Työsuhteen purku koeajalla - muita saman kokeneita?
Äskeinen ketju poistettiin jostain syystä. Eli joo, täysin puskista tuli tänään koeajan purku vain pari päivää ennen kuuden kuukauden koeajan loppua.
Työnantaja oli laiminlyönyt velvollisuuden varata minulle mahdollisuus kuulemiseen ennen lopullista päätöstä ja siinä oikeuden käyttää avustajaa, vaikka laki määrää näin. Yksikön johtaja oli valehdellut HR:lle tehneensä näin, mutta tämä ei ole totta.
45 minuuttia ennen tuli vain tekstiviesti, jossa kutsuttiin keskusteluun. Siinä ilmoitettiin, että työsuhde on purettu koeajan perusteella. Syynä liian vähäinen integroituminen työyhteisöön, eli en ollut kuulemma käynyt tarpeeksi henkilökohtaisia tutustumiskeskusteluja sellaisten ihmisten kanssa, joiden tehtävät eivät liittyneet työtehtäviini, kun olin keskittynyt työtehtävien hoitamiseen ja tutustumiseen niihin ihmisiin, joiden työtehtävät liittyivät omiini.
Aika typertynyt olo. Tähän asti oltiin vain kehuttu joten tämä tuli täysin puskista.
Kommentit (59)
Olipa ikävästi hoidettu, jos ei edes tuota lain vaatimaa kuulemistilaisuutta pidetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ollut paljon saikkuja, myöhästymisiä, poissaoloja tai vaatimuksia vapaista tai muusta?
Nope. Työtehtävät kuulemma hoitanut loistavasti ja ollut erinomainen ja myönteinen lisä työyhteisöön, jonka työtä on laajasti kehuttu. Näin kerrottiin vielä kaksi viikkoa sitten.
Ap
Jotain on kyllä ollut ja tiedossa jo silloin pari viikkoa sitten ettei jatketa, noin sanotaan kun purku halutaan tehdä siististi ja helposti.
Eli kehut tarkoittavat aina tulevia potkuja?
Jokseenkin näin. Työyhteisössä on aina joku, joka haluaa savustaa hyvän työntekijän ulos!
Pomo lähetti minulle joulukirjeen koeajalla. Hän kertoi seikkoja joissa pitää tehdä parannusta. Osa liittyi työhön ja lupasinkin vastineessa sparrata.
Osa joulukirjeen valituksusta oli vaikea ymmärtää. Joskus olin keskustellut liian vähän työtoverin kanssa joskus liikaa. Joskus oli paheksuttu kun menin yksin syömään, ja joskus taas minun olisi pitänyt mennä yksin. Tervehdin kaikkia, Osa ei koskaan vastannut. Pomo sanoi että minut oli otettu parantamaan ilmapiiriä koska edell paikassa oli minua kehuttu pomolle tästä.
Olin typertynyt kun mitään hyvää Pomo ei löytänyt. Myönsi että oli huonosti neuvottu kollegan hääloman takia.
Lupasin tehdä parhaani parantaakseni kaikkea vastineessa ennen joulua.
Tammikuun 2. päivänä pomo kävi valittamassa pahaa oloaan ja kaikkea kolotti. 3.1. hän kutsui minut klo 12 palaveriin. Huoneessa oli toinen pomo ja he irtisanoivat heti. Pomo sanoi että hän oli joulukirjeessään luetellut jo syyt. Olen kyllä älykäs. En saanut edes hakea tavaroitani vaan siivooja haki laukkuni talvikenkäni takkini. Vartija seisoi vieressäni ja tämän piti viedä suoraa reittiä autolleni. Autoni avaimet puuttuivat kun takinhakija oli pudottanut ne. Minä seisoin vartijan vieressä kun avaimia etsittiin. Ne löytyivät jostain ja kävelimme autolleni. Pomo oli sanonut että katsoo että lähden alueelta ja portti on kiinni. Lähtö oli todella nöyryyttävä.
Olin tehnyt koeajan alussa puhelindiilin firman kanssa, jota pomo ei muistanut pikalähdössäni. Maksamani puhelin jäi töihin. Olin siksi yhteydessä pomoon. Hän oli hyvin kiusaantunut kun joutui puhumaan minulle. Onneksi pääsin heti samalla viikolla koulututukseen ja sain uuden työpaikan. Kerroin vain että sain heti uusia töitä. Pomo oli kiusaantunut. Hän hakee nyt 3. kertaa minulle jatkajaa. Työnkuva on sekava ja kohtuuton.
Mut sanottiin irti koeajalla myös. Työyhteisö oli huonossa maineessa ja tilalleni otettiin mies. Suurin vaikutus oli yhdellä naispuolisella osastopäälliköllä, joka ei sietänyt sitä, että oli palkattu nainen, lisäksi pari samaa työtä tekevää oli sitä mieltä, että mun pitää olla hitaampi, että näytettäisiin kiireiseltä. Eivät tykänneet tehostani, eikä teho tarkoittanut virheitä, vaan yksinkertaisten asioiden tehokkaammin tekemistä. Kyseessä ei ollut ravintola-ala, mutta verrataan vaikka siihen, että olisin raflassa kantanut useampia astioita kerralla, kiireiset hakee vain muutaman ja juoksee edestakaisin.
Eli et ole älynnyt nuolla oikeiden ihmisten p*r*itä siellä töissä? Siksi potkut.
Tai sitten osuit vain väärään paikkaan väärään aikaan.
En vain tajua, miten tuo yksikön vetäjä aikoo hoitaa tämän koko kuvion. Minullehan sanottiin, että siitä minuutista lähtien, kun purkamisilmoitus tehtiin, niin mitään työvelvollisuuksia ei ole. Esimieheni on irtisanoutunut ja lomalla irtisanomisajan, eli lopettanut kanssa käytännön työt. Meillä kahdella oli useita sitoumuksia työn puolesta, kuten tuo kesken oleva rekryprosessi, projekti EU:lle, pitkä lista ihmisiä eri puolilla odottamassa uutta projektiamme, yms. Ja nyt kumpikaan meistä ei hoida mitään, minä koska en saa (koska en ole enää työsuhteessa) ja esimies koska jäi lomalle. Muut ihmiset yksikössä eivät osaa näitä asioita hoitaa eivätkä ole olleet niissä mukana, joten eivät edes tiedä mistä on kyse.
Mitä ihmettä tuo yksikön vetäjä aikoo sanoa kaikille? Rekryhakemuksiin vain jätetään vastaamatta (väistämättä, koska ovat vain minun inboxissani) ja muualle ilmoitetaan, että mitään sitoumuksia ei hoidetakaan? Sehän saa tuon yksikön näyttämään tosi huonolta. Minun taas pitää keksiä joku hyvä tapa kertoa tämä ammatilliselle verkostolleni, muu kuin vain "sori, kaikki suunnitelmat peruttu, sain potkut ja tiimi lopetettiin ilman varoitusta".
Se tässä ällistyttää kaikkein eniten, että viime hetkeen asti rakennetaan aktiivisesti uutta ja mainostetaan sitä kaikkialle, sitten vain yhtäkkiä kaikki leikataan poikki. Ihan uskomattoman huonosti hoidettu. Itseäni esimerkiksi ainakin haittaa se, että tuohon rekryprosessiin työpaikkaa hakeneet eivät nyt saa mitään tietoa tai vastausta. Ikävä tapa kohdella ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
En vain tajua, miten tuo yksikön vetäjä aikoo hoitaa tämän koko kuvion. Minullehan sanottiin, että siitä minuutista lähtien, kun purkamisilmoitus tehtiin, niin mitään työvelvollisuuksia ei ole. Esimieheni on irtisanoutunut ja lomalla irtisanomisajan, eli lopettanut kanssa käytännön työt. Meillä kahdella oli useita sitoumuksia työn puolesta, kuten tuo kesken oleva rekryprosessi, projekti EU:lle, pitkä lista ihmisiä eri puolilla odottamassa uutta projektiamme, yms. Ja nyt kumpikaan meistä ei hoida mitään, minä koska en saa (koska en ole enää työsuhteessa) ja esimies koska jäi lomalle. Muut ihmiset yksikössä eivät osaa näitä asioita hoitaa eivätkä ole olleet niissä mukana, joten eivät edes tiedä mistä on kyse.
Mitä ihmettä tuo yksikön vetäjä aikoo sanoa kaikille? Rekryhakemuksiin vain jätetään vastaamatta (väistämättä, koska ovat vain minun inboxissani) ja muualle ilmoitetaan, että mitään sitoumuksia ei hoidetakaan? Sehän saa tuon yksikön näyttämään tosi huonolta. Minun taas pitää keksiä joku hyvä tapa kertoa tämä ammatilliselle verkostolleni, muu kuin vain "sori, kaikki suunnitelmat peruttu, sain potkut ja tiimi lopetettiin ilman varoitusta".
Se tässä ällistyttää kaikkein eniten, että viime hetkeen asti rakennetaan aktiivisesti uutta ja mainostetaan sitä kaikkialle, sitten vain yhtäkkiä kaikki leikataan poikki. Ihan uskomattoman huonosti hoidettu. Itseäni esimerkiksi ainakin haittaa se, että tuohon rekryprosessiin työpaikkaa hakeneet eivät nyt saa mitään tietoa tai vastausta. Ikävä tapa kohdella ihmisiä.
Hitto, olin vielä maanantaiaamuna, vain pari tuntia ennen työsuhteen purkua mainostamassa uusia projektejamme 50 ihmisen joukolle. jotka olivat niistä tosi innoissaan ja halusivat heti tietoa kun projektit ovat valmiita launchattavaksi. Olisi sitä nyt voinut minulle vaikka kertoa, että tätä tapaamista ei kannata pitää.
Vierailija kirjoitti:
Pomo lähetti minulle joulukirjeen koeajalla. Hän kertoi seikkoja joissa pitää tehdä parannusta. Osa liittyi työhön ja lupasinkin vastineessa sparrata.
Osa joulukirjeen valituksusta oli vaikea ymmärtää. Joskus olin keskustellut liian vähän työtoverin kanssa joskus liikaa. Joskus oli paheksuttu kun menin yksin syömään, ja joskus taas minun olisi pitänyt mennä yksin. Tervehdin kaikkia, Osa ei koskaan vastannut. Pomo sanoi että minut oli otettu parantamaan ilmapiiriä koska edell paikassa oli minua kehuttu pomolle tästä.
Olin typertynyt kun mitään hyvää Pomo ei löytänyt. Myönsi että oli huonosti neuvottu kollegan hääloman takia.
Lupasin tehdä parhaani parantaakseni kaikkea vastineessa ennen joulua.
Tammikuun 2. päivänä pomo kävi valittamassa pahaa oloaan ja kaikkea kolotti. 3.1. hän kutsui minut klo 12 palaveriin. Huoneessa oli toinen pomo ja he irtisanoivat heti. Pomo sanoi että hän oli joulukirjeessään luetellut jo syyt. Olen kyllä älykäs. En saanut edes hakea tavaroitani vaan siivooja haki laukkuni talvikenkäni takkini. Vartija seisoi vieressäni ja tämän piti viedä suoraa reittiä autolleni. Autoni avaimet puuttuivat kun takinhakija oli pudottanut ne. Minä seisoin vartijan vieressä kun avaimia etsittiin. Ne löytyivät jostain ja kävelimme autolleni. Pomo oli sanonut että katsoo että lähden alueelta ja portti on kiinni. Lähtö oli todella nöyryyttävä.
Olin tehnyt koeajan alussa puhelindiilin firman kanssa, jota pomo ei muistanut pikalähdössäni. Maksamani puhelin jäi töihin. Olin siksi yhteydessä pomoon. Hän oli hyvin kiusaantunut kun joutui puhumaan minulle. Onneksi pääsin heti samalla viikolla koulututukseen ja sain uuden työpaikan. Kerroin vain että sain heti uusia töitä. Pomo oli kiusaantunut. Hän hakee nyt 3. kertaa minulle jatkajaa. Työnkuva on sekava ja kohtuuton.
Keksitkö sinä tämän tarinan, kun tässä on tuo perusvirhe. Irtisanomiseen pitää olla aina syy, ja irtisanomisaika on vähintään 2 viikkoa. Jos sinut irtisanottiin, sait 2 viikon palkan, vaikka ei olisi tarvinnut olla töissä. Toisaalta 3 kuukauden koeajasta olisi kertynyt viikko lomaa, joten olisit saanut vain yhden viikon palkkaa ilman työvelvoitetta.
Yrittäkää nyt viimein käsittää, että KOEAIKAPURKU ON ERI ASIA KUIN IRTISANOMINEN.
Myös koeajalla voi irtisanoutua ja irtisanoa, mutta työnantajan puolelta siihen pitää aina olla syy.
Vierailija kirjoitti:
Mut sanottiin irti koeajalla myös. Työyhteisö oli huonossa maineessa ja tilalleni otettiin mies. Suurin vaikutus oli yhdellä naispuolisella osastopäälliköllä, joka ei sietänyt sitä, että oli palkattu nainen, lisäksi pari samaa työtä tekevää oli sitä mieltä, että mun pitää olla hitaampi, että näytettäisiin kiireiseltä. Eivät tykänneet tehostani, eikä teho tarkoittanut virheitä, vaan yksinkertaisten asioiden tehokkaammin tekemistä. Kyseessä ei ollut ravintola-ala, mutta verrataan vaikka siihen, että olisin raflassa kantanut useampia astioita kerralla, kiireiset hakee vain muutaman ja juoksee edestakaisin.
Kai sinä riitautit irtisanomisen, kun tilallesi otettiin uusi. Puolen vuoden palkka olisi ollut aivan kohtuullinen korvaus.
Jos kyseessä ei olisi ollut irtisanominen vaan koeaikapurku, ei uuden työntekijän ottamiseen olisi ollut mitään sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulehtunut työyhteisön ilmapiiri kyseessä? Mua ei ole koskaan irtisanottu suoraan pidemmästä työsuhteesta mutta peräti kolmesta paikasta savustettu ulos..ne on niin pitkiä juttuja etten jaksa avata enempää.
Voi olla, että jotain taustalla. Esimieheni myös lähdössä.
Eli vähennys YT tulossa.Sitä kun ei voi koeaikapurun syynä käyttää. Vähemmän irtisanottavia kun sut saatiin ulos tuolla perusteella.
Firma välttää loma-ajan palkan ja lomaltapaluurahat, kun vaihtaa aina työntekijää koeajan aikana ennen lomaoikeuden syntymistä? Jos siis tekee tuota jatkuvasti.
Jos haluaa pelata, niin väittämällä, että irtisanominen johtuu vaikka siitä, että kertoi pomolleen meinaavansa hankkia lapsen tms. kielletystä syystä, ja kuulumalla liittoon, saa tuosta reippaat korvaukset tai duuninsa takaisin. Meillä Suomessa koeajalla irtisanomisesta voi työnantaja joutua liriin, jos irtisanottu väittää koeajalla irtisanomisen tosiasiallisen syyn olevan syrjivä.
Olen saanut parin ärsyttävän työntekijän työsuhteen purettua koeajalla, kun olen laittanut nimettömän ilmoituksen, että he ovat raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Firma välttää loma-ajan palkan ja lomaltapaluurahat, kun vaihtaa aina työntekijää koeajan aikana ennen lomaoikeuden syntymistä? Jos siis tekee tuota jatkuvasti.
Jos haluaa pelata, niin väittämällä, että irtisanominen johtuu vaikka siitä, että kertoi pomolleen meinaavansa hankkia lapsen tms. kielletystä syystä, ja kuulumalla liittoon, saa tuosta reippaat korvaukset tai duuninsa takaisin. Meillä Suomessa koeajalla irtisanomisesta voi työnantaja joutua liriin, jos irtisanottu väittää koeajalla irtisanomisen tosiasiallisen syyn olevan syrjivä.
Ei vältä loma-ajanpalkkoja, ne maksetaan ulos lopputilissä. Ja tuskin puolen kuun palkan säästämiseksi kannattaa koeaikapurkua tehdä, kun yhden henkilön palkaaminen ja perehdyttämien maksaa noin 10.000€/ henkilö. Aika huonoa bisnestä olisi tuo.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kyllä yrittäjät ja työnantaja tietää tuon asian.
Siksi koeajalla ei irtisanotakaan ihmisiä, vaan tehdään työsuhteen purku koeajalla.
Silloin työsuhde päättyy heti. Välittömästi.
Ei ole mitään irtisanomisaikaa eikä irtisanomisajan palkkaa.
On tosi outoa, etteivät edes töissäolevat ihmiset käsitä, irtisanomisen ja työsuhteen purkamisen erilaisuutta. Koeajalla käytettään nimenomaan koeajan purkua, eikä irtisanomista, se on helpoin ja nopein tapa molemmille osapuolille päästä irti toisistaan.
Kannataa muistaa, että noita tapahtuu myös toisin päin.
Toisinaan työntekijä itse haluaa purkaa työsuhteen koeajalla.
Eih... Mä oon super epäsosiaalinen (siis keskustelen kyllä tarvittaessa, en ole mykkä, ja työasioista voin puhua, mutta semmonen turha höpöhöpö smalltalk ei oo mua varten) ja olen tässä etsinyt uutta työtä kun vanha meni koronan takia. Mua inhottaa tää kulttuuri että pitäis olla joku supersosiaalinen moottoriturpa, muusta osaamisesta viis....
Vierailija kirjoitti:
Eih... Mä oon super epäsosiaalinen (siis keskustelen kyllä tarvittaessa, en ole mykkä, ja työasioista voin puhua, mutta semmonen turha höpöhöpö smalltalk ei oo mua varten) ja olen tässä etsinyt uutta työtä kun vanha meni koronan takia. Mua inhottaa tää kulttuuri että pitäis olla joku supersosiaalinen moottoriturpa, muusta osaamisesta viis....
Ei se puheliaskaan ole hyvä. Yleensä kun haetaan työntekijää, ilmoitan olevan sosiaalinen, puhelias ja hyväntuulinen. Tämä on aina plussaa. No, jostain syystä se kuitenkin ärsyttää ihmisiä. En puhu, jos kuuluu olla hiljaa. Eli en puhu yksityisasioista työajalla, mutta esim tiimipalavereissa olen sieltä puheliaisimmista tyypeistä. Olen yleensä hyvin optimistinen ja positiivinen, en yleinen valittaja. Mutta näiden syiden takia olen saanut lähteä työpaikoista. Eli kyllä kannustan olemaan enemmänkin hiljainen ihmettelijä kuin puhelias touhuaja :)))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se puheliaskaan ole hyvä. Yleensä kun haetaan työntekijää, ilmoitan olevan sosiaalinen, puhelias ja hyväntuulinen. Tämä on aina plussaa. No, jostain syystä se kuitenkin ärsyttää ihmisiä. En puhu, jos kuuluu olla hiljaa. Eli en puhu yksityisasioista työajalla, mutta esim tiimipalavereissa olen sieltä puheliaisimmista tyypeistä. Olen yleensä hyvin optimistinen ja positiivinen, en yleinen valittaja. Mutta näiden syiden takia olen saanut lähteä työpaikoista. Eli kyllä kannustan olemaan enemmänkin hiljainen ihmettelijä kuin puhelias touhuaja :)))
Ainoa tapa pitää työpaikkansa taitaa olla vain mahdollisimman "hajuton ja mauton", ei liian hyvä eikä liian huono vaan keskinkertainen, mahdollisimman alistuva ja nöyrä sekä joukkoon sulautuva, ei erottua millään tavalla.
Sun työsuhde on purettu koeaikana, et jossain syystä soveltunut työtehtävääsi - oli se sitten se ettet suoriutunut työstäsi toivotusti tai sinua ei vaan pidetty yritykseen / tiimiin soveltuvana.
Et voita mitään sillä että väännät tästä, tämä oikeus on molemmin puolinen koeajan aikana.
Nyt vaan nokka ylös ja kohti uusia pettymyksiä vai miten se meni :D
Jos syystä tai toisesta et soveltunut työtehtävään, etsi jotain uutta äläkä märehdi purkua.