Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaksatte jos ei tukiverkostoa?

Vierailija
07.12.2014 |

Kysymys siis niille joilla ei ole tukiverkostoa

- ei kummeja

- ei naapureita

- ei sisaruksia

- ei isovanhempia

Itse olen aivan poikki. Vanhin on nyt 15v , yksi 12v ja yksi 9v. Kahdella lapsella näistä on ADD. Mitään lastenhoitoapua emme ole koko aikana saaneet. Olen pyytänyt sitä neuvolasta, sosiaalitoimesta yms. mistä olen vain keksinyt. Keskusteluapua on tarjolla mutta mitä auttaa mennä keskustelemaan jos tarvittaisiin apua arjen jaksamiseen. 

Maksullisia palveuita olen käyttänyt n. 5 kertaa kun siis ei muuten olisi tullut mitään. Joku sanoo että lapset ovat jo isoja mutta minulla ei ole ollut omaa aikaa 15vuoteen, kaverit ovat jääneet, ei harrastuksia. Viimeiset kuusi vuotta olen ollut työelämässä ja teen vuorotyötä joten harrastuksia ei tämänkään takia ole ehtinyt mihinkään väliiin sovittaa. Lisäksi mieheni ei jaksa kotitöitä tehdä ja on hiukan pettynyt kun kahdella lapsella on tuo ADD... mistä saisin voimia? 

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:01"]Jos jotain olen palstalla oppinut, niin sen, että isät on vuorotöissä, yötöissä, reissutöissä - missä tahansa muualla paitsi kotona ja yhteiskunnan pitäisi olla perheessä isän tilalla. Jostain syystä sellainen tavallinen keskivertoperhe ei kaadu, vaikka lapsella olisi ADHD. Siellä on 2 aikuista, ap:n perheessä tasan nolla. [/quote] Kiitos tästä, olen ihmetellyt kyllä ihan samaa. Palstalla ja mediassa yleensä on se asenne , että mies on tosi jees vuorotyössä, reissutyössä Kiinassa ja pikkujoulukaljalla ja maratonilla ja naapurin talotalkoissa. Naisen kuuluu hoitaa ne mukulat yksinään tai sitten yht.kunnan pitää hoitaa tai isovanhempien, muttei ainakaan isän???? Siis ihan tosiko miehen on pakko olla reissutyössä juuri ne vuodet kun lapset on pieniä, tehdä väikkäri kun kaksoset syntyy, lähteä skimbaamaan kun äidille on tehty 2 vkoa sitten keisarinleikkaus jne. Mitä vittua? Eikö miesten tule osata yhtään priorisoida asioita, kenties keskittyä noihin "pakollisiin "työmatkoihin muina aikoina eikä juuri silloin kuin kotona tarvittaisiin isää... Saati joku joulukalja ja itsenäisyyspv kalja ja muuten vaan kaljailta... Maailma ei olisi kyllä pystyssä enää jos se lepäis näiden työn ja viinan sankareiden harteilla...

[/quote]

Ap - kiitos monista fiksuista ja kannustavista viesteistä. En ole menettänyt viellä toivoa paremmasta huomisesta. Joidenkin on vaan PAKKO TEHDÄ NE VUOROTYÖTKIN ? Kaikille ei riitä 8-16 työpaikkoja ja siellekkään ei täällä voi kukaan mitään. Mutta tilanteeni on nyt tämä ja näillä mennään. Mietin hetken rauhassa oli ihan hyviä ehdotuksia. En ole myöskään valmis ryhtymään parisuhteen purkamiseen tämän pulman takia- kiitos vaan kannustuksesta - mutta katson kortit loppuun asti. 

Voi se ÄITI ihminenkin olla se jota hei hotsita ainainen siivoaminen, ruuanlaitto tai pyykkienpesu. Silloin näiden kommenttien perusteella - OVESTA ULOS - ja kiireesti. Kolikolla on puolensa. Katsotaan myös se toinen puoli. Liiian paljon tänä päivänä menneen OMAN MINÄN ja OMAN AJAN ja OMIEN HARRASTUSTEN ehdoilla lasten kustannuksella. 

Joku kysyi että voiko vanhin katsoa pienten perään ... hih... ongelma on juuri se että vanhin ei ole joukosta vanhin ja luetettavin, nuoremman liian nuoria ja ei lapsia mielestäni voi laittaa lapsia vahtimaan? Onhan näitäkin nähty kun 15v vahtii nuorempia .... TSEMPPIÄ KAIKILLE :)  Ja kiitos kommenteista :)

Vierailija
2/53 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta on sulla inhottava mies, jos ei sua voi yhtään auttaa! Hänen pitäisi jeesata, ei sosiaalitoimen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP - niin ihottava mies ?  Auttoi todella paljon jaksamaan,  ihankuin en sitä itse tietäisi. Sanonko hänelle että olet inhottava mies ? No, sen jälkeen hän varmaan alkaa innolla kotitöihin....

Vierailija
4/53 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP - sosiaalitoimi on käsittääkseni meitä kaikkia varten silloin kun koemme että omat voimat ei riitä.

Vai onko mielestäsi parempi että en edes yritä pyytää apua vaan teen jotain yhtä mukavaa kuin muutama muu äiti joka on jäänyt omien voimiensa varaan ja todennut että ei tule mitään?

Vierailija
5/53 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vaan uudestaan pyytämään apua.

Vierailija
6/53 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten miehesi voi olla pettynyt, että kahdella lapsellanne on ADD? En nyt ihan tajua. Valitettavasti tuossa tilanteessa ei taida olla paljoakaan muuta tehtävissä, kuin jatkaa maksullisen avun kanssa, jos tukiverkostoa ei ole.

Vierailija
7/53 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sosiaalitoimen pitää olla perheessä isän roolissa? Mikä helvetin tasa-arvon mallimaa on Suomi, jossa miehet saa loisia perheessä miten tahtoo ja yhteiskunnan täytyy tehdä heidän puolestaan kotityöt ja ilmaiseksi tietenkin.

Vierailija
8/53 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riemustako pitäis hyppiä jos lapsilla on vaivoja?

Vierailija
9/53 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 15:53"]

Riemustako pitäis hyppiä jos lapsilla on vaivoja?

[/quote]

No eipä, mutta että pettynyt? Eikö pikemminkin surullinen lapsen puolesta? Lapsellekin se ADD on vaikeaa, kun tunteet heittelee miten sattuu. Ei vaikeassa asemassa ole aina vain se äiti tai isä.

Vierailija
10/53 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä tarvitaan rakkautta

ja huumorintajua.

Rakkautta elämän ymmärtämiseen

ja huumoria sen kestämiseen.

- tuntematon

Vierailija
11/53 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sosiaalitoimen pitää olla perheessä isän roolissa? 

Ei pidäkkään. Mutta kaikista ei sitten kuitenkaan ole perheen Isiksi. Aina ei elämä mene tasaisesti. Tapahtuu paljon sellaista mitä ei voi ennakoida. Silloin voi toisen jos toisenkin vanhemman jaksaminen olla kortilla. Aina ei jaksa äiti ja ei isäkään. 

Onneksi on tasapainoisia, hyvin toimeentulevia sukulaisten ympäröimiä perheitä joissa asiat sujuvat ilman "muiden" tukea.

Mutta sitten on näitä perheitä missä ei kaikki olekkaan niin kauniisti ja helposti hoidettavissa. Silloin tarvitaan APUA ennenkuin on myöhäistä. Ei se ole lapsellekkaan kivaa , saati aikuiselle kun pitää toisilta apua pyytää. Luulisi että tässä yhteiskunnassa näitä heikompia olisi aika tukea aikaisemmassa vaiheessa. 

Vierailija
12/53 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole yksin ja ilman turvaverkkoa, sinullahan on lasten isä apuna. Aivan eriasia kuin täysin ilman turvaverkkoa. Ja lapset kuitenkin suht isoja jo. Kenen pitäisi teidän lapset hoitaa? 

Vierailija
13/53 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me tiesimme ettei turvaverkkoja ole, niin ratkaisimme asian niin että teimme vain niin monta lasta kuin tiesimme jaksavamme. Eli 1 lapsi meillä. Turha itkeä, itse olette soppanne keittäneet. Naurettavaa että ihmiset vääntää liudan lapsia (kuten esim. eräs tuttuni, 5 lasta, ei tukiverkkoja ja mies toisella paikkakunnalla töissä, tekee pitkää päivää, vain viikonloppuisin joskus kotona), sitten itketään kun ei jaksa... 

Vierailija
14/53 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 15:49"]Miten miehesi voi olla pettynyt, että kahdella lapsellanne on ADD? En nyt ihan tajua. Valitettavasti tuossa tilanteessa ei taida olla paljoakaan muuta tehtävissä, kuin jatkaa maksullisen avun kanssa, jos tukiverkostoa ei ole.
[/quote]
Olisin minäkin äitinä pettynyt!

Vierailija
15/53 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole yksin ja ilman turvaverkkoa, sinullahan on lasten isä apuna. Aivan eriasia kuin täysin ilman turvaverkkoa. Ja lapset kuitenkin suht isoja jo. Kenen pitäisi teidän lapset hoitaa? 

o me tiesimme ettei turvaverkkoja ole, niin ratkaisimme asian niin että teimme vain niin monta lasta kuin tiesimme jaksavamme. Eli 1 lapsi meillä. Turha itkeä, itse olette soppanne keittäneet. Naurettavaa että ihmiset vääntää liudan lapsia (kuten esim. eräs tuttuni, 5 lasta, ei tukiverkkoja ja mies toisella paikkakunnalla töissä, tekee pitkää päivää, vain viikonloppuisin joskus kotona), sitten itketään kun ei jaksa... 

NÄILLE KAHDELLE , NÖYRIN ANTEEKSI PYYNTÖ.... Onneksi TE tiesitte mitä olitte tekemässä ja olette osanneet hoitaa asianne niin että ei ole katumukselle tilaan. ANTEEKSI viellä kerran että uskalsin sanoa että EN JAKSA , OLEN TODELLA PAHOILLANI ETTÄ PILASIN TEIDäN PÄIVÄNNE  :(

Vierailija
16/53 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap,

Ottakaa yhteyttä kuntanne perhetyöntekijään tai sosiaalityöntekijään ja kysykää esim mahdollisuutta saada omaishoidon tukea ja kysykää itse heiltä mitä muita tukimuotoja teidän olisi mahdollista saada (esim toimintaterapiaa ADD-lapsille). Me on toimittu vastaavasti ja saatu asiallista vastaanottoa ja hyvää tukea.

Vierailija
17/53 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:30"]

Miksi sosiaalitoimen pitää olla perheessä isän roolissa? 

Ei pidäkkään. Mutta kaikista ei sitten kuitenkaan ole perheen Isiksi. Aina ei elämä mene tasaisesti. Tapahtuu paljon sellaista mitä ei voi ennakoida. Silloin voi toisen jos toisenkin vanhemman jaksaminen olla kortilla. Aina ei jaksa äiti ja ei isäkään. 

Onneksi on tasapainoisia, hyvin toimeentulevia sukulaisten ympäröimiä perheitä joissa asiat sujuvat ilman "muiden" tukea.

Mutta sitten on näitä perheitä missä ei kaikki olekkaan niin kauniisti ja helposti hoidettavissa. Silloin tarvitaan APUA ennenkuin on myöhäistä. Ei se ole lapsellekkaan kivaa , saati aikuiselle kun pitää toisilta apua pyytää. Luulisi että tässä yhteiskunnassa näitä heikompia olisi aika tukea aikaisemmassa vaiheessa. 

[/quote]

Kaikista ei ole perheen isiksi, mutta miksi tehdä 3 lasta sellaisen miehen kanssa?

Vierailija
18/53 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ei ole perheen isiksi, mutta miksi tehdä 3 lasta sellaisen miehen kanssa?

Erittäin hyvä kysymys :(   Ei asiat olleet ihan aina näin... mutta nyt ovat joten kiitos kannustuksesta. Elämä varmaan opettaa sinullekkin kunhan uskallat omaa elämääsi alkaa elämään. Kaikkea ei voi tietää heti , onneksi en nähnyt esim. 10v päähän... On tullut sairauksia, työttömyyttä, epäonnea. Elämä on tarjonnut myös hyviä hetkiä :)  Onneksi on näitä ihmisiä jotka osaavat joka tilanteessa ennakoida kaiken tarkkaan ettei VAAN TULE TEHTYÄ JOTAIN MITÄ SITTEN PITÄÄ MYÖHEMMIN KATUA :)   Amen

Vierailija
19/53 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

KENEN PITÄISI TEIDÄN LAPSET HOITAA?

Olenko tässä sanonut että jonkun muun pitäisi meidän lapset hoitaa? Itsehän ne olen hoitanut. Ainoastaan tulin kertomaan että välillä VÄSYTTÄÄ KOVASTI , mutta eipä taas olisi kannattanut uskaltautua suutaan avaamaan.

HOITOAPUA EI SIIS TEIDäN MIELESTÄNNE OLE KENELLEKKÄÄN OIKEUTTA JAKAA/SAADA ?

Käsi ylös rehellisesti kuinka moni ei ole saanut hoitoapua tai tilapäisapua sukulaisiltaan tai vanhemmiltaan? 

Vierailija
20/53 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta pääsisi perille

on eksyttävä tieltä
Joka pääsee perille
oppii
että hetken kuluttua
on taas jatkettava matkaa
Joka ei koskaan
putoa raiteilta