Jouluruokiin käytettävissä 70 euroa, miten sinä käyttäisit sen?
Mitä ostaisit, jotta saisist mahdollisimman kattavan ja hyvän joulupöydän?
Kommentit (51)
Meidän joulupöytä ei paljon maksa, vaikka meillä syödään ihania herkkuja.
Aattolounaalla on riisipuuro. Illallisella ensin kalalautanen: graavisiikaa, mätiä ja haukiterriiniä + keittetty peruna. Kaikki kalat on itse pyydystetty ihan heitto-ongella, mäti erotettu, kalat fileoitu ja pakastettu mm. joulua varten. Sen jälkeen tulee lämmin ruoka eli pieni luuton kinkku, imelletty perunalaatikko ja niiden kanssa rosollia ja metsäsienisalaattia. Jälkiruuaksi on luumu-kermarahka.
Joulupäivänä syödään myöhäinen lounas. Jälleen kalalautanen: haukiterriiniä, sillikaviaaria ja graavia lohta. Pääruoka sama kuin aattona, mutta lanttulaatikolla(just uunissa). Jälkiruoka myös sama kuin ed.
Tapanina kalalautaselle ilmestyy voimakkaampia makuja eli sinappisilakat ja lasimestarinsilli graavilohen ja perunan seuraksi. Pääruokana on karjalanpaisti ja porkkanalaatikko tuoresalaatin ja rosollin kera. Jälkkärinä vaniljajäätelöä ja lakkoja.
Piparit tehdään itse taikinasta alkaen(paljon, paljon parempia), mutta tortut valmistaikinasta. Hedelmäkakun leivon huomenna.
Herkkupöytä tehdään piirongin päälle; ainakin suklaata, pähkinöitä ja hedelmiä
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 15:12"]
Meidän joulupöytä ei paljon maksa, vaikka meillä syödään ihania herkkuja.
Aattolounaalla on riisipuuro. Illallisella ensin kalalautanen: graavisiikaa, mätiä ja haukiterriiniä + keittetty peruna. Kaikki kalat on itse pyydystetty ihan heitto-ongella, mäti erotettu, kalat fileoitu ja pakastettu mm. joulua varten. Sen jälkeen tulee lämmin ruoka eli pieni luuton kinkku, imelletty perunalaatikko ja niiden kanssa rosollia ja metsäsienisalaattia. Jälkiruuaksi on luumu-kermarahka.
Joulupäivänä syödään myöhäinen lounas. Jälleen kalalautanen: haukiterriiniä, sillikaviaaria ja graavia lohta. Pääruoka sama kuin aattona, mutta lanttulaatikolla(just uunissa). Jälkiruoka myös sama kuin ed.
Tapanina kalalautaselle ilmestyy voimakkaampia makuja eli sinappisilakat ja lasimestarinsilli graavilohen ja perunan seuraksi. Pääruokana on karjalanpaisti ja porkkanalaatikko tuoresalaatin ja rosollin kera. Jälkkärinä vaniljajäätelöä ja lakkoja.
Piparit tehdään itse taikinasta alkaen(paljon, paljon parempia), mutta tortut valmistaikinasta. Hedelmäkakun leivon huomenna.
Herkkupöytä tehdään piirongin päälle; ainakin suklaata, pähkinöitä ja hedelmiä
[/quote]
Miten teet haukiterriinin ja sillikaviaarin?
No ymmärrän, ettei tosiaan olekaan mitään ongelmaa, jos aatoksi 70 e ja sitten loppuviikoksi 200 e. Mutta turhaa tulla mulle väittämään, etteikö olisi haasteellista koko jouluviikon ruokia ostaa 70 eurolla. Eihän se riitä normaaliviikoksikaan lapsiperheelle, saati jos jotain vähän juhlavampaa haluaa. ja riisipuuro ja maksalaatikko ei ainakaan meidän perheessä juhlaan kuulu, vaan se on ympärivuotista köyhäilyruokaa, kun rahat ei muuhun riitä.
Niin ja 46 oli se, joka sitä kinkkua ehdotti, siitä tosissaan riittää viikoksi, ostakaa vaikka 10 kiloinen jää rahaa laatikoihinkin(Saarioisten) ja viisi Fazerin suklaalevyä, yksi per päivä, paljon parempaa kuin konvehdit.
Tässä mun:
- lähikaupassa oli 2 Euroa/kg HK:n viljapossukinkut 10-12kg eli sieltä 10kg 20 Euroa kinkkuun
- sinappia pari putkiloa LIdl:stä 3 Euroa
- perunoita 4kg Lidl:ssä 1 Euro/2kg eli 2 Euroa
- Saarioisilta pakolliset laatikot ehkä 15 Euroa yhteensä
- muutama ruokakermapurkki jalostamaan laatikoita (sekoitus ja uudelleenpaistaminen) 5 Euroa
- Rosolli 5 Euroa
- Lihapullatarvikkeet 800g jauhelihaa ja muut 8 Euroa
- Lohta noin 1 kg, Lidlistä, 11 Euroa
- Rosolliin vispikerma 1,5 Euroa
Tästä tulisi siis: 70, 5 Euroa ja siitä söisi ainakin 3 päivää.
Ja jos vielä hiukan venyisi, niin luumukiisseli + kermavaahto + riisipuuro, ehkä 10 Euroa.
Tosi kivoja vinkkejä ja ehdotuksia olette saaneet kirjattua, kiitos paljon.
Olemme muuten neljän hengen perhe ja tavoitteena oli löytää aatoksi ja joulupäiväksi, miksei myös Tapaniksi nuo ruoat.
Päädyin nyt investoimaan kinkkuun sen 20 euroa tuosta budjetista, se on kuitenkin sellainen perinteinen jouluntuoja, lisäksi ajattelin tehdä meille ruokajuomaksi normaalien maitojen lisäksi kotikaljaa.
Riisipuuro on hyvä idea, sitä aamupäivisin pikanälkään ja ateriat sitten vähän myöhemmin iltapäivällä.
Laatikkoja aion tehdä itse paljon, niihin ei tosiaankaan näy paljon rahaa kuluvan ja syömme perunaa joka aterialla. Osan rahoista ajattelin säästä viime tippaan ja haen leivät ja ehkä kalaa sitten aattona, ajatuksella että silloin olisi jotain kunnon alennuksella. Herkuiksi suklaata ja tummat piparit teen itse, joulutorttuihin ostan taikinan.
Eiköhän tämä tästä.
ap.
Paljonko te teette yleensä laatikoita joulua varten, siis esim. montako tuollaista alumiinivuoallista, olisikohan nuo n. 400 grammaisia kaupan laatikoissa?
Eihän noitakaan määrättömästi jaksa?
Ai saitko sä sen lahjakortin sossusta vai? Eikö se ollutkin 70 e?
Vähän luksusta :)
Kannattaa tehdä sitä kotikaljaa vähän enemmänkin ja käyttää osa siitä uuden vuoden juhlajuomaksi.
Prosentteja, prosentteja!
Säästä tuokin raha sterilisaatioon.
Ostaisin kinkun, 1 kpl joka sorttia laatikoita, pottuja, lohen, purkin silliä, kurkkua, tomaattia, paprikaa, vihreää salaattia, fetaa, oliiveja, 1 rasia rosollia. Pari purkkia rahkaa ja kermaa ja luumuhilloa. Julmustia lapsille, punkkua aikuisille. Eiks se oo siinä?