Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äitiysloma alkaa niin aikaisin

Vierailija
12.10.2021 |

Odotan kolmatta rv 41+4. Huomenna käynnistys ja voi elämä kun ottaa päähän. 6vko lomailtu täysin turhan takia.

Koska mies haluaa myös olla lapsen kanssa pidempään, sovittiin että pidetään lomaa 50/50. Eli mun lomasta leijonan osa menee nyt sitten täysin hukkaan, kiitos äitiyslomakäytäntöjen.
Kysyinkin töissä voisinko olla laskettuun aikaan asti pelipaikoilla, koska vauva ei ennen laskettua tule syntymään. Mutta ei käy koska laki määrää. Älytöntä ajan ja resurssien haaskaamista tällainen.

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä Ap. Noi laiskat mammat taas yrittää sekottaa pakkaa ja saada kaiken näyttämään vaikealta.

Aphan se tässä saa asiat näyttämään vaikeilta. Se, että keskittyy lapsiinsa ja syntymättömään vauvaan, on kaikkea muuta kuin laiskuutta. Se on sen ymmärtämistä, että se vauva on tärkeämpi kuin pomo.

Mäkin olisin voinut tehdä töitä synnytyksiini asti, mutta miksi olisin tehnyt? Vauva ja lapset, perhe on paljon tärkeämpiä. 6 vkoa ihanaa loppuraskauden aikaa keskittyä itseen ja perheeseensä, ei sitä aikaa saa takaisin enää, kun lapsiluku on täynnä. Jokaisen lapsen jälkeen olen ollut kotona 2 vuotta, töissä lasten välissä 3-6 kk enkä kertaakaan ole katunut.

Jotkut haluaa tuottaa yhteiskunnalle muutakin kuin veronmaksajia. Ja siis mä kyllä ymmärrän mikä ap:n ongelma on.

Pohjimmiltaan ottaa päähän kun kaikki muut saa vauvoja ja itse joutuu olemaan raskaana ja koska miehen työasiat on jo järjestetty, niin ap ei voi enää omaa lomaansa pidentää. Ainoa mitä ap toivoo on pari viikkoa lisää lomaa sinne päähän, jossa ap kokee lomailun mielekkääksi.

Isän vapaat voi järjestellä oikein hyvin myöhemminkin, ei niitä vielä edes ”ole voinut” sopia ja lyödä lukkoon.

No jos siellä työpaikalla on jo valmistauduttu siihen, että hommat menee näin, niin on se aika noloa ilmoittaa että muutos suunnitelmaan kun vaimo ei saa kakaraa pihalle.

Höpöhöpö. Kukaan ei sovi vauvavuoden vapaitaan etukäteen vkon tarkkuudella. Ja tuo, että on ilmoitettu maksettavan rahana on täyttä puppua, sellaista ilmoitusta ei työnantaja voi tehdä. Se pitää itse anoa niin.

Jep. Provoksihan tämäkin osoittautui.

Jep. Koska kaikki tykkää maata perse homeessa sohvalla.

Vierailija
82/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:n kaltaisia äitejä olisi enemmän, ei nyt pakotettaisi uutta mallia jolla äidit saadaan töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy, miksi äitiysvapaa alkaa kuukautta ennen lapsen syntymää, on lapsen paras. Sikiöllä on ahtaat oltavat eikä sitä paranna se, että äiti rehkii eikä lepää tarpeeksi. Jos kokee olevansa niin korvaamaton, että ei pysty jäämään pois töistä, niin silloin lapset kannattaa hankkia adoptoimalla.

Vierailija
84/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota ap:n nurinaa. Loma on kaikille saman pituinen. Aika tarkasti nykyisin ultrissa pystytään sikiön ikä arvioimaan. Eli jos vauva syntyy keskosena, niin hän on todennäköisesti kehittymättömämpi kuin täysiaikaisena syntynyt. Eli saman ikäisenä se vapaa loppuu riippumatta siitä, koska lapsi syntyy.

Ja toisekseen, et voi koskaan tietää milloin vauva päättää syntyä. Jos sulla on halu painaa töitä, niin kyllähän ihminen voi tehdä vaikka vapaaehtoistyötä. Fakta kuitenkin on, että moni viimesillään oleva nainen ei ole työkykyinen, vaikka muutoin hyväkuntoinen onkin. Ja monella on kyllä kotonakin ihan riittävästi hommia ennen vauvan syntymää, kun siivoaa huushollia mahan kanssa, järjestää vauvan kamppeet, pakkaan sairaalakassin ja huolehtii isommista sisaruksista.

Vierailija
85/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota ap:n nurinaa. Loma on kaikille saman pituinen. Aika tarkasti nykyisin ultrissa pystytään sikiön ikä arvioimaan. Eli jos vauva syntyy keskosena, niin hän on todennäköisesti kehittymättömämpi kuin täysiaikaisena syntynyt. Eli saman ikäisenä se vapaa loppuu riippumatta siitä, koska lapsi syntyy.

Ja toisekseen, et voi koskaan tietää milloin vauva päättää syntyä. Jos sulla on halu painaa töitä, niin kyllähän ihminen voi tehdä vaikka vapaaehtoistyötä. Fakta kuitenkin on, että moni viimesillään oleva nainen ei ole työkykyinen, vaikka muutoin hyväkuntoinen onkin. Ja monella on kyllä kotonakin ihan riittävästi hommia ennen vauvan syntymää, kun siivoaa huushollia mahan kanssa, järjestää vauvan kamppeet, pakkaan sairaalakassin ja huolehtii isommista sisaruksista.

Johan ap totesi ymmärtäneensä olevansa kaikin puolin huono ihminen.

Vierailija
86/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä mielessä ap voi kyllä jo "nurista", että hänen vauvansa on jo yliajalla ja hän on jo pitänyt sitä lomaa monta viikkoa. Eli tälläkin kertaa synnytys menee samalla kaavalla. 

Vierailija
87/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä mielessä ap voi kyllä jo "nurista", että hänen vauvansa on jo yliajalla ja hän on jo pitänyt sitä lomaa monta viikkoa. Eli tälläkin kertaa synnytys menee samalla kaavalla. 

Mutta kyllä yliaikainen lapsi on kehittyneempi kuin keskonen. Eli siinä mielessä lapset ovat "saman ikäisiä" loman päättyessä.

Ja mun mielestä ihmisellä pitää olla vähän kapea mielikuvitus, jos ei niin hyväkuntoisena kuin ap itseään väittää, keksi mitään tekemistä ennen vauvan syntymää.

Vierailija
88/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap olisi voinut aktiivisesti itsekin tehdä paljonkin sen eteen, että lapsi syntyisi. Sen sijaan hän luottaa itse keksimäänsä ”kaavaan” ja valittaa pää hiessä.

Vierailija
89/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap halutaan nyt tahallaan ymmärtää väärin? Minusta kuulostaa järkevältä, että hän viettäisi äitiysvapaansa mieluummin vauvan ja muiden lasten kanssa sen sijaan että istuu nyt yksin kotona odottamassa vauvan syntymää ja muita lapsia koulusta kotiin tulevaksi.

Minä voin myös varsin hyvin ennen ainokaiseni syntymää ja olisin mieluusti tehnyt töitä vähän pidempään. Ja vastaavasti jatkanut äitiyslomaa toisesta päästä. Oli turhan pitkä aika hermoilla vauvan syntymää, kun vauva syntyi käynnistyksen jälkeen 16 päivää yliaikaisena. Hiihtolenkillä kävin vielä +8 päivän kohdalla ja olisin käynyt myöhemminkin, mutta lumet sulivat siinä kohtaa. Ja mihinkään reissuille ei arvannut lähteä, kun ei tiennyt, milloin vauva syntyy. Pitkäksi kävi silloin aika. Äitiysloman päättyessä lisälomaviikoille olisi kyllä ollut tarvetta. Olin kyllä sitten jonkin aikaa hoitovapaalla.

Älkää nyt ihmiset heti olko toisia mollaamassa. Odottavien äitien tilanteet ovat erilaisia.

Vierailija
90/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivulta:

"Äitiysvapaa alkaa ennen lapsen laskettua syntymäaikaa. Äitiysvapaalle voi jäädä 30 - 50 arkipäivää eli noin 5 - 8 viikkoa ennen laskettua aikaa. Saat itse valita, milloin aloitat äitiysvapaasi."

Vierailija
91/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan sivulta:

"Äitiysvapaa alkaa ennen lapsen laskettua syntymäaikaa. Äitiysvapaalle voi jäädä 30 - 50 arkipäivää eli noin 5 - 8 viikkoa ennen laskettua aikaa. Saat itse valita, milloin aloitat äitiysvapaasi."

Tämä on sikäli turha viesti, koska ap:n laskettu aika on mennyt jo 1,5 viikkoa sitten. Eli ei häntä ole auttanut aloittaa äitiyslomaa niin myöhään kuin mahdollista, kun lapsi niin hyvin mahassa viihtyy.

Vierailija
92/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan sivulta:

Tämä on sikäli turha viesti, koska ap:n laskettu aika on mennyt jo 1,5 viikkoa sitten. Eli ei häntä ole auttanut aloittaa äitiyslomaa niin myöhään kuin mahdollista, kun lapsi niin hyvin mahassa viihtyy.

Ja siis ap aloitti ilmeisesti tuon 30pv ennen, eli niin myöhään kuin mahdollista.

Vierailija
93/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mikään pakko ole töistä pois jäädä, sen kuin tekee töitä vaikka vauvan syntymään asti. Ilmoittaa vaan kelaan työpäivät, niiltä äitiyspäiväraha maksetaan miniminä.

Vierailija
94/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin tätä samaa. Tiesin myös, ettei lapsi tule ennen laskettua aikaa, hyvä jos lainkaan. Ja tosiaan sen vauvan kanssa ei ehdi oikeastaan olla ja sitten se on laitettava hoitoon kk nuorempana kuin muut, mikä aiheuttaa AINA pahennusta.

Mistä sen voi tietää?

Mäkin olin varma, että lapsi syntyy yliajalla, mut niin ne vain molemmat syntyi ennen aikojaan viikoill 35 ja 36.

Vierailija
95/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mikään pakko ole töistä pois jäädä, sen kuin tekee töitä vaikka vauvan syntymään asti. Ilmoittaa vaan kelaan työpäivät, niiltä äitiyspäiväraha maksetaan miniminä.

Mutta ap:n ongelma onkin se, että lomaa kuluu turhaan odotteluun. Ihan oikeasti luetteko viestejä?

Vierailija
96/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo, voisiko olla että keskimäärin naiset ei enää raskauden loppumetreillä ole yhtä kykeneviä työhön kuin sinä? Ja että täällä säädöksellä halutaan suojella naisia vetämästä itseään aivan piippuun raskaana ollessaan?

Vierailija
97/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan sivulta:

Nimenomaan tätä tarkoitin. Kun jotkut tuolla sanoivat, että työssä voi olla synnytykseen asti. 30 päivää ennen la on ap:n pitänyt jäädä äitiyslomalle, vaikka olisi halunnut työskennellä pidempään.

Vierailija
98/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan miten sattuu käymään. Itse olin ensin kuukauden saikulla, sitten lapsi leikattiin ulos ja äitiysloma alkoi muistaakseni takautuvasti lapsen syntymäpäivästä. Keskosvauvan kanssa ei ainakaan silloin siirretty loppupäätä aiemmaksi.

Vierailija
99/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin tätä samaa. Tiesin myös, ettei lapsi tule ennen laskettua aikaa, hyvä jos lainkaan. Ja tosiaan sen vauvan kanssa ei ehdi oikeastaan olla ja sitten se on laitettava hoitoon kk nuorempana kuin muut, mikä aiheuttaa AINA pahennusta.

Mistä sen voi tietää?

Mäkin olin varma, että lapsi syntyy yliajalla, mut niin ne vain molemmat syntyi ennen aikojaan viikoill 35 ja 36.

No jos kaikki edelliset on tulleet reippaasti la jälkeen, niin kyllä sen voi aika varmaksi jo sanoa. Sullahan ei yksikään mennyt edes la asti, joten voidaan olettaa ettei mahdollinen kolmaskaan tule ainakaan kovin montaa päivää la jälkeen.

Vierailija
100/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan miten sattuu käymään. Itse olin ensin kuukauden saikulla, sitten lapsi leikattiin ulos ja äitiysloma alkoi muistaakseni takautuvasti lapsen syntymäpäivästä. Keskosvauvan kanssa ei ainakaan silloin siirretty loppupäätä aiemmaksi.

Mä olen miettinytkin miten keskosten kanssa asiat hoituu, kun joutuvat vielä usein olemaan sairaalassakin aika pitkään. Eli siis sitten saa/joutuu pitämään normaalia pidemmän loman? (joutuu pitämään siis siksi, ettei kukaan varmastikaan halua keskosta ehdoin tahdoin)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme