Edessä leikkaus ja nukutus. Pelottaa.
Millaista nukuttaminen on? Miltä siitä tuntuu herätä? Tuntuuko se siltä, että ensin menee taju, ja sitten *pim* heräät melkein heti? Miltä se tuntuu kun taju menee? Kuinka paha olo nukutuksen jälkeen on?
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:33"]Pitää varmaan pyytää tymäkkä esilääkitys sitten. :D En haluaisi joutua pelkäämään ja hermoilemaan juuri ennen leikkausta.
ap
[/quote]
Mä en ainakaan esilääkityksen jälkeen ole hermoillut yhtään :D Hyvä etten jo siitä ole nukahtanu. Ja ei se nukutus paha ole. Ensin nukahdat ja sitten heräät, vähän tokkurainen olo vaan. Ehdottomasti mukavampi kuin puudutuksessa tehty leikkaus!
Mä en nukahtanut ollenkaan ja olin hereillä kun maha vedettiin auki. Mitään kipuja ei ollut, joten ei haitannut vaikka olin koko leikkauksen hereillä. Eli tähän ap. pitää varautua.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:52"]
Mä en nukahtanut ollenkaan ja olin hereillä kun maha vedettiin auki. Mitään kipuja ei ollut, joten ei haitannut vaikka olin koko leikkauksen hereillä. Eli tähän ap. pitää varautua.
[/quote]
Taitaa olla aika harvinaista.
En tietääkseni saanut esilääkitystä ja jännitti aika lailla ja sydän hakkasi, mutta taju menee tosiaan hetkessä; ei ehdi tulemaan mitään väsymisen tunnetta nin kuin normaalissa nukahtamisessa.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:52"]
[/quote]
Taitaa olla aika harvinaista.
[/quote]
Tai ihan peräti provo. Kyllä ne varmistaa että ihminen nukkuu ennen ku mahan avaavat... Ellei kyseessä ole ollut puudutus, mikä selittäis sen ettei tuntenut mitään.
3 kertaa nukutettu, nukahtamishetkeä ei huomaa, heräsin kuin omasta sängystä mukavaan raukeuteen ilman lieveilmiöitä.
Vaivaton homma, ei huolta:)
Hiukan olen kateellinen teille, jotka menette aivan pöllyyn esilääkkeistä. Kuten sanottu niin en mä nukutuksen yhteydessä sitä kaipaa, kun nukutus on musta miellyttävää. Mutta paikallispuudutuksessa tehtävät leikkaukset on mulle traumoja aiheuttavaa helvettiä. Miksi mun pitää olla tällainen mutantti.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:52"] Mä en nukahtanut ollenkaan ja olin hereillä kun maha vedettiin auki. Mitään kipuja ei ollut, joten ei haitannut vaikka olin koko leikkauksen hereillä. Eli tähän ap. pitää varautua. [/quote] Taitaa olla aika harvinaista. [/quote] Tai ihan peräti provo. Kyllä ne varmistaa että ihminen nukkuu ennen ku mahan avaavat... Ellei kyseessä ole ollut puudutus, mikä selittäis sen ettei tuntenut mitään.
[/quote]
Joo oli puudutus ja kyseessä oli luomen leikkaus mahasta.
Onko nuo leikkaukset yleisiäkin, joissa laitetaan nukutusaine maskin kautta? Mulla on aina laitettu kanyylista. Maskikin on toki ollut, mutta ei sieltä nukutusainetta ole tullut vaan happea.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:52"] Mä en nukahtanut ollenkaan ja olin hereillä kun maha vedettiin auki. Mitään kipuja ei ollut, joten ei haitannut vaikka olin koko leikkauksen hereillä. Eli tähän ap. pitää varautua. [/quote] Taitaa olla aika harvinaista. [/quote] Tai ihan peräti provo. Kyllä ne varmistaa että ihminen nukkuu ennen ku mahan avaavat... Ellei kyseessä ole ollut puudutus, mikä selittäis sen ettei tuntenut mitään.
[/quote]
[/quote]
Luomen leikkaus? Ei kai sellaiseen nyt muutenkaan nukuteta? :D "Maha auki" kuulosti hiukan dramaattiselta...
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:04"]Onko nuo leikkaukset yleisiäkin, joissa laitetaan nukutusaine maskin kautta? Mulla on aina laitettu kanyylista. Maskikin on toki ollut, mutta ei sieltä nukutusainetta ole tullut vaan happea.
[/quote]
Joo, joissain leikkauksissa käytetään myös inhalaatioanesteettia.
Kiitos tästä aloituksesta, ap. Minulla sama kohtalo edessä ja hermostuttaa koko ajan.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:01"]
[/quote]
[/quote]
Luomen leikkaus? Ei kai sellaiseen nyt muutenkaan nukuteta? :D "Maha auki" kuulosti hiukan dramaattiselta...
[/quote]
Joo hieman dramaattiselta :D
Minut nukutettu kymmenkunta kertaa. Nukutus sinällään on ihan ok, mutta herääminen aina ei. Itsellä olen huomannut että mitä pidempi nukutus sitä ongelmallisempi herätys. Tunnin nukutus on vielä ihan ok, mutta 3 tuntia tai yli, niin tulee "horkka" herätessä. Se EI johdu siitä että olisi kylmä (ainakaan minulla), vaan pitkästä nukutuksesta. Eli minulla peitot ei auta mitään, mutta kun pistävät "selviämis piikin" niin johan helpottaa.
Jos on pitkähkö nukutus niin kannattaa syödä arovasti, sillä useimmille tulee huono olo ja alkaa oksettamaan. Eli ei kannata ahmia vaikka olisi nälkä, niin välttyy pahoinvoinnilta. Mutta nukutusta EI kannata pelätä, sen voin sanoa. (niin ja ennen nukutusta annetaan yleensä esim 10mg Diapam tai vastaava jos haluaa. Itse en ole ottanut )
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:19"]
Millaista nukuttaminen on? Miltä siitä tuntuu herätä? Tuntuuko se siltä, että ensin menee taju, ja sitten *pim* heräät melkein heti? Miltä se tuntuu kun taju menee? Kuinka paha olo nukutuksen jälkeen on?
[/quote]
Ei ole paha juttu.
Tuntuu miellyttävältä kun uni tulee ja sitten jo heräätkin.
Itsellä ei ollut yhtään paha olo -ehdoton syömis- ja nesteennauttimiskielto ei ole turhaan käsketty, huom!
Kurkku oli kipeä hengitysputken jäljiltä muttei kovin pahasti nyt sekään.
Minäkin pelkäsin, mutta nukutus oli suoraan sanottuna ihanaa. Kunpa voisin joka ilta nukahtaa niin nopeasti... Ihan kuin verhot olisi vedetty kiinni, ja seuraavat muistikuvat ovat sitten heräämöstä happimaski naamalla. Mulle ei aiheutunut minkäänlaista huonoa oloa nukutuksesta, vaan olin oikein hyvässä kunnossa heti kun vain tulin kunnolla tajuihini. Siinä sitten lepäilin, ja pian pääsin jo irti piuhoistakin. Heräämisen jälkeinen kivuliaisuus varmaan riippuu siitä, mitä operoidaan ja miten laajalti ja tietenkin siitä, miten hyvässä kunnossa olet. Mutta saat kyllä kipulääkettä heti kun pyydät. Älä jännitä. Itse valitsisin varmaan uudestaankin nukutuksen, jos joutuisin operaatioon, jossa voisi valita puudutuksesta ja nukutuksesta. Omassa leikkauksessani sitä ei voinut valita, vaan nukutus oli ainoa vaihtoehto.
Mut on nukutettu muutaman kerran ja aina sama juttu: ihanaa se vaan on, varsinkin se esilääkitys. Mä vaan hihittelen eikä mikään tunnu enää pelottavalta ja kaikkien kanssa haluaisi jutskata. Ihan kuin nousuhumalassa baarissa....
Esilääkettä voi pyytää lisää, jos tuntuu ettei 1 Diapam riitä. Eri kokoisiin ihmisiin 1 tabletti vaikuttaavaa tietysti eri tavoin. Jos käyttää säännöllisesti särkylääkkeitä, rauhoittavan vaikutus heikompi myös.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:17"]
Esilääkettä voi pyytää lisää, jos tuntuu ettei 1 Diapam riitä. Eri kokoisiin ihmisiin 1 tabletti vaikuttaavaa tietysti eri tavoin. Jos käyttää säännöllisesti särkylääkkeitä, rauhoittavan vaikutus heikompi myös.
[/quote]
Tuskin on ihmisen koosta kiinni? Tiedän satakiloisia äijiä, jotka menee rauhoittavasta aivan tillin tallin tai jopa nukahtaa. Minuun, 60-kiloiseen naiseen, ei rauhoittavat potki lainkaan vaikka saisin niitä miten paljon. Ja en käytä rauhoittavia mihinkään (siis vain toimenpiteissä saanut) enkä kipulääkkeitäkään satunnaista menkka-panadolia lukuunottamatta. Taitaa olla pikemminkin jokin ihan fysiologinen juttu tuo, että potkiiko esilääke vai ei. Niin kuin tässäkin ketjussa nähdään, niin toiset menee siitä aivan tillin tallin ja toisiin ei vaikuta mitenkään.
Ai niin ja tosiaan kylmä saattaa olla herätessä. Mulla oli viimeksi pieni horkka ja sain heräämössä lämpimän peiton päälleni.
Ja tuolla "normaalilla nukahtamisella" tarkoitin sitä, että en leiju pumpulissa tai muutenkaan ikävä kyllä koe olevani missään sfääreissä. Yksinkertaisesti vaan lähtee kertalaakista taju kankaalle.
11