Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluruokiin käytettävissä 70 euroa, miten sinä käyttäisit sen?

Vierailija
08.12.2014 |

Mitä ostaisit, jotta saisist mahdollisimman kattavan ja hyvän joulupöydän?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi meillä sama juttu. Teen itse laatikot tarjousaineksista ja haen lisäksi kirkon diakonissalta ruokakassin jossa mm puuroriisiä, pipareita, rusinoita yms. Hankin yleensä köyhän ystävän kanssa yhdessä 10 kilon kinkun joka paistetaan yhdessä ja jaetaan, koska iso luullinen kinkku on kilohinnaltaan halvempi. Perunat on halpoja ja graavilohen teen itse jos kalaa saa halvalla. Onneksi meillä syödään vain porkkana ja lanttulaatikkoa, kinkkua, perunaa ja graavilohta... 

Vierailija
2/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin paljon laatikoita itse, lanttu- porkkana-, peruna-, punajuuri ja vaikka bataattilaatikkoa, rosollia, perunoita keitettynä tai muusia, karjalanpaistia ja kaloiksi esim. sinappi ja tomaattisilliä ja pieni pala kylmäsavulohta

Leivät ja piparit leipoisin myös itse.

Jälkkäriksi iso kattilallinen riisipuuroa ja rusina/luumusoppaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkkuun satsaisin minäkin, halpa kilohinta ja sitä syö koko joulunpyhät. Laatikoita viereen. Alkupalakalat yms. saisi odotella seuraavia jouluja, jolloin enempi rahaa.

Vierailija
4/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin pari rasiaa reilun kaupan suklaata. Ruoaksi tekisin salaatteja, esim luomufeta tai papusalaattia. Riisipuuroa luumukeitolla.

Vierailija
5/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin itse laatikot alusta alkaen; lantut, porkkanat, perunat on edullisia. Samoin rosolliin vihannekset. Joulukinkku on edullista ja siitä syö monta päivää ja tekee lopusta vielä kinkkukiusausta,  hernekeittoa tai vaikka pizzaa.

ostaisin tarjouksesta edullista lohta pienen palan ja kraavaisin itse. Tekisin itse luumukiisseliä ja pipareita jälkkäriksi.

riisipuuro on halpaa. Ylipäätään tekisin alusta alken itse ja alkaisin nyt jo juosta tarjousten perässä ja ostaisin pakkaseen valmiiksi. 70€saa paljon perusraaka-aineita.

Vierailija
6/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:39"]

Tekisin paljon laatikoita itse, lanttu- porkkana-, peruna-, punajuuri ja vaikka bataattilaatikkoa, rosollia, perunoita keitettynä tai muusia, karjalanpaistia ja kaloiksi esim. sinappi ja tomaattisilliä ja pieni pala kylmäsavulohta

Leivät ja piparit leipoisin myös itse.

Jälkkäriksi iso kattilallinen riisipuuroa ja rusina/luumusoppaa.

[/quote]

Tuossahan on kauhea homma!

Vierailija
7/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullo viiniä, pari naudan ulkofileepihviä, salaattia ja kermaa panna cottaa varten.

Vierailija
8/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:40"]

Ostaisin pari rasiaa reilun kaupan suklaata. Ruoaksi tekisin salaatteja, esim luomufeta tai papusalaattia. Riisipuuroa luumukeitolla.

[/quote]

Höh? Miksi miinuksia? Tää on mun joulumenuu ja on kyllä todella hyvänmakuinen. Salaatit sopivat loistavasti joulupöytään.

Vierailija
9/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo suklaata ja salaattia?

Vierailija
10/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättäisin kalat pois, tai ehkä enintään silliä, jos joku siitä tykkää.

kinkkua ostaisin hallista valmiina (siis oikeaa joulukinkkua, ei mitään leikettä) pienen paketin: syötäisiin sitä vain aattona ja joulupäivänä pari viipaletta/ hlö yhdellä aterialla. muuten tekisin/ ostaisin laatikoita + vihersalaatti ja perunat ja varmaan lapsille lihapullia. piparit ja tortut jälkkäriksi, vähän edullista suklaata myös. ainakin Hgissä on useita halpiskarkkikauppoja.

Vierailija
11/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdelle ihmiselle riittää aivan hyvin. Emme koskaan osta kinkkua vaan syömme riistaa. Riista on itse pyydettyä. Leivon/paistan kaiken itse. Mehtut, marjat, hillot ja hyytelöt on itse tehtyä omista marjoista. Olemme niin omavaraisia että tuosta summasta saa ostaa jo lahjan tai parikin.

Vierailija
12/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi sopia kaverisi kanssa, että tekisitte yhdessä muitakin ruokia? Olisi vähemmän hommaa ja enemmän valokoimaa? 

Minusta on ihanaa, että meilä yksi tuo laatikot, yksi kalat, yksi savukalkkunan ja ne teemme kinkun, jälkiruuan ja lisukkeita. 

Vierailija
13/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:47"]

Joo suklaata ja salaattia?

[/quote]

No ruoaksi ruokaisat salaatit ja onhan se kiva ollla jotain jälkkäriä illaksi :)

Vierailija
14/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

70€ on paljon jos tekee kaiken itse. Taas huomaa että tuo taito on päässyt unohtumaan monilta. Vähävaraisten elintaso nousisi huomattavasti jos ruoka olisi kaikki kotitekoista. Rahaa jäisi enemmän muihin menoihin ja ruuan laatu nousisi, se taas kohottaisi terveyttä. Ruuanlaittotaito on elintärkeä selviytymistaito, älkää unohtako sitä, ja opettakaa lapsillennekin!

Vierailija
15/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta kuinka hemmetin iso perhe teillä on, jos 70 euroa muutaman päivän ruokiin tekee tiukkaa?

Vierailija
16/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu lienee 5 päivää tänä vuonna. Kyllä siinä aika fakiiri saa olla, että jouluruoat tuolla summalla tekee. Meille ei riittäisi edes normaaliksi viikonlopuksi.

Vierailija
17/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:34"]

Mitä ostaisit, jotta saisist mahdollisimman kattavan ja hyvän joulupöydän?

[/quote]

Mikä ongelma tuossa on ??

Meitä on 2aikuista 2 lasta

tuon verran menee

ostan kallkkuna palasen valmiina, isot laatikot valmiina

rosollin ´valmiina

maitoa

setsuurileivän pussissa

savulohta palasen

riispussi ei maksa paljon, siitä kaikkina päivinä lounas, riisipuuro, makssa liki vaaan sen maitolitran hinnan

eli meillä menee noina pyhäpäivinä suunnilleen se max 100 e

eikä edes syödä missään muualla kuin kotona, vieraita ei tule

kahvin kannssa paista valmiiista torttilevyistä aamuisin muutamat tortut

lapset leipoo valmmiista pipraitaikinasta pari pellillistä pipareita

ja tässä se on

on suklaalevyt ostin jo tarjouksesta

popparit teen ilta leffaa katsomista varten kattilassa itse

3l maitoa puuroriisit noin 5 e

kalkkuna palanen 10 e

lohipalanen savustettu 10e

suklaa levyt fazer sinistä 3kpl oli tarjous 5 e yht

leipä valmiiksi viipaloituna noin 2e

laatikot , en muista mitä makosivat en vielä ostanut kolme yhteensä eri laatua, ehkäpä 10e

rosolli iso rasia ehkä 5e

torttuatikina ja hillo yht 5e

piprai taikina noin 3e

tuohon perus maitoa 3l juotavaksi lapsille

marh´gariinia on usein on valmiiina jos ei se maksaa noin 2e

iltapala leipää pari pussia ruispalaa ehkä 5 e

perus salaatiti pussissa noin 1,5 e kpl noita 3kpl

pikkutomaattirasioita kolme a 1,6e

kurkkuja kolme noin 1,5 e kpl

parit omenta ja mandariinit, yht 10

parikaa oli tarjosu cittarissa kolme eriväriä kaksi pussia 3e parsakaalia oli 1e

porkkanapussi 2kpl noin 3e yht

mutta tätä kaikkeahan me syödään kaiken aikaa

eli meillä tuo yinääräinen menee herkkuihn, normi viikoilla ei syödä niin paljoa herkkuija

joent ap relaa

eli ihmettelen lähinnä miten joku saa menemään tuhansia ruokaan :)

Vierailija
18/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin tarjouksesta Norjan lohta (n.10-15) euroa (graavaisin osan ja lopun savustaisin). Pieni paketti kylmäsavulohta (lohimousseen)

Tekisin itse seka-juureslaatikon ja ostaisin perunalaatikon ja porkkanalaatikon.

Pikkukinkku

Rosollitarpeet

Keitettyjä perunoita

Puuroriisiä riisipuuroon ja sekametelisoppaan kuivahedelmät

Pitäisi riittää mutta sopivan kinkin löytäminen on varmaan se suurin haaste.

Vierailija
19/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin Lidlin tarjouksesta 60 sentillä/kilo lanttua, porkkanaa ja punajuuria, saman verran maksaa peruna ihan normaalisti. Noista tekee jo laatikot ja rosollin.

Punakaalisalaatti.

Lihapullia ja karjalanpaistilihat.

Lohifilee, graavaa itse.

Riisipuuroa ja luumukeitto.

Muutama vuokaleipä itse leivottuna, samoin  piparit ja tortut.

Kympillä Fazerin tai Pandan suklaakonvehteja.

Vierailija
20/51 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa multa jäis tosta rahasta reilusti ylikin (meitä on 2 ja lapsi syö tietty vähemmän). Yksi saarioisten perunalaatikko olikohan 3-4e, ehkä joku toinenkin laatikko/vois tehdä itse vähän halvemmalla, vaikkapa Lidlin pieni kinkku (alle 10e), pirkka graavilohiviipaleet 3e, pipareita mitäköhän ne maksaa mut ei kummiskaan monta euroo se taikinakaan, joku pakasterosollipussi, glögiä 2e, joululimppu pari euroo... siinä se. Joku max 30e menisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä