 1,5 desiä. Lounasta sen verran kuin lautaselle mahtuu, mutta ensin täytän niitä kasviksia puolet lautasesta. Lopun tilan täytän hyvillä hiilareilla ja esim rasvattomalla kanalla. Välipalana ehkä 2 desiä rahkaa, desi marjoja ja banaani. Iltaruulla sama kuin lounaalla eli puolet kasviksia ja sitten vasta muuta ruokaa. Iltapalat olen jättänyt pois kun ei ole nälkä. Juomana vettä tai teetä. En käytä alkoholia ollenkaan. Herkkuja syön vain välillä mutta aika harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos 16 tunnin paasto on liikaa niin aloita 12. Sit nostat 14. Ja sit 16.
Mutku aini, et sä koskaan oikeasti halua tehdä mitään minkään eteen.
Ei se paasto kaikille toimi. Mulla 12h on hyvä, tarvitsen säännöllisesti ruokaa. Hyvin hoikkana olen aina pysynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ap, jokaisen ihmisen kulutus on erilainen, ja siksi suoraan kopioimalla toisen ihmisen ruokavaliota ei automaattisesti saa samoja tuloksia.
Paljonko painat / olet pitkä? Painavampi ihminen saa syödä huomattavasti enemmän kuin pienikokoinen, ja rasva palaa silti. Toisaalta taas liikunta lisää kulutusta - monet 60 kiloiset salillakäyvät voivat syödä 3000+ kcl päivässä ja pysyä timminä, kun taas liikkumaton ihminen tuolla määrällä vaan lihoaisi.
Suosittelisin, että otat verkkovalmennuksen, jossa painoluokat on eritelty. Tällöin saat valmentajan tuen, ja oikeasti myös varmuuden siitä ettet syö liikaa ja toisaaalta riittävästi. Itse olen saanut tuloksia mm. Ilona Siekkisen fatburn mealsilla (tämä siis pelkkä ruokavalio, ei mitään saliohjeita / muuta liikuntaa) ja Marietta Kiianlinnan bikini like a pro (en todellakaan tähtää itse mihinkään kisalavoille, tässä mukana ihan tavallisia tyyppejä. Toki sopii parhaiten sellaiselle, joka haluaa myös treenata).
Sieltä saat aivan tarkat määrät ja makrot, joilla koneet lähtevät omalta osaltasi käyntiin.
En ole itse ikinä oppinut syömään 5 kertaa päivässä, ja noita kaikkia on voinut soveltaa myös 3-4 x päivässä syömiseen. Mikään ei ole ollut rajoittava tai toksinen, enemmänkin todella avaava kokonaisuus. Ruuat olleet herkullisia ja tavallisia aterioita, jotka on ollut helppo tehdä. Satunnainen herkuttelu on ok, tarkoituksena on löytää pysyvä elämäntyyli eikä ajatella sitä vain dieettinä.
Millään 1200 kaloreilla ei monikaan halua tai edes pysty loppuelämäänsä elämään, ja siksi on tärkeää oppia syömään laadukasta ruokaa jossa on hyvät ravinto-arvot. Yllätyt, kuinka paljon sitä lopulta voikaan syödä ja silti laihtua ja pysyä hoikkana!
Liikuntaa suosittelisin kyllä silti, sillä lihakset polttavat rasvaa ripeämmässä tahdissa. Samalla liikunta tekee myös hyvää pääkopalle, ruuansulatukselle, ja pitää sinut poissa jääkaapilta. Vedenjuominen on ollut avaintekijänä myös.
Pystyt tähän aivan varmasti, tsemppiä!
Voi kuule, kokeiltu. Olen ostanut juurikin Ilonan verkkovalmennuksen alkuvuodesta.
Ja 3 vuotta sitten oli myös pt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Syön yhden pakastepizzan päivässä. Ja kalorittomia energiajuomia. 1228 kaloria. Kyllä sillä laihana pysyy.
En tosin voi suositella, ei tämä terveellistä ole, muuten kuin painon kannalta.
OMAD-eli one meal a day dieettiä kannattaa kyllä ehkä kokeilla, minulle yksi ateria on todella luonnollinen ja kalorit jää vähäksi vaikka silloin söisi vähän enemmän. Toki suosittelen ehdottomasti että se on jotain muuta kuin pizzaa ainakin välillä.
Ja kaikki kalorilliset juomat pois. Vettä, kivennäisvettä tai sokerittomia limuja tai mehuja. Ja joo, tiedän että eivät nuo kaksi viimeksi mainittua ole niitä terveellisimpia mutta mielestäni niiden käyttö on kuitenkin terveydelle pienempi paha kuin ylipaino.
Minulla on vähän taipumusta tämmöiseen kerran päivässä (illalla) syömiseen. Olen monestikin miettinyt, onko minussa, kuten verensokerissa, jotain vikaa vai olenko totuttanut kehon toimimaan näin. Minulle ei tule aamulla tai päivällä syömisestä hyvä olo, vaan täysi ja ällö ja ylienerginen ja levoton. Teen istumatyötä. Illalla tykkään sitten syödä runsaammin ja nukahtaa siihen ”koomaan”, joka monella tulee töissä lounaan jälkeen ja tarvitsevat kahvia siihen.
Tämän oman kokemuksen takia tulee olo, että ap liioittelee törkeästi niitä nälkäkipuja, jos ei saa ruokaa aamulla ja päivällä ja iltapäivällä jne. Että onko se oikeasti kuitenkin jotain henkistä, ilman jäämisen pelkoa tai muuta. Että ei se aikuisella ja etenkään pulleammalla voi olla fyysisesti niin vaikeaa olla syömättä joitain tunteja. En kuitenkaan väitä, että näin on, koska ihmisten kehoissa on myös oikeasti geneettisiä eroja.
Moni pitäisi tätä minun tyyliä syömishäiriöisenä, ja minulla onkin syömishäiriötaustaa, mutta voin tällä tavalla ihan hyvin. Tosiasiassa en ole usein täysin syömättä koko päivää; syön päivän aikana ehkä 200 kcal. Mutta illallinen jälkiruokineen on helposti joku 1500.
Ihan normiruokaa, mutta pieninä annoksina enkä napostele. Tärkeintä on syödä monipuolisesti ja terveellisesti, kaikki dietit ja muut heti romukoppaan.
Aamupala: Ruisleipää juustolla ja kurkulla, välillä sokeritonta jugurttia.
Lounas: Salaattiannos työpaikan K-kaupan salaattibaarista tai perus kotiruokaa.
Välipala: Hedelmä tai pikapuuro
Illallinen: Kotiruokaa
Iltapala: Ruisleipää, hedelmiä ja välillä herkkuja.
Lenkillä käyn kerran-kaksi viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko ap pitää tavoitteet realistisina? Ettet lannistu jo elänmuutoksen alkumetreillä.
Tämä minullekin tuli mieleen. Miksi tavoitella juuri maratoonarin kroppaa, eikö kannattaisi asettaa jokin muu tavoite?
Mä syön mitä sattuu, pitsaa, hampurilaisia, makkarapottuja, makaronia, paljon lihaa, kermaa, juustoa, suklaata, pullaa, kakkua, limsaa jne.
Syön siis todella epäterveellisesti ja herkkuja joka päivä.
En harrasta liikuntaa yhtään.
Bmi 22 (ei maratoonarin vartalo, mutta normaali paino)
aamupala: lähes aina sama 2 kuppia kahvia rasvattomalla maidolla ja 2 palaa leipää jollakin päällisellä
lounas: perisuomalaista ravintoköyhää mättöä esim. spagettia ja jauhelihakastiketta 250 g
välipala: kahvi ja jotain mitä tekee mieli, leipää, pullaa, jugurttia, hedelmä, siis yksi kappale jotain
päivällinen: samantapainen kuin lounas
Iltapala: sama kuin aamupala tai välipala ilman kahvia
Joinakin päivinä viikossa karkkia ja alkoholia
Liikuntaa joka päivä jossakin muodossa. Kevyimmillään kävelyä. Muutoin juoksua, porrastreeniä, salitreeniä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normiruokaa, mutta pieninä annoksina enkä napostele. Tärkeintä on syödä monipuolisesti ja terveellisesti, kaikki dietit ja muut heti romukoppaan.
Aamupala: Ruisleipää juustolla ja kurkulla, välillä sokeritonta jugurttia.
Lounas: Salaattiannos työpaikan K-kaupan salaattibaarista tai perus kotiruokaa.
Välipala: Hedelmä tai pikapuuro
Illallinen: Kotiruokaa
Iltapala: Ruisleipää, hedelmiä ja välillä herkkuja.Lenkillä käyn kerran-kaksi viikossa.
Lisänä vielä, en juo alkoholia, mutta herkuttelen kyllä hyvällä omatunnolla aina välillä. Silloinkin mieluummin yksi pieni suklaapatukka kun koko levy niin ei tule vahingossa syötyä liikaa.
Mä en sinuna tähtäis laihojen maratoonarien syömisiin? Mä olen 53v BMI 22,5 ja kotiruolla, joka on gluteeniton keliakiani takia, pysyn tässä. Koiralenkkejä päivittäin ja satunnaisia tanssitunteja. Ei kevyt-tuotteita, valmiissa kastikkeissa olevia lihoja, eikä prosessoituja muutenkaan. Ei limuja, eikä karkkeja paitsi suklaata. Paljon siemeniä, manteleita yms, jogurtit luonnonjogurtteina - ei lisättyjä sokereita. Luomumunia ja kalaa melko paljon . Annoskoot kohtuullisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän syöminen on aina se avain.
Vain äärimmäisen pieni vähemmistö aikuisista länsimaalaisista naisista on luonnostaan hyvin laiha, siis alipainon rajoilla.
Käytännössä jokainen sen kokoinen joutuu joko liikkumaan todella paljon (aktiivinen työ, arkiliikunta ja treeni) tai syömään vähän tai molempia.
Isolle osalle jo noin BMI 20-22 vaatii vastaavaa.
Jos ajatellaan vaikka nelikymppistä normaalipainoista, 165 cm ja 65 kg, ilman liikuntaa tällainen kuluttaa 1500-1700 kcal per päivä.
Kalorit sinne 1200 ja aktiivisuutta, sen se vaati. Tätä ei vaan haluta myöntää, kun eihän se ole tervettä. Lisäksi meidän kulttuurissa on tärkeää olla laiha vaikka "syö kuin hevonen". Siksi tähänkin kommenttiin tullaan väittämään vastaan mutku mutku mä syön. Niinpä niin.
Mutku mä syön :D
Siitähän se on vaan kiinni, että mitä syö. Kyllä vaikkapa nyt herkullista tuoretta suomalaista valkokaalia saa syödä tasan niin paljon kuin jaksaa ja aivan lihomatta!
Joo, mutta mitään järkeä se kaalinkaan ylensyönnissä ei ole. Ei se nälkää pidä kuin ekaan pierasuun saakka. Kyllä lisänä täytyy olla jotain kaloripitoistakin.
Tottakai pitää olla MYÖS kaloripitoista. Ei kai kukaan pelkkää kaalia syö. Mua vaan ihmetyttää nämä, jotka väittää, ettei voisi olla laiha ja "syödä kuin hevonen". No, mitä se hevonen syö? Aika paljon rehua! Sitä rehua voi syödä ihminenkin ihan niin paljon kuin sielu sietää. Ei se kaali ole ainoa. Vaikka mitä vihannesta ja salaattia voi syödä niin paljon kuin jaksaa lihomatta yhtään. Tietenkin sen kaloripitoisen ruoan lisäksi.
Mä olen aina ollut hyvin hoikka ja aina ympärillä on jaksettu ihmetellä, että miten se on mahdollista, kun syön niin paljon. Kannattaisi varmaan katsoa mitä syön. Puolet lautasesta on aina kukkurallaan salaattia, selittäiskö asiaa...
Tottahan kasvikset on tärkeitä. Sitä vain en tajua, mikä ihanuus on syödä PALJON? Siltikin, vaikka ne ei "lihota".
Vierailija kirjoitti:
BMI on 18.9, 27v. Syön aivan mitä sattuu mieli tekemään. Nälän tunne ei ole mikään ongelma vaan päin vastoin: fiilis on hyvä, kun maha on tyhjä ja olo kevyt. Väsyneenä tai fyysisempänä työpäivänä syön enemmän, mutta etäpäivinä saatan syödä ensimmäisen kerran vasta työpäivän jälkeen.
Eilinen, ei liikuntaa:
aamupala: 4dl mustaa teetä, 2rkl kauramaitoa, 2tl sokeria
lounas: vihersalaattia ja 1tl salaatinkastiketta. Paistettuja muikkuja n. 10kpl, 1,5dl perunamuusia, 1 lihapulla ruskeassa kastikkeessa, paistettuja juureksia. Siivu leipää, päällä vähärasvaista oivariinia ehkä 2tl. Vihreää teetä ja 1tl hunajaa
päivällinen: pieni sisäfilepihvi, 2 röstiperunaa, tomaatti-mozzarellasalaattia. 2 mandariinia, 1 puffet jäätelö
iltapala: kolme siivua kinkkua, kurkkua ja muutama oliivi
Sunnuntai, 1h ratsastus:
aamupala: 7dl teetä sokerilla ja maidolla
lounas: pala sienipiirakkaa, teetä
päivällinen: pesto-kanapastaa 2dl
iltaruoka: pieni sisäfilepihvi, 1 röstiperuna, tomaatti-mozzarellasalaattia, paistettua broccoliinia. Puffet-jäätelö.
Lauantai, 30min juoksulenkki:
aamupala: teetä sokerilla ja maidolla muutama mukillinen
lounas/päivällinen: fish and chips annos, ei kokonaan (jätin ranskalaisia ja kalaa). Vihersalaattia 1dl, salaatinkastiketta 1tl. Kaakao 2dl.
iltapala: Kanakebab ranskalaisilla, ei kokonaan (jätin ranskalaisia). Sokeriton jaffa 0,5l.
Perjantai, ei liikuntaa:
aamupala&lounas: 1,5l teetä
päivällinen: kana-pestopastaa 3dl, valkosipulivoipatonkia 2 siivua
iltapala: kinkkua 3 siivua, 10% juustoa 2 siivua, kurkkua ja paprikaa
Hmmm, tää kuulostaa mun normi ruokavaliolta :'D
Ap
Tohtisiko Ap paljastaa, mitä normaalisti päivittäin syö, siis silloin, kun ei ole millään dieetillä? Ja mikä oli pituus ja paino?
P.S. Mieluummin lihavuus kuin keuhkoahtaumatauti, eli älä enää kokeile sitä tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos 16 tunnin paasto on liikaa niin aloita 12. Sit nostat 14. Ja sit 16.
Mutku aini, et sä koskaan oikeasti halua tehdä mitään minkään eteen.
Ei se paasto kaikille toimi. Mulla 12h on hyvä, tarvitsen säännöllisesti ruokaa. Hyvin hoikkana olen aina pysynyt.
Sulle sopii tuo. Älä kuitenkaan unohda, että pätkäpaastolla syödään säännöllisesti.
Minulla on ruuan kanssa vain yksi sääntö, mitä noudatan: Kaikki syöminen pitää mahtua 8 tunnin sisään. Yleensä syön 12-20 tai lomilla 14-22. Sillä välillä syön mitä haluan, kuitenkin niin, että annoskoot ei ole mitään jäätäviä. Yleensä tuohon mahtuu kaksi ruokaa ja välipala.
- aamulla: kahvia
- lounas: munakas ja kaksi leipää, jogurttia/rahkaa +hedelmiä tai marjoja
- välipala: pari ruisleipää ja kahvia
- päivällinen: mitä vaan ruokaa ja usein myös joku jälkkäri; herkku tai hedelmä
Tällä pysyy paino tosi hyvin alhaalla ja mieliteot ei vaivaa.
Tällä myös laihdutin aikoinaan niin, että jätin kaikki herkut veks.
Lisäksi tietysti liikuntaa vähintään neljänä päivänä viikossa.