G: Miten te laihat syötte? Te sellaiset maratoonari kroppaiset, BMI alle 21 naiset. (bmi 38 kaipaa vinkkejä elämään)
Aina sanotaan, että syö, kuten laiha söisi. Tai liiku, kuten hoikka sporttimimmi liikkuisi. Näin ei kuulema tarvitse edes miettiä kaloreita, kun paino putoaa itsestään.
Joten, jos joku laiha viitsisi vastata. Kiitos.
Kommentit (772)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupuuroa, rahkaa, ruisleipää, salaatteja, lounaspaikan peruslounaita ja joka päivä vähän herkkuja. Nälkää ei saa nähdä, eli syön vähän väliä. 175cm, 62 kiloa.
Miksi alapeukut? Pari tuntia sauvakävelyä neljä kertaa viikossa, niin hoikka varsi taattu.
Ehkä sen takia, että hoikkuus ei kuitenkaan takaa terveyttä. Ruualla on väliä, vaikka kuinka liikkuisi.
Mikä ruokavaliossani vikana? Olen aina ollut tosi terve ja hoikka. Ap, älä hifiste ruoan kanssa. Kyllä varmasti tiedät, mitä on terveellinen perusruoka - kyse on siitä, haluatko sitä syödä.
Terveesti syöminen ei ole mitään hifistelyä. Aika harva tietää, mitä on terveellinen ruoka, sinä mukaanlukien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko teille kauhunälkää? Vai onko se teille ok olotila?
Eräs päivä söin aamupalan klo 5 ja klo 14 edelleen syömättä, mahaan sattui ja pisti, olo oli levoton, mitään muuta ei pystynyt miettimään kuin nälkää.
Ap
Se nälkä pitää alkaa ottamaan vastaan hyvänä tunteena, asiana joka tekee sulle hyvää.
Tiedän. Mutta se ihan sattuu ja vie järjen. Siksi en onnistu esim pätkäpaastossa.
Täällä on nyt 1 hyvä vinkki tullut.
ApMeinaatko että sun pää kestää tota vinkkiä jos Jutan dieetit joissa kuitenkin saa syödä ei onnistu ku nälkä sattuu? Anteeksi en tarkoita pahalla mut toi sun asenne pitää ekana saada kuntoon.
Jutan dieetistä jää nälkä, ei se katoa kokonaan, mutta sentään pienenee se nälkä kipu.
Olen kokeillut miesten versiota, se ok. Mutta en pystynyt sitäkään jatkamaan kuukausi tolkulla
Pätkäpaasto on toivoton, 16h ilman ruokaa, en pysty, menee ahminnaksi.
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän syöminen on aina se avain.
Vain äärimmäisen pieni vähemmistö aikuisista länsimaalaisista naisista on luonnostaan hyvin laiha, siis alipainon rajoilla.
Käytännössä jokainen sen kokoinen joutuu joko liikkumaan todella paljon (aktiivinen työ, arkiliikunta ja treeni) tai syömään vähän tai molempia.
Isolle osalle jo noin BMI 20-22 vaatii vastaavaa.
Jos ajatellaan vaikka nelikymppistä normaalipainoista, 165 cm ja 65 kg, ilman liikuntaa tällainen kuluttaa 1500-1700 kcal per päivä.
Kalorit sinne 1200 ja aktiivisuutta, sen se vaati. Tätä ei vaan haluta myöntää, kun eihän se ole tervettä. Lisäksi meidän kulttuurissa on tärkeää olla laiha vaikka "syö kuin hevonen". Siksi tähänkin kommenttiin tullaan väittämään vastaan mutku mutku mä syön. Niinpä niin.
Mutku mä syön :D
Siitähän se on vaan kiinni, että mitä syö. Kyllä vaikkapa nyt herkullista tuoretta suomalaista valkokaalia saa syödä tasan niin paljon kuin jaksaa ja aivan lihomatta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko teille kauhunälkää? Vai onko se teille ok olotila?
Eräs päivä söin aamupalan klo 5 ja klo 14 edelleen syömättä, mahaan sattui ja pisti, olo oli levoton, mitään muuta ei pystynyt miettimään kuin nälkää.
Ap
Se nälkä pitää alkaa ottamaan vastaan hyvänä tunteena, asiana joka tekee sulle hyvää.
Tiedän. Mutta se ihan sattuu ja vie järjen. Siksi en onnistu esim pätkäpaastossa.
Täällä on nyt 1 hyvä vinkki tullut.
Ap
Kerro, mikä.
aamupala 07:00
kaksi leipää paahdettuna, kaksi viipaletta juustoa, kaksi tl oivariinia, kaksi kuppia kahvia kevytmaidolla
lounas 11:00
puoli lautasellista vihersalaattia, paistettu tai keitetty kananmuna/100g kalaa/vajaa puolikas paketti fetaa tai halloumia, kirsikkatomaatteja 3-5 kpl, oliiviöljyä, etikkaa
kuppi kahvia kevytmaidolla
välipala 14:00
paahdettu leipä tai kaksi riippuen aionko liikkua alkuillasta, juustoa tai vihanneksia, hedelmä (banaani, omena tai mango), jogurtti 6% rasvaa 1 dl + 1 tl hilloa (itse tehty)
illallinen 19:00
kalaa/lihaa 100g + vihanneksia lautasmallin mukaan, hiukan (kauhallinen) pastaa, riisiä tai peruna, oliiviöljyä tai voita
iltapala 21:00
yleensä lasi kuivaa viiniä, manteleita 4 rkl/yksi hedelmä/noin 1,5 dl pakastemarjoja
Päivän mittaan 1,5 litraa hanavettä.
Kevyt päivätyö, luonnossa kävelyä 4-6 tuntia viikossa (noin 15-20 km viikko).
Herkuttelua vapaasti yhdellä aterialla viikossa.
Ap, jokaisen ihmisen kulutus on erilainen, ja siksi suoraan kopioimalla toisen ihmisen ruokavaliota ei automaattisesti saa samoja tuloksia.
Paljonko painat / olet pitkä? Painavampi ihminen saa syödä huomattavasti enemmän kuin pienikokoinen, ja rasva palaa silti. Toisaalta taas liikunta lisää kulutusta - monet 60 kiloiset salillakäyvät voivat syödä 3000+ kcl päivässä ja pysyä timminä, kun taas liikkumaton ihminen tuolla määrällä vaan lihoaisi.
Suosittelisin, että otat verkkovalmennuksen, jossa painoluokat on eritelty. Tällöin saat valmentajan tuen, ja oikeasti myös varmuuden siitä ettet syö liikaa ja toisaaalta riittävästi. Itse olen saanut tuloksia mm. Ilona Siekkisen fatburn mealsilla (tämä siis pelkkä ruokavalio, ei mitään saliohjeita / muuta liikuntaa) ja Marietta Kiianlinnan bikini like a pro (en todellakaan tähtää itse mihinkään kisalavoille, tässä mukana ihan tavallisia tyyppejä. Toki sopii parhaiten sellaiselle, joka haluaa myös treenata).
Sieltä saat aivan tarkat määrät ja makrot, joilla koneet lähtevät omalta osaltasi käyntiin.
En ole itse ikinä oppinut syömään 5 kertaa päivässä, ja noita kaikkia on voinut soveltaa myös 3-4 x päivässä syömiseen. Mikään ei ole ollut rajoittava tai toksinen, enemmänkin todella avaava kokonaisuus. Ruuat olleet herkullisia ja tavallisia aterioita, jotka on ollut helppo tehdä. Satunnainen herkuttelu on ok, tarkoituksena on löytää pysyvä elämäntyyli eikä ajatella sitä vain dieettinä.
Millään 1200 kaloreilla ei monikaan halua tai edes pysty loppuelämäänsä elämään, ja siksi on tärkeää oppia syömään laadukasta ruokaa jossa on hyvät ravinto-arvot. Yllätyt, kuinka paljon sitä lopulta voikaan syödä ja silti laihtua ja pysyä hoikkana!
Liikuntaa suosittelisin kyllä silti, sillä lihakset polttavat rasvaa ripeämmässä tahdissa. Samalla liikunta tekee myös hyvää pääkopalle, ruuansulatukselle, ja pitää sinut poissa jääkaapilta. Vedenjuominen on ollut avaintekijänä myös.
Pystyt tähän aivan varmasti, tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupala: Puuroa ja marjoja, kahvi
Lounas: Salaatti ja kahvi
Päivällinen: Kanaa, riisiä ja vihanneksia
Iltapala: Ruisleipä ja lasi maitoa
Muuta en syö
170cm, 61kg
Kiitos, ensimmäinen selvä vastaus!
Tätä lähden kokeilemaan :)
ApEi ehkä kannattaisi, aliravitsemus on huono tapa laihduttaa.
4 ateriaa päivässä = aliravitsemus? Oikeasti?
Eka sivulta:
Vierailija kirjoitti:
Muuta en syö
170cm, 61kg
Ap
Olen 51 kg, 165 cm. Kun on ohittanut vaihdevuodet (54v), en enää liho. Elät nyt 33 vuotiaana elämäsi hedelmällistä aikaa, jolloin keho pitää kiinni ravinnosta. Itsekin olin tuossa iässä, perheen äitinä ja vuorotyötä tekevänä noin 68 kg. Keho tietää.
Älä siis rankaise kehoasi siitä, että se koittaa ylläpitää elämää.
Jos minä, mummeli, kuitenkin kerron aterioista: kahvia mustana, puuroa, riisiä, raasteita, hedelmiä, kananmunia, leipää, rypsiöljyä, taateleita. Joskus erittäin harvoin makeita, esim tumma suklaa. En alkoholia tai limsoja. Oikeastaan olen omissa ruoissani niin säästäväinen, että sekin pitää laihana.
Tsemppiä, rakasta ihanaa kehoasi, se on paras kaverisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko ap pitää tavoitteet realistisina? Ettet lannistu jo elänmuutoksen alkumetreillä.
Kaikkea kokeiltu jo viimeiset 5 vuotta.
Tää vinkkien haku on mun viimeinen yritys. Jos tämä ei auta, niin ollaan sitten ikuisesti läskejä.
Ap 33vSaisko jonkun aikaikkunan että mitä ja kuinka pitkään olet mitäkin kokeillut?
Vuosina 2016-2021
Elämäntapamuutosta, aloitan ainakin kerran kuussa, kestää ehkä viikon.
1500-1800kcal päivä, tällaista olen kestänyt ennätykselliset 2 viikkoa, aloitan 10 kertaa vuodessa.
Kaalisoppaa dieetti, max 3 päivää, tätä koitan ehkä 2 vuodessa.
Lisää liikuntaa, no ei toiminut, paino nousi, kun ruokahalu lisääntyi.
Juttadieetti, kokeilen joka vuosi, ei itsekuria.
Tupakkaa. Ainoa _toimiva_ sain parissa kuukaudessa 10kg pois. Lopetin yskän vuoksi, paino nousi 15kg.
Olen ihan loppu. Ap
Siun pitäis lisätä pitkäjänteisyyttä. Kokeile kaksi viikkoa, kun huomaat, että tuloksia tulee, niin saat lisää motivaatiota. Luovutat liian helposti, ja ajattelet jostain syystä, että se nälän tunne uhkaa sun henkeä. Vaikka olisit kaksi viikkoa syömättä ns pelkällä nestepaastolla, olisit silti hengissä. 😅 Et ole kuolemassa nälkään, vaikka välillä olisi hiuko tai vähän väsyttäisi. Kroppa kyllä tottuu, jos pää kestää.
Niinpä, mistä saa uuden pään? Tai pitkäjänteisyyttä ostettua?
Kaiken lisäksi dieettaaminen on tylsää, niin sitä jaksaa ehkä juuri ja juuri sen 2vkoa.
Mutta lisää ruokapäiväkirjoja? :)
Ap
BMI on 18.9, 27v. Syön aivan mitä sattuu mieli tekemään. Nälän tunne ei ole mikään ongelma vaan päin vastoin: fiilis on hyvä, kun maha on tyhjä ja olo kevyt. Väsyneenä tai fyysisempänä työpäivänä syön enemmän, mutta etäpäivinä saatan syödä ensimmäisen kerran vasta työpäivän jälkeen.
Eilinen, ei liikuntaa:
aamupala: 4dl mustaa teetä, 2rkl kauramaitoa, 2tl sokeria
lounas: vihersalaattia ja 1tl salaatinkastiketta. Paistettuja muikkuja n. 10kpl, 1,5dl perunamuusia, 1 lihapulla ruskeassa kastikkeessa, paistettuja juureksia. Siivu leipää, päällä vähärasvaista oivariinia ehkä 2tl. Vihreää teetä ja 1tl hunajaa
päivällinen: pieni sisäfilepihvi, 2 röstiperunaa, tomaatti-mozzarellasalaattia. 2 mandariinia, 1 puffet jäätelö
iltapala: kolme siivua kinkkua, kurkkua ja muutama oliivi
Sunnuntai, 1h ratsastus:
aamupala: 7dl teetä sokerilla ja maidolla
lounas: pala sienipiirakkaa, teetä
päivällinen: pesto-kanapastaa 2dl
iltaruoka: pieni sisäfilepihvi, 1 röstiperuna, tomaatti-mozzarellasalaattia, paistettua broccoliinia. Puffet-jäätelö.
Lauantai, 30min juoksulenkki:
aamupala: teetä sokerilla ja maidolla muutama mukillinen
lounas/päivällinen: fish and chips annos, ei kokonaan (jätin ranskalaisia ja kalaa). Vihersalaattia 1dl, salaatinkastiketta 1tl. Kaakao 2dl.
iltapala: Kanakebab ranskalaisilla, ei kokonaan (jätin ranskalaisia). Sokeriton jaffa 0,5l.
Perjantai, ei liikuntaa:
aamupala&lounas: 1,5l teetä
päivällinen: kana-pestopastaa 3dl, valkosipulivoipatonkia 2 siivua
iltapala: kinkkua 3 siivua, 10% juustoa 2 siivua, kurkkua ja paprikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän syöminen on aina se avain.
Vain äärimmäisen pieni vähemmistö aikuisista länsimaalaisista naisista on luonnostaan hyvin laiha, siis alipainon rajoilla.
Käytännössä jokainen sen kokoinen joutuu joko liikkumaan todella paljon (aktiivinen työ, arkiliikunta ja treeni) tai syömään vähän tai molempia.
Isolle osalle jo noin BMI 20-22 vaatii vastaavaa.
Jos ajatellaan vaikka nelikymppistä normaalipainoista, 165 cm ja 65 kg, ilman liikuntaa tällainen kuluttaa 1500-1700 kcal per päivä.
Kalorit sinne 1200 ja aktiivisuutta, sen se vaati. Tätä ei vaan haluta myöntää, kun eihän se ole tervettä. Lisäksi meidän kulttuurissa on tärkeää olla laiha vaikka "syö kuin hevonen". Siksi tähänkin kommenttiin tullaan väittämään vastaan mutku mutku mä syön. Niinpä niin.
Mutku mä syön :D
Siitähän se on vaan kiinni, että mitä syö. Kyllä vaikkapa nyt herkullista tuoretta suomalaista valkokaalia saa syödä tasan niin paljon kuin jaksaa ja aivan lihomatta!
Joo, mutta mitään järkeä se kaalinkaan ylensyönnissä ei ole. Ei se nälkää pidä kuin ekaan pierasuun saakka. Kyllä lisänä täytyy olla jotain kaloripitoistakin.
Olisi myös tärkeä miettiä, miksi syöt. Monesti ihmiset syövät tunteisiin, kuten suruun, iloon ja tylsyyteen.
Mitä voisit keksiä näiden tilalle?
Herkuttelu kuuluu elämään kohtuudella. Järkevän ja terveellisen syömisen ei kuulu tuntua polttavana nälkänä. Jos syöt aamuviideltä ja seuraavan kerran päivällä, ei ole mikään ihme että nälkä tulee - välissä voi ja tuleekin syödä. Hyvää ja ravintorikasta ruokaa voi syödä hyvällä omatunnolla.
Jos olet juuri syönyt, ja tiedät ettei oikea nälkä voi olla hullun kova, kokeile seuraavia:
- Juo vettä, nälkä on usein jano
- Keksi jotain kivaa tekemistä
- Lähde kävelylle (liikunta myös usein hillitsee makeanhimoa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko ap pitää tavoitteet realistisina? Ettet lannistu jo elänmuutoksen alkumetreillä.
Kaikkea kokeiltu jo viimeiset 5 vuotta.
Tää vinkkien haku on mun viimeinen yritys. Jos tämä ei auta, niin ollaan sitten ikuisesti läskejä.
Ap 33vSaisko jonkun aikaikkunan että mitä ja kuinka pitkään olet mitäkin kokeillut?
Vuosina 2016-2021
Elämäntapamuutosta, aloitan ainakin kerran kuussa, kestää ehkä viikon.
1500-1800kcal päivä, tällaista olen kestänyt ennätykselliset 2 viikkoa, aloitan 10 kertaa vuodessa.
Kaalisoppaa dieetti, max 3 päivää, tätä koitan ehkä 2 vuodessa.
Lisää liikuntaa, no ei toiminut, paino nousi, kun ruokahalu lisääntyi.
Juttadieetti, kokeilen joka vuosi, ei itsekuria.
Tupakkaa. Ainoa _toimiva_ sain parissa kuukaudessa 10kg pois. Lopetin yskän vuoksi, paino nousi 15kg.
Olen ihan loppu. Ap
Ai se olet sinä jolle motivaatiota pitäisi antaa pillerinä.
Älä väitä että mikään ei toimi kun et mistään pysty pitämään kiinni niin pitkään että muutos ehtisi toimia.
Karppaustakin väitit joskus kokeilleesi. Ja pötkäpaastoa. Jos et niin siitäpä seuraavaksi. Kokeile kolme kuukautta noiden yhdistelmää ja kerro sit auttoiko. Ei päivää, eikä viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta en syö
170cm, 61kg
ApEi ehkä kannattaisi, aliravitsemus on huono tapa laihduttaa.
4 ateriaa päivässä = aliravitsemus? Oikeasti?
Aterian sisällöllä on merkitys, ei niiden lukumäärällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupuuroa, rahkaa, ruisleipää, salaatteja, lounaspaikan peruslounaita ja joka päivä vähän herkkuja. Nälkä⁷ä ei saa nähdä, eli syön vähän väliä. 175cm, 62 kiloa.
Miksi alapeukut? Pari tuntia sauvakävelyä neljä kertaa viikossa, niin hoikka varsi taattu.
Ehkä sen takia, että hoikkuus ei kuitenkaan takaa terveyttä. Ruualla on väliä, vaikka kuinka liikkuisi.
Mikä ruokavaliossani vikana? Olen aina ollut tosi terve ja hoikka. Ap, älä hifiste ruoan kanssa. Kyllä varmasti tiedät, mitä on terveellinen perusruoka - kyse on siitä, haluatko sitä syödä.
Terveesti syöminen ei ole mitään hifistelyä. Aika harva tietää, mitä on terveellinen ruoka, sinä mukaanlukien.
Käsittämätöntä, että kun koko ikä ollut superterve ja veri- ym. arvot kohdallaan, niin joku väittää, että en tiedä, mitä on terveellinen perusruoka. Hifistelyllä tarkoitan jotain ihmeellisiä erityisruokavalioita.
Vierailija kirjoitti:
Eka sivulta:
Vierailija kirjoitti:
Muuta en syö
170cm, 61kg
Ap
Joku jo mainitsikin, että aliravitsemuksella ei painoa hallita.
Ja jos 16 tunnin paasto on liikaa niin aloita 12. Sit nostat 14. Ja sit 16.
Mutku aini, et sä koskaan oikeasti halua tehdä mitään minkään eteen.
Älä ajattele prosessia diettinä, vaan elämäntapamuutoksena. Tarkoituksena on syödä niin, että samoilla palikoilla voit mennä lopun elämääsi. Terveellistä, ravitsevaa ruokaa ja herkkuja kohtuudella!
Suosittelen todella lämpimästi verkkovalmennusta, itse olen tehnyt -25 kg pudotuksen Ilona Siekkisen 30 days challengen ja jatkovalmennuksen avulla. Se henkinen apu ja motivaatio jota oikean valmennuksen kautta saa, on korvaamatonta. Enkä edes käynyt salilla, pelkkää hyötyliikuntaa :) Kaloreita oli päivässä jota kuinkin 2500, siihen mahtuu jo tosi paljon terveellistä ja hyvää ruokaa.
Ensin on tietysti uuden opettelua, mutta miksi ihmeessä siihen ei näkisi vaivaa, kun lopputulos on pelkästään itselle?
On upeaa, kun myrkylliset mallit ruuasta ja omasta kehosuhteesta ei enää hallitse elämää. Olen myös oppinut kokkaamaan ihan eri tavalla, kun valmisruoka ja roskaruoka on saanut jäädä hyllyyn.
Syön 5-6 kertaa päivässä, en napostele, en ole sokerihiiri.
Syön ihan terveellistä monipuolista kotiruokaa, ja usein toinen lämmin ateria voi olla ravintolaruokaa.
Aamiainen puuroa & marjoja ja hedelmä tai rahkaa, jogurttia, hunajaa, pähkinöitä, leseitä& kaurahiutaleita tai tuorepuuro. Maitokahvi
(Aamupäivän välipala hedelmä jos lounas ei ole aikaisin)
Lounas: eilisen jämät tai ravintolaruokaa. Jos on salaattipöytä, niin reilusti salaattia, sitten vasta muuta ruokaa. Mutta esim tänään söin tosi tuhdin lounaan thaimaalaista currya.
Välipala: hedelmä/ jogurtti/ leipää/ puuroa/ jotain
Päivällinen: kotitekoista kasvisruokaa, jossa yleensä paljon vihanneksia. Salaattia
Iltapala: leipää tai rahkaa, riippuu mitä olen päivän aikana muuten syönyt ja mitä tekee mieli. Joskus päivällisen salaatinjämät tms. Ohrapuuroa. Vihanneksia hummusdipillä. jne
Veikkaan että hoikkuus johtuu näistä
- en ole perso makealle, en syö sipsejä jne verenpaineeni takia
- en käytä lainkaan alkoholia, ja juon paljon vettä
- syön todella paljon kasviksia ja salaattia, otan niitä aina ensin ja sitten vasta muuta ruokaa
- Syön kuitupitoista ruokaa
- ja paljon linssejä, papuja ja herneitä
- en syä punaista lihaa lainkaan
- syön aina säännöllisesti
- syön hitaasti ja pureskelen kunnolla: ehdin huomata kun keho on täynnä
- Leivän päälle vain maltilla rasvaa ja juustoa
- en koskaan edes kohteliaisuudesta syö enempää kuin tekee mieli
- liikun paljon: kävelen ja pyöräilen joka paikkaan, harrastan juoksua, aktiivisuusranneke näyttää helposti 20 000 askelta päivässä
- geenit... sori! Mutta mun koko perhe on tällaisia riukuja nelikymppiseksi, sen jälkeen osa on lihonut ja osa ei. Itse juuri tässä 40v ja ekaa kertaa elämässä kiloja on alkanut karttua.