Vauvan yrittämisen lopettaminen
Kysymys teille jotka olette yrittäneet hankkia lasta ja lopettaneet yrittämisen. Meillä on nyt 7. vuosi meneillään ja alkaa olla sellainen tunne, että ei taida onnistua koskaan. 2 keskenmenoon johtanutta on saatu aikaan. Hoidoista en halua puhua. Niin pitkään tarkkaillut ovulaatiota ja kuukautiskiertoa ja yrittänyt tähdätä seksin oikean aikaan. Ei tämä ole enää elämää. Vauva nikävä on molemmilla kova mutta varsinkin mulle tää on henkisesti ihan sietämätön rääkki. Mitä olette kehitelleet vauvan hankkimisen tilalle elämään? Olen jopa opiskellut vuosien varrella toisen tutkinnon, että saisin ajatukset pois vauvasta. Mitä ihmettä keksisin? Kaikki vinkit on tervetulleita. Ja vittuilua en kaipaa, tää asia on tarpeeksi kipeä ilman sitäkin.
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:55"]
13 jatkaa vielä sen verran että ei se biologinen lapsi ole oikeasti mikään autuaaksi tekevä asia loppujen lopuksi.
[/quote]
Sanoo nainen, joka on tullut raskaaksi ja saanut biologisia lapsia tuosta vain ilman vuosien surua asiasta? Minä haluaisin biologisen oman lapsen, ihan minun oman, jolla on meidän sukunäkö, meidän verta. Adoptio ei tätä toivetta koskaan voi täyttää, eikä sijaislapsi. Luovutetuilla sukusoluillakin lapsi ei ole täysin "oma", ja jossain vaiheessa lapselle on minusta asiasta kerrottava jne. Tätä asiaa on varmasti vaikea ymmärtää, jos ei ole omalle kohdalle joutunut sitä miettimään. Eivätkä kaikki ole ehkä niin, en tiedä sopivaa adjektiivia, sellaisia ihmisiä joille adoptio sopii henkisellä puolellakin.
Ihan varmasti osaisin rakastaa adoptiolasta jne. kuten biologisesti omaa, mutta se vain tuntuu niin epäoikeudenmukaiselta, että miksi juuri minä en saisi vauvaa, jossa on puolet minua ja puolet isää. En tiedä kuinka voisin tätä asiaa vielä selittää paremmin.
Aplle lämmin halaus. Uskon että voit löytää elämääsi paljon iloa monestakin asiasta. Lapsi voi yhtäkkiä ilmoittaa tulostaan tai sitten ei. Kuulostat siltä, että tarvitset lepotauon ja välimatkaa asiaan. Olisiko mahdollista irrottautua töistä/opiskelusta ja lähteä pitemmälle matkalle?
[/quote]
13 oli käsittääkseni itse adoptoinut lapsettomuuden seurauksena. En tiedä viittasitko luovutetuilla sukusoluilla hoitoihin, mutta hoidoilla on kyllä mahdollista saada lapsia ihan omillakin soluilla.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:31"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:55"] 13 jatkaa vielä sen verran että ei se biologinen lapsi ole oikeasti mikään autuaaksi tekevä asia loppujen lopuksi. [/quote] Sanoo nainen, joka on tullut raskaaksi ja saanut biologisia lapsia tuosta vain ilman vuosien surua asiasta? [/quote] Et viitsinyt lukea alkuperäistä kommenttia, jonka kirjoittaja nimenomaan kertoi olevansa lapseton.
[/quote]
Anteeksi, en lukenut kaikkia kommentteja. Rupesi savu nousemaan korvista, kun heti ruvetaan tivaamaan että no miksei adoptio ja miksei miksei senkin marttyyri.
En ole vielä siinä vaiheessa, että voisin sanoa ettei biologisen lapsen saanti olisi niin iso juttu.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:02"]Ei saanut ilmeisesti kysyä, mutta silti; miksi ette halua hoitoja, tai edes tutkimuksia? Kyseessä saattaa olla helpostikin hoidettavissa oleva asia, jos esim. kiertosi on epäsäännöllinen. Myös piilevä kilpirauhasen vajaatoiminta voi olla syynä, se hoituu tyroksiinilla. Toisaalta jos esim. miehen spermassa on liian vähän normaaleja siittiöitä, niin yritätte todennäköisesti turhaan, mutta hoidot voisivat hyvinkin auttaa. Jos kaksi keskenmenoa takana, niin voit ainakin tulla raskaaksi, eli tilanne ei todennäköisesti ole toivoton. Terv. hoidoissa oleva, keskenmenon kokenut. Tiedän että on raskasta, mutta älä luovuta. Itse olen hakenut elämään muuta sisältöä töistä ja harrastuksista.
[/quote]
Vähän urpolta joo kuulostaa, en ymmärrä miksei sinne lääkäriin voi mennä.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:02"]Ei saanut ilmeisesti kysyä, mutta silti; miksi ette halua hoitoja, tai edes tutkimuksia? Kyseessä saattaa olla helpostikin hoidettavissa oleva asia, jos esim. kiertosi on epäsäännöllinen. Myös piilevä kilpirauhasen vajaatoiminta voi olla syynä, se hoituu tyroksiinilla. Toisaalta jos esim. miehen spermassa on liian vähän normaaleja siittiöitä, niin yritätte todennäköisesti turhaan, mutta hoidot voisivat hyvinkin auttaa. Jos kaksi keskenmenoa takana, niin voit ainakin tulla raskaaksi, eli tilanne ei todennäköisesti ole toivoton. Terv. hoidoissa oleva, keskenmenon kokenut. Tiedän että on raskasta, mutta älä luovuta. Itse olen hakenut elämään muuta sisältöä töistä ja harrastuksista. [/quote] Vähän urpolta joo kuulostaa, en ymmärrä miksei sinne lääkäriin voi mennä.
[/quote]
Vaikka rahan takia? Hedelmöityshoidot, jos niihin joudutaan, eivät ole ilmaisia. Ei myöskään adoptio. Veikkaankin, että ap:lla on taloudelliset syyt takana, miksi ei hoidot ja adoptio ole vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:23"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:49"]Lopetatte "yrittämisen" Et enää laske ovulaatiopäiviä jne. Harrastatte seksiä silloin kun siltä tuntuu ja sehän voi olla että sattuukin tärppäämään jos lopettaa asiasta stressaamisen.
[/quote]
Eiköhän tuo olisi seitsemässä vuodessa jo tärpännyt.
[/quote]
Me yrittämällä yritettiin viisi vuotta. Lopettiin yrittäminen ja siitä vuoden päästä olin raskaana. Eli kuuden vuoden yrittämisen jälkeen täysin luomusti tulin raskaaksi. Hyvin harvinaista se on, mutta ei täysin mahdotonta! Toinen lapsi saatiin sitten hedelmöityshoidoilla.
Miksi se lapsen saaminen on sinulle niin tärkeää, ap? Etkö usko, että lapseton elämä voi olla aivan htä hyvää kuin vanhemman elämäkin?
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:49"]Lopetatte "yrittämisen" Et enää laske ovulaatiopäiviä jne. Harrastatte seksiä silloin kun siltä tuntuu ja sehän voi olla että sattuukin tärppäämään jos lopettaa asiasta stressaamisen.
[/quote]
Olen ollut äiti jo 7 vuotta, mutta vieläkin vituttaa nämä kommentit! Me ei lopetettu yrittämistä ikinä ja tärppäs silti.
Jos hoitoja ei ole kokeiltu, suosittelen kokeilemaan. Meillä oli koiraa, harrastamista, väitöskirjaa ja matkustelua. Mutta mikään, mikään ei vedä vertoja omalle vauvalle. Kannatti kärsiä.
Mutta jos ette halua hoitoja nuo ym asiat ovat ainoita, jotka itse keksin.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 20:55"]
Vaikka rahan takia? Hedelmöityshoidot, jos niihin joudutaan, eivät ole ilmaisia. Ei myöskään adoptio. Veikkaankin, että ap:lla on taloudelliset syyt takana, miksi ei hoidot ja adoptio ole vaihtoehto.
[/quote]
Lapsettomuushoitoja saa myös julkisen terveydenhuollon piirissä, jolloin ne ovat lähes ilmaisia, lukuunottamatta lääkkeitä. Mutta koska ap ei halunnut kertoa tarkemmin taustoja, niin tässä nyt vaan arvaillaan, ovatko he olleet hoidoissa ja jos eivät, niin miksi eivät.
Niin ap kysyi jotain ihan muuta kuin mihin te vastasitte. Konkreettisia vinkkejä miten päästä asiasta yli, saada muuta ajateltavaa. Niin fiksuja ja tietäväisiä ollaan, mutta ainuttakaan lohdullista ja tukevaa sanaa ei osata edes suoraan pyydettäessä antaa.
"Kaikkia ei ole tarkoitettu lisääntymään" on varmaan koko av:n paras anti. Kumma kun se äitiys niin kasvattaa ja opettaa asioita, joita "lapseton ei ymmärrä", mutta tätä asiaa ei pystytä ymmärtämään. Olen katkera ja vihainen ja voin sen täällä tunnustaa.
Ap, olen kokenut lapsettomuuden ja hedelmöityshoidot. Hedelmöityshoidoista ei tule suuria kustannuksia jos ei mene yksityiselle, joten raha-asiat tuskin ovat ainoa syy siihen miksette niihin hoitoihin mene. Sinua on vaan vähän vaikea neuvoa kun et tilannetta kovin paljoa aukaise. Tiedän mitä sää koet, mutta täällä muiden kommenteille kiukuttelu ei kyllä asiaa auta millään tavalla. Halauksia!
Mieti kaikkia asioita joita ei pysty tekemään pienten lasten kanssa ja ala tekemään niitä. Tavoitteellinen urheilu, ravintolaillalliset, matkustelu joka käänteessä tai jopa muutto ulkomaille. Sitten on vielä sanottavat että vaikka oma lapseni on rakas niin en oliso itkenyt lapsettomuutta kertaakaan jos olison tiennyt kuonka rankkaa arli lapsen kanssa on verrattuna dinkkuaikoihin.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:44"]
Niin ap kysyi jotain ihan muuta kuin mihin te vastasitte. Konkreettisia vinkkejä miten päästä asiasta yli, saada muuta ajateltavaa. Niin fiksuja ja tietäväisiä ollaan, mutta ainuttakaan lohdullista ja tukevaa sanaa ei osata edes suoraan pyydettäessä antaa.
"Kaikkia ei ole tarkoitettu lisääntymään" on varmaan koko av:n paras anti. Kumma kun se äitiys niin kasvattaa ja opettaa asioita, joita "lapseton ei ymmärrä", mutta tätä asiaa ei pystytä ymmärtämään. Olen katkera ja vihainen ja voin sen täällä tunnustaa.
[/quote]
Onhan täällä ollut vinkkejä, ja pyrkimystä ymmärtää ap:tä ja hänen tilannettaan. Lohduttavia sanojakin.
Kukaan ei ole tässä ketjussa sanonut, ettei kaikkia olisi tarkoitettu lisääntymään, enkä itse ainakaan ajattele niin.
OT, mutta en muutenkaan ymmärrä av:llä usein viljeltyä av-mamman käsitettä, ja että täällä tulisi vain tietynlaisia kommentteja. Aika monenlaista väkeä täällä taitaa pyöriä ka kommentitkin on usein laidasta laitaan. Ei ole olemassa yhtä av-mielipidettä, en ole ainakaan sellaista huomannut.
2