Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluruokiin käytettävissä 70 euroa, miten sinä käyttäisit sen?

Vierailija
08.12.2014 |

Mitä ostaisit, jotta saisist mahdollisimman kattavan ja hyvän joulupöydän?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-6 kg kinkunhan tuolla saa kilohinnasta riippuen, ja ostaisin kaappiin pari pussia herneitä. Oletus on että kaapissa on jauhoja, puuroriisiä, korppujauhoja ja siirappia (ainakin meillä on) ym. tykötarpeita, joten loppurahalla ostaisin karjalanpaistipaketin, perunoita (sekä keittämistä että imellettyä laatikkoa varten), porkkanoita, lanttusosetta, maitoa, piparipaketin, luumusosetta ja torttutaikinapaketin. Kinkun jämistä keittelisin hernekeiton. Kalaa en syö. Leiväksi tekisin ohrarieskoja, koska kinkkua on kiva silpaista sen päälle ja ne on helppoja tehdä. Inhoan rusinasoppaa ja meillä syödään riisipuuro maidon, voin ja sokerin kanssa.

Vierailija
22/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:39"]

Tekisin paljon laatikoita itse, lanttu- porkkana-, peruna-, punajuuri ja vaikka bataattilaatikkoa, rosollia, perunoita keitettynä tai muusia, karjalanpaistia ja kaloiksi esim. sinappi ja tomaattisilliä ja pieni pala kylmäsavulohta

Leivät ja piparit leipoisin myös itse.

Jälkkäriksi iso kattilallinen riisipuuroa ja rusina/luumusoppaa.

[/quote]

Tuossahan on kauhea homma!
[/quote]

Mä teen ilolla joka vuosi kaikki jouluruoat itse. Eikä olla edes köyhiä tai vähävaraisia. Siitä se joulufiilis vasta tuleekin kun itse tehdyt laatikot tuoksuu uunissa! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piparitaikina, torttutaikinaa ja hilloa, puuroriisiä, punaista maitoa, kanelia, sokeria, munia.

Perunoita, savusiika, lanttulaatikkoa, punajuurisalaattia, suolakurkkuja, herneitä, kinkkua, maitoa, vichyä, mehua, silliä, vihersalaattiainekset. Katkarapuja jos jää rahaa.

Konvehteja, kahvia.

Menikö jo 70e?

Vierailija
24/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuostahan jää vielä ylikin, ks linkki:

http://www.vauva.fi/keskustelu/4324174/ketju/joulumenu_6_hengelle_45

Ja tosiaan jämistä saa vielä seuraavalle päivälle tuunattua vaikka mitä hyvää

Vierailija
25/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu siitä, mitä joulupöytäänne pitää kuulua. Esim. itse en syö laatikoita enkä kaloja, joten etenkään köyhäilyjouluun en niitä ostaisi.

Listaa mitä haluat ja mieti sen jälkeen onko kaikkeen varaa. Joku pitää ehkä jättää pois ja johonkin ottaa halvempi versio tilalle.

Vierailija
26/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
27/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ongelma. 70 euroa on iso raha, jolla saa hyvät joulusapuskat pienperheelle.

Vierailija
28/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on siinä mielessä hyvä tilanne, ettemme pidä kalasta enkä laatikoista, joten syömme kinkkua, perunoita ja kastiketta aattopäivällisellä. Joulupäivänä riisipuuro ja luumusoppa. Anoppi ruokkii meidät joulupäivän päivällisellä, tapanina jämiä. Viikonloppuna sitten jo normiruokaa, ehkäpä jauhelihakeittoa. Leivät, juustot ja margariinit tottakai. Maitoa lapsille ja mandariinia ja banaania.

Vierailija
29/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:39"]

Tekisin paljon laatikoita itse, lanttu- porkkana-, peruna-, punajuuri ja vaikka bataattilaatikkoa, rosollia, perunoita keitettynä tai muusia, karjalanpaistia ja kaloiksi esim. sinappi ja tomaattisilliä ja pieni pala kylmäsavulohta

Leivät ja piparit leipoisin myös itse.

Jälkkäriksi iso kattilallinen riisipuuroa ja rusina/luumusoppaa.

[/quote]

Tuossahan on kauhea homma!

[/quote]

:D

Eikös jouluksi nimenomaan laiteta kystä kyllä? Tuo ei ole meidän menu, mutta hyvin samankaltainen määrä työtä menee. Sehän se just sitä joulua on, että ruokia laitetaan pitkään ja hartaasti, ja tuoksut täyttää koko kodin.

Vierailija
30/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni kinkku tai kalkkuna(rulla) n. 10e

Perunaa 1kg ehkä n. 1e

Porkkanaa, lanttua n. 3e

Maksalaatikko (meilläpäin pöydässä) n. 2e

Puuroriisiä 1,5e

Maitoa 3e

Rosollia tai ainekset siihen 4-6e

Kahvia 3e

Suklaata 5e

Kermaa 1e

Glögiä, lapsille 2e

Joululeipää tai ainekset 2e

Kalaa? Meillä harvoin on, ehkä lohta 5e palanen

Juustoa 6e

Saisihan tuolla vielä jotain muutakin. Jos itse tekee niin täytyy tietysti katsoa reseptit läpi, mitä puuttuu.

Aina se itsetehty ei ole halvempi, jos menee vain vähän, esim. siirappipurkin hinnalla saa jo paketillisen valmiita pipareita. 

Vierailija
31/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni paisti, punajuuria, porkkanaa, suolakurkkuja, sipulia, kalaa, perunoita.

Pakastettua lehtitaikinaa, marmeladia, maitoa, jauhoja, munia, hiivaa, öljyä.  Kahvia ja pikkuleipiä.

Näistä saisin jo jouluaterian.  Tietenkin kannattaa muistaa joku keittoruoka joulunalusajaksi ja joulun jälkeen.

Vierailija
32/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
33/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listaatteko nyt siis vaan aatoksi ruokia vai koko jouluksi?

Vierailija
34/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

perunoita ja silakkaa...

Vierailija
35/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

piparitaikinaa, torttutaikinaa, hilloa.

perunoita paljon, kinkkua jossain muodossa.

glögiä.

jäi aika yksipuoliseksi, mutta itse söisin noita vaikka viikon.

en itse tykkää, mutta tuolla rahalla saisi vielä silliä, rosollia, laatikoita jne.

Vierailija
36/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea vastata, kun et kerro

kuinka monta syöjää

ja

kuinka moneksi päiväksi.

Jos yhdelle yhdeksi päiväksi, niin osta mitä vaan, kyllä ne kaupassa auttavat, jos et saa rahojasi kulumaan.

Vierailija
37/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu siitä, mitä teillä on jo kaapissa. onko leivontatarvikkeita, riisiä, mausteita? onko jo kaikenlaisia kastikkeita, sillejä jne? onko pakastimessa tavaraa?

millaisesta ruuasta lapset tykkää? itse en lapsena välittänyt yhtään laatikoista tai puurosta.

Vierailija
38/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistettuja ruisjauholla leivitettyjä rapeita silakoita ja sinihomejuustoperunoita. Juomaksi olutta.

Miksi jouluna pitää mässätä määrillä, kun voisi juhlistaa sillä, että tekee tai ostain jotain, mitä ei normaalisti syö, mutta jonka tietää hyväksi. Ja kun ei mässää kaksin käsin, ei tarvitse osallistua työpaikan laihdutuskeskusteluihin joulun jälkeen.

Vierailija
39/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:25"]

Listaatteko nyt siis vaan aatoksi ruokia vai koko jouluksi?

[/quote]No laatikoita ja perunamuusia riittää pariksi päiväksi, ei kinkkuakaan kukaan syö yhdeltä istumalta. Joulu kestää kaksi päivää, tapanina jo palaudutaan normaliruokiin. kai nyt köyhäkin on varautunut joka päivä syömään jotain? Tuo 70 euroa on sen päälle.

Vierailija
40/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän joulussa onkin Suomessa parasta, että oikeasti monet perinteiset jouluruuat on puoli-ilmaisia (itse tehdyt laatikot, rosolli, riisipuuro), eikä leivonnaisetkaan kovin kalliita ole. Ja sen jälkeen pystyy aika vapaasti päättämään, kuinka paljon tahtoo pistää kinkkuun, kaloihin, juustoihin, viiniin ja muihin juomiin, suklaisiin ja pähkinöihin. Jouluolon ja täyden vatsan saa halvalla, mutta näihin saa sitten halutessaan uppoamaan vaikka kuinka paljon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi