Miten jaksatte jos ei tukiverkostoa?
Kysymys siis niille joilla ei ole tukiverkostoa
- ei kummeja
- ei naapureita
- ei sisaruksia
- ei isovanhempia
Itse olen aivan poikki. Vanhin on nyt 15v , yksi 12v ja yksi 9v. Kahdella lapsella näistä on ADD. Mitään lastenhoitoapua emme ole koko aikana saaneet. Olen pyytänyt sitä neuvolasta, sosiaalitoimesta yms. mistä olen vain keksinyt. Keskusteluapua on tarjolla mutta mitä auttaa mennä keskustelemaan jos tarvittaisiin apua arjen jaksamiseen.
Maksullisia palveuita olen käyttänyt n. 5 kertaa kun siis ei muuten olisi tullut mitään. Joku sanoo että lapset ovat jo isoja mutta minulla ei ole ollut omaa aikaa 15vuoteen, kaverit ovat jääneet, ei harrastuksia. Viimeiset kuusi vuotta olen ollut työelämässä ja teen vuorotyötä joten harrastuksia ei tämänkään takia ole ehtinyt mihinkään väliiin sovittaa. Lisäksi mieheni ei jaksa kotitöitä tehdä ja on hiukan pettynyt kun kahdella lapsella on tuo ADD... mistä saisin voimia?
Kommentit (53)
Itse olen suunnilleen samassa tilanteessa. Tosin lapsilla ei ole diagnooseja, mutta vanhimmalla 17v on ADHD:n piirteitä. Olen kokenut nykyisen vaiheen huomattavasti rankempana kuin pikkulapsivaiheen. Vanhemmalla on ollut tosi vaikea murrosikä, eikä hänestä tällä hetkellä ole edes nuorempien vahtijaksi. Miehen tuki puuttuu, koska mies ei lainkaan ymmärrä lapsen töppäilyjä, vaan olisi valmis potkaisemaan hänet pihalle. Tämä stressaa minua entisestään.
En voi muuta kuin toivottaa tsemppiä. Jos sinusta tuntuu, että et selviä ilman apua, aina voi tehdä lastensuojeluilmoituksen. Tosin epäilen, että siitä ei välttämättä ole apua.
22
Meillä kans vanhimman murrosikä todellakin haastava ;( Mies olisi valmis laittamaan ulkoruokintaan. Meillä sama tuokin ongelma ettei tuota vanhinta voi hyvillä mielillä jättää kahden nuoremman kanssa kovinkaan pitkäksi aikaa olemaan, kun ei tiedä mitä tapahtuu.
Viimeksi kun jätin n. 2h oli WC:n ovikin saatu paikoiltaan. Kauhia härdelli ja jouduin lähtemään kesken työpäivän kotia käymään ja katsomaan mitä tapahtuu? Nuorimman jouduin ottamaan sitten mukaan töihin ja työnantaja kiitteli kovasti :( Lastensuojeluilmoitus on käynyt mielessä - välillä. Olemme tutustuneet lastensuojeluun naapureiden hyvän tahtoisuuden takia. Tekivät perättömiä LASUJA ja niitäkin sitten sain käydä selvittelemässä. ADD:ta on hoidettu ja ollaan oltu polikliinisessa seurannassa, että sieltä saamme taas sitä keskustelu apua.
Olen tässä jo jonkin aikaa miettinyt tätä omaa jaksamistani. Huomaan töissä että olen aivan poikki ja todella ärtyisä. Pieninkin vastoinkäyminen tuntuu ylitse pääsemättömältä. Viime viikolla valvoin monta iltaa teinin toilailujen takia, härnäsi kaikki minkä kerkisi. Mies YÖVUOROSSA joten olen enemmän kuin paljon lasten kanssa keskenään. Aina ei keksi sitä keinoa millä elämän saisi rauhoittumaan. Yhden kerran olen soittanut jopa 112 josta saivat puhella teinin rauhoittumaan.
Elämä on enemmän kuin haastellista tällä hetkellä ja tuntuu todellakin että en ole itse parhaissa voimissa suoriutumaan omin voimin tästä kohdasta tässä elämässä. Siksi uskalsin sen sanoa. Mutta sekin ymmärretään niin että OLET HUONO ÄITI - ITSE OLET OMAN SOPPASI KEITTÄNYT - OMA MOKA - yms. muuta yhtä ylevää. Kyllä on ihanaa kun ihmiset osaavat kannustaa. Se on niin helppo sivusta tuomita ja arvostella toisen ratkaisuja. Elämä on ... valintoja :) Näiden kanssa elän ja tulen elämään , periksi en anna vaikka kuinka haukkuisitte tai esittäisitte omia kummia mielipiteitänne. Teiltä puuttuu selvästi elämän kokemusta ja ymmärrystä. Sitä tulee vain elämällä. Kukin omien kykyjensä mukaan. Kaikille sitä ei tule koskaan ja niin se vaan menee :)
Jos jotain olen palstalla oppinut, niin sen, että isät on vuorotöissä, yötöissä, reissutöissä - missä tahansa muualla paitsi kotona ja yhteiskunnan pitäisi olla perheessä isän tilalla. Jostain syystä sellainen tavallinen keskivertoperhe ei kaadu, vaikka lapsella olisi ADHD. Siellä on 2 aikuista, ap:n perheessä tasan nolla.
....yhteiskunnan pitäisi olla perheessä isän tilalla,,,
Taas jäi lukeminen kesken? En sanonut että yhteiskunnan tulisi olla ISÄN TILALLA??? Mistä näitä mukavia ihmisiä tulee. Lapsillani on ADD ei ADHD ? Mistä sinä nro 24 tiedät että perheessämme on aikuisia tasan NOLLA , kai sulla on sentään hyvä olla :)
Jaksaminen on oikeasti iso ongelma monille, etenkin jos tukiverkostoa ei ole. Itserakkaat kusipäämammat täällä nostattavat omaa ylemmyydentuntoaan piiskaamalla aapeetä ihan asiallisen kysymyksen esittämisestä. On niin hyvä huudella nimettömästi kun itsellä on niin upeasti kaikki kuten pitää. Elämä vaan ei ole pysyvä olotila ja ihan itse kukin meistä voi olla tahtomattaan vailla tukiverkostoa ihan minä päivänä tahansa. Toivon voimia aapeelle ja sydämiin lämpöä ja mieliin ymmärrystä niille jotka sitä tarvitsevat.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:21"]
Taas jäi lukeminen kesken? En sanonut että yhteiskunnan tulisi olla ISÄN TILALLA??? Mistä näitä mukavia ihmisiä tulee. Lapsillani on ADD ei ADHD ? Mistä sinä nro 24 tiedät että perheessämme on aikuisia tasan NOLLA , kai sulla on sentään hyvä olla :)
[/quote]
Sorry, unohdin, isät ei siivoa ja sä haluat ilmaisen siivoojan, kun sun lapset on flegmaattisia käskytettäviä. Kamalan raskasta katsoa lapsen perään ja varmistaa, että sillä on pipo ja se tekee läksyt. Siksi sä et jaksa mitään ja sun mieshän on maailman paras isä, se tekee isihommia eli vaihtaa talvirenkaita ja putsaa rännejä. Siksi teille pitää tulla kodinhoitajan, joka laittaa ruuat, pesee pyykit ja varmistaa, ettei vaan sun miehen tarvii tyhjentää tiskikonetta.
26 - Kiitos
Voin hiukan avautua tukiverkostumuudettomuudestamme. Omalta puoleltani äitini on kuollut ja usein olisin tarvinnut tukea ja neuvoa monessakin tilanteessa. Isäni on sairastunut niin pahasti ettei hänestä ole tukea, enemmäkin minä saan häntä olla tukemassa tämän kaiken ohessa. Mieheni vanhemmat ovat työelämässä eivätkä halua auttaa , eikä heitä edes kiinnosta lasten lapsensa, eivät ole nähneet meidän eikä toisen veljen lapsia ollenkaan. Sisaruksia ei ole. Naapureita en ole rasittanut lasten hoidolla koska itse en todellakaan jaksaisi omien voimieni äärirajoilla ajatella vastapalvelusta jota kuitenkin olisi sitten tarkoitus antaa joten yritän YRITÄN tulla toimeen häiritsemättä kohtuuttomasti muiden elämää. Vertaistukea on aina mukava saada ja kuulla ettei ole tilanteessa yksin. Monta hyvää neuvoa on tältäkin palstalta tullut matkan varrella napsittua mutta nyt tuntuu tämä tämän päivän MINÄ MINÄ MINÄ myös saapuneen tänne palstalle :)
Kiitos kaunis muutamista mukavista kommenteista , onneksi on myös toisenlaisia ihmisiä täälläkin :)
ÄLÄ LYÖ LYÖTYÄ !!!!
Voimia ap. Vilkkaiden ja jatkuvasti vahdittavien pikkulasten äitinä olen usein iltaisin ihan sippi, kun koko hereilläoloajan joutuu juoksemaan ja vahtimaan niitä kaikkia silmä kovana. Mieheni on reissutöissä pitkät ajat, joten työmatkojen aikana ei tule lasten nukkumista lukuunottamatta mitään muita taukoja.
Voin juuri ja juuri kuvitella, miten raskasta pn valvoa murrosikäisiä lapsia jatkuvasti ja miten paljon pahempia tilanteita voi tuollainen iso,vilkas,lapsi aiheuttaa. Ja mikä taakka on olla vilkasta lasta puolisolle puolustelemassa.
Kysy vielä apua. Lapsesi kuulostavat todella vaativilta ja vaikka puolisosi olisikin täysillä mukana, tarvitsisitte silti todennäköisesti ulkopuolisen tukea, jos olette joutuneet turvautumaan näinkin koviin keinoihin.
Hei ap
Kysy perheneuvolasta ja ehkä myös Omaiset mielenterveystyön tukena yhdistyksestä. "Sairaus" perheessä uuvuttaa läheisetkin. Onneksi sinä olet vielä jaksanut, koska lapsenne tarvitsevat enemmän tukea kuin tavislapset, jotta ovat osa tätä yhteiskuntaa. Joskus käy niinkin, ettei kumpikaan vanhempi enää jaksa ja sitten on yhteiskunnan maksettava paljon enemmän...
Tällä palstalla taisi nyt olla monta sellaista jotka eivät aikanaan apua saaneet.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:01"]Jos jotain olen palstalla oppinut, niin sen, että isät on vuorotöissä, yötöissä, reissutöissä - missä tahansa muualla paitsi kotona ja yhteiskunnan pitäisi olla perheessä isän tilalla. Jostain syystä sellainen tavallinen keskivertoperhe ei kaadu, vaikka lapsella olisi ADHD. Siellä on 2 aikuista, ap:n perheessä tasan nolla.
[/quote]
Kiitos tästä, olen ihmetellyt kyllä ihan samaa. Palstalla ja mediassa yleensä on se asenne , että mies on tosi jees vuorotyössä, reissutyössä Kiinassa ja pikkujoulukaljalla ja maratonilla ja naapurin talotalkoissa. Naisen kuuluu hoitaa ne mukulat yksinään tai sitten yht.kunnan pitää hoitaa tai isovanhempien, muttei ainakaan isän???? Siis ihan tosiko miehen on pakko olla reissutyössä juuri ne vuodet kun lapset on pieniä, tehdä väikkäri kun kaksoset syntyy, lähteä skimbaamaan kun äidille on tehty 2 vkoa sitten keisarinleikkaus jne. Mitä vittua? Eikö miesten tule osata yhtään priorisoida asioita, kenties keskittyä noihin "pakollisiin "työmatkoihin muina aikoina eikä juuri silloin kuin kotona tarvittaisiin isää... Saati joku joulukalja ja itsenäisyyspv kalja ja muuten vaan kaljailta... Maailma ei olisi kyllä pystyssä enää jos se lepäis näiden työn ja viinan sankareiden harteilla...
Mun sisarukset ja isovanhemmat asuvat toisella puolen suomea, naapureita en tunne. Siksi olenkin valinnut kummit huolella rakentaakseni heistä tukiverkkoa.
Jos asuisin yhdessä lapsen isän kanssa, luultavasti hänkin sluibailisi isän vastuusta ja omilla ongelmillaan vain lisäisi mulle rasitetta. Nyt ollaan erossa, joten hänen on pakko osallistua edes se pari tuntia viikossa, minkä tapaa lasta ja hänen kyvyttömyytensä hallita mitään arkisia asioita ei lisää mun taakkaani.
Yhna saan onneksi säännöllisesti myös ihan käytännön apua perhetyöntekijältä jotten uupuisi uudestaan. Jutteluapu mulla on sit vielä erikseen muualta.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:21"]
[/quote]
Sorry, unohdin, isät ei siivoa ja sä haluat ilmaisen siivoojan, kun sun lapset on flegmaattisia käskytettäviä. Kamalan raskasta katsoa lapsen perään ja varmistaa, että sillä on pipo ja se tekee läksyt. Siksi sä et jaksa mitään ja sun mieshän on maailman paras isä, se tekee isihommia eli vaihtaa talvirenkaita ja putsaa rännejä. Siksi teille pitää tulla kodinhoitajan, joka laittaa ruuat, pesee pyykit ja varmistaa, ettei vaan sun miehen tarvii tyhjentää tiskikonetta.
[/quote]
Voi, Voi, voin kertoa että lapseni eivät todellakaan ole flegmaattisia käskytettäviä - ei sinne päinkään. Sinulla ei taida olla mitää tietoa ADD/ADHD asiasta joten annappa olla. Taas jätit jotain lukematta... teen kotityö ja hoidan lapset (mieheni tekee kun jaksaa). Mutta yksi asia on mikä sinun on hyvä tietää " jokaiselle annetaan sen verran kuin hän jaksaa " :) MINÄ JAKSAN KYLLÄ vaikka nyt vähän huolettaa oma jaksaminen, sen ei pitäisi olla sinulta pois. Keep Going :)
Lemppaa se mies pihalle: vähemmän kotitöitä sulle yksin tehtäväksi kun yksi sotkija ja syöjä vähemmän ja lapset vuoroviikoin isälle niin saat omaa aikaa ja voit ehkä noi viikot myös töissä tehdä tunteja sisään.
Jo pelkkä asian puheeksi ottaminen voi kummasti lisätä kotityöhaluja.
Oikeasti puoliksi sen vastuun kuuluisi jakautua parisuhteessakin!
Hmm, mwillä on kyllä sen verran tukiverkostoa että kaks yötä VUODESSA 4v tytär on mummolassa. Ei oo koskaan mitään muuta apua ollut (isovanhemmat asuu monien satojen kilometrien päässä autottomana, tästä syystä näin harvoin). Ollaan miehen kanssa tuettu toinen toistamme, eipä tässä muuta voi, mutta meillä onkin vain yksi lapsi. Kummallakaan ei kavereita, kaverit jäi kun "aikuistuttiin", saatiin lapsi ja ryyppääminen ja rellestäminen loppui. Käydään kerran tai kaksi vuodessa jossain yön tai pari niin että toinen jää kotiin lapsen kanssa. Olishan se mukavaa kun sais vaikka muutaman lerran enemmän vuodessa yhteistä aikaa, mutta ei tilanteelle mitään voi joten turha murehtia :) päiväkodissa lapsi tapaa ikätovereitaan kolmesti viikossa, miehellä arkivapaita niin että saadaan työkuviot yhteenaovitettua ettei tarvii lapsen olla enempää päiväkodissa ja lasku ei näin ollen kasva.. Ulkoillaan paljon yhdesaä, käydään kylpylöissä jne eikä maata vaan kotona niin pysyy omakin mieli virkeänä.. Eipä sillä, kyllä tässä jotain aikuista seuraa kaipaisi välillä muutakin kun ton miehwn, työpaikka on sellanen että kaikki työkaveeit on vähintään 20v vanhempia kuin itse, miehellä yksin tehtävä työ.
Nykykäsityksen mukaan AD/HD:n syynä neurobiologinen kehityspoikkeama, joka johtaa toimintahäiriöön aivojen etuosassa, syynä tähän usein perimä.
Vielä ei tiedetä, miten AD/HD periytyy. Oletuksena on, että kyseessä on monenperintötekijän yhteisvaikutus.
Lisäksi on löydetty geenejä, joilla on katsottu olevan merkitystä AD/HD:n syntyyn.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:44"]
Nykykäsityksen mukaan AD/HD:n syynä neurobiologinen kehityspoikkeama, joka johtaa toimintahäiriöön aivojen etuosassa, syynä tähän usein perimä.
Vielä ei tiedetä, miten AD/HD periytyy. Oletuksena on, että kyseessä on monenperintötekijän yhteisvaikutus.
Lisäksi on löydetty geenejä, joilla on katsottu olevan merkitystä AD/HD:n syntyyn.
[/quote]
Kumman suvussa on tuo rasitteena? Jos miehen, kannattaa olla ihan kiltisti ja hiljaa pettymyksen kanssa.
AD/HD on tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö, johon kuuluu myös impulssikontrollin puuttuminen. AD:n eli tarkkaavaisuushäiriön ja HD:n ylivilkkaushäiriön välillä oleva vinoviiva on korostamassa sitä, että kumpikin näistä oireista voi esiintyä erikseen.
Tarkkaavaisuushäiriö siis voi ilmetä ilman ylivilkkautta.
Tällöin käytetään termiä ADD. Sille on ominaista passiivisuus, vetäytyminen tilanteista, hitaus ja huomion ulkopuolelle jääminen.
Pahoittelut AP:lle vaikeasta tilanteesta.
Mitään apuja en keksi, toivottavasti tulevaisuudessa on esim. sosiaalihuolto parempi, jotta sieltä saisi edes pientä apua tuohonkin tilanteeseen. Ei tosin, jos meidän lammaskansa jatkaa samojen puolueiden äänestämistä vuodesta toiseen, valuttaen hyvinvointivaltiota viemäriin.